Exco Dap Mungkin Dipenjara Kerana Ltte Prk Lagi La Kan


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan untuk menolak permohonan ikat jamin oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), G Saminathan yang dikaitkan dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Saminathan yang juga merupakan pemimpin DAP serta Exco Negeri Melaka itu ditahan tahun lalu kerana terbabit dalam memberi sokongan kepada kumpulan LTTE yang berpangkalan di Sri Lanka.

Hakim Datuk Ahmad Shahriri Mohd Salleh ketika membacakan keputusan memutuskan permohonan ikat jamin itu ditolak selepas mendengar hujah daripada pihak pendakwaan serta pembelaan.

Kata Ahmad Shahrir, LTTE masih lagi dikategorikan serta digazetkan sebagai sebuah organisasi pengganas yang masih lagi aktif malah Kementerian Dalam Negeri (KDN) belum mengeluarkan kumpulan itu daripada kategori terbabit.

Walaupun pada November tahun lepas Mahkamah Tinggi telah mengisytiharkan Akta Kesalahan Keselamatan (Akta Langkah Khas) 2012 (Sosma) tidak berperlembagaan namun permohonan ikat jamin ini ditolak atas sebab keseriusan hukuman atas kesalahan ini. Saya sedia maklum bahawa LTTE ini sudah tidak berfungsi lagi namun ianya masih digazetkan sebagai sebuah kumpulan pengganas aktif setakat ini, ianya belum dikeluarkan dari senarai oleh Kementerian.Permohonan bagi ikat jamin kes ini ditolak oleh mahkamah setelah mengambil kira hujah kedua-dua belah pihak dengan sebaiknya,” katanya.
Saminathan boleh dihukum di bawah peruntukan sama yang jika sabit kesalahan membawa hukuman penjara sepanjang hayat atau penjara maksimum 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta yang diguna atau diniat untuk digunakan bagi melakukan kesalahan itu.

Pada 20 Jan lepas Saminathan mengaku tidak bersalah atas pertuduhan memiliki item dan memberi sokongan berkaitan kumpulan pengganas LTTE selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Ahmad Shahrir Mohd Salleh.

Dia dituduh memberi sokongan kepada kumpulan itu dalam satu majlis di Dewan Kasturi Ayer Keroh, Jalan Utama, Taman Ayer Keroh Heights, Melaka pada 8.30 malam hingga 10.50 malam, 28 November 2018.

Beliau juga dituduh memiliki item berkaitan kumpulan pengganas itu di dalam sebuah telefon bimbit di Pejabat Exco Perpaduan Sumber Manusia dan Hal Ehwal Pengguna, Jabatan Ketua Menteri, Kompleks Seri Negeri, di Melaka, pada 10.25 pagi, 10 Okt 2019.

Kata Ahmad Shahrir, mahkamah juga menolak hujah permohon yang mendakwa keadaan kesihatan tertuduh tidak begitu memuaskan.


Sebenarnya keadaan kesihatan tertuduh tidak sehingga membahayakan nyawa sebaliknya masih boleh mendapat rawatan sewajarnya di Penjara Sungai Buloh tanpa sebarang masalah, ujarnya.

Saminathan diwakili peguam yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh sementara Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Firdaus Abu Hanipah dan Rohaiza Abd Rahman mewakili pihak pendakwaan.

Hakim kemudian memutuskan 11 Februari depan untuk pengurusan kes bagi memutuskan tarikh bagi perbicaraan kes ini kelak.

-MalaysiaGazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/01/exco-dap-mungkin-dipenjara-kerana-ltte.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Mungkin Dap Sanggup Lepas Kuasa

Tak Mungkin Dap Sanggup Lepas Kuasa

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 178 hits
DAP perguna isu UEC demi kepentingan politik mereka Ketua Penerangan UMNO Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah BANGI 6 Jamadilakhir 1441H Jumaat Mana mungkin DAP mahu melepaskan kuasa yang sejak puluhan tahun diidami kata Ketua Penerangan UMNO Da...
Apakah Muhyiddin Akan Tunduk Desakan Mp Dap Keluarkan Ltte Dari Senarai Pengganas

Apakah Muhyiddin Akan Tunduk Desakan Mp Dap Keluarkan Ltte Dari Senarai Pengganas

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 336 hits
Ahli Parlimen Klang Charles Santiago membidas penahanan berterusan exco Melaka G Saminathan dan 11 yang lain berhubung dakwaan mempunyai kaitan dengan Harimau Pembebasan Tamil Eelam Saya pergi ke Mahkamah Tinggi hari ini menjangkakan keputu...
Dap Report Rasuah Dalam Pentadbiran Selangor Macam Tu La Kan

Dap Report Rasuah Dalam Pentadbiran Selangor Macam Tu La Kan

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 189 hits
Adun Bukit Gasing Rajiv Rishyakaran hari ini tampil mennggesa SPRM supaya segera bertindak berhubung kes dakwaan penyelewengan dan salahguna kuasa dalam Majlis Bandaraya Petaling Jaya Menurut wakil rakyat DAP itu tidak ada sebarang tindakan...
Lelaki Dipenjara Gara Gara Makan Biskut Tanpa Izin

Lelaki Dipenjara Gara Gara Makan Biskut Tanpa Izin

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 351 hits
Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara selama enam bulan selepas ditangkap kerana makan biskut tanpa izin Ketika kejadian Gregory Fields 42 dari San Francisco yang merupakan pesalah bagi pertuduhan vandalisme 2017 sedang menghidangkan maka...
Dua Perawat Dipenjara Karena Dinilai Lalai Memberi Obat Ingat Lagi Prinsip Benar Obat

Dua Perawat Dipenjara Karena Dinilai Lalai Memberi Obat Ingat Lagi Prinsip Benar Obat

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 208 hits
Senyumperawat com Dua perawat dipenjara karena dinyatakan lalai dalam memberikan obat Kasus ini terjadi di The post appeared first on
Dul Jaelani Tak Malu Saat Ahmad Dhani Dipenjara Alhamdulillah Bukan Kriminal

Dul Jaelani Tak Malu Saat Ahmad Dhani Dipenjara Alhamdulillah Bukan Kriminal

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 148 hits
Dul Jaelani menjadi bintang tamu di channel youtube ARI LASSO TV Dul dan Ari Lasso sempat berbicara tentang sosok Ahmad Dhani yang sempat mendekam d balik jeruji besi
Mana Mungkin Pm Sementara Lebih Lama Daripada Pm 8

Mana Mungkin Pm Sementara Lebih Lama Daripada Pm 8

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 199 hits
Oleh WFAUZDIN NS Saya cuma mahu mengingatkan bahawa rakyat memilih PH di dalam PRU14 lalu kerana kita sebut kalau kita menjadi kerajaan Tun M akan menjadi PM sementara menanti Anwar bebas dari penjara dan boleh berpolitik semula Rakyat tahu...
Mungkin Masih Trauma Koala Lompat Ke Tangan Sukarelawan Semula Ketika Dilepaskan Ke Hutan

Mungkin Masih Trauma Koala Lompat Ke Tangan Sukarelawan Semula Ketika Dilepaskan Ke Hutan

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 229 hits
Beruang koala merupakan antara haiwan yang banyak terkorban dalam kebakaran dasyat di Australia Pun begitu banyak juga koala yang berjaya diselamatkan dan diberikan rawatan Seperti yang dikongsikan oleh portal 9News seekor beruang Koala yan...
Anda Mungkin Terkejut Dengan Anggaran Kos Rawatan Bagi Penyakit Penyakit Ini

Anda Mungkin Terkejut Dengan Anggaran Kos Rawatan Bagi Penyakit Penyakit Ini

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 304 hits
Kos perubatan sememangnya sesuatu yang sangat mahal Ada saja golongan yang kurang berkemampuan tidak mendapatkan rawatan kerana kekurangan wang Namun begitu ada sahaja kos perubatan yang ditanggung oleh pihak kerajaan supaya golongan yang k...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams