Fenomena Super Bl00d Wolf Moon Menjadi Tanda Tanda Awal Kiamat


AHLI teori konspirasi mengatakan bahawa fenomena ‘super blood wolf moon’ yang jarang berlaku boleh menjadi titik mula pengakhiran dunia.
Kejadian langit yang jarang berlaku itu (tidak akan berlaku selama 18 tahun lagi) akan menyaksikan bulan berubah kepada warna merah pada awal pagi Isnin.
Fenomena ‘Super Bl00d Wolf Moon’ Jadi Tanda-Tanda Awal Kiamat

Imej super moon yang dirakam di Prague, Czech Republic. – Foto Reuters
Terdapat pihak mendakwa bahawa fenomena itu boleh menjadi tanda-tanda awal kiamat.
Pengkhutbah Evangelis, Paul Begley dari West Lafayette, Indiana di Amerika Syarikat memberitahu Express terdapat kemungkinan bahawa dunia akan berakhir pada 22 Januari.
Paul berkata: “Jelas sekali tanda-tanda malapetaka di langit ini menunjukkan peristiwa bencana yang berada di cakerawala.
“Kita tak tahu bila… hanya kerana anda akan menyaksikan ‘Super Blood Moon’ pada 20 dan 21 Januari, ia tidak bermakna 22 Januari akan aman tenteram.
Gerhana bulan bermula sejurus 2.30 pagi GMT (10.30 pagi Malaysia), tetapi masa terbaik untuk melihatnya adalah sekitar pukul 5:15 pagi GMT (1.15 tengah hari Malaysia) kerana bulan akan bertukar kepada warna merah gelap ketika melewati bayang-bayang bumi.
Allahuakhbar!! Inilah Sebab Rasulullah Sangat Takut Ketika Berlaku Peristiwa Gerhana
Takutlah dengan fenomena alam ini (gerhana) baik Gerhana bulan dan matahari. Sikap yang tepat ketika fenomena gerhana ini adalah takut, khawatir akan terjadi hari kiamat.
Bukan kebiasaan orang seperti kebiasaan orang sekarang ini yang hanya ingin menyaksikan peristiwa gerhana dengan membuat album kenangan fenomena tersebut, tanpa mahu mengendahkan tuntutan dan ajakan Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam ketika itu.

Siapa tahu peristiwa ini adalah tanda datangnya b3ncana atau adzab, atau tanda semakin dekatnya hari kiamat. Lihatlah yang dilakukan oleh Nabi kita shallallahu ’alaihi wa sallam:
عَنْ أَبِى مُوسَى قَالَ خَسَفَتِ الشَّمْسُ فِى زَمَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- فَقَامَ فَزِعًا يَخْشَى أَنْ تَكُونَ السَّاعَةُ حَتَّى أَتَى الْمَسْجِدَ فَقَامَ يُصَلِّى بِأَطْوَلِ قِيَامٍ وَرُكُوعٍ وَسُجُودٍ مَا رَأَيْتُهُ يَفْعَلُهُ فِى صَلاَةٍ قَطُّ ثُمَّ قَالَ « إِنَّ هَذِهِ الآيَاتِ الَّتِى يُرْسِلُ اللَّهُ لاَ تَكُونُ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُرْسِلُهَا يُخَوِّفُ بِهَا عِبَادَهُ فَإِذَا رَأَيْتُمْ مِنْهَا شَيْئًا فَافْزَعُوا إِلَى ذِكْرِهِ وَدُعَائِهِ وَاسْتِغْفَارِهِ
Abu Musa Al Asy’ari radhiyallahu ‘anhu menuturkan, ”Pernah terjadi gerhana matahari pada zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Nabi lantas berdiri takut kerana khawatir akan terjadi hari kiamat, sehingga beliau pun mendatangi masjid kemudian beliau mengerjakan solat dengan berdiri, ruku’ dan sujud yang lama. Aku belum pernah melihat beliau melakukan solat sedemikian rupa.”
Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam lantas bersabda,”Sesungguhnya ini adalah tanda-tanda kekuasaan Allah yang ditunjukkan-Nya. Gerhana tersebut tidaklah terjadi kerana kem4tian atau hidupnya seseorang. Akan tetapi Allah menjadikan demikian untuk menakuti hamba-hamba-Nya.
Jika kalian melihat sebahagian dari gerhana tersebut, maka bersegeralah untuk berzikir, berdo’a dan memohon ampun kepada Allah.”
An Nawawi rahimahullah menjelaskan mengenai maksud kenapa Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam takut, khawatir terjadi hari kiamat. Beliau rahimahullah menjelaskan dengan beberapa alasan, di antaranya:
Gerhana tersebut merupakan tanda yang muncul sebelum tanda-tanda kiamat seperti terbitnya matahari dari barat atau keluarnya Dajjal. Atau mungkin gerhana tersebut merupakan sebahagian tanda kiamat.
Hendaknya seorang mukmin merasa takut kepada Allah, khawatir akan tertimpa adzab-Nya. Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam saja sangat takut ketika itu, padahal kita semua tahu bersama bahwa beliau shallallahu ’alaihi wa sallam adalah hamba yang paling dicintai Allah.
Lalu mengapa kita hanya melalui peristiwa seperti ini dengan perasaan biasa saja, mungkin hanya diisi dengan perkara yang tidak bermanfaat dan sia-sia, bahkan mungkin diisi dengan berbuat maksiat. Na’udzu billahi min dzalik.

Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Setiap kali berlakunya gerhana kita di sarankan untuk mengerjakan solat gerhana.
Taukah anda apakah tuntunan solat gerhana dalam islam? kenapa solat gerhana ini mesti dilakukan?
Allah berfirman,
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (٥)
“Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkannya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda kebesaran-Nya kepada orang-orang yang mengetahui” (Yunus:5)
Dan Dia juga berfirman ,
وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (٣٧)
“Dan sebagian dari tanda-tanda kebesaran-Nya ialah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah bersujud kepada matahari dan janganlah (pula) bersujud kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya, jika kamu hanya kepada-Nya saja menyembah” (Fushilat:37)
Solat gerhana adalah sunnah muakadah menurut kesepakatan para ulama, dan dalilnya adalah As Sunnah yang tsabit dari Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam.
Gerhana adalah satu tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah untuk menakut-nakutkan para hamba-Nya. Allah berfirman ,
وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا (٥٩)
“Dan kami tidak memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakuti” (Al Israa:59)
Ketika terjadi gerhana matahari di zaman Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam, beliau keluar dengan bergegas, menarik bajunya, lalu solat dengan manusia, dan memberitakan kepada mereka: bahawa gerhana adalah satu tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah, dengan gerhana tersebut Allah menakut-nakutkan para hamba-Nya; boleh jadi merupakan sebab turunnya azab untuk manusia, dan memerintahkan untuk mengerjakan amalan yang boleh menghilangkannya.
Beliau memerintahkan untuk mengerjakan solat, berdoa, istighfar, bersedekah, memerdekakan hamba, dan amalan-amalan soleh lainnya ketika terjadi gerhana; hingga hilang musibah yang menimpa manusia.
Dalam gerhana terdapat peringatan bagi manusia dan ancaman bagi mereka agar kembali kepada Allah dan selalu merasa diawasi oleh-Nya.

Mereka di zaman jahiliyyah meyakini bahawa gerhana terjadi ketika lahirnya atau matinya seorang pembesar. Maka Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam membantah keyakinan tersebut dan menjelaskan tentang hikmah ilahiyyah pada terjadinya gerhana.
Al Bukhari dan Muslim telah meriwayatkan dari hadits Abu Mas’ud Al Anshari berkata ,
“Terjadi gerhana matahari pada hari meninggalnya Ibrahim Bin Muhammad Sholallahu ‘Alaihi Wasallam maka manusia mengatakan, “Terjadi gerhana matahari karena kematian Ibrahim”. Maka Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,
“”Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah, keduanya tidak terkena gerhana karena kematian atau kehidupan seseorang, jika kalian melihat yang demikian itu, maka bersegeralah untuk ingat kepada Allah dang mengerjakan Sholat” “.[1]
Dalam hadits lain dalam Ash Shahihain, ,
“Maka berdoalah kepada Allah dan kerjakanlah Sholat hingga matahari terang”.[2]
Dari Shahih Al Bukhari dari Abu Musa, (artinya)
“Tanda-tanda yang Allah kirimkan ini bukanlah kerana kematian atau kehidupan seseorang, tetapi Allah sedang manakut-nakuti hamba-hamba-Nya dengannya, maka jika kalian melihat sesuatu yang demikian itu, bersegeralah untuk mengingat Allah, berdo’a dan meminta ampun kepada-Nya”.[3]
Allah Subhanahu Wata’ala memperlakukan pada dua tanda kekuasaan-Nya yang besar ini (matahari dan bulan) kusuf dan khusuf (gerhana); agar para hamba mengambil pelajaran dan tahu bahwa keduanya adalah makhluk yang terkena kekurangan dan perubahan sebagaimana makhluk-makhluk lainnya; untuk menunjukkan kepada hamba-Nya dengan peritiwa itu atas kekuasaan-Nya yang sempurna dan hanya Dialah yang berhak untuk disembah sebagaimana firman Allah ,
وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (٣٧)
“Dan sebahagian dari tanda-tanda kebesaran-Nya ilalah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah bersujud kepada matahari dan janganlah (pula) bersujud kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya, jika kamu hanya kepada-Nya saja menyembah” (Fushilat:37)
Waktu solat gerhana: dari mulai terjadinya gerhana sampai hilang berdasar sabda beliau Sholallahu ‘Alaihi Wasallam , “Apabila kalian melihat (artinya: sesuatu dari peristiwa tersebut), maka shalatlah”. (Mutafaqqun ‘Alaih) [4]
Dan dalam hadits lainnya , “Dan jika kalian melihat yang demikian itu maka sholatlah hingga matahari kelihatan”. (Diriwayatkan oleh Muslim) [5]
Solat gerhana tidak diqadha setelah hilangnya gerhana tersebut, kerana telah hilang waktunya. Jika gerhana telah hilang sebelum mereka mengetahuinya, maka mereka tidak perlu melakukan solat gerhana.
The post Fenomena ‘Super Bl00d Wolf Moon’ Menjadi Tanda-Tanda Awal Kiamat? appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2019/01/21/fenomena-super-bl00d-wolf-moon-menjadi-tanda-tanda-awal-kiamat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tak Tahu Menahu Menjadi Kesalahan Menampal Papan Tanda Berkenaan Pemilik Restoran

Saya Tak Tahu Menahu Menjadi Kesalahan Menampal Papan Tanda Berkenaan Pemilik Restoran

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 1341 hits
Minggu lalu seorang pekerja sebuah restoran mamak di Seksyen 25 Shah Alam ditampar kerana menegur tiga pelanggannya yang mengabaikan larangan merokok di dalam premis makanan yang dikuatkuasakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia baru baru ...
Akhir Zaman 13 Tanda Kiamat Yang Sudah Terjadi Di Sekeliling Kita

Akhir Zaman 13 Tanda Kiamat Yang Sudah Terjadi Di Sekeliling Kita

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 497 hits
TANDA tanda kiamat kecil terbagi menjadi dua Pertama kejadian sudah muncul dan sudah selesai seperti diutusnya Rasulullah saw terbunuhnya Utsman bin Affan terjadinya fitnah besar antara dua kelompok orang beriman dll Kedua kejadiannya sudah...
Apabila Muncul Tanda Besar Kiamat Pertama Maka Akan Muncul Tanda Tanda Besar Lain

Apabila Muncul Tanda Besar Kiamat Pertama Maka Akan Muncul Tanda Tanda Besar Lain

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 590 hits
Apabila muncul tanda besar kiamat pertama maka akan muncul tanda tanda besar lain Apabila kita merujuk bahan bacaan yang menyenaraikan tanda tanda kecil kiamat boleh dikatakan hampir semuanya sudah berlaku Antara tanda yang mahsyur dan terb...
Nasib Penduduk Etnik Kazakh Kekal Menjadi Tanda Tanya Financial Times

Nasib Penduduk Etnik Kazakh Kekal Menjadi Tanda Tanya Financial Times

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 253 hits
Kementerian Luar Kazakhs tan awal bulan ini dilapor mengadakan rundingan dengan China berhubung pembebasan kira kira 2 000 penduduk etnik minoriti itu dari Xinjiang namun mereka difahamkan perlu melucutkan kerakyatan sebelum boleh meninggal...
Dari Awal Nak Asingkan Tempat Tidur Anak Asyik Tak Menjadi Tapi Shera Ayiob Emosi Bila Anak Sendiri Yang Minta

Dari Awal Nak Asingkan Tempat Tidur Anak Asyik Tak Menjadi Tapi Shera Ayiob Emosi Bila Anak Sendiri Yang Minta

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 317 hits
Shera Aiyob pengacara Pa Ma TV musim ketiga berkongsi cerita di isntagramnya apabila anak beliau Nadi Anaqi sendiri yang meminta untuk tidur berasingan Beliau turut berkongsi sebelum ini sudah mencuba untuk meletakkan tempat tidur anaknya s...
Menangis Dengan Muka Menahan Sakit Lutut Bergerak Ke Perut Tanda Bayi Kembung Lakukan 11 Langkah Ini

Menangis Dengan Muka Menahan Sakit Lutut Bergerak Ke Perut Tanda Bayi Kembung Lakukan 11 Langkah Ini

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 450 hits
Menangis dengan mimik muka menahan sakit bahagian lutut dibengkokka bergerak Kpe perut adalah tanda bayi kembung Mama papa perlu lakukan 11 langkah ini untuk redakannya Kembung perut selalu dialami oleh bayi Ia selalu membuatkan bayi menang...
Selain Memories Of Alhambra Inilah 8 Drama Korea Yang Berakhir Gantung Dan Tanda Tanya

Selain Memories Of Alhambra Inilah 8 Drama Korea Yang Berakhir Gantung Dan Tanda Tanya

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 305 hits
Dear writernim sedih aku tuh udah setia nonton drama drama ini dari awal tapi akhirnya digantungin gini
Kaum Hawa Kena Ambil Tahu Tanda Tanda Ka Nser Pangkal Rahim Pembunuh Senyap Wanita

Kaum Hawa Kena Ambil Tahu Tanda Tanda Ka Nser Pangkal Rahim Pembunuh Senyap Wanita

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 457 hits
Kalau sebut sahaja pasal barah penyakit yang ditakuti kerana boleh membawa maut jika lambat dirawat dan dicegah Barah pangkal rahim atau juga dikenali sebagai ka nser serviks merupakan barah yang kedua paling tinggi kejadiannya di kalangan ...
Bendera Malaysia Dikibar Tanda Penghargaan Rakyat Palestin

Bendera Malaysia Dikibar Tanda Penghargaan Rakyat Palestin

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 466 hits
Kerajaan Malaysia sebelum ini tegas mengatakan untuk tidak membenarkan atlet dari Israel untuk memasuki negara ini bagi menyertai 2019 World Para Swimming Championship yang akan diadakan di Kuching Sarawak Julai nanti Larangan ini diumumkan...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita