Cara Aktifkan Akaun Maybank Dormant Account


Cara Aktifkan Akaun Maybank Dormant Account. Adakah anda mempunyai akaun simpanan atau semasa dengan Malayan Banking Berhad atau Maybank?


Anda nak buat transaksi perbankan, nak keluarkan duit atau nak transfer duit tetapi gagal? Bila disemak melalui maybank2u, status akaun terpapar tulisan berwarna merah yang mengatakan akaun Maybank anda “Dormant”.

Mengapa Akaun Maybank Boleh Bertukar Status Dormant Account?“Dormant account” adalah akaun yang tidak mempunyai transaksi deposit atau pengeluaran untuk tempoh berterusan selama sekurang-kurangnya 12 bulan. Namun, akaun simpanan dan akaun semasa adalah berbeza, status dormant akan berlaku jika:

Akaun simpanan akan dianggap sebagai “Dormant” jika akaun berkenaan tidak mempunyai transaksi untuk tempoh berterusan selama 12 bulan.

Manakala, akaun semasa akan dianggap sebagai “Dormant” jika akaun berada dibawah syarat-syarat berikut:

Akaun dengan Baki Kredit - tiada transaksi untuk satu (1) tahunAkaun Overdraf (OD) - tidak ada transaksi selama 3 bulanApabila akaun anda menjadi dorman, pihak bank akan menghantar notis ke alamat surat-menyurat yang berdaftar untuk mengingatkan anda untuk mengaktifkan akaun anda atau memberi arahan yang diperlukan ke atas pelupusan baki kredit.
Sebagai tambahan, sekiranya baki akaun anda adalah sebanyak RM10 atau kurang, pihak bank juga akan memaklumkan hasratnya untuk menutup akaun berkenaan. Bank akan menghantar peringatan kedua sekiranya tidak menerima sebarang maklum balas daripada anda (iaitu pengaktifan akaun atau pelupusan baki kredit) dalam tempoh 3 bulan selepas notis pertama. Jika masih tiada jawapan selepas notis kedua, bank boleh meneruskan untuk menutup akaun tersebut dan menyerap baki yang ada sebagai yuran perkhidmatan.

Untuk akaun dengan baki melebihi RM10, akaun akan dikenakan yuran dorman perkhidmatan sebanyak RM10 setahun sehingga baki terakhir atau sehingga 7 tahun, yang mana lebih awal.

Cara Aktifkan Akaun Maybank Status Dormant AccountJika akaun saya telah bertukar "Dorman", bagaimana saya boleh mengaktifkan semula akaun tersebut?


Anda boleh mengaktifkan akaun anda dengan memilih salah satu daripada pilihan-pilihan berikut:

Pemegang akaun melakukan transaksi pengeluaran wang tunai di kaunter Maybank.Pemegang akaun hadir sendiri di mana-mana cawangan bersama dokumen pengenalan diri yang sah dan memohon untuk mengaktifkan akaun dorman.Pemegang akaun menghantar surat atau memulangkan 'Notis' yang dihantar oleh bank memohon untuk mengaktifkan semula akaun dormant tersebut. Tandatangan pemegang akaun pada surat/notis mestilah selaras dengan rekod tandatangan dalam simpanan Bank.Pihak ketiga menyediakan surat pengesahan daripada pemegang akaun yang memberi kuasa kepada pihak ketiga untuk membuat deposit ke dalam akaun. Tandatangan pemegang akaun pada surat pengesahan tersebut mestilah selaras dengan rekod tandatangan dalam simpanan Bank.
Apa Akan Terjadi Jika Akaun Dorman Ini Dibiarkan?Apabila akaun anda masih dorman untuk tempoh 7 tahun, akaun tersebut akan diklasifikasikan sebagai wang tidak dituntut. Di bawah Akta Wang Tak Dituntut 1965 (Pindaan 2002), bakinya akan dipindahkan kepada Pendaftar Wang Tak Dituntut.

So, jika tak nak bersusah payah nak tuntut duit dekat website egumis anm gov my, lebih baik maintain akaun Maybank aktif atau tutup sahaja akaun Maybank jika tidak digunakan. Akaun dorman ni, Duit Masuk Boleh, Duit Keluar Tak Boleh! 

Demikianlah, Cara Aktifkan Akaun Maybank Dormant Account untuk panduan mudah anda. Manalah tahu, akaun Maybank yang tak aktif ini yang telah didaftarkan untuk Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 dan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.elihjapahar.net/2020/04/cara-aktifkan-akaun-maybank-dormant.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Cara Permohonon I Lestari Tanpa Perlu Daftar I Akaun

Terkini Cara Permohonon I Lestari Tanpa Perlu Daftar I Akaun

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 630 hits
Cara Permohonon i Lestari Tanpa Perlu Daftar i Akaun lagi senang sebab tak perlu susah pergi beratur dekat kiosk untuk daftar no telefon Bagus betul pihak KWSP ni memudahkan pemohon untuk memohon dengan hanya mengisi borang secara online Ja...
Cara Semak Baki Akaun Bsn Melalui Online Dan Sms Dengan Mudah

Cara Semak Baki Akaun Bsn Melalui Online Dan Sms Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 1483 hits
Kini menjadi lebih cepat Ikuti cara semak baku akaun BSN melalui Online dan SMS dengan mudah sahaja tanpa perlu perlu ke bank Zaman teknologi sekarang banyak perkara yang dahulunya sukar tetapi kini menjadi lebih mudah dan membuatkan kerja ...
Kini Boleh Dibuat Secara Online Ini Cara Untuk Anda Daftar I Akaun Kwsp Melalui E Mel

Kini Boleh Dibuat Secara Online Ini Cara Untuk Anda Daftar I Akaun Kwsp Melalui E Mel

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 476 hits
small Cover image via permohonan my small Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat memaklumkan bahawa kerajaan memutuskan untuk membantu rakyat dengan membolehkan mereka mengeluarkan wang dari ...
Cara Tunaikan Bpn Di Kaunter Bsn Bagi B40 Yang Tiada Akaun Bank Atau Gagal Kredit

Cara Tunaikan Bpn Di Kaunter Bsn Bagi B40 Yang Tiada Akaun Bank Atau Gagal Kredit

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 1268 hits
Cara Tunaikan BPN di Kaunter BSN Bagi B40 Yang Tiada akaun Bank Atau Gagal Kredit Adakah anda penerima Bantuan Prihatin Nasional yang lulus permohonan tetapi gagal dikreditkan ke akaun maka dalam artikel ini akan dikongsikan Tarikh Bayaran ...
Cara Semak Duit Bpn Masuk Dalam Akaun Atau Tidak

Cara Semak Duit Bpn Masuk Dalam Akaun Atau Tidak

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 1413 hits
Semak Duit masuk Bantuan Prihatin Nasional cara mudah tanpa perlu ke bank Untuk sesiapa yang tidak memiliki Online Banking atau tiada akaun bank yang berdaftar dengan BSH BPN anda hanya perlu semak di laman web https bpn hasil gov my untuk ...
Masih Tiada I Akaun Kwsp Cara Daftar I Akaun Kwsp Melalui Email

Masih Tiada I Akaun Kwsp Cara Daftar I Akaun Kwsp Melalui Email

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 2125 hits
Cara Daftar i Akaun KWSP Melalui Email Hai Ramai juga yang dah dapat daftar dan mohon pengeluaran i Lestari Akaun 2 KWSP kan Cara nak mohon i Lestari pun mudah sangat Ada dah update dalam blogpost sebelum ini Berapa banyak korang keluarkan ...
Cara Memohon I Lestari Secara Online Tanpa I Akaun

Cara Memohon I Lestari Secara Online Tanpa I Akaun

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 469 hits
Cara Memohon i Lestari Secara Online Tanpa i Akaun Seperti yang sedia maklum PKP telah dilanjutkan selama dua minggu lagi yang dijadual berakhir pada 28 April 2020 Satu inisiatif daripada pihak kerajaan adalah dengan membenar untuk melakuka...
Cara Penggunaan Whom Whose That And Which

Cara Penggunaan Whom Whose That And Which

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 594 hits
Cara Betul GunaPerkataan Whom Whose That and Which Hari ini aku nak sembang sikit pasal grammar Pernah tak dengar perkataan Whom and Whose Selalunya kita main cakap je perkataan itu Tanpa hirau penggunaan yang sebetul nya Aku dulu macam ini...
Cara Pengunaan Neither Nor Dan Either Or

Cara Pengunaan Neither Nor Dan Either Or

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 913 hits
Hari ini aku nak kongsikan kepada anda semua word yang aku dah lama ada problem untuk pakai Bahasa melayu aku pun aku rasa aku banyak problem Tapi tak apa asalkan anda faham apa yang saya cuba sampaikan Word yang aku selalu confuse nak paka...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users