Fasa Endemik Semangat Rakyat Kembali Meningkat



SHAH ALAM – Semangat rakyat kembali meningkat apabila dapat menjalani kehidupan seperti biasa selepas negara memasuki fasa endemik bermula 1 April dengan pelbagai kelonggaran yang telah diberikan oleh kerajaan.
Peniaga, Sarina Mohd Som, 44, berkata, dengan prosedur operasi standard (SOP) baharu kerajaan membenarkan operasi perniagaan seperti sedia kala memberikan beliau suntikan semangat untuk terus mencari rezeki menampung kehidupan keluarga.
Sarina
Jelasnya, SOP tersebut amat membantu kebanyakan peniaga kecil dalam mengembangkan lagi perniagaan mereka tambahan pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) juga dibenarkan.
“SOP baharu seperti berniaga lebih masa dan sebagainya sangat membantu peniaga kecil mengembangkan perniagaan mereka. Lebih-lebih lagi, pengeluaran KWSP yang sangat membantu dan sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban peniaga.
“Sudah tentu ia menjadi satu harapan baharu serta dapat menyuntik semangat untuk terus mencari rezeki,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Jumaat.
Peniaga gerai makan, Muhammad Khairul Fikri Abdul Khalil, 30, berkata, kelonggaran SOP tersebut membolehkannya menyusun atur semula waktu operasi, sekali gus memberikan pulangan modal yang lebih kepadanya.
Khairul Fikri
“Saya sebagai pengusaha cafe amat berasa lega apabila kelonggaran dari segi SOP ini sedikit sebanyak memberikan impak yang positif pada perniagaan saya.
“Dengan pembukaan sempadan juga dapat menarik lebih ramai orang luar datang ke negara kita, sekali gus memberikan impak positif pada ekonomi tempatan,” ujarnya.
Sementara itu, Imam Masjid Tengku Ampuan Jemaah Bukit Jelutong, Abas Mohamad Yusof berkata, jemaah seronok apabila dapat menunaikan solat berjemaah secara rapat selepas kebenaran diberikan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).
Abas
“Saya berasa seronok walaupun jarak dibenarkan mengikut sejadah. Dalam masa sama menaikkan semangat jemaah untuk datang ke masjid. Sudah dua tahun kita ada penjarakan,” jelasnya.
Pelajar, Muhammad Nasrul Aimin Zabidi, 23, berkata, dengan kelonggaran yang diberikan itu, membuatkan dirinya lebih bersedia untuk menyambut Ramadan dan Aidilfitri bersama keluarga.
Muhammad Nasrul
“Sudah dua tahun kita tidak dapat merasakan suasana sebegini. Jadi, saya harap dengan kelonggaran yang diberikan, orang ramai masih mengekalkan SOP ditetapkan.
Bagi Pensyarah, Ahmad Firdhaus Arham, 37, berkata, dengan kelonggaran sempadan negara, menjadikan ekonomi negara mampu untuk berkembang seperti sediakala.
Ahmad Firdhaus
“Dalam masa sama, bagi mereka yang rindu untuk melancong boleh pergi ke mana-mana ke destinasi yang mereka idamkan tanpa prosedur terlalu ketat,” ujarnya.
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
KWSP: Kena ganti RM12,000 kalau keluarkan RM10,000? Muhyiddin minta sokong untuk jadi PM semula selepas tikam belakang saya Saifuddin akan cabar Rafizi rebut jawatan Timbalan Presiden PKR Hadi dijangka bertemu Mahathir Khayla perlukan bantuan segera Kepala dipenggal, ditinggalkan atas kereta Ismail Sabri paling banyak terlibat urus COVID-19, dari Menteri Pertahanan hingga PM Terkejut Nampak Wanita Serba Putih Depan Rumah (Video) Kecewa isteri minta cerai, lelaki ambil semula hadiah perabot rumah Bomoh ‘halau’ hantu dari alat sulit wanita Dituduh rompak bank, bekas polis dakwa Rahim Noor, 4 pegawai lain ‘konspirasi’ Jangan Arwahkan Mak Sendiri Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Tengku Hassanal Kongsi Momen Bertemu Tengku Aleya, Sempat Kena ‘Sound’ Dengan Raja Permaisuri Agong

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri, Tak Guna Sebarang Sos Pun

Laptop Tak Mampu Beli, Tapi Pakai iPhone – Rani Kulup

The post Fasa Endemik: Semangat rakyat kembali meningkat appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/02/fasa-endemik-semangat-rakyat-kembali-meningkat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fasa Peralihan Ke Endemik Kj Ingatkan Rakyat Jangan Leka

Fasa Peralihan Ke Endemik Kj Ingatkan Rakyat Jangan Leka

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 134 hits
KUALA LUMPUR Orang ramai diingatkan untuk tidak lalai dan mengamalkan kawalan kendiri meskipun negara bakal memasuki Fasa Peralihan Ke Endemik bermula Jumaat Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata dalam fasa itu orang ramai m...
Rafizi Kembali Cetus Semangat Juang Ahli

Rafizi Kembali Cetus Semangat Juang Ahli

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 117 hits
MUAMMAR GHADAFI MOHD NASIR Comeback atau kembalinya Sdr Rafizi Ramli ke pentas politik ternyata menyuntik semangat baharu terutama kepada pendokong parti KEADILAN setelah nasib buruk menimpa parti terbabit dan Pakatan Harapan dalam beberapa...
Covid 19 Fasa Peralihan Ke Endemik Status Vaksinasi

Covid 19 Fasa Peralihan Ke Endemik Status Vaksinasi

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 163 hits
Setelah lebih dua tahun sejak dikuatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan yang pertama pada hari Rabu 18 Mac 2020 bermula hari ini Jumaat 1 April 2022 negara kita mula beralih ke Fasa Peralihan ke Endemik n d mik Definisi penyakit yg sentias...
Kembali Semangat Berbunga Dengan Baja Kawalan Penyakit Milagro

Kembali Semangat Berbunga Dengan Baja Kawalan Penyakit Milagro

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 126 hits
Selepas sahaja majlis pertunangan Kak Long penghujung Disember tahun lalu kak ana bagai kan dah tak ada berapa mood nak garderning semula Penat satu hal kemudian kali kedua kak ana di uji dengan covid Memang antara post covid ni akan cepat ...
Ingatkan 1 April Dah Masuk Fasa Endemik Tapi Ini Pulak Penjelasan Kj

Ingatkan 1 April Dah Masuk Fasa Endemik Tapi Ini Pulak Penjelasan Kj

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 147 hits
Seperti yang kita semua sedia maklum pada 1 April 2022 iaitu hari ini negara kita telah memasuki Fasa Peralihan Endemik yang mana kebanyakan SOP telah dilonggarkan
Beralih Fasa Endemik Sebelum 1 April Kanak Kanak Disyor Ambil Vaksin Covid

Beralih Fasa Endemik Sebelum 1 April Kanak Kanak Disyor Ambil Vaksin Covid

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 133 hits
Kementerian Kesihatan mengesyorkan supaya kanak kanak yang belum mendapatkan vaksin agar berbuat demikian menerusi Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan Kanak Kanak dengan kadar segera sebelum negara beralih ke Fasa Peralihan ke Endemik mul...
Masjid Istiqlal Kembali Gelar Buka Puasa Bersama

Masjid Istiqlal Kembali Gelar Buka Puasa Bersama

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 127 hits
Masjid Istiqlal Kembali Gelar Buka Puasa Bersama Masjid Istiqlal kembali menggelar buka puasa bersama setelah sempat ditiadakan sejak dua tahun lalu usai kebijakan Pemerintah memperbolehkan umat Islam untuk melaksanakan buka puasa bersama p...
Ukraina Rebut Kembali Seluruh Kota Kiev Dari Pasukan Rusia

Ukraina Rebut Kembali Seluruh Kota Kiev Dari Pasukan Rusia

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 139 hits
Ukraina menyampaikan pasukannya telah merebut kembali lebih dari 30 daerah dan desa sejak Rusia menarik mundur pasukannya pekan ini
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024

Faja Skali Angga Dermawan Chord

Biodata Akhyar Rashid Penyerang Kebangsaan Malaysia

9 Makanan Yang Tidak Boleh Dipanaskan

Mega Minion Hadir Membantu Gru Dalam Trailer Terbaru Despicable Me 4

Majlis Pernikahan Persandingan Adik Ipar