Akhir Zaman 13 Tanda Kiamat Yang Sudah Terjadi Di Sekeliling Kita


TANDA-tanda kiamat kecil terbagi menjadi dua: Pertama, kejadian sudah muncul dan sudah selesai, seperti diutusnya Rasulullah saw., terbunuhnya Utsman bin ‘Affan, terjadinya fitnah besar antara dua kelompok orang beriman dll. Kedua, kejadiannya sudah muncul tetapi belum selesai bahkan semakin bertambah, seperti tersia-siakannya amanah, terangkatnya ilmu, merebaknya perzinahan dan pembunuhan, banyaknya wanita dan lainnya.
Di antara tanda-tanda kiamat kecil adalah: 1. Diutusnya Rasulullah SAW. Dari Jabir ra berkata: “Adalah Rasulullah saw. jika beliau khutbah memerah matanya, suaranya keras, dan penuh dengan semangat seperti panglima perang, beliau bersabda: ‘(Hati-hatilah) dengan pagi dan sore kalian’, beliau melanjutkan: ‘Aku diutus dan hari Kiamat seperti ini,’ Rasulullah saw mengibaratkan seperti dua jarinya antara telunjuk dan jari tengah,” (HR Muslim).
2. Disia-siakannya amanat. Dari Jabir ra. berkata, tatkala Nabi SAW berada dalam suatu majelis sedang berbicara dengan sahabat, maka datanglah orang Arab Badui dan berkata : “Kapan terjadi Kiamat?” Rasulullah SAW terus melanjutkan pembicaraannya. Sebagian sahabat berkata: “Rasulullah SAW mendengar apa yang ditanyakan tetapi tidak menyukai apa yang ditanyakannya.” Berkata sebagian yang lain: “Rasul SAW tidak mendengar.” Setelah Rasulullah SAW menyelesaikan perkataannya, beliau bertanya: “Mana yang bertanya tentang Kiamat?” Berkata lelaki Badui itu: “Saya wahai Rasulullah SAW.” Rasul SAW berkata: “Jika amanah disia-siakan, maka tunggulah Kiamat.” Bertanya: “Bagaimana menyia-nyiakannya?” Rasul SAW menjawab: “Jika urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah Kiamat,” (HR Bukhari).
3. Penggembala menjadi kaya. Rasulullah SAW ditanya oleh Jibril tentang tanda-tanda qiyamat, lalu beliau menjawab: “Seorang budak melahirkan majikannya, dan engkau melihat orang-orang yang tidak beralas kaki, telanjang dan miskin penggembala binatang berlomba-lomba saling tinggi dalam bangunan,” (HR Muslim).
4. Sungai Efrat berubah menjadi emas. Dari Abu Hurairah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Tidak akan terjadi Kiamat sampai sungai Eufrat menghasilkan gunung emas, manusia berebutan tentangnya. Dan setiap seratus 100 terbunuh 99 orang. Dan setiap orang dari mereka berkata: ‘Barangkali akulah yang selamat’,” (Muttafaqun ‘alaihi).
5. Baitul Maqdis dikuasai umat Islam. “Ada enam dari tanda-tanda Kiamat: kematianku (Rasul SAW), dibukanya Baitul Maqdis, seorang lelaki diberi 1000 dinar, tapi dia membencinya, fitnah yang panasnya masuk pada setiap rumah muslim, kematian menjemput manusia seperti kematian pada kambing dan khianatnya bangsa Romawi, sampai 80 poin, dan setiap poin 12.000,” (HR Ahmad dan At-Tabrani dari Muadz).
6. Banyak terjadi pembunuhan. Dari Abu Hurairah ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda : “Tiadakah akan terjadi kiamat, sehingga banyak terjadi haraj.” Sahabat bertanya: “Apa itu haraj ya Rasulullah?” Rasul SAW menjawab: “Haraj adalah pembunuhan, pembunuhan,” (HR Muslim).
7. Munculnya kaum Khawarij. Dari Ali ra. berkata, saya mendengar Rasulullah SAW bersabda : “Akan keluar di akhir zaman kelompok orang yang masih muda, bodoh, mereka mengatakan sesuatu dari firman Allah. Keimanan mereka hanya sampai ditenggorokan mereka. Mereka keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busurnya. Dimana saja kamu jumpai, maka bunuhlah mereka. Siapa yang membunuhnya kan mendapat pahala di hari Kiamat,” (HR Bukhari).
8. Banyak Polisi dan pembela kezhaliman. “Di akhir zaman banyak polisi dipagi hari melakukan sesuatu yang dimurkai Allah, dan di sore hari melakukan sesutu yang dibenci Allah. Hati-hatilah engkau jangan sampai menjadi teman mereka,” (HR At-Tabrani).
9. Perang antara Yahudi dan umat Islam. Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Tidak akan terjadi kiamat sehingga kaum muslimin berperang dengan Yahudi. Maka kaum muslimin membunuh mereka sampai ada seorang Yahudi bersembunyi dibelakang batu-batuan dan pohon-pohonan. Dan berkatalah batu dan pohon: “Wahai muslim wahai hamba Allah ini Yahudi di belakangku, kemari dan bunuhlah ia kecuali pohon Ghorqod karena ia adalah pohon Yahudi,” (HR Muslim).
10. Dominannya fitnah. Dari Abu Hurairah ra. bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Tidak akan terjadi Kiamat, sampai dominannya fitnah, banyaknya dusta dan berdekatannya pasar,” (HR Ahmad).
11. Sedikitnya ilmunya, merebaknya perzinaan, banyaknya kaum wanita. Dari Anas bin Malik ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda: “Sesungguhnya di antara tanda-tanda qiamat adalah ilmu diangkat, banyaknya kebodohan, banyaknya perzinahan, banyaknya orang yang minum khomr, sedikit kaum lelaki dan banyak kaum wanita, sampai pada 50 wanita hanya ada satu lelaki,” (HR Bukhari).
12. Bermewah-mewah dalam membangun masjid. Dari Anas ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda: “Diantara tanda Kiamat adalah bahwa manusia saling membanggakan dalam keindahan masjid,” (HR Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Hibban).
13. Menyebarnya riba dan harta haram. Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah SAW Bersabda : “Akan datang pada manusia suatu waktu, setiap orang tanpa kecuali akan makan riba, orang yang tidak makan langsung, pasti terkena debu-debunya,” (HR Abu Dawud, Ibnu Majah dan Al-Baihaqi).
Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah SAW Bersabda : “Akan datang pada manusia suatu saat dimana, seseorang tidak peduli dari mana hartanya didapat, apakah dari yang halal atau yang haram?“ (HR Ahmad dan Bukhari).
Sumbr :Islampos
The post AKHIR ZAMAN 13 Tanda Kiamat yang Sudah Terjadi di Sekeliling Kita appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/akhir-zaman-13-tanda-kiamat-yang-sudah-terjadi-di-sekeliling-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanda Akhir Zaman Yaitu Merebaknya Profesi Prostitusi

Tanda Akhir Zaman Yaitu Merebaknya Profesi Prostitusi

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 200 hits
Kita sedang hidup di Akhir Zaman yang mana sudah banyak terjadi tanda tandanya merebaknya kemaksiatan merupakan salah satu tanda akhir zaman kemaksiatan sudah bukan menjadi hal yang tabu melainkan sudah dianggap biasa perzinahan banyak terj...
Fenomena Super Bl00d Wolf Moon Menjadi Tanda Tanda Awal Kiamat

Fenomena Super Bl00d Wolf Moon Menjadi Tanda Tanda Awal Kiamat

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 308 hits
AHLI teori konspirasi mengatakan bahawa fenomena super blood wolf moon yang jarang berlaku boleh menjadi titik mula pengakhiran dunia Kejadian langit yang jarang berlaku itu akan menyaksikan bulan berubah kepada warna merah pada awal pagi I...
Tudung Itu Mahal Harganya Di Akhir Zaman Pu Amin

Tudung Itu Mahal Harganya Di Akhir Zaman Pu Amin

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 244 hits
Menerusi Instagram Pencetus Ummah Amin meluahkan rasa kesal apabila banyak cerita yang tidak sedap didengar tentang wanita bertudung sejak kebelakangan ini PU The post appeared first on
Antara Yang Haram Jadi Halal Di Akhir Zaman Itulah Negara Haram Israel Laknatullah 9039

Antara Yang Haram Jadi Halal Di Akhir Zaman Itulah Negara Haram Israel Laknatullah 9039

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 427 hits
Allah jadikan Wilayah dan Negara Islam kaya dengan sumber yang diperlukan oleh manusia Seperti minyak Termasuklah Timur Tengah Afrika Utara Afghanistan Negara2 Islam Bekas Kesatuan Soviet Wilayah Xinjiang yang didiami etnik Uighur di China ...
Petua Elak Tanda Penuaan Elok Sangat Ibu Turunkan Amalan Ni Pada Seisi Keluarga Rileks Media

Petua Elak Tanda Penuaan Elok Sangat Ibu Turunkan Amalan Ni Pada Seisi Keluarga Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 375 hits
Mengimpikan kelihatan muda daripada usia sebenar tentunya ramai mahukannya Lazimnya kita juga sedar untuk kekal nampak muda dan cantik pastinya ada rutin penjagaan wajah harus diamalkan Selain penjagaan dari luaran amalan pemakanan dan gaya...
17 Tanda Tanda Kematian Yang Baik

17 Tanda Tanda Kematian Yang Baik

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 769 hits
Setiap manusia di dunia ini telah di tetapkan oleh Allah akan tempoh masa hidupnya akan tetapi Allah merahsiakan 3 perkara kematian kepada hambanya iaitu bila dimana mahupun bagaimana Hal ini di jelaskan dalam Firman Allah SWT yang bermaksu...
Umi Bukaklah Langsir Ara Nak Tengok Abang Hijau Bacalah Perkongsian Seorang Ibu Tentang Tanda Kematian Anaknya

Umi Bukaklah Langsir Ara Nak Tengok Abang Hijau Bacalah Perkongsian Seorang Ibu Tentang Tanda Kematian Anaknya

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 338 hits
Umi Bukaklah Langsir Ara Nak Tengok Abang Hijau Bacalah Perkongsian Seorang Ibu Tentang Tanda Kematian Anaknya
Mahathir Turun Bukan Tanda Nak Kalah Muhyiddin

Mahathir Turun Bukan Tanda Nak Kalah Muhyiddin

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 235 hits
Diterbitkan Hari ini 11 24 tengahari Kunjungan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pada pilihan raya kecil Cameron Highlands bukan bermaksud Pakatan Harapan menjangkakan akan tewas di kubu kuat BN itu Menurut Presiden Bersatu Muhyiddin Yass...
Bila Berat Badan Isteri Berlebihan Jangan Cakap Isteri Pemalas Suami Kena Tahu Itu Antara 5 Tanda Tak Cukup Tidur

Bila Berat Badan Isteri Berlebihan Jangan Cakap Isteri Pemalas Suami Kena Tahu Itu Antara 5 Tanda Tak Cukup Tidur

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 438 hits
Berat badan isteri yang berlebihan selalu dianggap isteri kuat makan dan banyak berehat daripada melakukan sebarang kerja Sebenarnya bukan itu faktornya isteri yang kurang rehat dan tak cukup tidur juga boleh menyebabkan berlakunya perubaha...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus