Fibroid Jadi Punca Perut Membesar Macam Hamil Cukup Bulan


Melihat perut membesar seperti hamil cukup bulan pasti mengerunkan setiap wanita yang mengalami masalah fibroid. Bagaimanapun, punca sebenar bagi penyakit-penyakit yang berkaitan dengan peranakan wanita seperti ketumbuhan fibroid, adenomyosis dalam rahim, endometriosis, ovarian cyst, kanser rahim dan kanser payudara tidaklah diketahui.
Menurut Pakar Sakit Puan, Dr Hamid Arshat selain faktor baka yang turut mempengaruhinya, terdapat punca-punca lain seperti kelemahan imuniti, toksin, dan hormon estrogen yang berlebihan dalam tubuh badan wanita serta ketidak seimbangan antara hormon estrogen dan progesterone lebih berperanan dalam ketumbuhan tersebut.

Beberapa situasi yang menyebabkan hormon estrogen meningkat ialah kegemukan atau obesiti. Lemak- lemak yang berlebihan boleh menggalakkan pembentukkan estrogen serta pengurangan progesteron.
Selain daripada kilang telur, sumber lain bagi estrogen ialah kilang adrenal yang terletak di atas buah pinggang. Wanita yang mengalami masalah pembengkakan ovary seperti Polycystic ovaries Syndrome (PCOS) juga sering mengalami masalah hormon estrogen yang berlebihan dan kekurangan hormone progesteron.
Oleh itu, saya cadangkan beberapa langkah untuk mengawal tindakan atau pengaruh estrogen agar ketumbuhan yang dinyatakan di atas dapat dikurangkan. Estrogen dibentuk dari kolesterol melalui rangkaian tindakan biokimia, dan enjim aromatase diperlukan.

Langkah-langkah mengawal estrogen:
1. Kekalkan berat badan ke tahap yang sesuai mengikut kiraan BMI kerana kegemukan boleh menggalakkan penghasilan estrogen yang berlebihan.
2. Lakukan senaman kerana senaman mempunyai pelbagai faedah di antaranya dapat mengimbangkan hormone estrogen dan progesteron
3. Mengawal stres. Selain boleh meningkatkan hormon cortisol/steroid, stres juga mempunyai pelbagai pengaruh yang boleh mengancam kesihatan wanita. Ia juga meningkatkan tahap estrogen.
Oleh itu, ambillah langkah- langkah mengawal stres seperti membaca al-Quran, solat, berzikir, berselawat ,bersenam selama 30 minit sehari, yoga dan yang paling mudah adalah dengan melakukan deep breathing exercise.
Deep breathing exercise ini boleh dilakukan di mana- mana setiap satu atau dua jam. Ini dapat menenangkan fikiran dan sekaligus dapat mengimbangkan hormon Estrogen dan Progesteron.
Pengambilan makanan yang berkhasiat:
Ada beberapa jenis makan yang bertindak mengawal tahap estrogen iaitu:
Buah delima/ promegranate
Pengambilan buah delima atau mengamalkan jus delima setiap hari akan memberi pelbagai faedah kesihatan. Antaranya ialah mengawal tekanan darah, mengurangkan arterosclerosis dan juga boleh mencegah/ mengurangkan risiko sakit jantung.
Seterusnya, ia juga bertindak sebagai anti-estrogen dengan mengawal enzim yang digelar aromatase enzim yang biasanya menggalakkan peningkatan estrogen.

Sayur- sayuran
Sayur- sayuran seperti brokoli, kobis, bunga kobis, sawi dan bayam mempunyai kandungan chlorophyll yang bertindak mengawal penghasilan hormon estrogen. Ia juga mengandungi sterol yang memang bertindak mengawal pembentukan estrogen.
Minyak zaitun (Extra virgin olive oil)
Minyak zaitun ini jika diamalkan setiap hari, ia boleh mengawal tahap estrogen dalam tubuh wanita melalui satu kandungannya yang digelar lutreopin yang juga mengawal/menindas tindakan enzim aromatase (enzim yang bertanggungjawab dalam penghasilan estrogen) di mana sekaligus mengawal penghasilan hormon estrogen yang berlebihan.
Cendawan
Cendawan yang dikatakan boleh mencegah enzim aromatase ialah cendawan butang atau cendawan Shitake yang bukan sahaja mencegah penghasilan estrogen, ia juga boleh mengawal kanser.
Biji anggur (grapeseed)
Biji anggur mengandungi pelbagai bahan resveratrol dan lain- lain polyphenol yang banyak mempengaruhi kesihatan manusia. Di antaranya ialah, mencegah penyakit jantung dan angin ahmar. Ia juga bertindak mengurangkan hormone estrogen dalam badan wanita.
Chia Seed
Chia seed merupakan bahan yang berguna untuk mengurangkan tahap estrogen dalam tubuh badan wanita. Begitu juga flexseed. Chia seed mengandungi omega 3 yang tinggi di samping vitamin-vitamin lain juga yang mempunyai faedah dalam kesihatan wanita
Oats
Oats adalah makanan yang sering diambil pada waktu sarapan. Ia juga diketahui mengandungi bahan steroidal saponins untuk mencegah tindakan enzim aromatase yang seterusnya menggalakan penghasilan estrogen.
Buah-buahan citrus
Buah buahan citrus seperti lemon,limau kasturi, limau bali, limau nipis di samping mangandungi vitamin C,dan anti-oksidan, ia juga mengandungi unsur anti-estrogen
Minum air limau kasturi (2 biji ), sebiji limau nipis atau sebiji lemon diperah juskedalam segelas air suam dan dicampur satu sudu madu. Amalkan setiap hari.

Bawang
Bawang banyak digunakan sebagai rencah dalam makanan kita. Di samping mengandungi bahan- bahan yang mengandungi anti-oksidan,ia juga boleh mencegah serangan sakit jantung. Ia juga mengandungi bahan dipanggil quercetin, sejenis flavonoids yang mengurangkan tahap estrogen dalam badan.
Kunyit
Kunyit mengandungi banyak khasiat kesihatan di antaranya dapat mengurangkan hormonestrogen dalam badan wanita. Mengamalkan kunyit/perahan air kunyit 2-3 kali seminggu dikatakan baik untuk mengimbangkan hormone estrogen dan progestero
Algae ( spirulina/ chlorella)
Algae diketahui ada kesan mengawal pembentukan estrogen dalam badan. Algae boleh diamalkan untuk mengimbangkan hormon wanita.
Makanan-makanan fermented
Makanan fermented seperti tempe, yogurt, kimchi, diketahui mempunyai pelbagai faedah dan juga berbillion bakteria baik untuk badan dan melawan bakteria yang berbahaya untuk usus kita. Ia juga mempunyai kesan anti-estrogen
Minyak kelapa dara
Minyak kelapa dara diketahui mempunyai kesan anti-estrogen.
Bawang Putih
Bawang putih mempunyai pelbagai kesan untul mengawal peredaran darah dan mengurangkan risiko sakit jantung dan angin ahmar. Ia juga mempunyai kesan anti -estrogen.
Daun kucai
Daun Kucai juga mempunyai bahan – bahan yang bertindak sebagai anti-estrogen.
Berries (black berries, blackcurrant, mulberry)
Berries mengandungi bahan anti-oksidan dan juga flavonoids yang banyak faedahnya terhadap kesihatan tubuh badan wanita. Di samping itu juga ia bertindak sebagai anti-estrogen
Ambillah langkah-langkah untuk mengimbangkan hormon serta mengurangkan tahap estrogen dalam tubuh badan wanita agar penyakit-penyakit seperti fibroid, adenomyosis dalam rahim, endometriosis, ovarian cyst, kanser rahim dan kanser payudara dapat dikawal di samping mengambil langkah- langkah lain untuk mengawal penyakit-penyakit tersebut.
 
The post Fibroid Jadi Punca Perut Membesar Macam Hamil Cukup Bulan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/fibroid-jadi-punca-perut-membesar-macam-hamil-cukup-bulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Di Surabaya Ajak Istri Hamil 6 Bulan Mencuri Motor

Suami Di Surabaya Ajak Istri Hamil 6 Bulan Mencuri Motor

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 197 hits
Pria berumur 25 tahun ini mengaku mengajak sang istri bernama Ninik Karlina yang tengah hamil 6 bulan berkeliling Surabaya untuk mencuri motor
Perut Buncit Ingatkan Gemuk Yatt Tak Sedar Diri Hamil Lagi Harap Kali Ini Baby Boy

Perut Buncit Ingatkan Gemuk Yatt Tak Sedar Diri Hamil Lagi Harap Kali Ini Baby Boy

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 392 hits
Rezeki anak menjadi milik Yatt Hamzah Sementelah dia sedang menyusu langsung tidak menyedari diri sedang hamil Yang disangkanya ialah simptom perut membuncit kerana kenaikan berat badan atau kegemukan Yatt yang kini sedang hamil 12 minggu a...
8 Tips Gym Saat Bulan Puasa Tanpa Bikin Perut Mudah Lapar

8 Tips Gym Saat Bulan Puasa Tanpa Bikin Perut Mudah Lapar

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 229 hits
Melakukan olahraga memang haruslah dilakukan secara rutin meskipun sedang dalam menjalankan ibadah puasa Puasa di bulan Ramadhan memang sangat diwajibkan Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Tip Macam Mana Nak Simpan Rm 12 Ribu Dalam Masa 3 Bulan

Tip Macam Mana Nak Simpan Rm 12 Ribu Dalam Masa 3 Bulan

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 284 hits
Kalau dah memang korang betul betul bersungguh dan berusaha pasti ada jalan untuk menyimpan sedikit walaupun tak banyak mana Seperti yang dilakukan oleh Syafiq Mustafa ini threadnya di twitter pernah menjadi viral kerana dia berjaya menyimp...
Jagalah Isteri Dalam Pantang Inilah Cara Nak Balas Jasa Isteri Hamil 9 Bulan

Jagalah Isteri Dalam Pantang Inilah Cara Nak Balas Jasa Isteri Hamil 9 Bulan

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 394 hits
Tugas menjaga isteri dalam pantang sebenarnya tugas suami Suami lah yang perlu menjaga isteri dalam pantang dan bukan melepaskan beban pada ibu dan ayah anda Sudah menjadi kebiasaan apabila dalam pantang ramai yang meminta bantuan dari ibu ...
Menyusu Badan Tidur Cukup Kurang Meragam Baru 2 Bulan Berat Sarima Cecah 6kg

Menyusu Badan Tidur Cukup Kurang Meragam Baru 2 Bulan Berat Sarima Cecah 6kg

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 289 hits
Selepas dua bulan melahirkan bayi perempuan Syatilla Melvin berkongsi gambar terkini Sarima yang buatkan ramai geram melihat badan Sarima yang bersemangat dan pipinya yang tembam Menerusi perkongsian Syatilla berat Sarima kini dah hampir me...
Dari Hamil Hingga Berpantang Bermacam Macam Kesakitan Di Rasai Bukan Mudah Jadi Ibu

Dari Hamil Hingga Berpantang Bermacam Macam Kesakitan Di Rasai Bukan Mudah Jadi Ibu

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 577 hits
Dari mula awal mengandung hingga setelah melahirkan dalam pantang bermacam macam kesakitan yang isteri alami Pengalaman setiap kali melahirkan anak adalah berbeza Sakit pun tak sama Ketika diawal kehamilan ada ibu yang dah mula sakit Pening...
Usia Saya Ini Memang Risiko Untuk Hamil Fasha Sandha Bidas Dakwaan Umum Awal Punca Gugur

Usia Saya Ini Memang Risiko Untuk Hamil Fasha Sandha Bidas Dakwaan Umum Awal Punca Gugur

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 359 hits
Sebelum ini ramai yang mengecam tindakan Fasha Sandha yang terlalu awal mengumumkan tentang kehamilannya sehingga menyebabkan kandungannya itu mengalami keguguran BACA Namun Fasha menganggap apa yang terjadi itu bergantung kepada nasib dan ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan