Fungsi Busi Dan Cara Kerja Busi


Busi merupakan komponen yang berada pada urutan terakhir dari sistem pengapian pada mobil bermesin bensin. Jika dilihat di mesin, posisi kepala busi, yaitu bagian yang memiliki ujung elektroda, di pasang menghadap langsung kedalam ruang bakar.

Sedangkan untuk sisi yang berlawanan dengan kepala busi, berada di luar ruang bakar dan dihubungkan dengan igniton coil melalui kabel tegangan tinggi (kabel busi).


Fungsi Busi
Fungsi busi adalah untuk mengubah tegangan listrik yang disalurkan koil menjadi percikan api yang akan membakar campuran bahan bakar dan udara di ruang mesin yang telah dikompresi.

ya, busi berfungsi untuk memercikkan bunga api di ruang bakar pada akhir langkah kompresi. Tujuannya adalah untuk membakar campuran udara dan bahan bakar yang telah dikompres oleh piston sehingga terjadi ledakan dan membuat tenaga bagi mesin untuk berputar.

Percikan api yang keluar di ujung elektroda busi berasal dari lompatan arus listrik bertegangan tinggi yang dihasilkan oleh ignition coil dalam sistem pengapian. Oleh karenannya percikan api di busi merupakan percikan elektrik. (baca juga : Cara kerja mesin bensin)


Cara Kerja Busi
Disaat ignition coil menghasilkan tegangan listrik, maka pada elektroda busi yang ada di tengah dan disamping bodi busi akan timbul beda tegangan. Saat ini, arus listrik belum mengalir, lantaran campuran bensin dan udara bertekanan yang ada di celah busi bersifat menyerupai isolator.

Disaat perbedaan tegangan diantara kedua elektroda busi semakin besar, struktur gas diantara kedua elektroda tersebut berubah. Ketika perbedaan tegangan sudah melebihi kekuatan dielektrik gas, gas ikut ber-ionisasi sehingga yang awalnya bersifat seperti isolator, kini berubah menjadi konduktor.

Akibatnya, arus elektron akan mengalir dan meningkatkan suhu di celah percikan busi hingga suhunya lebih dari 60.000 K. Tingginya suhu yang dihasilkan mengakibatkan gas yang sudah terionisasi tadi memuai dengan cepat dan menimbulkan ledakan kecil diantara kedua elektroda busi. Inilah percikan api busi yang prinsipnya mirip seperti halilintar / petir.


Komponen dan konstruksi busi

Secara garis besar busi memiliki komponen dan konstruksi seperti yang tampak pada gambar diatas. Berikut nama komponen busi dan fungsinya :

TerminalBerfungsi sebagai penghubung antara busi dengan dengan kabel busi
Corrugation / RibsBerfungsi untuk memperkuat insulasi keramik dan mencegah terjadinya aliran listrik secara langsung dari terminal busi ke bodi busi, peristiwa ini dikenal dengan istilah Flash Over.
Ceramic InsulatorInsulator yang mencegah aliran listrik di dalam busi tidak bocor.
Ceramic ResistorResistor keramik yang berfungsi untuk mencegah interfensi listrik akibat terjadinya percikan api karena tegangan tinggi.
Copper CoreMerupakan inti tembaga yang berfungsi untuk menghantarkan tegangan dan arus listrik dalam jumlah besar.
Center and Ground electrodeMerupakan elektroda positif dan negatif tempat terjadinya percikan api. Disinilah biasanya lapisan iridum atau titanium ditambahkan.
Spark gapIstilah untuk celah busi yang ukurannya dapat mempengaruhi hasil percikan api busi.

Artikel ini diarsipkan pada kategori : Teori-Otomotif

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ambooyat5.blogspot.com/2020/04/fungsi-busi-dan-cara-kerja-busi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Kongsi Cara Matikan Fungsi Apps History Dikumpul Di Facebook

Pemuda Kongsi Cara Matikan Fungsi Apps History Dikumpul Di Facebook

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 471 hits
Weh korang aku ingat nak beli jersilah kat online Kat mana boleh cari Ala Google je tak pun cari kat Shopee ke Lazada ke Facebook ke Beberapa minit kemudian ketika sedang melayari Facebook muncul begitu banyak iklan jualan baju baju jersi y...
Cara Daftar Operasi Kerja Masa Pkp Dengan Miti

Cara Daftar Operasi Kerja Masa Pkp Dengan Miti

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 281 hits
SOALAN LAZIM BERKAITAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN KEMENTERIAN PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI BILANGAN 4 BAHAGIAN 1 SOALAN UMUM MENGENAI PERMOHONAN 1 Syarikat saya telah mendapat kelulusan MITI sewaktu PKP 1 2 Adakah permohonan perta...
Cara Dapat Kerja Pantas Dengan Login Jobsmalaysia

Cara Dapat Kerja Pantas Dengan Login Jobsmalaysia

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 344 hits
CARA DAPAT KERJA PANTAS DENGAN LOGIN JOBSMALAYSIA Dalam situasi tekanan ekonomi sekarang ini ekorang penularan wabak Covid 19 banyak sektor pekerjaan dan perniagaan terjejas Perkara ini bertambah parak lagi apabila kerajaan terpaksa melaksa...
Cara Print Kerja Sekolah Anak Terus Dari Telefon Tak Perlu Guna Komputer Wifi

Cara Print Kerja Sekolah Anak Terus Dari Telefon Tak Perlu Guna Komputer Wifi

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 601 hits
Ketika Perintah Kawalan Pergerakan ini agak sukar untuk mencari kedai kedai cetakan yang dibuka Bagi anak anak di rumah mungkin ada beberapa tugasan yang diberikan oleh cikgu ketika cuti panjang ini dan perlu untuk dicetak misalnya Seperti ...
Ini Cara Jimat Beli Barang Keperluan Puasa Raya Aidilfitri Sepanjang Pkp Ini

Ini Cara Jimat Beli Barang Keperluan Puasa Raya Aidilfitri Sepanjang Pkp Ini

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 2453 hits
Assalamualaikum semua Eh tak sabarnya nak puasa next week Walaupun sekarang tengah Perintah Kawalan Pergerakan tak jadi masalah pun nak cari barang barang keperluan bulan Ramadan persiapan Hari Raya Aidil Fitri sebab semua boleh beli online...
Telefon Bimbit Percuma Kepada Pelajar B40 Cara Permohonan Mudah

Telefon Bimbit Percuma Kepada Pelajar B40 Cara Permohonan Mudah

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 1687 hits
Telefon Bimbit Percuma Kepada Pelajar B40 YTL Foundation dengan kerjasama YES serta FrogAsia telah menyediakan data mudah alih serta bahan pembelajaran secara atas talian dengan percuma kepada semua pelajar yang berdaftar di sekolah kerajaa...
Resepi Kuih Cara Berlauk

Resepi Kuih Cara Berlauk

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 733 hits
Cara berlaukResepi Kuih Cara BerlaukBahan untuk inti 200gm daging kisar2 sudu besar rempah kari daging bancuh dengan sedikit air2 ulas bawang merah2 ulas bawang putih1 sudu besar udang keringSedikit daun bawang sup di racikLada merah potong...
Cara Semak Bil Tnb Secara Online

Cara Semak Bil Tnb Secara Online

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 1307 hits
Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan 2020 kerana wabak COVID 19 ini banyak urusan harian kita terbatas bukan sekadar tidak dapat keluar bekerja bagi sesetengah sektor banyak peraturan dan larangan yang di kenakan dengan matlamat unt...
Cara Aktifkan Akaun Maybank Dormant Account

Cara Aktifkan Akaun Maybank Dormant Account

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 1413 hits
Cara Aktifkan Akaun Maybank Dormant Account Adakah anda mempunyai akaun simpanan atau semasa dengan Malayan Banking Berhad atau Maybank Anda nak buat transaksi perbankan nak keluarkan duit atau nak transfer duit tetapi gagal Bila disemak me...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan