Geng Zul Sindiket Jual Kereta Klon Tumpas


Kumara Sabapatty Kereta-kereta yang dirampas hasil kejayaan menumpaskan sindiket Geng Zul di Kuala Lumpur. Foto SHAFIY ZUL, KUALA LUMPUR – Penemuan sebuah kereta jenis Honda TC-P dengan nombor casis telah diubahsuai gara-gara pemiliknya gagal melunaskan ansuran bulanan membawa polis kepada kejayaan menumpaskan sindiket Geng Zul yang menjual kenderaan klon.
Kereta tersebut dijual di sebuah premis menjual kenderaan terpakai di Cheras.
Ketua Polis Kuala Lumpur, Komisioner Datuk Saiful Azly Kamaruddin berkata, hasil siasatan selama sebulan akhirnya membawa kepada beberapa siri serbuan dan rampasan oleh pasukan Jabatan Siasatan Jenayah KL di sekitar Kuala Lumpur, Selangor, Pahang, Johor dan Pulau Pinang.
Katanya, enam lelaki tempatan berusia antara 22 hingga 42 tahun ditahan manakala 19 buah kereta pelbagai jenama termasuk Vellfire, Mini Cooper, Audi dan BMW disyaki telah diubahsuai nombor casis yang nilainya berjumlah RM3.5 juta turut dirampas.
Menurut Saiful Azly, modus operandi sindiket klon kereta itu tertumpu kepada kereta yang ‘lari’ daripada pinjaman di negara jiran di selatan tanah air sebelum memadam nombor casis dan menggantikan dengan yang baharu.
Ketua Polis Kuala Lumpur, CP Datuk Saiful Azly Kamaruddin.Sindiket itu juga menyediakan geran baharu berdasarkan butiran kereta ‘total lost’ yang diperoleh daripada rakan sejenayah  atau melalui laman web.
Geran baharu menyerupai geran asal itu dihasilkan oleh seorang ahli sindiket yang berkepakaran mereka geran tulen dan tiada penglibatan pihak dalaman agensi berkuasa.
Menurutnya lagi, pemeriksaan jabatan kimia dan forensik polis di Cheras mengesahkan sebanyak 16 daripada 19 buah kenderaan yang dirampas polis mempunyai kesan ubahsuai pada nombor casisnya.
Katanya, sembilan yang diubahsuai nombor casis itu mempunyai rekod hilang oleh pemilik asal.
“Sindiket Zul ini bergerak dalam tiga kumpulan iaitu kumpulan pertama mencari kenderaan musnah diikuti kumpulan kedua menguruskan pengubahsuaian casis dan penyediaan geran kenderaan total loss dan akhirnya kumpulan ketiga mencari pembeli kenderaan yang berjaya diklon itu.
Sebahagian daripada kereta yang dirampas . Foto SHAFIY ZUL“Harga minimum setiap kenderaan antara RM100,000 hingga RM120,000 bergantung kepada jenama dan boleh mencecah keuntungan sehingga RM600,000 sebulan berdasarkan kuantiti yang dijual. Transaksi hanya secara tunai dan sindiket ini aktif sejak 2019 lagi.
“Namun hasil kerjasama tuan punya kenderaan serta pembeli kenderaan klon selain premis kereta terpakai membantu polis menangkap sindiket itu.
“Dengan tertangkapnya ahli ahli geng ini, polis berjaya menyelesaikan kes kenderaan klon di negeri-negeri tersebut sementara polis turut menyiasat rangkaian sindiket itu sama ada wujud subahat pihak insurans serta pihak tarik kereta musnah akibat kemalangan,” katanya dalam sidang media di sini, hari ini.
Katanya, dua daripada enam suspek telah dituduh di Mahkamah Majistret Johor di bawah Seksyen 411, dan Seksyen 414 Kanun Keseksaan pada 28 Februari dan 1 Mac lalu, manakala selebihnya dijamin polis.
Beberapa saksi masih dikesan untuk membantu siasatan kes ini.
Kes disiasat di bawah Seksyen 379A Kanun Keseksaan kerana mencuri kenderaan dan boleh dihukum penjara tujuh tahun dan denda manakala Seksyen 413 Kanun Keseksaan kerana berniaga harta curi yang memperuntukkan penjara maksimum 20 tahun dan denda.
“Tindakan turut dikenakan di bawah Seksyen 108(3) Akta Pegangkutan Jalan 1987 kerana pernyataan palsu pada kenderaan motor dan boleh didenda maksimum RM20,000 dan penjara maksimum lima tahun jika sabit kesalahan,” katanya. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/geng-zul-sindiket-jual-kereta-klon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kini Jual Pewangi Kereta Dan Rumah Saharul Ridzwan Tak Ralat Keluar Modal Hampir Rm250 000 Untuk Berniaga

Hiburan Kini Jual Pewangi Kereta Dan Rumah Saharul Ridzwan Tak Ralat Keluar Modal Hampir Rm250 000 Untuk Berniaga

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 412 hits
Pelakon drama Cinta Sekali Lagi Saharul Ridzwan berkata kini sudah tiba masa untuk dirinya menceburkan diri dalam bidang perniagaan setelah hampir 10 tahun bergiat aktif dalam bidang lakonan Sumber Instagram Saharul Ridzwan Saharul yang dit...
Rempuhan Kereta Api Teluk Intan Dendam Sang Gajah Angkara Anaknya Mati Dilanggar

Rempuhan Kereta Api Teluk Intan Dendam Sang Gajah Angkara Anaknya Mati Dilanggar

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 547 hits
Oleh Sungai Kerawai yang terletak di Teluk Intan Perak telah terpalit dalam lipatan sejarah pengangkutan di Malaysia kerana di kawasan inilah sekumpulan gajah telah menyerang gerabak kereta api penumpang secara bertentangan Lebih aneh peris...
Kai Daop 6 Yogyakarta Operasikan 7 Kereta Api Jarak Jauh

Kai Daop 6 Yogyakarta Operasikan 7 Kereta Api Jarak Jauh

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 163 hits
Supriyanto menambahkan pengoperasian kembali KA ini tetap diikuti dengan protokol pencegahan Covid 19 yang ketat Untuk jadwal perjalanan serta tiket KA tersebut dapat dilihat dan dipesan melalui aplikasi KAI Access
Berang Isteri Tidak Pulang Penganggur Bakar Kereta Saudara

Berang Isteri Tidak Pulang Penganggur Bakar Kereta Saudara

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 227 hits
Polis menahan seorang penganggur dipercayai membakar sebuah kereta milik saudara lelakinya di Jalan Indah 4 1 Taman Bukit Indah di sini pagi semalam Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri Dzulkhairi Mukhtar berkata suspek berumur 47 tahun itu d...
Cfo Bmw Pula Mengatakan Beliau Tidur Dengan Aman Walaupun Apple Membangunkan Kereta

Cfo Bmw Pula Mengatakan Beliau Tidur Dengan Aman Walaupun Apple Membangunkan Kereta

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 159 hits
Hasrat Apple untuk melancarkan kereta elektrik swapandu mereka bukan lagi misteri lebih lebih lagi selepas usahasama dengan Hyundai telah ditamatkan secara mendadak Hyundai enggan menjadi sekadar pengilang kepada kereta Apple sedangkan mere...
Kekal Duduk Dalam Landasan Kereta Api Sampai Kena Langgar Dengan Kepala Keretapi

Kekal Duduk Dalam Landasan Kereta Api Sampai Kena Langgar Dengan Kepala Keretapi

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 286 hits
Ada seorang pemuda yang berhasrat untuk dilanggar kepala keretapi yang datang laju Dia perlu pergi di kawasan di mana ada landasan yang keretapi akan lalu dengan laju Biasanya keretapi akan The post appeared first on
Tidak Sempat Elak Kereta Yang Mahu Lakukan Pusingan U Seorang Penunggang Motosikal Terbabas

Tidak Sempat Elak Kereta Yang Mahu Lakukan Pusingan U Seorang Penunggang Motosikal Terbabas

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 202 hits
PETALING Sebuah kemalangan yang melibatkan sebuah kereta dan motosikal dikatakan telah berlaku berhampiran dengan pasar borong Selangor dekat Seri Kembangan pada 5 Mac lalu Kemalangan tersebut walau bagaimanapun telah terakam oleh dashcam s...
Sistem Brek Kereta

Sistem Brek Kereta

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 400 hits
Assalamualaikum Agak lama juga tak berkongsi tentang Dunia Kereta ni maklumlah sejak dua menjak dan tiga menjak ni teramat sibuk sedikit Ok pada hari ini ada sejikit masa untuk berkongsi tentang Sistem Brek Kereta Unuk pengetahuan semua Bre...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air