Apabila Muncul Tanda Besar Kiamat Pertama Maka Akan Muncul Tanda Tanda Besar Lain


Apabila muncul tanda besar kiamat pertama, maka akan muncul tanda-tanda besar lain. Apabila kita merujuk bahan bacaan yang menyenaraikan tanda-tanda kecil kiamat, boleh dikatakan hampir semuanya sudah berlaku.
Antara tanda yang mahsyur dan terbukti berlaku pada hari ini adalah wanita berpakaian, tetapi telanjang. Seorang wanita itu terdapat dua sifat padanya iaitu dia berpakaian dan dia juga telanjang.
Berpakaian tetapi telanjang itu maksudnya pakaian yang dipakainya memperlihatkan bentuk tubuh badannya. Bahkan, lebih buruk daripada itu seorang wanita berpakaian, tetapi nampak kulit tubuh badan serta aurat mereka untuk menarik perhatian lelaki.
Selain itu, terdapat banyak lagi tanda-tanda kecil kiamat seperti masa berlalu begitu pantas, zina dan fitnah berleluasa dan munculnya gaya hidup mewah dalam kalangan umat Islam.
Maka, selepas berlaku semua tanda-tanda kecil kiamat itu, pada bila-bila masa muncul pula tanda-tanda besar kiamat.
Di dalam kitab Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, terdapat enam tanda besar kiamat dicatatkan.
Dalam satu riwayat Muslim, daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: 
“Bersegeralah dalam beramal sebelum datang enam perkara: Terbitnya matahari dari barat, asap, Dajjal, al-Dabah, perkara khusus daripada kalangan kamu (kematian) dan urusan umum (kiamat).”
Kata ulama, pada setiap pagi perkara paling mereka takut ialah apabila bangun melihat sama ada matahari terbit dari sebelah timur atau terbit dari sebelah barat.
Sebelum matahari terbit dari barat, seluruh bumi ini akan gelap. Kita boleh bayangkan, setiap pagi biasanya kita bangun tidur jam 5.30 pagi untuk bersiap-siap melaksanakan solat Subuh serta persiapan ke tempat kerja.
Bagaimanapun, setibanya di pejabat jam 9 pagi, kita melihat keadaan itu tidak seperti biasa di mana keadaannya masih gelap.
Keadaan itu pastinya menyebabkan manusia berasa takut dan tertanya-tanya fenomena berkenaan. Disebabkan suasana itu amat pelik dan tidak pernah berlaku, pasti manusia mula panik dan keadaan menjadi kecoh.
Menurut pendakwah, Ustaz Mohamad Wadi Annuar Ayub, terdapat riwayat menyatakan suasana gelap itu berlaku selama dua hari dan riwayat lain menyatakan akan bergelap selama tiga hari.
Katanya, seandainya gelap itu berlaku selama tiga hari, bermakna pada hari keempat matahari tidak lagi muncul dari sebelah timur, sebaliknya dari sebelah barat.
Ketika seluruh penduduk bumi menyaksikan tanda besar itu, mereka mula beriman kepada Allah. Bagaimanapun, Allah sudah menutup pintu taubat serapat-rapatnya.
Pada waktu itu, tidak berguna lagi taubat serta segala amal ibadat yang hendak dipersembahkan kepada Allah. Bagi yang ditakdirkan masih hidup, mereka akan meneruskan kehidupan mengikut ajal masing-masing.
Seandainya sepanjang usia yang berbaki itu, seseorang bersungguh-sungguh melakukan ibadat, namun Allah tetap tidak akan menerima amalannya.
Manakala bagi orang beriman, mereka akan hidup dalam keadaan beriman sehingga akhir hayat.
Pada hari pertama matahari terbit dari barat itu mengambil masa selama setahun. Tempoh setahun itu seperti dinyatakan oleh Nabi SAW seperti hari-hari yang dilalui manusia.
Hari kedua juga panjang iaitu seperti sebulan. Berikutnya, hari ketiga panjangnya seperti seminggu manakala pada hari keempat baru ia kembali seperti biasa.
Ketika itu baru manusia menyedari betapa nikmatnya Allah kurniakan waktu malam. Pada hari ini, ramai manusia mengubah cara hidup mereka dengan tidur waktu siang, manakala malam mereka berjaga untuk melakukan perkara sia-sia.
Rasulullah menyatakan, apabila muncul tanda besar kiamat pertama, maka akan muncul tanda-tanda besar lain.
Tanda besar kiamat kedua, ketiga dan seterusnya muncul dengan cepat sekali. Ia ibarat mutiara di dalam satu ikatan di mana setiap satunya akan mengikuti yang lain.
Daripada Abdullah bin ‘Amr, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Tanda-tanda (kiamat) seperti mutiara yang tersusun pada seutas benang, jika benang itu dipotong maka sebahagiannya akan mengikuti sebahagian yang lain (jatuh).” (Riwayat Ahmad)
Tanda besar kiamat seterusnya, keluar binatang berkaki empat yang akan mendatangi setiap manusia.
Allah berfirman yang bermaksud: “Dan apabila sampai masa berlakunya hukuman atas manusia, Kami keluarkan untuk mereka sejenis binatang dari bumi, yang akan menyatakan kepada mereka, bahawa manusia tidak meyakini ayat-ayat keterangan dan pengajaran Kami.” (Surah an-Naml, ayat 82)
Binatang itu akan berjumpa dan bercakap dengan manusia menggunakan bahasa yang kita fahami. Ia turut membawa dua alat iaitu tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman.
Apabila mendatangi seseorang, Allah ilhamkan kepadanya untuk keluarkan salah satu daripada alat itu. Apabila ia keluarkan tongkat Nabi Musa, maka wajah orang yang menerimanya akan bercahaya dan manusia lain mula memanggilnya dengan gelaran ‘Mukmin’.
Sebaliknya, jika binatang itu menyerahkan cincin Nabi Sulaiman, maka wajah orang yang menerima cincin itu bertukar hitam.
Namanya tidak lagi diseru melainkan orang akan mula memanggilnya ‘kafir’.
Begitu antara tanda-tanda kiamat besar yang kedatangannya cukup menggerunkan hati kita. Hanya iman saja yang dapat menyelamatkan kita daripada segala bentuk fitnah dan ujian berkenaan.
The post Apabila muncul tanda besar kiamat pertama, maka akan muncul tanda-tanda besar lain appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/apabila-muncul-tanda-besar-kiamat-pertama-maka-akan-muncul-tanda-tanda-besar-lain/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pewdiepie Muncul Youtuber Pertama Miliki Lebih 80 Juta Pengikut Tewaskan T Series

Pewdiepie Muncul Youtuber Pertama Miliki Lebih 80 Juta Pengikut Tewaskan T Series

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 202 hits
Felix 8220 PewDiePie 8221 Kjelberg atau PewDiePie adalah seorang bintang di YouTube Buktinya saluran beliau di platform perkongsian video itu baru baru ini telah mencapai 80 juta pengikut Beliau juga telah berjaya muncul sebagai YouTuber pe...
Tanda Tanda Kecil Kiamat

Tanda Tanda Kecil Kiamat

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 445 hits
Tanda Tanda Kecil Kiamat Berikut kami akan kongsikan sedikit info tanda kecik kiamat yang perlu kita tahu Jadikan ini sebagai iktibar untuk menjadi muslim yang soleh dan solehah Tanda Tanda Kecil Kiamat Disini dikongsikan senarai yang boleh...
Pergoki Suami Dengan Wanita Lain Di Dalam Mobil Istri Nekat Lempar Batu Besar

Pergoki Suami Dengan Wanita Lain Di Dalam Mobil Istri Nekat Lempar Batu Besar

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 272 hits
Beredar video viral di media sosial Instagram menunjukkan seorang perempuan melempar batu ke bagian kaca depan sebuah mobil Video tersebut diunggah oleh akun Instagram medsos dagelan Senin Dalam video itu terlihat perempuan dengan baju kuni...
Banyak Lubang Lubang Misteri Terus Muncul Di Bumi Apakah Tanda Dunia Akan Beraakhir Renungkan Rileks Media

Banyak Lubang Lubang Misteri Terus Muncul Di Bumi Apakah Tanda Dunia Akan Beraakhir Renungkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 522 hits
Empat kawah besar muncul secara misteri di Siberia Rusia Utara Kemunculan lubang besar ini memicu kekhawatiran bahawa pemanasan global dapat menyebabkan gas dari bawah tanah meledak Kawah baru yang pertama ditemukan diberi nama B1 menunjukk...
Pertama Di Riau Gempa Bumi Terjadi Di Bangkinang

Pertama Di Riau Gempa Bumi Terjadi Di Bangkinang

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 194 hits
Gempa bumi mengguncanm Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar Riau Sabtu pagi Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika mencatat gempa terjadi sebanyak dua kali dan berpusat di perut bumi Gempa pertama terjadi pada pukul 07 58 WIB detik ke...
Tak Boleh Sembunyi Rasa Gembira Ni Ziela Jalil Syukur Bakal Timang Cucu Pertama

Tak Boleh Sembunyi Rasa Gembira Ni Ziela Jalil Syukur Bakal Timang Cucu Pertama

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 246 hits
Tahun ini dianggap paling bermakna buat penerbit terkenal Datuk Ziela Jalil apabila anak sulungnya Dr Puteri Julia Nabilah kini hamil Perasaan keterujaan itu dikongsi Ziela menerusi Instagram yang nampaknya tak sabar untuk menimang cucu dan...
Mengenal Mulyono Driver Go Jek Pertama Di Indonesia

Mengenal Mulyono Driver Go Jek Pertama Di Indonesia

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 186 hits
Pria berusia 52 tahun ini bercerita bahwa awalnya dia berprofesi sebagai ojek pangkalan bersama 14 orang rekan sesama opang Kemudian dengan info yang didapat dari seorang teman dia nekat mendaftar sebagai driver Go Jek pada tahun 2010
Inilah Negara Negara Yang Bisa Melihat Gerhana Matahari Pertama Tahun 2019

Inilah Negara Negara Yang Bisa Melihat Gerhana Matahari Pertama Tahun 2019

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 454 hits
Gerhana matahari parsial akan terjadi besok Minggu Sayangnya wilayah di Indonesia tak bakal kebagian gerhana ini Gerhana matahari parsial haya bisa dilihat negara negara di Asia Timur seperti Jepang Korea China dan Rusia Beberapa daerah lau...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy