Guna Kaedah Psikologi Mendidik Anak Dengan Tegas Semenjak Bayi Ibu Muda Harus Praktik


Guna Kaedah ‘Psikologi’ MENDIDIK anak dengan Tegas Semenjak Bayi, tanpa memukul. Ibu Muda harus praktik!!




Memang tak mudah untuk mendidik anak, tambah-tambah pula dengan sikap anak kecil yang tidak mendengar kata dan suka melawan menyebabkan ibubapa mudah hilang kesabaran dan naik ‘hantu’.



Tak elok juga jika sering marah dan memukul anak kerana perkara itu boleh menjejaskan perkembangan emosi mereka. Apa kata ibubapa diluar sana ikut kaedah ‘psikologi’ yang dilakukan oleh ibu muda ini, jadi tegas dengan anak semenjak bayi supaya mereka membesar untuk faham.


Jadi tegas mula dari baby, biar mereka membesar untuk faham Parents, grandparents, and guidance, be firm. Tegas ya bukan garang.

DAH BESAR TAK BOLEH PULAK.?
Personally saya rasa tak adil sangat pada budak-budak yang masa kecil mak ayah manjakan, bagi dan benar saje apa yang mereka nak dan buat. Bila dah besar sikit, baru nak mula larang.

Budak tu dah terbiasa permintaan dilayan, bila tak dapat mereka akan mengamuk meragam. Masa ni mak ayah akan mula cakap “Degil lah, kenapa tak faham, tak dengar cakap” etc. Masa ni baru nak mula tegas. Bila anak tak dengar mereka akan marah-marah dan tengking dan pukul.

MULA DARI BABY HAAA…
Tegas masa ni biasanya akan bertukar jadi garang. Sebab mak ayah rasa anak dah besar dan patut faham. Sebenarnya memang mereka tak faham, mereka tak faham kenapa masa awal-awal boleh tapi sekarang tak boleh.? Atau, kenapa mulanya cakap tak boleh, tapi bila anak-anak buat perangai, dibolehkan pula. Kalau tak elok atau bahaya, patutnya parents mereka dari awal takkan layan permintaan mereka tu. Be firm.

Mula tegas dari awal. Masa mereka masih kecil betul. Biar mereka membesar untuk faham ada benda boleh ada benda tak boleh. Budak ni cerdik dan suci. Mereka cepat belajar dan faham jika dari awal kita dah ‘sekolah’kan mereka haha..

OMMA NI MEMANG TEGAS
Family saya tahu sangat saya jenis yang tegas, anak-anak buah semua saya ‘sekolah’kan, selalu kena bebel. Adik beradik dan mama papa pun saya selalu ‘sekolah’kan, ampunnn haha.. Sekarang dengan Maream, anak sendiri, lagilah tegas.

DENDA
Kalau dia buat jugak saya akan denda, saya suruh dia berdiri pada dinding dan angkat tangan. Masa ni saya suruh dia bertenang kalau dia menangis dan saya akan slow talk. Bebel lagi haha.. After that saya akan minta dia minta maaf. Saya pun akan cakap saya minta maaf sebab denda dia. Then saya akan cium dan peluk dia erat-erat sambil gosok kepala sambil cakap “Maream good girl, anak solehah”.

SURAH TAHA
Alhamdulillah pada yang kenal rapat dengan Maream akan tahu Maream jenis yang dengar cakap dan cepat faham. Jarang sangat dia mengamuk atau meragam, kecuali masa dia tengah cranky sebab mengantuk jelah, atau masa orang ramai, saje nak tunjuk action. Masa ni biasanya saya akan suruh dia duduk atas riba, urut-urut badan dia sambil baca surah Taha ayat 1-5 dan tiup pada ubun-ubun dia sambil cakap “Maream behave ok?”. Biasanya dia akan lebih tenang.

FLEXIBLEKAN KETEGASANMU
Tegas ni jarang-jarang boleh diflexiblekan pada masa-masa khas. Contoh kita memang tak bagi anak makan ice cream. Tapi sebab lepas main dia terus kemaskan mainan, kita cakap “Ok harini omma rasa Maream behave sangat jadi omma belanja ice cream”. Mereka akan hargai sangat ice cream tu, dan akan rasa dihargai. Supaya juga mereka belajar dalam ketegasan masih ada keringanan (rukhsah) dalam masa-masa tertentu, tengok situasi dan masa. Key point nya, jarang-jarang.

Jangan pukul kerana potensi anak jadi pemarah & pendendam amat tinggi

“Maream, ?? means ?? (no means no)”, ni ayat kegemaran saya haha.. Maream walaupun baru setahun lebih dari awal saya dah sekolahkan. Pukul.? Tak pernah. Tinggi suara.? Kadaaaang kadaaangg haha bila saya penat dan dia cranky sangat. Bebel? Ni selalu. Saya akan bebel pada Maream elok-elok tak boleh dan kenapa tak boleh, bahaya kenapa bahaya. Panjang lebar sampai kadang dia malas dengar haha..


ELAK PUKUL-PUKUL PLEASE
Sebenarnya kan, makin besar anak, makin tinggi potensi kita untuk tengking dan pukul mereka bila tak dengar cakap. Kita pun tahu islam tak galakkan pukul anak-anak kan.? Sebab bila besar potensi mereka untuk jadi pemarah dan pendendam lebih tinggi.

Jadi untuk elakkan kita jadi penjaga yang garang, jadilah penjaga yang tegas dari awal. Umur anak bila baru nak start tegas.? Umur sekarang.! InshaAllah kita akan lebih disayangi dan menyayangi anak-anak. Sebab bila anak dengar cakap, less likely kita akan marah mereka kan.? Tak adil marah anak tanpa didik mereka terlebih dahulu.

Sekian dari saya. Maaf kalau ada kekhilafan dalam memberi tips dan pandangan. Saya bukanlah pakar kanak-kanak, sekadar seorang ibu yang belajar dari kesalahan, pengalaman dan pemerhatian, sekadar seorang ibu yang suka bebel dan tulis panjang-panjang
Denda dengan cara berdiri pada dinding, angkat tangan & slowtalk

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.kerjaya.cc/2016/06/guna-kaedah-psikologi-mendidik-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Bayi Sihat Semasa Dilahirkan Ibu Harus Amalkan 7 Makanan Terbaik Ini

Nak Bayi Sihat Semasa Dilahirkan Ibu Harus Amalkan 7 Makanan Terbaik Ini

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 198 hits
Tempoh kehamilan merupakan saat yang amat penting bagi setiap ibu yang sedang mengandung Atas sebab itu ibu harus mengamalkan makanan awal kehamilan yang sihat supaya perkembangan ibu dan bayi berada dalam keadaan yang terbaik Makanan awal ...
6 Resipi Guna Susu Ibu Masukkan Dalam Makanan Anak Simple Cukup Khasiat

6 Resipi Guna Susu Ibu Masukkan Dalam Makanan Anak Simple Cukup Khasiat

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 178 hits
Menyedari tentang kebaikan susu ibu semakin ramai ibu ibu pada masa kini memilih untuk memberikan penyusuan semula jadi kepada anak Susu ibu mengandungi semua nutrien yang diperlukan bayi untuk membesar dengan sihat dan kuat seperti lemak g...
Sekali Keluar Guna Tiga Stroller Netizen Terpegun Lihat Strvggle Ibu Bapa Kembar 3 Bawa Anak Keluar Jalan

Sekali Keluar Guna Tiga Stroller Netizen Terpegun Lihat Strvggle Ibu Bapa Kembar 3 Bawa Anak Keluar Jalan

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 256 hits
Korang pernah tak ada impian untuk mempunyai anak kembar Kalau tengok orang ada anak kembar mesti rasa best kan sebab rupa mereka yang seiras dan sering pakai baju sedondon Tapi korang tahu tak nak jaga anak kembar ini bukan suatu perkara y...
Ibu 3 Anak Dilapor Balik Mantan Suami Lpsk Ingatkan Uu Perlindungan Saksi Dan Korban

Ibu 3 Anak Dilapor Balik Mantan Suami Lpsk Ingatkan Uu Perlindungan Saksi Dan Korban

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 157 hits
Kami sampaikan beberapa hasil telaah catatan kami terhadap proses penyelidikan Kami harap setelah kasus ini dibuka kembali dapat membuat terang untuk membuktikan apakah laporan ibu korban benar atau tidak kata dia
Minus Four Degrees Ibu Anak Tekad Bentuk Industri Seni Pembuatan Aiskrim Malaysia

Minus Four Degrees Ibu Anak Tekad Bentuk Industri Seni Pembuatan Aiskrim Malaysia

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 243 hits
Sarah Tan dan ibunya Kim Ngoh adalah wanita di belakang Minus Four Degrees sensasi aiskrim terbaharu PJ PETALING JAYA Memulakan perniagaan untuk pertama kalinya bukanlah sesuatu yang mudah apatah lagi ia membabitkan banyak risiko untuk menj...
Pilihan Raya Negeri Melaka Apa Harapan Anak Muda

Pilihan Raya Negeri Melaka Apa Harapan Anak Muda

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 236 hits
Tiga tumpuan yang seharusnya menjadi keutamaan pada ketika ini adalah untuk menangani kemiskinan mewujudkan pelan jangka panjang yang komprehensif pasca COVID 19 serta tawaran untuk anak muda Melaka katanya dalam satu kenyataan Malangnya be...
Ibu Masih Menetek Anak Umur Lima Dan Enam Tahun

Ibu Masih Menetek Anak Umur Lima Dan Enam Tahun

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 379 hits
LONDON Seorang ibu yang masih menyusukan dua anaknya masing masing berumur lima dan enam tahun memberitahu bahawa dia tidak akan berhenti memberikan susu badan sehingga mereka bersedia meninggalkan tabiat tersebut lapor laman berita Mail On...
Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 866 hits
Siapa yang tak mahu memberikan yang terbaik buat anak anak yang sedang membesar Melepaskan anak untuk memasuki ke sekolah asrama penuh memang berat namun inilah yang terbaik untuk masa depan anak anak Inilah yang dikongsikan oleh isteri usa...
Anak Mohamad Sabu Bebas Sabitan Salah Guna Dadah

Anak Mohamad Sabu Bebas Sabitan Salah Guna Dadah

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 253 hits
Anak bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu Ahmad Saiful Islam hari ini dibebaskan daripada sabitan kes dadah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan rayuan lelaki berusia 33 tahun itu untuk membatalkan keputusan bersalah dan hukum...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan