Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang


Soalan biasa yang ditanyakan oleh ibu bapa di antara membaca, bercakap dan menulis, mana satu nak dimulakan dulu? Ini kerana ibu bapa risau anak-anak akan ketinggalan dengan rakan-rakan seusianya.
Bagi ibu bapa yang nak tahu lebih jelas, Terapis Cara Kerja, Liyana Raya ada jawapannya.

1. Bercakap
Usia KRITIKAL : 0-2 tahun.
Inilah elemen paling penting dlm kehidupan seorang manusia. Bercakap penting untuk kita berkomunikasi tentang pemikiran dan perasaan kita supaya orang sekeliling tahu apa yang hendak kita sampaikan supaya tiada salah faham.
Mulakan sejak anak anda baru saja menjengah keluar melihat dunia, iaitu dalam masa 24 jam selepas dilahirkan. Greet anak, bagi salam… say ‘hi’, cium…. peluk, cakap apa saja nak cakap. Sembang saja. Memang nampak macam tak betul sikit bila duduk dekat ward, kita seorang-seorang sembang sambil bagi eye contact kat baby.
Tapi itulah benda pertama kena buat sejak anak kita lahir. Dan konsistenlah bercakap dengan mereka sehingga mereka meningkat usia, nak-nak dalam dua tahun pertama.
Seringkali saya tanya pada parents, ‘anak sudah boleh bercakap atau belum?’ Kebanyakannya jawab ‘dah, ada cakap… ABC, 123 tu semua dia kenal. Huruf jawi pun.’
Saya cakap, itu bukan bercakap. Mana sama bercakap dengan mengenal huruf tu semua!
Bercakap adalah berkomunikasi. Kena ada eye contact, kena ada anak menjawab balik pertanyaan, sahut panggilan nama dari mak ayah, memanggil, bukan menyebut saja.
Pernah semasa anak saya admit di hospital, ada seorang ibu ‘bercakap’ dengan anaknya yang setahun 6 bulan dalam keadaan mengeja. Kuat pulak tu! ‘B.U.K.U… BUKU!’ Agaknya dia target anak dia untuk pandai mengeja sambil dapat bercakap. Selebihnya masa, saya lihat anaknya diberi gadget sahaja dan ‘belajar’ melalui gadget. Mengamuk toksah cakaplah. Asal ada yang tak kena je, mengamuk saja anaknya. Bising satu ward dengar!
MENGEJA bukan bercakap!
MEMBACA bukan bercakap!
MENGIRA bukan bercakap!

Bercakap kena ada eye contact. Bercakap kena ada persefahaman di antara dua pihak.
Bercakap kena ada ekspresi dan intonasinya. Bercakap adalah komunikasi, ada orang yang mendengar, ada orang yang membalas balik. Bercakap kena ada peniruan, baik meniru dari segi gaya atau bunyi bunyian. Pemberian gadget dan belajar di usia ini? Kalau boleh,elakkan!
2. Menconteng & Melukis
Usia KRITIKAL: 1-3 tahun.
Penting untuk anak anda belajar memegang pensel atau crayon atau berus lukisan yang besar pada ketika ini untuk sesi menconteng. Kalau risau anak conteng dinding, belikan kertas mahjong besar-besar, tampal kat dinding rumah. Kalau ada bajet lebih, catkan dinding dengan cat mudah padam. Kalau susah sangat nak buat, redha je la dinding rumah kena conteng.
Gambar Hiasan Menconteng membantu anak mengekspresikan mindanya. Menconteng membantu anak menguatkan otot tangan. Menconteng ada elemen visual perceptual (ni bab lain). Menconteng mewujudkan midline crossing abilities. Menconteng membantu pembentukan jari memegang pensel (pencil grip).
Tak kisah nak conteng kat mana. Atas kertas, atas lantai, dekat dinding, buku… kita dah dewasa ni, tolonglah fikirkan cara terbaik untuk menggalakkan anak-anak menconteng.
Ikutlah masing-masing nak kawal hati dan perasaan tengok rumah bersepah ke apa ke…. yang penting, fikirkan cara! Boleh wujudkan elemen menconteng atas pasir, atas tanah, guna batu… guna ranting kayu… tak kisah apa pun, asal anak boleh conteng.
Waktu usia ni, janganlah force anak untuk menulis sangat. Asyik-asyik nak suruh tulis ABC, nombor, huruf jawi. Ajarlah anak MELUKIS selepas MENCONTENG. Lukislah bentuk-bentuk yang ada di sekeliling kita.
Lukislah haiwan, tumbuhan, rumah atau apa saja. Layankan anak melukis. Gunalah water colour, crayon atau apa saja alatan melukis. Tak rugi spend duit beli benda-benda ni semua. Tak rugi!

3. Mewarna
Usia KRITIKAL: 1-3 tahun.
Ajarlah warna di usia ini. Aktiviti mewarna membantu anak-anak membentuk garisan lurus, menegak, menyerong, membulat dan sebagainya. Warna lukisan yang diwarnakan biarlah padan dengan usia anak.
aJanganlah disuruh mewarna lukisan yang complex. Kalau boleh, elakkan mewarna lukisan yang di dalam gajet. Mewarna di dalam gajet tidak membawa apa-apa makna kepada otot tangan. Macam mana nak develop motor memory terhadap garisan?
Di usia ini, tak payahlah risau kalau anak-anak masih lagi tak pandai warna dalam garisan. Masih lagi warna terkeluar garisan itu biasa. Tiada masalah. Yang penting, dia tahu nak warna kat mana. Wujudkan konsep mewarna seawal mungkin. Tak payah tunggu sampai masuk sekolah baru nak mewarna.
Tak payah bawak pergi mall, mewarna kat bahagian-bahagian yang ada lukisan-lukisan untuk diwarnakan, lepas tu kena bayar. Baik warna kat rumah je. Lebih baik kita lukis gambar kita satu family, suruh anak usia ni warnakan. Simple. Menjimatkan yang amat.
4. Menulis dan membaca
Usia KRITIKAL menulis: 4 tahun
Usia PERMULAAN mengenal huruf dan nombor: 4 tahun
Usia Permulaan membaca: 5 tahun ke atas.
Usia yang dikira LEWAT untuk boleh membaca: 11 tahun. Logiknya bila anak dah belajar garisan yang banyak-banyak melalui menconteng dan mewarna, persiapkanlah dirinya untuk menulis. Waktu nilah baru senang nak tulis huruf dan nombor walaupun mereka BELUM KENAL huruf dan nombor lagi. Tiada masalah.
Gambar Hiasan Boleh ajar menulis di satu sesi, kemudian ajar mengenal huruf di sesi yang kemudiannya pada USIA 4 TAHUN! Ini usia yang paling awal! Belum terlewat lagi. Tak perlu risau kerana once anak dan belajar huruf, bunyi-bunyi huruf… mulakan ke arah membaca pada usia 5 tahun.
Jika kita follow semua proses ni secara berperingkat, insyaAllah anak tiada masalah! Tak payah risau sangat. Kalau kita ‘terbalikkan’ semua proses ni, akan ada akibatnya kerana telah melanggar fitrah perkembangan seorang manusia.
Kalau terasa ada kesannya, jangan segan nak bawa jumpa terapis untuk betulkan masalah yang ada. Sekian.
**Gambar sebagai contoh sahaja bukan galakkan untuk anak-anak conteng dinding.
Mak ayah sila tampalkan kertas besar didinding supaya anak-anak bebas bermain dalam masa yang sama dapat berkarya dengan selesa
Sumber : Liyana Raya (Terapis Cara Kerja)
Ada gambar anak minum susu yang cute-cute? Jom share dengan Pa&Ma dan anda mungkin berpeluang memenangi hamper barangan bernilai RM100. Muat naik gambar anak anda di SINI

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Suka Menconteng Cerdik! Fasa Ni Banyak Dia Belajar. Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-suka-menconteng-cerdik-fasa-ni-banyak-dia-belajar-ibu-ayah-mesti-bagi-peluang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Tak Dengar Kata Melawan Sebabnya Ibu Ayah Suka Ugut Tapi Tak Buat

Anak Tak Dengar Kata Melawan Sebabnya Ibu Ayah Suka Ugut Tapi Tak Buat

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 207 hits
Pergi mandi sekarang nanti mak buang semua mainan Ni antara silap paling besar ibu bapa di Malaysia ni Aku ada seorang kenalan ni anaknya sangat dengar kata tak melawan cakap Sejuk saja hati tengok Aku pelik nak kata kawan aku ni garang tak...
Anak Lelaki Belajar Dari Ayah Cara Hormat Layan Perempuan Dia Tiru Ayahnya Sebiji

Anak Lelaki Belajar Dari Ayah Cara Hormat Layan Perempuan Dia Tiru Ayahnya Sebiji

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 194 hits
Jangan ambil mudah Besar impaknya cara seseorang ayah memberi layanan kepada ibunya pada tumbesaran anak Mereka akan menjadikan cara ayah sebagai contoh jadi sekiranya baik maka baiklah jadinya Ayah sebenarnya idola kepada anak anak terutam...
Ayah Bacakan Bedtime Stories Buat Anak Makin Cerdik Bahasa Ayah Ayah Buat Anak Sampai

Ayah Bacakan Bedtime Stories Buat Anak Makin Cerdik Bahasa Ayah Ayah Buat Anak Sampai

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 206 hits
Siapa yang tidak mahu anak cerdik dan bijak Bagi menjadikan anak cerdik lagi bijak perlu datangnya kerjasama daripada mak ayah itu sendiri Rupanya bila sesekali ayah turun padang begitu banyak impaknya kepada anak kecil kita yang sedang mem...
Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 261 hits
Seiring dengan peningkatan usia si manja perkembangan sosial kanak kanak juga perlu diperluaskan Terdapat 7 skil perkembangan sosial anak yang perlu anda terapkan dalam diri mereka Jom baca Perkembangan sosial kanak kanak Kanak kanak yang m...
Manjanya Ini Sebab Kenapa Anak Perempuan Suka Sangat Duduk Bawah Ketiak Ayah

Manjanya Ini Sebab Kenapa Anak Perempuan Suka Sangat Duduk Bawah Ketiak Ayah

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 342 hits
Perasan tak kita selalu cakap anak perempuan tu anak ayah Biasanya memang anak perempuan akan lebih rapat dengan si ayah Anak lelaki pula lebih kamceng dengan ibu Tapi kenapa agaknya boleh jadi macam tu ya Anak perempuan yang selalu dimanja...
Bukan Anak Tiri Ibu Kota Jakarta

Bukan Anak Tiri Ibu Kota Jakarta

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 149 hits
Geliat pembangunan di Sabira memberi gambaran Pulau ini bukan anak tiri ibu Kota Jakarta Keberadaannya menjadi perhatian
Ibu Bapa Tak Boleh Cium Mulut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Ikuti Perkongsian Doktor Ini

Ibu Bapa Tak Boleh Cium Mulut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Ikuti Perkongsian Doktor Ini

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 461 hits
Mencium anak merupakan tanda kasih sayang kita sebagai ibu bapa Namun menjadi trend pada zaman ini ibu bapa yang beragama Islam mencium anak anak di bahagian mulut untuk menunjukkan rasa kasih sayang Namun tahukah anda bahawa sayang macam m...
Banyak Betul Anak Najib Nak Bayar Cukai 13 Juta Kaya Anak Beranak Mana Dapat Duit

Banyak Betul Anak Najib Nak Bayar Cukai 13 Juta Kaya Anak Beranak Mana Dapat Duit

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 162 hits
Anak Najib setuju bayar cukai lebih RM13 juta kepada LHDN May 31 2021 Pada 24 Julai 2019 LHDN melalui kerajaan Malaysia telah memfailkan writ saman terhadap Mohamad Nizar Najib menuntutnya membayar cukai berjumlah RM13 159 821 94 bagi tahun...
Dendam Dituduh Mencuri Anak Di Deli Serdang Bacok Ibu Angkat Hingga Sekarat

Dendam Dituduh Mencuri Anak Di Deli Serdang Bacok Ibu Angkat Hingga Sekarat

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 219 hits
Kapolsek Pagar Merbau Iptu I R Sitompul mengatakan pelaku ditangkap saat berupaya melarikan diri usai membacok ibu angkatnya Kasus penganiayaan itu dilakukan pelaku lantaran dendam lama terhadap ibu angkatnya
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte