Generasi Baharu Tidak Termakan Lagi Corak Politik Berasaskan Kaum Agama







POSTED BY AMIR WRLR
Perwakilan KEADILAN Negeri Sarawak, Azlan Norita menyifatkan politik perkauman dan agama sudah semakin tidak relevan dan ditolak oleh rakyat terutamanya dalam kalangan generasi baharu.

Ketika membahaskan ucapan dasar Ketua AMK sempena Kongres Nasional, beliau berkata ini satu perkembangan positif setelah parti politik zaman dahulu telah mencorakkan politik Malaysia agar cenderung kepada kaum dan agama sehingga merasakan mereka adalah suara pembela nasib kaum mahupun agama.
"Mereka kononnya membela nasib kaum dan corak politik perkauman ini diwarisi generasi sebelum kita dan ia masih bersisa hingga ke hari ini.
"Segelintir parti politik menunggang agama demi survival politik namun pada masa sama sikap dan amalan mereka jauh terpesong dari nilai-nilai keagamaan yang diperjuangkan.
"Ada juga parti politik memperjuangkan bangsa mereka tapi masa yang sama mereka adalah juara dalam salah guna kuasa dan korupsi sehingga menindas bukan sahaja bangsa lain tetapi juga bangsa mereka demi memenuhkan poket dan perut mereka.
"Malah tanpa rasa malu ada rumah mereka sebesar mahligai di celah-celah rumah rakyat yang tiangnya hanya tunggu masa untuk runtuh.
"Landskap mula berubah pada 1998 apabila kezaliman dilakukan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika titik tolak berlakunya proses reformasi politik yang hebat di negara kita.
"Pelbagai kaum dan kepercayaan dan badan-badan bukan kerajaan bawa arus pembaharuan dalam negara demi keadilan untuk semua tanpa mengira bangsa dan agama.
"Dalam proses ini jugalah parti yang tidak diasaskan atas dasar kaum mahupun agama parti ditubuhkan atas prinsip keadilan untuk semua.
"Parti ini meraikan pelbagai kaum dan agama dengan mendaulatkan rakyat melalui proses demokrasi, itulah parti KEADILAN yang melambangkan bangsa Malaysia yang sebenarnya.
"Negeri Sarawak adalah contoh bukan setakat kaum Melayu, Cina dan India malah mempunyai bangsa lain seperti Iban, Bidayuh, Melanau dan Orang Hulu serta lebih 20 etnik yang mampu duduk sekali.
"Namun peredaran zaman bergerak ke depan generasi baharu tidak termakan lagi dengan hasutan dan sogokan pemerintahan seperti ini.
"Anak-anak muda sebagai pewaris negara harus mengglembeng baik dari pelusuk mana kita, membawa corak dan modal politik baharu yang lebih berdaulat dan mendaulatkan rakyat dan bukan bersifat perkauman," katanya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/generasi-baharu-tidak-termakan-lagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Baharu Akan Gagal Tanpa Gencatan Politik Kata Penganalisis

Kerajaan Baharu Akan Gagal Tanpa Gencatan Politik Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 184 hits
June 10 2021 Saintis politik Wong Chin Huat berkata keputusan penting perlu dibuat melalui Parlimen yang diperkasakan PETALING JAYA Mana mana kerajaan baharu yang dibentuk untuk mengambil alih pengurusan pandemik akan gagal tanpa gencatan p...
Pejabat Agama Islam Daerah Kuantan Maklum Laman Facebook Page Rasmi Yang Baharu

Pejabat Agama Islam Daerah Kuantan Maklum Laman Facebook Page Rasmi Yang Baharu

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 277 hits
KUANTAN nbsp Pejabat Agama Islam Daerah memaklumkan facebook page rasmi baharu jabatan itu bagi menggantikan akaun lama yang telah dinyahaktifkan nbsp Kenyataan telah dimaklumkan dilaman tersebut agar orang ramai terutamanya para pelanggan
Video Politik Perlu Idea Orang Muda Pengalaman Generasi Lama

Video Politik Perlu Idea Orang Muda Pengalaman Generasi Lama

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 130 hits
Pengarah filem terkenal yang kini menjadi aktivis KEADILAN Datuk Hans Isaac mempunyai pendapat menarik mengenai penglibatan politik dalam kalangan dua generasi Beliau berpendapat ahli politik boleh datang dari semua bidang kerjaya atau disi...
Bangsa Agama Dan Negara Hanya Samaran Untuk Perkayakan Kaum Elit Melayu Lain Jadi Haprak

Bangsa Agama Dan Negara Hanya Samaran Untuk Perkayakan Kaum Elit Melayu Lain Jadi Haprak

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 333 hits
Sila baca komen saya pada hujung nya Another lucid eye opener from Dr Rosli Azad Khan After the formation of Barisan Nasional in 1973 prime minister Abdul Razak Hussein appointed Hussein Onn as the new finance minister in 1974 taking over f...
Biro Politik Pkr Pernah Beri Amaran Keras Pada Iswardy

Biro Politik Pkr Pernah Beri Amaran Keras Pada Iswardy

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 143 hits
Pimpinan KEADILAN mengambil maklum sebuah video YouTube yang dimuatnaik seorang individu bernama Iswardy Morni yang didakwa menghina Yang di Pertuan Agong KEADILAN mengesahkan Iswardy adalah seorang anggota biasa parti berdaftar di cabang P...
Bebaskan Glc Daripada Pengaruh Politik

Bebaskan Glc Daripada Pengaruh Politik

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 260 hits
SURUHANJAYA Sekuriti telah mengemaskini Kod Tadbir Urus Korporat Malaysia pada 28 April lalu yang bertujuan meningkatkan kepimpinan lembaga pengarah dan pemantauan ke atas kemampanan syarikat Terdapat beberapa pembaharuan dikemas kini dan a...
Bukan Hanya Prasarana Henti Semua Lantikan Politik Dalam Glc

Bukan Hanya Prasarana Henti Semua Lantikan Politik Dalam Glc

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 241 hits
Lantikan jawatan bukan eksekutif di dalam syarikat syarikat berkaitan kerajaan harus dihentikan serta merta bukan sahaja di Prasarana Malaysia Berhad tetapi ke atas semua GLC Hal terbabit disuarakan oleh Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Ab...
Lantikan Politik Glc Rasuah Yang Menjahanamkan Negara

Lantikan Politik Glc Rasuah Yang Menjahanamkan Negara

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 323 hits
Negara dapat membuat penjimatan besar jika kerajaan tidak lagi melantik orang politik ke jawatan bukan eksekutif di syaikat syarikat berkaitan kerajaan dan sebenarnya boleh beroperasi secara profesional dengan kakitangan yang mahir tanpa pe...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms