Mahu Jadi Dominan Anwar Sahkan Amanah Akan Digabung Dalam Pkr


agendaily.com1/12/2021
Penggabungan PKR dengan Parti Amanah sedang dirancang.
Bagi memastikan parti diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi dominan, langkah untuk membubarkan Parti Amanah sedang dibincang dan ia bakal digabung masuk dalam PKR.

Presiden PKR itu mengakui terdapat cadangan tersebut untuk menggabungkan Amanah dengan PKR, bagaimanapun ia masih diperingkat awal dan akan perbincangan lebih lanjut akan dijalankan terlebih dahulu sebelum penggabungan tersebut berhasil.

“Ya, ya ia dikemukakan dan ia dalam pengetahuan pimpinan Keadilan (PKR) dan Amanah. Tetapi kami belum bincang perkara ini lebih lanjut.

“Apa pun pandangan kita dengar, kita bincang tiada masalah, tapi belum lagi sampai ke tahap itu,” katanya dipetik portal FMT.

Spekulasi berhubung penggabungan dua parti tersebut timbul susulan kekalahan semasa Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.

PRN Melaka menyaksikan PKR tersungkur semua kerusi yang mereka bertanding, malah blok pembangkang, Pakatan Harapan (PH) hanya memenangi lima kerusi berbanding 13 kerusi yang diperolehnya pada pilihan raya umum 2018 lalu.

Untuk rekod, Amanah merupakan parti serpihan daripada PAS yang ditubuhkan pada September 2015 dan diketuai Presidennya, Mohamad Sabu.

Anwar dipersalahkan dalam PRN Melaka kerana keputusannya meletak calon ‘katak berprinsip’ sehingga mengundang kecaman rakan parti komponen PH, DAP dan Amanah.

Malah, akar umbi DAP dan Amanah juga sudah berani secara terbuka mendesak supaya Anwar berundur bagi digantikan dengan calon Ketua Pembangkang yang lebih berwibawa dan berkemampuan mengemudi gabungan parti pembangkang itu.

Terdahulu, seorang Ahli Parlimen (MP) PKR, Hassan Abdul Karim juga membuat cadangan supaya parti itu keluar daripada PH dan bertanding secara solo kerana tidak berpuas hati dengan tindakan pemimpin DAP dan Amanah yang menghentam Anwar selepas PRN Melaka.

“Kalau itu kehendak mereka, buanglah Anwar sebagai Pengerusi PH atau Ketua Pembangkang. Lepas itu buanglah PKR dari PH. Kita hendak tengok adakah mereka berani.

“Kalau mereka sudah tidak sudi menerima kita, apa yang kita boleh buat. Kita masuklah PRU-15 nanti secara ‘solo’. Kita gunakan logo parti kita sendiri. Kalau mereka hendak terajang PKR dari PH, terajanglah jika mereka sudah angkuh sangat. Bersedialah kemungkinan ini,” katanya.

Hassan yang juga MP Pasir Gudang itu juga membidas DAP dan Amanah yang menjadikan Anwar mangsa kritikan selepas kekalahan PRN Melaka.

“Apabila PH kalah di Melaka, Presiden kita, Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi mangsa dikritik hebat pemimpin DAP, Parti Amanah serta anggota mereka. Disuruh berundur, kita dengar suara kurang sopan, angkuh dan sombong dihamburkan terhadap presiden kita.

“Mungkin DAP dan Amanah sudah terlalu kuat sekarang dan mereka tidak anggap PKR penting. Mungkin bagi anggapan mereka Anwar dan PKR sudah hilang daya tarikan dan sokongan rakyat,” katanya dipetik laporan media


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/12/mahu-jadi-dominan-anwar-sahkan-amanah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
The Pkr Slaughter In Melaka Is A Vote Of No Confidence Against Anwar

The Pkr Slaughter In Melaka Is A Vote Of No Confidence Against Anwar

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 290 hits
The PKR wipeout at the Melaka state polls losing all its 11 contests is a big slap in the face for party president Anwar Ibrahim says a political analyst James Chin of the University of Tasmania s Asia Institute attributed the party s colla...
Dap Amanah Mungkin Pertimbang Singkir Anwar Sebagai Ketua Pembangkang

Dap Amanah Mungkin Pertimbang Singkir Anwar Sebagai Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 210 hits
AGENDA DAILY DAP dan Amanah mungkin akan menyingkirkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang Susulan kekalahan memalukan dalam Pilihan Raya Negeri Melaka spekulasi semakin bertiup kuat berkemungkinan DAP dan Amanah akan menimba...
Zahid Sahkan Jajaran Baharu Dibentuk Di Melaka Runding Dengan Anwar Ke

Zahid Sahkan Jajaran Baharu Dibentuk Di Melaka Runding Dengan Anwar Ke

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 234 hits
agendaily com19 11 2021Cikgu Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Kebarangkalian satu bentuk jajaran politik yang baharu tidak ditolak Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bakal berlaku dalam Pilihan Raya Negeri...
Masa Depan Anwar Makin Malap Selepas Pkr Kalah Teruk Di Melaka

Masa Depan Anwar Makin Malap Selepas Pkr Kalah Teruk Di Melaka

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 264 hits
Kemelut yang dihadapi parti itu dalam PRN Melaka akan membawa kepada persoalan sukar berkenaan tokoh yang menjadi simbol penubuhannya Gesaan senyap supaya Presiden PKR Anwar Ibrahim yang merupakan pengerusi Pakatan Harapan diganti timbul ke...
Desak Anwar Lepas Jawatan Pkr Beri Notis 24 Jam Kepada Adun Bilut Lee Chin Chen

Desak Anwar Lepas Jawatan Pkr Beri Notis 24 Jam Kepada Adun Bilut Lee Chin Chen

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 195 hits
KUANTAN Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri PKR Pahang Fuziah Salleh menyelar ADUN Bilut Lee Chin Chen Semalam Lee mendesak Anwar berundur setelah kekalahan PH dalam PRN Melaka dan menggesa pembangkang meneroka hala tuju dan konsensus baru sec...
Maszlee Malik Sah Sertai Pkr Anwar Yakin Parti Bakal Raih Manfaat

Maszlee Malik Sah Sertai Pkr Anwar Yakin Parti Bakal Raih Manfaat

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 191 hits
Ahli Parlimen Simpang Renggam yang juga bekas Menteri Pendidikan Maszlee Malik sah menyertai Parti Keadilan Rakyat Menurut laporan Astro Awani perkara itu diumumkan beliau ketika menghadiri Program Jelajah Presiden Keadilan di Kampung Baru ...
Anwar Seru Pkr Melaka Segera Bangkit

Anwar Seru Pkr Melaka Segera Bangkit

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 212 hits
Di Melaka malam ini mengadakan perjumpaan bersama pimpinan anggota dan mantan calon calon PH di pilihanraya negeri Melaka yang baru selesai Saya ucap tahniah dan sekalung penghargaan buat calon calon dan jentera yang berusaha sehabis mungki...
Maszlee Selamatkan Anwar Maszlee Masuk Pkr Tepat Masanya

Maszlee Selamatkan Anwar Maszlee Masuk Pkr Tepat Masanya

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 191 hits
Desakan Anwar berundur secara otomatik nya tertampan Kenapa pengumuman MASZLEE sertai PKR tidak diumum sebelum pengundian PRN Melaka Bagaimanapun MASZLEE bukanlah tambah nilai Melayu ke dalam PKR malah akan berakhir seperti di Perjuang apab...
Dream For Pkr To Absorb Us A Joke Says Amanah Leader

Dream For Pkr To Absorb Us A Joke Says Amanah Leader

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 186 hits
An Amanah division leader has dashed any plans for PKR to absorb the party through a merger describing it as both a dream and a joke Amanah Bukit Bintang chief Ahmad Asri Talib in a statement cited Harapan s loss in the recent Malacca state...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music