Fikir Baik Baik Jangan Bingkas Tolak Pkr Amanah Diberitahu




Zeanaaima Mohd Yusof -December 5, 2021 
PETALING JAYA: Amanah perlu ‘fikir baik-baik’ sebelum bingkas menolak cadangan bergabung dengan PKR agar kekal relevan pada PRU15, kata penganalisis politik, Kartini Aboo Talib.
Ujarnya, Amanah perlu menerima hakikat ia tidak mempunyai jentera mahupun sokongan akar umbi yang diperlukan untuk menarik pengundi Melayu, khususnya di luar bandar.
“Memandangkan Amanah adalah serpihan daripada PAS…kita pun tahu bila parti serpihan begitu, ia tidak begitu membumi, tak ada akar, tak ada jentera nak bantu dia.
“Kalau nak dibandingkan dengan PAS…PAS lebih mengukuh. Dia parti yang lama dan dalam kalangan masyarakat Malaysia, dari segi moral, akan menyokong PAS.
“Sebab itu PAS boleh hidup dengan baik di Kelantan, Terengganu sebahagian Kedah dan sebahagian Perak,” katanya kepada FMT.
Kartini menyifatkan prestasi PKR dan Amanah pada pilihan raya negeri (PRN) Melaka bulan lalu “mencemaskan,” sekali gus menimbulkan keraguan terhadap kemampuan Pakatan Harapan (PH) meraih undi Melayu.
Amanah hanya memenangi satu daripada sembilan kerusi yang ditandinginya, manakala semua 11 calon PKR tewas.
Amanah ditubuhkan pada 2015 oleh sekumpulan bekas pemimpin PAS susulan perbalahan dalaman. Bagaimanapun, parti itu dilihat masih belum menampilkan diri sebagai kuasa politik Melayu yang mampu bersaing dengan Umno, PAS serta Bersatu.
Kartini yakin penggabungan Amanah-PKR akan membuahkan sebuah entiti lebih kuat dengan agenda perjuangan yang lebih menyeluruh.
“Sekarang mereka (sukar) nak meyakinkan pengundi Melayu, sebab pengundi Melayu ini sebenarnya yang mempunyai pilihan untuk menerima BN dan menolak PKR.
“Kalau Amanah bergabung dengan PKR, ini akan mengukuhkan kepercayaan pengundi Melayu (terhadap PH),” kata pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu.
Rabu lalu, Presiden PKR, Anwar Ibrahim mengesahkan cadangan penggabungan dua parti itu sudah diterima namun masih belum dibincangkan.
Bagaimanapun kurang 24 jam kemudian, Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub bingkas menolak cadangan penggabungan itu sebagai sesuatu yang “tidak akan dipertimbangkan sama sekali”.
“Bagi Amanah kita tidak anggap perkara itu berbangkit dan kita dah tubuh Amanah dan jadi sebahagian daripada Pakatan Harapan hingga ke hari ini. Kita akan terus (jadi) rakan dalam Pakatan Harapan,” katanya dalam menolak cadangan penggabungan itu.
Mengulas lanjut, Kartini berkata cadangan itu tidak harus dilihat sebagai cubaan menggugat kedudukan DAP sebagai parti paling dominan dalam PH.
“Penggabungan Amanah dan PKR tidak akan mengenepikan dominasi DAP. Tapi seandainya bergabung, mereka boleh terus mengukuh (bersama-sama) dengan DAP. Mereka boleh menguat bersama,” katanya.
Penganalisis politik Sayuti Omar berkata pemimpin Amanah harus akur parti itu gagal menjadi sebuah kuasa berpengaruh di kalangan pengundi Melayu sejak ditubuhkan.
“Sudah enam tahun. Sebab itu ahli mereka semakin mengurang seorang demi seorang dan bermasalah di setiap negeri. Di Kelantan, Terengganu, Melaka, Perak, Johor, Selangor…semua ada masalah. Di Selangor sekurang-kurangnya seorang wakil rakyat keluar,” ujarnya.
Beliau berkata bukan perkara memalukan jika PKR-Amanah, bergabung.
“Bukan benda pelik bergabung ni. Bank sesama bank pun bergabung. Parti Rakyat Malaysia (PRM) pun bergabung dengan PKR dulu,” kata beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/fikir-baik-baik-jangan-bingkas-tolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Tolak Cadangan Gabung Dengan Pkr

Amanah Tolak Cadangan Gabung Dengan Pkr

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 136 hits
Amanah tolak cadangan gabung dengan PKR Ya kata Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub ketika diminta mengesahkan sama ada benar mereka menolak idea itu Salahuddin berkata cadangan itu tidak perlu dipertimbangkan kerana tidak pernah berba...
Gabungan Pkr Amanah Masuk Akal Kata Bekas Ahli Akademik

Gabungan Pkr Amanah Masuk Akal Kata Bekas Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 178 hits
Gabungan PKR Amanah masuk akal kata bekas ahli akademik December 2 2021 Ada yang berpandangan Amanah tidak mempunyai sokongan akar umbi manakala PKR sukar menarik pengundi Melayu menurut ahli akademik PETALING JAYA Gabungan antara PKR dan A...
Cadangan Berhadapan Pru 15 Pkr Dan Amanah Bergabung Menjadi Sebuah Parti

Cadangan Berhadapan Pru 15 Pkr Dan Amanah Bergabung Menjadi Sebuah Parti

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 147 hits
Seminggu selepas kekalutan pilihan raya negeri Melaka berlabuh timbul cadangan agar dua rakan sekutu dalam Pakatan Harapan iaitu PKR dan Amanah untuk bergabung menjadi sebuah parti Penganalisis politik Wong Chin Huat berkata penggabungan ke...
No Merger With Pkr Says Amanah Number Two

No Merger With Pkr Says Amanah Number Two

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 210 hits
Salahuddin Ayub says PKR and Amanah will remain comrades in Pakatan Harapan PETALING JAYA Amanah deputy president Salahuddin Ayub has quashed talk of a merger with PKR saying his party will not entertain any such proposal The Pulai MP told ...
Seribu Kali Baik Amanah Bergabung Dengan Dap

Seribu Kali Baik Amanah Bergabung Dengan Dap

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 166 hits
Suka atau tidak PH tidak cukup kuat sekadar gabungan DAP AMANAH dan PKR untuk menang pilihanraya dan bentuk kerajaan Cadangan gabungan PKR dan AMANAH satu kerja sia sia dan mengudnang lebih banyak masalah Ahli AMANAH khusus akan keluar atau...
Rasional Kalau Amanah Bergabung Dengan Pkr

Rasional Kalau Amanah Bergabung Dengan Pkr

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 316 hits
REAKSIKeduanya perlu mencari titik temuuntuk jana kekuatan ANWAR Ibrahim mengakui ada cadangan untuk digabungkan Parti Amanah Negara dengan Keadilan Hal ini mungkin kedengaran dan diberi rekasi daripada pihaknya sahaja Belum ada reaksi dari...
Amanah Turns Down Idea To Merge With Pkr

Amanah Turns Down Idea To Merge With Pkr

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 256 hits
Amanah has declined suggestions to merge the party with its coalition partner PKR Yes said Amanah deputy president Salahuddin Ayub when asked whether it is true the party has turned down the idea He added there is no need to consider the pr...
Mahu Jadi Dominan Anwar Sahkan Amanah Akan Digabung Dalam Pkr

Mahu Jadi Dominan Anwar Sahkan Amanah Akan Digabung Dalam Pkr

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 176 hits
agendaily com1 12 2021Penggabungan PKR dengan Parti Amanah sedang dirancang Bagi memastikan parti diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi dominan langkah untuk membubarkan Parti Amanah sedang dibincang dan ia bakal digabung masuk dalam PK...
Gabungan Politik Gabungan Pkr Dan Amanah Wajar Dipertimbang

Gabungan Politik Gabungan Pkr Dan Amanah Wajar Dipertimbang

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 170 hits
Cadangan menggabungkan Parti Keadilan Rakyat dan Parti Amanah Negara perlu mendapat pertimbangan kedua dua pimpinan parti politik Mantan Ketua Angkatan Muda Keadilan Selangor Mohd Najwan Halimi berkata kedua dua parti berkenaan dilihat memp...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku