Gigi Anak Berlapis Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Tak Sedar


Masalah gigi berlapis sering dipandang enteng oleh masyarakat umum. Perkara ini perlu dititikberatkan kerana kelak, ia boleh menyebabkan masalah karies gigi dan masalah gusi bengkak.

Tahukah anda bahawa masalah gigi berlapis boleh disebabkan oleh gigi susu? Ikuti artikel ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut.
Sebelum kita menyelami bagaimana gigi berlapis boleh terjadi, mari kita kenal terlebih dahulu dengan pesona utama artikel ini, gigi susu. Walaupun gigi mula tumbuh ketika bayi berusia di antara 6 ke 12 bulan, hakikatnya, ia mula terbentuk pada 6 minggu fasa kehamilan.
Usia bagi pertumbuhan gigi susu adalah berbeza bagi setiap bayi maka jika anak anda masih tidak mempunyai gigi seawal 6 bulan, usah khuatir. Biar lambat, asal selamat.
Apa itu enamel, dentina dan pulpa?

Terdapat perbezaan yang agak ketara jika dibuat perbandingan di antara struktur gigi susu dan gigi kekal. Secara umumnya, jumlah gigi susu yang bakal tumbuh apabila anak anda berusia 1 tahun adalah sebanyak 6 batang. Ketika anak anda berusia 3 tahun, seharusnya kesemua 20 batang gigi susu telah pun tumbuh.
Jika dibuat perbandingan secara fizikal, gigi susu kelihatan lebih kecil dan putih manakala gigi kekal kelihatan lebih besar dan berwarna krim atau putih kekuningan.
Gigi kekal juga mempunyai bilangan yang lebih banyak iaitu sebanyak 32 batang berbanding dengan gigi susu yang hanya sebanyak 20 batang. Pada sudut anatomi, perbezaan di antara keduanya dapat dilihat pada ketebalan lapisan enamel (luar), dentina (tengah) dan pulpa (dalam).
Gigi susu mempunyai lapisan enamel dan dentina yang agak nipis berbanding dengan gigi kekal membuatkan karies gigi lebih mudah untuk merebak ke lapisan pulpa. Oleh sebab itulah karies gigi kelihatan lebih teruk pada gigi kanak-kanak berbanding dengan orang dewasa.
Lapisan pulpa gigi mengandungi banyak urat saraf dan salur darah yang memberikan nutrisi kepada gigi. Gigi susu mempunyai lapisan pulpa yang agak besar berbanding dengan gigi kekal.
Ini meningkatkan risiko untuk mendapat kecederaan urat saraf dalam situasi trauma memandangkan ia juga mempunyai lapisan luar yang nipis.

 
Memastikan keteraturan gigi kekal
Jika dilihat pada fungsi asas gigi susu, ia penting bagi membantu proses penghadaman yang baik buat anak-anak anda. Fungsinya adalah sama dengan gigi kekal iaitu untuk mengigit, mengoyak dan melumatkan makanan. Fungsi ini penting bagi memastikan nutrisi makanan dapat diserap masuk ke dalam tubuh badan.
Namun begitu, tidak ramai yang tahu bahawa ia juga memainkan peranan penting dalam memastikan keteraturan susunan gigi kekal. Gigi susu kebiasaannya akan patah secara semula jadi dan digantikan dengan gigi kekal pada usia sekitar 6 tahun.
Sebelum daripada usia tersebut, gigi yang patah akan digantikan dengan gigi belakang bagi mengisi kekosongan di hadapan. Keadaan ini akan menyebabkan susunan asalnya menjadi tidak teratur seterusnya mengakibatkan kekangan ruang di antaranya untuk gigi kekal tumbuh.
Kesannya, gigi kekal akan tumbuh sama ada di hadapan atau di belakang gigi sedia ada menjadikan gigi anda kelihatan berlapis. Gigi yang berlapis akan memberikan kesan negatif terhadap keyakinan diri anak-anak anda memandangkan keteraturan gigi penting dalam aspek penampilan diri.
Bayangkan jika anak anda diejek dan dipulaukan oleh rakan-rakannya hanya disebabkan oleh masalah gigi berlapis. Ini akan menurunkan tahap keyakinan anak anda untuk menjalinkan hubungan sosial.
Selain itu, ia juga memudahkan proses pengumpulan plak yang boleh meningkatkan risiko untuk mendapat karies gigi dan penyakit gusi bengkak (gingivitis).
Kredit: Hello Doktor

Ada gambar anak minum susu yang cute-cute? Jom share dengan Pa&Ma dan anda mungkin berpeluang memenangi hamper barangan bernilai RM100. Muat naik gambar anak anda di SINI
The post Gigi Anak Berlapis? Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Tak Sedar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gigi-anak-berlapis-ini-puncanya-yang-ibu-bapa-tak-sedar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Tak Boleh Cium Mulut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Ikuti Perkongsian Doktor Ini

Ibu Bapa Tak Boleh Cium Mulut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Ikuti Perkongsian Doktor Ini

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 460 hits
Mencium anak merupakan tanda kasih sayang kita sebagai ibu bapa Namun menjadi trend pada zaman ini ibu bapa yang beragama Islam mencium anak anak di bahagian mulut untuk menunjukkan rasa kasih sayang Namun tahukah anda bahawa sayang macam m...
Anak Kurang Ajar Amp Kuat Memberontak Kerana Salah Bimbingan Ibu Bapa Ya

Anak Kurang Ajar Amp Kuat Memberontak Kerana Salah Bimbingan Ibu Bapa Ya

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 182 hits
Pelik bila melihat anak yang sudah berusia 5 tahun kuat merajuk kerap memberontak dan kadang kala menyakiti orang lain seperti menendang dan sebagainya Apakah puncanya Mesti ada ibu ayah yang risau bila melihat anak 5 tahun dalam keadaan se...
Tak Pernah Jalan Tanggungjawab Sebagai Bapa Perasaan Ibu Ralat Apabila 90 Dari Harta Arwah Anak Dapat Pada Bekas Suami

Tak Pernah Jalan Tanggungjawab Sebagai Bapa Perasaan Ibu Ralat Apabila 90 Dari Harta Arwah Anak Dapat Pada Bekas Suami

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 322 hits
308 total views 308 views today Sesebuah keluarga itu pasti diuji dengan pelbagai jenis ujian malah setiap daripada mereka juga mempunyai jalan cerita yang berbeza beza Seperti kisah yang dikongsikan oleh seorang peguam yang dikenali dengan...
Ibu Bapa Positif Covid 19 Jiran Tampil Bantu Jaga Anak

Ibu Bapa Positif Covid 19 Jiran Tampil Bantu Jaga Anak

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 264 hits
NOR Era Fadzirah Mahat terpaksa menyerahkan anak dan anak buahnya kepada jiran untuk dijaga sementara waktu kerana dia dan suaminya disahkan positif Covid 19 FOTO Ihsan Nor Era Fadzirah Mahat Kuala Lumpur Bersyukur dapat jiran yang baik bia...
Tips Dan Teknik Anak Kecil Tercekik Makanan Ibu Bapa Wajib Ambil Tahu

Tips Dan Teknik Anak Kecil Tercekik Makanan Ibu Bapa Wajib Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 417 hits
Assalamualaikum Hi Semua Nadhie suka membaca perkongsian dari page seperti Public Health Malaysia yang selalu berkongsi tentang apa sahaja topik topik berkaitan kesihatan Samada terhadap orang dewasa kanak kanak warga emas berkaitan isu sem...
Anak Tidur Ibu Bapa Keluar Ke Pasar Rumah Terbakar Kakak Meninggal Adik Selamat

Anak Tidur Ibu Bapa Keluar Ke Pasar Rumah Terbakar Kakak Meninggal Adik Selamat

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 221 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia enam tahun yang ditinggalkan di rumah dengan pintu berkunci oleh ibu bapanya yang pergi ke pasar maut selepas rumahnya di Kondominium The Rise Collection II Jalan Dr Wu Lien Teh Georgetown terbakar pagi...
Hampir 12 Tengah Malam Bapa Tertidur Tak Sedar Anak 3 Tahun Setahun Keluar Rumah

Hampir 12 Tengah Malam Bapa Tertidur Tak Sedar Anak 3 Tahun Setahun Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 353 hits
Seorang bapa mengakui disebabkan kecuaiannya tidur terlalu lena menjadi punca dua anak perempuannya berusia satu dan tiga tahun berkeliaran tanpa pengawasan di sekitar Kampung Melayu Kulai di Kulai Johor pada Jumaat Ketua Polis Daerah Kulai...
Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 298 hits
Soalan biasa yang ditanyakan oleh ibu bapa di antara membaca bercakap dan menulis mana satu nak dimulakan dulu Ini kerana ibu bapa risau anak anak akan ketinggalan dengan rakan rakan seusianya Bagi ibu bapa yang nak tahu lebih jelas Terapis...
Bangun Mak Buka Mata Mak Anak Anak Menangis Pilu Melihat Ibu Mereka Yang Nazak Disebabkan Covid 19

Bangun Mak Buka Mata Mak Anak Anak Menangis Pilu Melihat Ibu Mereka Yang Nazak Disebabkan Covid 19

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 476 hits
Bangun mak buka mata mak Anak anak menangis pilu melihat ibu mereka yang nazak disebabkan Covid 19 Hari ini 24 Mei jam 4 45 pagi tadi ibu mertua kesayangan saya telah kembali ke rahmatullah Meninggal dunia di Hospital Shah Alam Arwah mening...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision