Kaum Hawa Kena Ambil Tahu Tanda Tanda Ka Nser Pangkal Rahim Pembunuh Senyap Wanita




Kalau sebut sahaja pasal barah, penyakit yang ditakuti kerana boleh membawa maut jika lambat dirawat dan dicegah. Barah pangkal rahim atau juga dikenali sebagai ka nser serviks merupakan barah yang kedua paling tinggi kejadiannya di kalangan wanita di Malaysia. Barah pangkal rahim juga merupakan barah paling biasa dikalangan wanita usia biak ( reproductive age ).

Salah satu faktor risiko penyakit barah pangkal rahim adalah kehadiran antibodi kepada human papillomavirus (kumpulan virus yang sama yang menyebabkan ketuat kelamin. Walaupun tidak merbahaya, virus ini dipercayai menyebabkan perubahan kepada sel di pangkal rahim dan menyebabkan perkembangan barah. Jenis strain HPV dikaitkan dengan barah pangkal rahim tapi bukanlah jenis yang menyebabkan ketuat kelamin.

Tanda-tanda Awal Kan ser Serv iks

Pendarahan yang tidak normal ini boleh berlaku diantara tempoh haid (contohnya pendarahan banyak semasa haid, atau tempoh haid terlalu lama), selepas melakukan hubungan seks, selepas menopaus, dan selepas membuat pemeriksaan pelvik. Pendarahan ini mungkin berlaku kerana terdapat kapilari yang baru wujud yang tidak normal pecah dan menyebabkan pendarahan.

Antara tanda-tanda lain ka nser serviks adalah apabila keluar cecair yang pucat, berair, mungkin berwarna coklat dan bercampur dengan darah keluar melalui faraj. Ditambah pula dengan lelehan cecair yang banyak, berbau dan cecair yang keluar tidak tetap boleh menjadi petanda awal kans er serviks juga. Tapi harus dibezakan dengan cecair keputihan.

Merasa sakit ketika melakukan hubungan seks juga merupakan salah satu tanda berlakunya ka ser serviks. Kemungkinan kan ser ini telah merebak ke seluruh tisu-tisu dan organ pembiakan. Dapatkan rawatan dengan doktor secepat mungkin.



Sakit pada bahagian pelvis merupakan suatu benda yang biasa bagi kaum wanita sewaktu mengalami haid, akan tetapi, sekiranya kesakitan pelvis kerap berlaku, berlangsung dalam tempoh yang lama dan sering berlaku pada masa-masa yang luar biasa (contohnya pada tempoh tiada haid) ia boleh menjadi petanda awal kepada kan ser serviks.

Antara ketidakselesaan sewaktu membuang air kecil termasuklah merasa terbakar, rasa pedih atau sensasi yang ketat ketika membuang air kecil. Gejala ini berlaku kerana ka nser telah merebak ke tisu yang berdekatan.

Akan tetapi tanda-tanda ini juga boleh dikaitkan juga dengan masalah lain seperti jangkitan salur kencing, masalah pundi kencing, jangkitan yis atau penyakit kelamin.



Sekiranya tempoh haid terlalu lama dan darah banyak keluar tidak seperti sebelum ini, ia juga boleh menjadi petanda kepada kan ser ser viks. Adalah tidak normal sekiranya anda perlu menukar pad pada setiap 2 jam kerana darah yang keluar terlalu banyak. Akan tetapi pendarahan yang banyak ini juga boleh dikaitkan dengan masalah lain seperti masalah ketidakseimbangan hormon, fibroid, polip, endometriosis dam sebagainya.

Apabila seseorang itu dah tak boleh kawal untuk membuang air kecil, ia boleh menjadi petanda utama kepada masalah k anser serv iks. Kebiasaannya mereka tidak dapat menahan air kecil yang keluar dan air kecil nya keluar berserta dengan darah. Ini kerana kan ser tersebut telah merebak di luar kawasan setempat dan memberi kesan kepada pundi kencing atau bahagian-bahagian lain pada saluran kencing.



Apabila ka nser mula menyerang badan kita, sistem imun dalam badan akan berkerja kuat untuk melawannya. Ketika ini badan akan menghasilkan protein kecil yang dikenali sebagai cytokines yang berkerja untuk memecahkan lemak dalam badan kita pada kadar yang tinggi dari biasa. Bila lemak dipecahkan, berat badan akan menurun dengan mendadak walaupun kita tidak berdiet ataupun bersenam.

Apabila ka nser mula merebak, ia akan menghalang aliran darah dan menyebabkan pembengkakkan pada kaki. Akan tetapi bukan bermaksud apabila anda mengalami sakit kaki, anda terus dikaitkan dengan masalah k anser se rviks, tetapi harus disertakan tanda-tanda awal yang lain seperti diatas.

Sekiranya anda mempunyai 4-5 tanda-tanda seperti diatas, silalah berjumpa doktor untuk membuat pemeriksaan, supaya masalah ka nser se rviks ini boleh dirawat pada peringkat awal. Sangat lah disarankan untuk semua kaum wanita untuk mendapatkan suntikan HPV untuk mengurangkan risiko daripada terkena penyakit ini.

Perangkaan Kementerian Kesihatan Malaysia pada 2001 menunjukkan, kira-kira 26 peratus saja wanita menjalani ujian pap smear, manakala 74 peratus lagi memberi perhatian terhadap pemeriksaan kans er payu d ara. Pada tahun 2003, Daftar K anser kebangsaan melaporkan bahawa kadar kasar kejadian barah pangkal rahim di Malaysia ialah 16.5 wanita dalam setiap 100,000 penduduk. Penyakit ini merangkumi 12.9 peratus barah yang dihidapi wanita.

“Ini bermakna lebih 1,300 wanita didiagnosis menghidapi kan ser serviks dan lebih 750 wanita mati akibat penyakit ini setiap hari”.



Berbanding dengan kan ser organ reproduktif wanita yg lain, wanita yg menghidap ka nser pangkal rahim sering dapat mengesan penyakit mereka pada peringkat awal. Ini disebabkan pangkal rahim terletak di dalam faraj yang apabila berlaku penyakit kan ser, perdarahan yang berlaku boleh dikesan hampir serta merta.

Dua Jenis Barah Yang Berada Di Pangkal Rahim Iaitu

Squamous cell carcinoma

Squamous cell carcinoma adalah barah pangkal rahim sering berlaku. Ianya bermula dari dalam sel skuamus atau kulit seperti sel di pangkal rahim.

Adenocarcinoma

Adenocarcinoma adalah jenis barah pangkal rahim yang jarang berlaku; ia bermula dari dalam sel glandular. Selain itu, barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada microinvasive atau invasive.

Barah pangkal rahim mengambil masa bertahun-tahun untuk berkembang. Sebelum barah pangkal rahim berkembang, perubahan awal berlaku di dalam sel pada permukaan pangkal rahim. Ini disebut peringkat pra-kans er.

Kans er ser viks boleh dikategorikan kepada empat peringkat, yang pada asasnya digunakan untuk menentukan jenis rawatan dan prognosis

PERINGKAT 0

“Karsinoma in-situ” atau ka nser peringkat awal yang ditemui di lapisan pertama pengalas sel serviks. Ia tidak lagi menembusi tisu-tisu serviks yang lain

PERINGKAT I

Sel-sel malignan yang tertumpu hanya kepada pangkal rahim dan belum lagi merebak

PERINGKAT II

Sel-sel kan ser telah merebak dan melampaui pangkal rahim, melibatkan 1/3 dari bahagian atas faraj.

PERINGKAT III

Sel-sel kan ser telah merebak ke bahagain pelvis dan 1/3 dari bahagian bawah faraj.

PERINGKAT IV

Telah merebak ke dubur, pundi kencing dan juga bahagian-bahagian lain dalam badan Ka nser pangkal rahim merupakan ka nser yang kedua yang paling biasa menyerang wanita di dunia, di mana 80% daripada kes-kes ini berlaku di negara-negara sedang membangun

Kadang-kadang penyakit kan ser ini jarang menunjukkan sebarang simptom pada peringkat awal. Sampaikan bila dah teruk, kans er dah merebak ke pundi kencing, hati, usus dan paru-paru, baru lah kita disahkan ada kan ser. Waktu tu dah terlambat untuk mengatasinya.

Kaedah Rawatan Ka nser Pangkal Rahim

Terdapat 3 jenis rawatan yang boleh diberikan kepada wanita-wanita yang mengidap ka nser pangkal rahim iaitu pembedahan,rawatan radioterapi dan rawatan kemoterapi.

Kan ser Pangkal rahim boleh dikurangkan dengan pengambilan Vaksin HPV (Human Papillomavirus):

Vaksin ini boleh mengurangkan risiko mendapat ka nser pangkal rahim sehingga 70%. Ada 2 jenis vaksin pada masa ini, iaitu Gardasil dan Cervarix. Vaksin ini menghalang seseorang wanita itu dari dijangkiti kuman HPV iaitu penyebab utama ka nser pangkal rahim.

Walaubagaimanapun, vaksin ini tidak berkesan untuk wanita yang telah dijangkiti virus ini. Sebaiknya vaksin ini di beri ke wanita remaja dari umur 13 tahun atau wanita yang belum pernah mengadakan hubungan intim. Ia kurang berkesan untuk wanita yang berumur lebih dari 26 tahun.

Di Amerika Syarikat, barah pangkal rahim membunuh 3,870 wanita setiap tahun dan 300,000 di seluruh dunia, kebanyakkannya diakibatkan oleh virus human papilloma yang boleh tersebar melalui hubungan kelamin. Di Malaysia terdapat 18 ribu orang mengidap penyakit membunuh ini. Separuh darinya telah meninggal dunia kerana tidak mendapat rawatan dari awal.

Kita sebagai perempuan haruslah menjaga kebersihan dan jangan sesuka hati melakukan perbuatan sumbang mahram. Oleh itu marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa semuga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan masa dan kesihatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita untuk mencari keredhaan Allah SWT samada di dunia mahupun akhirat.

Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah SWT dan apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

Sumber: Siraplimau.com © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Sumber Kaum Hawa Kena Ambil Tahu, Tanda-Tanda Ka nser Pangkal Rahim, Pembunuh Senyap Wanita..
Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/kaum-hawa-kena-ambil-tahu-tanda-tanda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kini Wanita Boleh Lakukan Ujian Saringan Kanser Pangkal Rahim Di Rumah Sendiri

Kini Wanita Boleh Lakukan Ujian Saringan Kanser Pangkal Rahim Di Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 340 hits
PENDEKATAN baharu saringan berasaskan teknologi bersepadu akan membolehkan wanita melakukan ujian mengesan kanser serviks dalam keadaan selesa di rumah mereka sendiri ROSE iaitu program saringan serviks pertama di dunia yang memaparkan pens...
Polisi Buru Pembunuh Wanita Tanpa Busana Dan Terikat Di Dekat Gedung Dprd Serang

Polisi Buru Pembunuh Wanita Tanpa Busana Dan Terikat Di Dekat Gedung Dprd Serang

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 181 hits
Satuan Reserse Kriminal Polres Serang Kota terus memburu pelaku pembunuhan terhadap Tia Seorang Ibu Rumah Tangga warga Kampung Pasirangdu RT 003 002 Desa Pagadungan Kecamatan Karang Tanjung Kabupaten Pandeglang
Kaum Hawa Sila Ambil Tahu Perkara Inilah Yang Menyebabkan Solat Anda Tidak Sah Dan Terbatal Terus

Kaum Hawa Sila Ambil Tahu Perkara Inilah Yang Menyebabkan Solat Anda Tidak Sah Dan Terbatal Terus

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 1135 hits
Apakah Itu Air Wadi Dan Kesannya Terhadap kaum Hawa yang menyebabkan Solat Tidak Sah Dan Terbatal Terus Hati Hati Wahai Kaum Hawa Hari ini admin akan kongsikan mengenai kebersihan terutama pada kaum2 hawa diluar sana Nampak mudah tapi kesan...
8 Tanda Wanita Subur Dari Dr Zubaidi Ahmad

8 Tanda Wanita Subur Dari Dr Zubaidi Ahmad

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 300 hits
Setiap wanita mempunyai impian untuk bergelar ibu Tahap kesuburan wanita penting untuk membantu proses kehamilan berjaya diiringi dengan kesuburan suami Ketahui 8 tanda tanda The post appeared first on
Geger Wanita Hamil 9 Bulan Tiba Tiba Janinnya Hilang Ini Penjelasan Medis Dan Beberapa Tanda Kehamilan Palsu

Geger Wanita Hamil 9 Bulan Tiba Tiba Janinnya Hilang Ini Penjelasan Medis Dan Beberapa Tanda Kehamilan Palsu

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 289 hits
Seorang perempuan bernama Devi histeris ketika mendapati perutnya tiba tiba kempis pada Jumat saat terbangun dari tidur Padahal ia sedang hamil anak kedua dan usia kehamilannya sudah memasuki usia 9 bulan Artinya tak berapa lama lagi seharu...
8 Inspirasi Baju Kerja Wanita Ala Drama Korea Biar Tetap Fashionable Di Tempat Kerja

8 Inspirasi Baju Kerja Wanita Ala Drama Korea Biar Tetap Fashionable Di Tempat Kerja

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 527 hits
Pokoknya 2019 harus tampil gaya Siapa tahu jodoh datang tak terduga dari temen kantor divisi sebelah misalnya Iya Hipwee tahu kamu sedang senyum senyum sendiri
Wanita Duit Minyak Disoal Sprm Hampir 3 Jam

Wanita Duit Minyak Disoal Sprm Hampir 3 Jam

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 325 hits
Faiz Zainudin CAMERON HIGHLANDS Seorang wanita yang gambarnya mengagihkan wang semasa pilihan raya kecil Cameron Highlands tular di media sosial disoal hampir 3 jam oleh penyiasat anti rasuah Wanita itu tampil di bilik operasi Suruhanjaya P...
Terungkai Misteri Wanita Jubah Hitam Berwajah Biru Yang Dirakam Penduduk Berkeliaran Di Sekitar Kepala Batas

Terungkai Misteri Wanita Jubah Hitam Berwajah Biru Yang Dirakam Penduduk Berkeliaran Di Sekitar Kepala Batas

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 811 hits
KEPALA BATAS Misteri wanita berjubah hitam dan berwajah biru yang didakwa berkeliaran di beberapa kawasan di Kepala Batas Pulau Pinang akhirnya terjawab apabila wanita itu akhirnya ditahan polis pada Isnin Wanita yang tular di laman media s...
Suratan Atau Kebetulan Wanita Terkejut Tunang Muncul Dalam Gambar Lama Waktu Masih Kanak Kanak

Suratan Atau Kebetulan Wanita Terkejut Tunang Muncul Dalam Gambar Lama Waktu Masih Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 423 hits
Pepatah suratan atau kebetulan sering kali digunakan bagi menggambarkan kejadian yang tanpa tidak disengajakan sama ada melibatkan ajal jodoh atau rezeki Tidak kira ianya melibatkan hal yang baik mahupun tidak baik Sementara kebetulan yang ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm