Ganjaran Buat Pencinta Al Quran Bacalah Walau Ramadan Telah Berlalu



Melihat orang membaca Al-Quran di mana-mana pada bulan Ramadan bukanlah pemandangan yang pelik – sewaktu menunggu bas, sewaktu rehat tengah hari, malah ketika dalam keadaan sempit dan penuh dengan orang di dalam tren, ada yang mengambil peluang membuka Al-Quran dan membacanya.
Ramadan selain bulan untuk berpuasa, sememangnya dikenali dengan julukan ‘bulan Al-Quran’. Diharapkan walaupun Ramadan telah berlalu, amalan ini masih diteruskan kerana ganjaran buat orang yang suka membaca Al-Quran sungguh besar dan banyak diceritakan dalam hadis.
Allah Akan Menunjukkan Jalan Buat Mereka Yang Mahukan Kebaikan
Jika ada yang bertanya, bagaimana untuk jadi baik – maka jawapan yang paling mudah adalah ‘mula lakukan apa sahaja kebaikan’. Yang dicari bukanlah kesempurnaan pada cubaan yang pertama tetapi azam dan usaha yang berterusan.
Orang-orang baik dan soleh yang kita lihat, mereka juga bukan orang yang sempurna dalam ibadah tetapi mereka adalah orang yang setia dengan kebaikan yang dilakukan.
Perhatikan bagaimana Allah memberi semangat kepada orang yang mahu berubah kebaikan dalam ayat ini:
“Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (Surah Al-Ankabut 29:69)
Pimpinan atau panduan Allah dalam ayat ini boleh terjadi dalam pelbagai bentuk – contohnya masa yang terasa lapang, menerima rezeki yang tidak disangka malah Allah juga berkuasa membuka hati kita supaya mudah melakukan kebaikan.
Kita pasti pernah mendengar orang berkata;
“Eh rasa macam makin suka nak buat baik”
Sama juga dalam hal membaca Al-Quran. Jika anda sudah bertahun lamanya meninggalkan Al-Quran, maka mulalah dengan membuka kembali Al-Quran. Jika anda sudah tidak tahu bagaimana untuk membaca, maka mulakanlah dengan membaca sekadar maksud ayatnya dahulu. Sematkan di dalam hati dan minta kepada Allah agar dipermudahkan usaha untuk mendekati Al-Quran semula.
Jika mampu membaca sedikit tetapi tidak lancar, usahakanlah pula untuk mencari guru mengaji yang mampu mengajar tajwid dengan betul.
Bagi mereka yang sudah lancar membaca, maka sematkan azam untuk terus mempertingkatkan kemahiran dalam bacaan contohnya menghafal atau mempelajari tafsirnya pula.
Usah risau, kebaikan ada pada kedua-dua keadaan (sama ada membaca Al-Quran dengan lancar atau tidak). Seperti hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah R.anha:
عَنْ عَائِشَةَ رضى الله عنها قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « الْمَاهِرُ بِالْقُرْآنِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ وَالَّذِى يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَيَتَتَعْتَعُ فِيهِ وَهُوَ عَلَيْهِ شَاقٌّ لَهُ أَجْرَانِ »
“Aisyah R.anha meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Seorang yang lancar membaca Al Quran akan bersama para malaikat yang mulia dan sentiasa selalu taat kepada Allah, adapun yang membaca Al Quran dan terbata-bata (tersekat-sekat) di dalamnya dan sulit atasnya bacaan tersebut maka baginya dua pahala”
(HR. Muslim)
Percayalah, bahawa Allah akan mengotakan janjiNya bahawa orang yang bersungguh-sungguh mahu mendekati agama ini, akan dipandu dan dimudahkan jalan ke arah kebaikan.

Tanda Mencintai Allah Dan Rasul Adalah Mencintai Al-Quran
أنْ عَبْدِ اللهِ بن مسعود رضى الله عنه ، أنه قَالَ: ” مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّهُ يُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ فَلْيَنْظُرْ، فَإِنْ كَانَ يُحِبُّ الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ
“Abdullah bin Mas’ud ra berkata: “Siapa yang ingin mengetahui bahawa dia mencintai Allah dan RasulNya, maka perhatikanlah jika dia mencintai Al-Quran maka sesungguhnya dia mencintai Allah dan rasulNya.” (Atsar sahih diriwayatkan di dalam kitab Syu’ab Al Iman, karya Al Baihaqi).
Jika kita menyukai seseorang, maka kita pasti ingin mendengar apa yang diucapkan dan ditulis nya. Maka salah satu tanda orang yang mencintai Allah, dia selalu ingin membaca apa yang disampaikan oleh Allah dalam Al-Quran, malah mereka mengikut apa yang disuruh dan apa yang ditegah.
Membaca Al-Quran Akan Melembutkan Hati Dan Mendatangkan Ketenangan
وقال وهيب رحمه الله: “نظرنا في هذه الأحاديث والمواعظ فلم نجد شيئًا أرق للقلوب ولا أشد استجلابًا للحزن من قراءة القرآن وتفهمه وتدبره
“Berkata Wuhaib rahimahullah: “Kami telah memperhatikan di dalam hadis-hadis dan nasihat ini, maka kami tidak mendapati ada sesuatu yang paling melembutkan hati dan mendatangkan kesedihan dibandingkan bacaan Al Quran, memahami dan mentadabburinya”.
Mengapa tidak kita mendapat ketenangan kerana ayat-ayat yang dibaca bukanlah kata-kata biasa manusia yang hidup di atas dunia, tetapi kata-kata daripada Tuhan Yang Maha Kuasa, yang turun daripada tempat tinggi nun di atas sana.
Ada orang mengumpamakan Al-Quran seperti surat cinta daripada Pencipta, yang akan dibuka dan dibaca berkali-kali. Setiap kali anda membukanya, membaca sekalipun ayat yang sama, namun perasaan yang dirasai dan faedah yang diperoleh sentiasa berbeza, sesuai dengan keadaan dan keperluan hati. Itulah keistimewaan Al-Quran.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Ganjaran Buat Pencinta Al-Quran – Bacalah Walau Ramadan Telah Berlalu appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/ganjaran-buat-pencinta-al-quran-bacalah-walau-ramadan-telah-berlalu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bacalah 8 Nasihat Henry Ford Ini Jika Mahu Berjaya Dalam Bisnes

Bacalah 8 Nasihat Henry Ford Ini Jika Mahu Berjaya Dalam Bisnes

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 624 hits
Kereta pertama telah dicipta sebelum Henry Ford tetapi dia tidak pernah berputus asa dan mengimpikan bahawa sebuah kereta mampu digunakan oleh semua orang dan dia tidak pernah berhenti bergerak maju ke hadapan apabila akhirnya berjaya menci...
Alunan Bacaan Al Quran Dan Azan Penyebab Pemuda Ini Peluk Islam

Alunan Bacaan Al Quran Dan Azan Penyebab Pemuda Ini Peluk Islam

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 317 hits
MELAKA Seorang pekerja pemasangan pendingin hawa memilih hari ketiga Syawal sebagai tarikh istimewanya untuk memeluk Islam Ibarat kembali kepada fitrah asal manusia Raymond Tan Kwok Chen 25 yang berasal dari Krubong di sini memeluk Islam di...
Inilah Jawapannya Adakah Kita Perlu Menutup Aurat Ketika Membaca Al Quran

Inilah Jawapannya Adakah Kita Perlu Menutup Aurat Ketika Membaca Al Quran

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 328 hits
Perlukah menutup aurat ketika memegang dan membaca al Quran Bila ada orang yang bertanya maka saya dengan ilmu yang terhad mengenainya mengatakan wajib menutup aurat Namun selepas pembacaan dan rujukan beberapa artikel dan kitab kebanyakan ...
Sebaik Solat Bacalah 2 Doa Ini Untuk Naikkan Seri Wajah Amalkan Agar Orang Sayang Lebih

Sebaik Solat Bacalah 2 Doa Ini Untuk Naikkan Seri Wajah Amalkan Agar Orang Sayang Lebih

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 477 hits
SEBAIK SOLAT BACALAH 2 DOA INI UNTUK NAIKKAN SERI WAJAH AMALKAN AGAR ORANG SAYANG LEBIH Potongan 2 ayat dari surah dalam Al Quran ini baik untuk dijadikan amalan harian terutama setiap kali mak ayah lakukan lepas solat fardhu Kedua dua ayat...
Niat Puasa Ganti Ramadan Hukum Berkaitan

Niat Puasa Ganti Ramadan Hukum Berkaitan

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 597 hits
Bagaimana niat puasa ganti yang betul Artikel ini akan bantu anda memahami topik Puasa Ganti Ramadan secara lengkap dan menyeluruh yang merangkumi Niat puasa ganti Hukum menggabungkan puasa ganti dengan puasa enam Dan perkara perkara pentin...
Setiap Kali Ramadan Di Gaza

Setiap Kali Ramadan Di Gaza

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 410 hits
Oleh Anasz 1 Setiap kali Ramadan Gaza akan diserang 2 Maka setiap kali Ramadan juga umat Islam sedunia mengamuk 3 Namun ramai yang tak melihat dengan teliti setiap kali Ramadan juga mengapa ada pepuak di Gaza saja cari jalan dengan Zionist ...
Ramadan 30 Projek Biskut Raya 2019

Ramadan 30 Projek Biskut Raya 2019

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 315 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Maaflah KK lama dah tak bersiaran jadi KK nak cerita balik alkisah projek biskut raya 2019 bersama mak KK heheTak disangka tak terduga tahun ni KK dapat buat 22 jenis biskut dan kuih raya campur campur ...
Jadikan Al Quran Teman Di Dunia Dan Penolong Di Akhirat

Jadikan Al Quran Teman Di Dunia Dan Penolong Di Akhirat

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1116 hits
Jadikan Al Quran Teman Di Dunia Dan Penolong Di Akhirat Akibat selalu membaca al Quran terus menerus kita akan diberikan akal yang cerdas dan tak mudah lupa Mari baca al Quran walau dimana kita berada di darat di laut di udara dan sebagainy...
Eksperimen Gila Suntik Tubuh Dengan Dna Ayat Al Quran Dan Bible

Eksperimen Gila Suntik Tubuh Dengan Dna Ayat Al Quran Dan Bible

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 212 hits
SEORANG penggodam bio dari bandar Grenoble Perancis digelar bodoh kerana melakukan eksperimen aneh apabila menyuntik dirinya dengan DNA dari ayat ayat dalam al Quran dan Bible Adrien Locatelli yang dipercayai masih belajar di sekolah meneng...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional