Fasa Perkembangan Otak Anak 90 Sebelum Umur 5 Tahun Terlepas Waktu Ni Rugi


Ibu bapa jangan lepaskan tiga fasa perkembangan otak untuk anak sedia belajar. Jika fasa ini tak dimanfaatkan sebaiknya memang rugi. Selepas fasa ini jika ibu bapa baru nak mulakan, ia dah kira terlambat.
Melalui perkongsian Terapis Cara Kerja (Pediatrik) Nurul Sheriena Musa, banyak soalan dari ibu bapa mengenai bila anak saya sebenarnya sedia untuk belajar. Bagi membantu ibu bapa faham dengan betul, ini penjelasannya.
PENTING AMBIL TAHU TIGA FASA PERKEMBANGAN OTAK UNTUK ANAK SEDIA BELAJAR
‘Bila nak ajar anak Baca?’
‘Anak saya ini sudah boleh ajar menulis ke?’
Lagi soalan diterima

Mari kita fahamkan ini dahulu ya. Ibu bapa bukanlah magician di mana kita bila kita mahu anak ‘pandai’ ABC diajar sekali terus anak Faham. Perlu jelas tahap kesediaan otak juga.
TAPI.. Ibu bapa mempunyai peluang untuk memastikan otak anak mereka mendapat setiap peluang untuk membina sel sel di dalam otak supaya dapat berhubung dan lebih bersedia untuk terima input lain. Ibu bapa adalah orang yang akan mempengaruhi tumbesaran otak anak mereka dan stimulasi yang bakal anak anak dapat.
Neuron atau sel saraf yang terletak di otak manusia ialah sel yang memproses dan memindahkan maklumat melalui isyarat elektrik dan kimia di dalam otak kita. Semasa bayi dilahirkan, lebih kurang 200 million sel saraf telah ada tetapi hanya sedikit hubungan antara sel sel ini.
Sewaktu umur anak 0 hingga 5 tahun, sel-sel ini sangat aktif membina hubungan antara satu sama lain. Sewaktu inilah PELUANG harus diberikan untuk setiap anak supaya mereka mendapat stimulasi secukupnya untuk membina asas perkembangan yang kuat.

APA ITU ASAS PERKEMBANGAN YANG KUAT?
Asas perkembangan yang kuat merujuk kepada Teori ‘The Triune Brain’ oleh Paul Mclean (1990), perkembangan otak dibahagi kepada tiga fasa.
1) FASA PERTAMA (REPTILIAN BRAIN):
PERKEMBANGAN OTAK REPTILIA
Ini adalah bahagian otak yang mengawal survival setiap manusia seperti rasa lapar, dahaga, pernafasan, rasa selamat, pergerakan, postur dan keseimbangan badan. Fasa ini juga amat penting untuk perkembangan refleks.
Refleks ialah tindakan luar kawalan yang dicetuskan terhadap sesuatu rangsangan seperti jika bayi yang baru lahir usia di antara umur 0 hingga 3 bulan adalah normal jika kita menyentuh bahagian pipinya mulut bayi akan pergi ke arah sentuhan itu seperti bayi mencari sumber untuk minum susu supaya dia berasa kenyang.
2) FASA KEDUA (LIMBIC BRAIN):
PERKEMBANGAN OTAK MAMALIA
Bahagian ini di mana segala emosi, rutin, kebiasaan, memori, kemarahan, kesedihan, ‘social bonding’ yang amat pesat berkembang sekitar umur 2.5 hingga 4 tahun.
Fasa ini juga dikenali sebagai fasa ‘The Trouble 2 ‘ atau saya lebih suka guna Terma ‘ Anak Bijak Eksplorasi’ . Semasa fasa ini ibu bapa harus banyak bersabar dalam mengajar anak mengawal emosi.
3) FASA KETIGA (NEOCORTEX):
PERKEMBANGAN OTAK RASIONAL
Bahagian otak yang menyelesaikan masalah, self-awareness, rasa simpati, kreativiti dan bahagian ini merupakan bahagian otak yang membolehkan seseorang membaca , menulis dan mengira dengan baik.
Dan mengikut teori, otak ini mula selepas umur 7 tahun. Walaubagaimanapun Stimulasi boleh diberi sebelum anak umur 7 Tahun.

Menurut teori ini, semasa perkembangan Otak yang pesat berlaku antara 0 hingga 6 tahun, inilah masa yang sepatunya ibubapa mengambil peluang memilih stimulasi yang bersesuaian.
Setiap pendekatan yang ibu bapa pilih untuk berinteraksi dengan anak mereka adalah sangat penting di waktu kritikal ini, Ini adalah kerana ianya akan memberi kesan masa panjang terhadap tumbesaran sel saraf di otak anak mereka.
Ingat ya 90% otak berkembang sebelum anak itu berumur 5 tahun. Mari kita sama sama grab the opportunity because childhood is only once!
Sumber: Nurul Sheriena Musa (Pediatric Occupational Therapist dan Brain Gym Instructor)
The post Fasa Perkembangan Otak Anak, 90% Sebelum Umur 5 Tahun. Terlepas Waktu Ni Rugi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/fasa-perkembangan-otak-anak-90-sebelum-umur-5-tahun-terlepas-waktu-ni-rugi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Buang Bubble Wrap Ni Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

Jangan Buang Bubble Wrap Ni Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 308 hits
Setiap kali membeli barangan yang dibungkus dalam kotak bubble wrap tidak terkecuali ada malah ia bersifat melindungi barangan yang dibungkus Kita biasanya akan terus buang sahaja ke dalam tong sampah kerana merasakan ia semak Jangan buang ...
Perlukan Rm134 400 Anak Hidap Leukemia Sejak Umur 2 Tahun Ibu Tampil Mohon Sumbangan

Perlukan Rm134 400 Anak Hidap Leukemia Sejak Umur 2 Tahun Ibu Tampil Mohon Sumbangan

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 372 hits
Setiap orang tidak terlepas daripada ujian Allah SWT Sebagai manusia biasa di muka bumi ini kita seharusnya cekal dan tabah menghadapi ujian yang diberikan mungkin setiap yang berlaku ada hikmahnya Seperti perkongsian ibu kepada dua anak in...
Dari Kecil Ditatang Cukup Umur 17 Tahun Allah Jemput Pulang Shaliza Aziz Reda Pemergian Anak Leukemia

Dari Kecil Ditatang Cukup Umur 17 Tahun Allah Jemput Pulang Shaliza Aziz Reda Pemergian Anak Leukemia

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 337 hits
Ketika semua ibu bapa mengharapkan anak anak untuk menguruskan jenazah mereka takdir pula berkata sebaliknya Bayangkan anak kecil yang pernah riang ditimang kini dewasa menunggu kita untuk dikafankan Kehilangan anak sulung yang menjadi hara...
Perkembangan Otak Anak Makin Sihat Buatkan Fish Cake Homemade Mudah Lagi Jimat

Perkembangan Otak Anak Makin Sihat Buatkan Fish Cake Homemade Mudah Lagi Jimat

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 320 hits
Setiap kali membeli fish cake atau fish ball di kedai hati pasti terasa sedikit ragu bagaimana cara pembuatannya Adakah ia bersih dan selamat untuk dihidangkan kepada anak anak kita Bagi mengelakkan keraguan dan pasti lebih bersih dan menji...
Umur Dah Cecah 10 Tahun Cr Titip Ucapan Hari Lahir Istimewa Buat Anak

Umur Dah Cecah 10 Tahun Cr Titip Ucapan Hari Lahir Istimewa Buat Anak

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 339 hits
Menyambut ulang tahun kelahiran ke 10 pada hari ini Cristiano Ronaldo mengucapkan selamat hari lahir kepada anak lelaki sulungnya Cristiano Jr Menerusi kiriman yang dimuatnaik di laman Twitter rasminya pemain Juventus itu memuatnaik sekepin...
Sebelum Tidur Ialah Waktu Terbaik Solat Istikharah

Sebelum Tidur Ialah Waktu Terbaik Solat Istikharah

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 300 hits
Solat Sunat Istikharah merupakan salah satu perkara yang dilakukan ketika kita sedang berada dalam kekeliruan hidup untuk membuat pilihan Solat ini selalunya terkenal kepada mereka yang ingin memilih pasangan hidup Apabila ingin membina rum...
Mana Pergi Ayah Selama Ini Anak To Ki Ded4h Pernah Hidup Susah Bersama Ibu 16 Tahun Lalu

Mana Pergi Ayah Selama Ini Anak To Ki Ded4h Pernah Hidup Susah Bersama Ibu 16 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 718 hits
Viral mengenai pended han kehidupan tinggal di sebuah pondok iaitu To ki bersama isterinya yang s kit Pended han tersebut telah menjadi tanda tanya netizen mengenai keberadaan anak anaknya sekarang Mengapa tiada seorang pun anak kepada peny...
Tip Sebelum Memakaikan Topeng Muka Pada Anak Anda

Tip Sebelum Memakaikan Topeng Muka Pada Anak Anda

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 204 hits
Sebagai ibu bapa sudah tentu anda ingin memberikan yang terbaik untuk anak anak terutama di tengah tengah wabak COVID 19 Salah satu usaha untuk mencegah penularan virus adalah dengan menggunakan topeng ketika berada di luar Jadi bagaimana d...
Boleh Ke Mandi Waktu Malam Sebelum Tidur

Boleh Ke Mandi Waktu Malam Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 419 hits
Anda selalu melalui detik sukar untuk tidur malam Selalu berasa tidak cukup tidur sewaktu bangun pagi Ini mungkin satu cara terbaik untuk anda dapatkan tidur yang lebih berkualiti Boleh Ke Mandi Waktu Malam Sebelum Tidur Boleh Ke Mandi Wakt...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran