Ketahui Perbezaan Halia Hitam Dan Kunyit Hitam


Halia hitam atau nama saintifiknya Kaempferia parviflora, juga dikenali dengan nama Thai black ginger, Thai ginseng atau krachai dum, adalah tumbuhan herba dari genus halia yang ditanam secara komersial di Thailand dan beberapa negara di Asia Tenggara.


Manakala Kunyit hitam atau nama saintifiknya Curcuma Caesia, juga dikenali sebagai Kali Haldi, Black Turmeric, Black Zedoary, berasal dari India, dari genus kunyit.

Dari segi warna fizikal, halia hitam (Kaempferia parviflora) hampir serupa dengan kunyit hitam (Curcuma caesia) yang seakan-akan sama, namun sebenarnya berbeza.

Tujuan artikel ini dibuat adalah bagi membezakan antara Halia hitam dan Kunyit hitam kerana begitu berleluasanya kesalah-fahaman masyarakat terutamanya penjual kedua-dua herba ini.

Namun, dari segi manfaat, diakui kedua-duanya memiliki khasiat masing-masing untuk kesihatan dan tiada salahnya jika digunakan dalam kehidupan seharian.

Berikut adalah perbezaan Halia Hitam dan Kunyit Hitam:

1. Rizom (Isi dan Warna)
Halia hitam: Rizom (isi) halia hitam berwarna ungu terang atau merah cerah keunguan apabila rizom sudah matang dan merah jambu terang ketika rizom masih muda.Kunyit hitam: Berwarna ungu cerah dan ungu gelap atau kebiru-biruan (dipengaruhi faktor penanaman dan kematangan) dan ada yang dilaporkan berwarna kehijau-hijauan, mungkin ditanam ditempat asalnya, India.
2. Daun
Halia hitam: Daun halia hitam hampir serupa dengan kunyit hitam, warna hijau lebih lebar berbanding daun halia sebenar.Kunyit hitam: Daun kunyit hitam memilki jalur gelap ditengah-tengahnya.
3. Bau
Halia hitam: Bau halia hitam adalah sama seperti halia biasa.Kunyit hitam: Manakala bau kunyit hitam seperti kunyit.
4. Genus
Halia hitam: Kaempferia Parviflora sebenarnya lebih dikenali dengan nama "Halia Hitam", merujuk kepada "Ginger" (Halia), dikategorikan dalam genus halia atau cekur.Kunyit hitam: Curcuma Caesia pula lebih tepat digelar Kunyit Hitam kerana perkatan Curcuma adalah merujuk kepada genus "Turmeric" (kunyit).
5. Bunga
Halia hitam: Pokok Halia hitam mempunyai bunga berwarna putih merah.Kunyit hitam: Manakala pokok Kaempferia parviflora mempunyai bunga bewarna putih merah.
6. Asal
Halia hitam: Berasal dari Thailand, Burma dan Vietnam.Kunyit hitam: Dilaporkan berasal dari India, China dan juga Timur Tengah seperti Turki.
7. Harga Pasaran
Kunyit hitam: Harga pasaran dunia bagi Curcuma Caesia mencecah ribuan ringgit sekilo disebabkan permintaan yang tinggi dari serata dunia sedangkan bahan mentahnya sangat terhad dan terkawal kerana diklasifikasikan sebagai tumbuhan terkawal.Halia hitam: Harganya lebih rendah berbanding Curcuma Caesia kerana Kaempferia Parviflora mudah didapati dan banyak pengusaha yang menanamnya secara komersial.
8. Negara Pengeluar
Halia hitam: Negara pengeluar utama Halia hitam di dunia adalah Thailand, Vietnam dan Myanmar.Kunyit hitam: Antara negara pengeluar terbesar adalah Taiwan dan India.
Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Kunyit Hitam Berjaya Sembuhkan Kanser Yang Mengejutkan Dunia Perubatan Moden!Kenali Temu lawak, Temu Emas, Temu Hitam, Temu Putih, Temu Pauh Dan Temu Kunci
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/06/beza-halia-hitam-dan-kunyit-hitam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Potensi Halia Hitam Lumayan Di Tanam

Potensi Halia Hitam Lumayan Di Tanam

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 740 hits
Halia Hitam atau nama saintifiknya Kaempferia parviflora merupakan sejenis tanaman cekur yang sangat bernilai tinggi dan digunakan secara tradisional sebagai aphrodisak dan tonik serta mempunyai ciri ciri antiradang antigastrik dan antiobes...
Sosial Kesihatan Tahukah Anda Sudip Berwarna Hitam Merbahaya Untuk Kesihatan

Sosial Kesihatan Tahukah Anda Sudip Berwarna Hitam Merbahaya Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 359 hits
June 7 2020 Perkakasan memasak tersebut dijual pada harga murah tetapi tidak selamat untuk digunakan semasa memasak Wanita dan peralatan memasak sememangnya tidak dapat dipisahkan Tidak hairanlah jika ada yang sehingga rambang mata untuk me...
Daging Hitam Buah Kurma

Daging Hitam Buah Kurma

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 478 hits
Daging Masak Hitam Buah KurmaBy Kak Wan ResipicitarasawanBahan700 gram daging bahagian peha potong nipis bilas dan toskanBahan A Perap2 labu bawang merah besar5 ulas bawang putih5 cm halia3 batang serai hiris7 biji buah kurma buang biji3 su...
Kenali Temu Lawak Temu Emas Temu Hitam Temu Putih Temu Pauh Dan Temu Kunci

Kenali Temu Lawak Temu Emas Temu Hitam Temu Putih Temu Pauh Dan Temu Kunci

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 1432 hits
Secara fungsi perbezaan antara temulawak dan kunyit cukup signifikan dan salah satunya adalah ketika digunakan sebagai rempah dalam kuantiti yang banyak kerana dikatakan boleh menyebabkan sakit perut pening mual dan kerap membuang air Sebal...
Perkauman Di As Satu Lagi Kulit Hitam Ditembak Mati

Perkauman Di As Satu Lagi Kulit Hitam Ditembak Mati

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 443 hits
Seorang penunjuk perasaan ditahan polis selepas berpuluh berarak membantah kematian Rayshard Brooks di jambatan di Atlanta Georgia yang dihadang polis Foto AFPKematian seorang lagi lelaki kulit hitam tingkat kemarahanWASHINGTON Satu lagi ke...
Sbdj Siri 154 Cicak Hitam Dalam Bilik

Sbdj Siri 154 Cicak Hitam Dalam Bilik

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 333 hits
Beduk di masjid pun dipalu orang tidak lama kemudian suara azan maghrib bergema ke seluruh kampung Kami segera bangun Haji Bagus bergegas ke ruang dapur Tidak lama kemudian dia kembali menemui kami Saya dah suruh orang rumah masak lebih say...
Anak Korek Hidung Keluar Cecair Hitam Rupanya Ada Bateri Jam Dalam Tu

Anak Korek Hidung Keluar Cecair Hitam Rupanya Ada Bateri Jam Dalam Tu

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 269 hits
Gelagat anak anak melakukan perbuatan yang lucu seperti mengorek hidung sememangnya mencuit hati Tapi harus juga diperhatikan gerak geri mereka supaya tidak mendatangkan mudarat berkongsi pengalaman yang tidak mungkin dia lupakan Pada awaln...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way