Sebelum Tidur Ialah Waktu Terbaik Solat Istikharah


Solat Sunat Istikharah merupakan salah satu perkara yang dilakukan ketika kita sedang berada dalam kekeliruan hidup untuk membuat pilihan.
Solat ini selalunya terkenal kepada mereka yang ingin memilih pasangan hidup. Apabila ingin membina rumah tangga atau hadirnya dua pilihan, barulah manusia berpusu-pusu menghadap Ilahi untuk memohon petunjuk.
Namun, itu adalah perbuatan yang tidak tepat. Benar, ia boleh dilakukan untuk membuat pilihan ketika berada dalam fasa ini, namun tujuan solat Istikharah ini adalah lebih daripada itu, bukan hanya terhad kepada perkahwinan sahaja.
Apabila anda diberi dua pilihan pekerjaan, lakukanlah Istikharah untuk memilih yang terbaik. Apabila anda buntu untuk meneruskan perancangan sambung pelajaran atau bekerja, maka lakukanlah Istikharah.
Solat ini adalah untuk memohon petunjuk daripadaNya agar setiap keputusan yang dilakukan itu diredai Allah dan kita pula merasa ketenangan ketika memilih.
Kebiasaannya, seseorang akan melakukan solat Sunat Istikharah sejurus sebelum tidur. Hal ini kerana, salah satu cara Allah memberi petunjuk adalah melalui mimpi.
Namun, tidak semua orang dianugerahi dengan mimpi. Ada juga cara lain yang Allah buktikan, iaitu dengan memberi sepenuh ketenangan kepada hati anda ketika mengambil keputusan tersebut.
Allah yang menggerakkan hati anda untuk membuat keputusan tersebut. Jadi, keyakinan yang wujud dalam diri anda itu merupakan salah satu petunjuk yang Allah berikan kepada diri anda.
Disebabkan ramai yang berpegang kepada petunjuk yang Allah berikan itu adalah melalui mimpi, maka ramai dalam kalangan kita yang berpegang juga bahawa solat Istikharah itu sesuai dilakukan sebelum tidur.
Adakah waktu terbaik untuk melakukan Istikharah itu adalah sebelum tidur? Jawapannya, bukan. Bahkan, tiada waktu khusus untuk melaksanakan solat sunat Istikharah. Ia boleh dilakukan pada bila-bila masa melainkan masa yang diharamkan solat.
Adapun, jika seseorang itu memilih untuk melakukan Istikharah pada waktu yang mustajab berdoa, maka anda boleh melakukan pada waktu dua per tiga malam, iaitu ketika waktu Tahajjud.
Tidak disangkal lagi bahawa ia adalah waktu yang mustajab doa seperti mana yang diterangkan oleh Baginda SAW yang bermaksud:
“Allah SWT turun ke langit dunia ketika dua pertiga malam pada setiap malam lalu berfirman; “Sesiapa yang memohon kepadaKu (ketika ini). Aku akan memperkenankannya, sesiapa yang meminta kepadaKu (ketika ini), Aku akan memberikannya, sesiapa yang memohon ampun kepadaKu (ketika ini), Aku akan mengampunkannya.” (Hadis Riwayat Muslim)
Justeru, waktu yang sering dilakukan, iaitu sebelum masuk tidur itu bukanlah waktu afdal solat Istikharah. Sebaliknya, semua waktu yang dibolehkan solat adalah waktu terbaik untuk melakukan Istikharah.
Wallahu a’alam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Sebelum Tidur Ialah Waktu Terbaik Solat Istikharah? appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/sebelum-tidur-ialah-waktu-terbaik-solat-istikharah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rahsia Kenapa Kita Diharamkan Solat Sunat Sebelum Masuk Waktu Zohor

Rahsia Kenapa Kita Diharamkan Solat Sunat Sebelum Masuk Waktu Zohor

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 1063 hits
Rahsia Kenapa Kita Diharamkan Solat Sunat Sebelum Masuk Waktu Zohor Solat sunat boleh dilakukan pada bila bila masa mengikut keperluan kita melalui solat solat tersebut Kalau disebut qiamullail tentulah di sepertiga malam Kalau solat hajat ...
Boleh Ke Mandi Waktu Malam Sebelum Tidur

Boleh Ke Mandi Waktu Malam Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 419 hits
Anda selalu melalui detik sukar untuk tidur malam Selalu berasa tidak cukup tidur sewaktu bangun pagi Ini mungkin satu cara terbaik untuk anda dapatkan tidur yang lebih berkualiti Boleh Ke Mandi Waktu Malam Sebelum Tidur Boleh Ke Mandi Wakt...
Mengaji Solat Waktu Mengandung Bayi Dalam Kandungan Dapat Rasa Sekali Niat Ikhlas Kerana Allah Swt

Mengaji Solat Waktu Mengandung Bayi Dalam Kandungan Dapat Rasa Sekali Niat Ikhlas Kerana Allah Swt

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 380 hits
Sebagai ibu hamil kita sering dinasihatkan untuk menjaga perlakuan dan kata kata Sebaiknya banyakkan beribadah untuk memudahkan proses kehamilan Lakukan kerana Allah SWT dengan ikhlas pasti ada kebaikannya untuk si ibu dan bayi dalam kandun...
5 Ayat Al Quran Yang Elok Dibaca Sebelum Tidur

5 Ayat Al Quran Yang Elok Dibaca Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 782 hits
5 ayat Al Quran yang elok dibaca sebelum tidur 1 Surah Al Ikhlas Al Falaq An Naas Aisyah r a berkata Nabi Muhammad SAW ketika berada di tempat tidur pada setiap malam beliau mengumpulkan kedua telapak tangannya lalu kedua telapak tangan ter...
Waktu Makan Sebenarnya Masa Terbaik Anak Belajar Kita Tengok Muka Dia Jangan Hulur Gajet

Waktu Makan Sebenarnya Masa Terbaik Anak Belajar Kita Tengok Muka Dia Jangan Hulur Gajet

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 366 hits
Sesetengah ibu ayah mengalami kesukaran bila ajak anak makan Anak anak menolak untuk makan atau suka bermain waktu makan Bagi memudahkan kita memujuk anak anak untuk fokus makan dan tidak bermain main kita hulurkan gajet pada mereka Dalam p...
Bahaya Kalau Ibu Bapa Tak Pantau Lifestyle Waktu Tidur Anak Walaupun Cuti Pkpb Jadual Tidur Jangan Ubah

Bahaya Kalau Ibu Bapa Tak Pantau Lifestyle Waktu Tidur Anak Walaupun Cuti Pkpb Jadual Tidur Jangan Ubah

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 410 hits
Sebagai ibu bapa kita wajib memantau aktiviti harian anak anak termasuklah tidur Memang lumrah anak anak suka bermain dan suka mengambil masa untuk bersendirian namun enam perkara ini akan jadi paling bahaya untuk anak anak jika tidak dipan...
Buka Sikit Pintu Bilik Waktu Tidur Malam Baru Aura Positif Dekat Dengan Suami Isteri

Buka Sikit Pintu Bilik Waktu Tidur Malam Baru Aura Positif Dekat Dengan Suami Isteri

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 335 hits
Kita ingatkan bila dah tidur bangun nanti kita akan bertambah segar Tapi tidak jadi makin malas dan lemau Pernah tak anda alami keadaan ini Bila bangun pagi sakit kepala badan rasa letih dan tekak pun kering Rupa rupanya ia disebabkan kita ...
Wanita Cantik Tidur Sebelum Pukul 11 Malam Pakar

Wanita Cantik Tidur Sebelum Pukul 11 Malam Pakar

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 252 hits
Tanyalah pada mana mana wanita semuanya pasti ingin sentiasa kelihatan cantik dan sihat Sebenarnya ada cara mudah untuk kekal cantik dan sihat yang perlu wanita ikuti iaitu dengan tidur awal Jika anda mempunyai masa tidur selepas jam 11 mal...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal