Eur Usd Walaupun Kenaikan Kadar Curam Ecb Mengancam Untuk Menjadi Beban Yang Tidak Tertanggung Untuk Euro Dolar Mungkin



Pasangan mata wang utama terus didagangkan secara tidak menentu antara tahap terendah 20 tahun yang dicapai pada 6 September berhampiran 0.9870 dan tahap tertinggi hampir satu bulan yang dicatatkan seminggu lalu berhampiran 1.0200.
Bank pusat terkemuka mengutamakan kestabilan harga dan menunjukkan bahawa mereka sanggup berkorban untuk mencapai matlamat ini.
Rizab Persekutuan masih mendahului rakan-rakannya dari segi mengetatkan dasar monetari.
Sejak Mac, bank pusat AS telah menaikkan kadar faedah lebih daripada 200 mata asas untuk mengatasi inflasi yang meruncing.
Sementara itu, Bank Pusat Eropah adalah salah satu bank pusat utama terakhir yang menaikkan kadar.
ECB telah berhujah selama berbulan-bulan bahawa inflasi semasa terutamanya dicetuskan oleh kejutan yang disebabkan oleh harga tenaga yang tinggi. Dasar monetari sebahagian besarnya tidak berkuasa terhadap kejutan tersebut. Walau bagaimanapun, kemudian kenaikan harga berkembang dan mula meresap ke semua aspek kehidupan, manakala permintaan pengguna yang kukuh juga merangsang harga. Di samping itu, penyusutan nilai euro telah mendorong tekanan inflasi ini.
Akibatnya, ECB terpaksa bertindak balas, tetapi mendapati dirinya dalam peranan mengejar.
Mata wang tunggal itu telah pun jatuh ke tahap terendah beberapa tahun berbanding dolar di tengah-tengah pengetatan mendadak dasar monetari di Amerika Syarikat, yang mendorong pelabur global untuk melabur dalam aset AS, yang hasilnya telah meningkat seiring dengan kenaikan kadar asas Fed. .
Kemerdekaan tenaga AS yang hampir lengkap dan kekuatan relatif ekonomi negara memberikan sebab tambahan untuk tarikan dolar AS.
"Kita perlu melihat bagaimana beberapa faktor ini berubah untuk mula bercakap tentang permulaan kelemahan USD sekarang," kata pakar strategi JP Morgan Private Bank.
"Kami percaya dolar mungkin terus meningkat dalam jangka pendek dan kekuatan itu berkemungkinan berterusan. Oleh itu, kami terus menggalakkan pelanggan kami melindung nilai pendedahan bukan dolar mereka," tambah mereka.
Prospek ekonomi yang tidak menggalakkan di kawasan lain juga menyokong dolar AS. Oleh itu, Eropah berhadapan dengan krisis tenaga.
Permintaan untuk dolar AS sepatutnya kekal tinggi di tengah-tengah risiko kemelesetan global yang semakin meningkat, dan ketika FOMC terus menaikkan kadar secara agresif, Commonwealth Bank of Australia berkata, yang meramalkan bahawa dolar AS boleh memperbaharui tahap tertinggi beberapa tahun di atas 110.80.
Sementara itu, pakar berkata prospek ekonomi yang suram akan mengekalkan mata wang procyclical seperti euro di bawah tekanan.

Pertumbuhan ekonomi di zon euro ditahan oleh rekod inflasi dan masalah berterusan dalam rantaian bekalan, lapor Bloomberg. Diandaikan bahawa pada musim sejuk keadaan akan menjadi lebih teruk oleh keperluan untuk menormalkan penggunaan tenaga akibat gangguan bekalan gas dari Rusia.
Tinjauan wakil perniagaan menunjukkan bahawa aktiviti ekonomi di Eropah telah merosot sejak Julai, dan tidak ada isyarat kemungkinan peningkatan dalam masa terdekat, tambah Bloomberg.
Risiko kemelesetan di zon euro telah meningkat ke paras tertinggi sejak Julai 2020, lapor agensi itu, memetik ahli ekonomi yang ditinjau. Menurut ramalan mereka, kebarangkalian penurunan dua suku di rantau ini dalam dua belas bulan akan datang ialah 80%.
Inflasi di zon euro dalam tiga bulan terakhir 2022, menurut ramalan, akan memuncak pada 9.6%, iaitu hampir lima kali lebih tinggi daripada sasaran ECB. Dengan nilai sasaran sebanyak 2%, inflasi akan jatuh tidak lebih awal daripada 2024, penganalisis menjangkakan. Dengan latar belakang ini, ECB akan menaikkan kadar faedah kepada rekod 2% pada bulan Februari, mereka meramalkan.
Tindakan ECB mungkin menjejaskan pertumbuhan ekonomi, tetapi kestabilan harga adalah keutamaan, kata Presiden ECB Christine Lagarde pada hari Jumaat.
Ketika inflasi menghampiri kawasan dua angka, ECB mengadakan dua kenaikan kadar utama pada bulan Julai dan September dan menjanjikan lebih banyak tindakan.
"Kami benar-benar fikir ia akan melemahkan permintaan, kami tidak akan berpura-pura bahawa ia tidak menyakitkan. Permintaan kini menjadi punca tekanan inflasi, enam atau sembilan bulan lalu ia tidak sama seperti sekarang," ketua ekonomi ECB Philip Lane berkata pada hari Sabtu.
"Kadar deposit ECB pada 0.75% masih terlalu rendah kerana ia terus merangsang ekonomi, jadi kerja ECB masih belum selesai. Kadar faedah yang lebih tinggi akan memburukkan lagi penderitaan pengguna dan seterusnya mengurangkan permintaan," katanya.
Walaupun Philip Lane berkata bahawa kadar mungkin terus meningkat pada setiap mesyuarat yang tinggal tahun ini dan mungkin juga meningkat pada awal tahun depan, ECB mengekalkan fikiran terbuka tentang tempat untuk berhenti dan berhasrat untuk membuat keputusan mengenai mesyuarat kadar melalui mesyuarat.
Jumlah sebenar kenaikan kadar faedah ECB selanjutnya akan bergantung pada data makroekonomi yang akan datang, kata Naib Presiden ECB Luis de Guindos pada hari Isnin.
"ECB kini cuba untuk melawan inflasi, yang akan memberi kesan kepada perbelanjaan pengguna dan pelaburan syarikat, dan kenaikan kadar faedah selanjutnya akan bergantung kepada data ekonomi," katanya.
"Inflasi adalah kesakitan terbesar bagi penduduk Eropah," tambah Luis de Guindos.
Walau bagaimanapun, menyelesaikan isu inflasi mungkin lebih sukar untuk ECB daripada yang kelihatan pada pandangan pertama.
Jika kita menggunakan ramalan inflasi teras, yang paling terjejas oleh dasar bank pusat, bank pusat perlu menaikkan kadar kepada sekurang-kurangnya 4-5%. Tetapi tahap kadar faedah sedemikian boleh membawa kepada satu lagi krisis hutang di zon euro, tahap hutang awam yang telah mencapai hampir 100% daripada KDNK. Pada masa yang sama, ia jauh lebih tinggi di negara Eropah seperti Greece dan Itali. Krisis hutang sudah pasti akan membawa kepada pengurangan dalam KDNK kawasan ini.
Pasaran wang zon euro nampaknya sedang bersedia untuk senario ini, kerana ia menjangkakan bahawa kadar faedah di EU akan memuncak pada kira-kira 2.7% pada pertengahan 2023, dan kemudian ECB akan mula mengurangkan kadar.
Pedagang kini menganggarkan lebih 40% kebarangkalian pemotongan kadar ECB sebanyak 25 mata asas menjelang Februari 2024.
Walau bagaimanapun, pakar strategi di Danske Bank menganggap pemotongan kadar sekali sahaja tidak mungkin dan mengatakan bahawa ini mencerminkan penilaian pasaran kebarangkalian kecil pengurangan kadar berganda sebanyak 25 mata asas.

Pergerakan dalam pasaran wang zon euro menggemakan apa yang berlaku di Amerika Syarikat.
Kebimbangan bahawa kenaikan kadar yang agresif akan mendorong ekonomi A.S. ke dalam kemelesetan telah menyebabkan pedagang menganggarkan pengurangan kadar Fed kira-kira 50 mata asas tahun depan selepas ia memuncak melebihi 4% pada bulan Mac.
Sesetengah pakar kini tertanya-tanya mengapa bank pusat AS tidak menyelesaikan semua masalah sekaligus dan menaikkan kadar secara mendadak dalam gaya Paul Volcker. Sebagai contoh, sehingga 5.5-6%.
Malangnya, pihak berkuasa monetari AS tidak lagi mampu membeli kemewahan seperti itu.
Dalam kes ini, kos membayar hutang awam negara akan meningkat secara mendadak. Sebagai perbandingan: pada masa Volcker, hutang tahunan hanya $909 bilion, dan pada 2022 ia melebihi $30 trilion.
Jika kita mengandaikan bahawa kadar itu masih akan meningkat kepada 6%, kos membayar hutang negara akan menjadi beban yang terlalu tinggi bagi Amerika sehingga lebih mudah bagi ahli politik untuk menahan inflasi.
Di samping itu, kenaikan mendadak dalam kadar boleh mencetuskan gelombang mungkir dan muflis, serta membawa kepada kemelesetan yang serius di Amerika Syarikat.
Oleh itu, sukar untuk mempercayai bahawa Fed akan berani menaikkan kadar utama walaupun kepada 4-4.5% menjelang akhir tahun ini.
Tumpuan perhatian minggu ini ialah mesyuarat FOMC seterusnya, yang keputusannya akan diumumkan pada hari Rabu.
Walaupun pasaran menjangkakan satu lagi kenaikan kadar Fed yang besar, terdapat ketidakpastian besar tentang kenaikan kadar masa depan, kata penganalisis JPMorgan.
Ketidakpastian ini memberi tekanan pada aset berisiko dan menyokong dolar pelindung.
Indikator utama Wall Street kebanyakannya didagangkan dalam kawasan negatif pada hari Isnin.
Kebanyakan peserta pasaran percaya bahawa bank pusat AS akan menaikkan kadar diskaun sebanyak 75 mata asas, tetapi sesetengah pelabur menjangkakan ia meningkat sebanyak mata peratusan keseluruhan.
"Prospek kenaikan kadar 100 mata asas mengecewakan Wall Street, kerana ini bermakna Fed bertindak balas berlebihan terhadap data inflasi dan bukannya berpegang kepada pelan tindakannya," kata pakar strategi CFRA Research.
"Pasaran masih belum membuat keputusan sama ada Fed akan menaikkan kadar sebanyak 75 mata asas atau 100 mata asas, tetapi satu perkara yang jelas: ramalan Fed pada Jun untuk kadar utama pastinya terlalu rendah. Persoalan besar ialah di mana ahli FOMC menjangkakan kadar akan Kemuncaknya. Peningkatan ketara dalam ramalan akan menyokong dolar AS. Jika tidak, dolar AS akan menerima hanya faedah sederhana daripada keputusan kadar," kata pakar strategi Commerzbank.
Terdapat kemungkinan kenaikan kadar bank pusat AS sebanyak 75 mata asas akan menyebabkan perubahan dalam sentimen dalam pasaran, kerana peluang langkah lebih sukar oleh bank pusat akan mula bermain semula. Pada masa yang sama, perubahan dalam jangkaan jangka panjang mengenai kadar Fed boleh memberi kesan yang lebih besar kepada sentimen pasaran.
Oleh itu, menaikkan tahap kadar dana persekutuan akan mencapai dataran tinggi akan terus memberi tekanan kepada saham AS dan menyokong dolar.
Dengan jangkaan kadar asas yang lebih rendah, indeks Wall Street yang utama akan mengambil laluan untuk pemulihan, dan kenaikan dolar AS beberapa bulan mungkin bertukar, yang akan memberi bantuan kepada kenaikan harga EUR/USD.
Setakat ini, pergerakan penurunan harga tidak berfikir untuk melepaskan pasangan mata wang utama daripada kedudukan mereka.
Sokongan terdekat untuk EUR/USD ialah tahap 0.9950. Jika tanda ini bertukar menjadi rintangan, pasangan mata wang ini mungkin jatuh ke 0.9900, dan kemudian menguji semula tahap rendah beberapa tahun yang dicapai pada 6 September berhampiran 0.9870.
Sebaliknya, tahap 1.0000 (moving average 100 hari) membentuk rintangan awal. Untuk meneruskan lantunan, pasangan itu perlu kekal di atas tahap ini. Dalam kes ini, sasaran kenaikan harga seterusnya ialah 1.0030 (moving average 50 hari) dan 1.0070 (tahap anjakan Fibonacci 38.2%).
The material has been provided by InstaForex Company - www.instaforex.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jomforex2u.blogspot.com/2022/09/eurusd-walaupun-kenaikan-kadar-curam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eur Usd Dolar Memusnahkan Kegembiraan Euro

Eur Usd Dolar Memusnahkan Kegembiraan Euro

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 195 hits
Data inflasi AS terkini mengejutkan pelabur dan menjatuhkan pasangan EUR USD daripada trajektori menaiknya Pasangan mata wang utama mula mendapat momentum sejak pertengahan minggu lalu apabila pemain mula melihat dengan optimis terhadap pro...
Eur Usd Dolar Mempunyai Lebih Banyak Peluang Untuk Melepasi Dari Euro

Eur Usd Dolar Mempunyai Lebih Banyak Peluang Untuk Melepasi Dari Euro

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 152 hits
Rizab Persekutuan bersedia untuk mengumumkan keputusannya mengenai dasar monetari Berdasarkan kejatuhan pada Selasa dalam aset berisiko diterajui oleh saham AS dan euro pasaran tidak menjangkakan sebarang perkara yang baik daripada mesyuara...
Eur Usd Perlanggaran Gas Membatalkan Usaha Ecb Dan Menjadikan Peluang Kejayaan Euro Menyedihkan

Eur Usd Perlanggaran Gas Membatalkan Usaha Ecb Dan Menjadikan Peluang Kejayaan Euro Menyedihkan

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 109 hits
Dolar AS naik hampir 13 berat pada tahun 2022 Buat pertama kali dalam 20 tahun dolar AS mengatasi pariti dengan euro Kebanyakan ekonomi dunia mengalami masalah dolar yang mahal terutamanya pengimport tenaga Hakikatnya ialah harga kebanyakan...
Eur Usd Euro Melakukan Pergerakan Dengan Tidak Menentu Kerana Fed Tidak Menjamin Pasaran

Eur Usd Euro Melakukan Pergerakan Dengan Tidak Menentu Kerana Fed Tidak Menjamin Pasaran

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 124 hits
Tanpa menunggu keputusan FOMC mengenai dasar monetari pasangan mata wang utama menembusi had bawah julat pengukuhan jangka pendek 0 9950 1 0050 pada hari Rabu Mata wang tunggal itu telah jatuh berbanding mata wang utama di AS di tengah teng...
Eur Usd Krisis Tenaga Tidak Akan Membenarkan Euro Melupakan Kelemahan

Eur Usd Krisis Tenaga Tidak Akan Membenarkan Euro Melupakan Kelemahan

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 78 hits
Euro memulakan minggu baru dengan ceria tetapi adakah mata wang itu dapat meneruskan dinamik positif atau sekurang kurangnya kekal pada trajektori yang ditetapkan di atas pariti Terdapat kemungkinan sementara anda boleh mengharapkan pemulih...
Eur Usd Dolar Melakukan Anjakan Tetapi Memberi Amaran Kepada Pelabur Jangan Berlawan Dengan Fed Dan Jangan Tergesa Gesa

Eur Usd Dolar Melakukan Anjakan Tetapi Memberi Amaran Kepada Pelabur Jangan Berlawan Dengan Fed Dan Jangan Tergesa Gesa

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 105 hits
Berikutan keputusan lima hari lepas pasangan mata wang utama meningkat sebanyak 0 7 setelah berjaya melengkapkan yang pertama daripada empat minggu terakhir dalam kegelapan Bank Pusat Eropah masih ketinggalan di belakang kebanyakan rakan se...
Rizab Persekutuan As Kenaikan Kadar Dan Akibatnya

Rizab Persekutuan As Kenaikan Kadar Dan Akibatnya

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 163 hits
Rakan rakan yang dihormati Dunia bersembunyi dengan menjangkakan kenaikan kadar Rizab Persekutuan Malah orang yang jauh dari pasaran kewangan tahu bahawa pada petang Rabu 21 September satu peristiwa akan berlaku yang boleh menjerumuskan eko...
Adakah Euro Akan Menjadi Mangsa Yang Sama

Adakah Euro Akan Menjadi Mangsa Yang Sama

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 154 hits
Dan anda kawan kawan tidak kira bagaimana anda duduk anda masih tidak pandai dalam pemuzik Perpecahan dalam Majlis Pentadbiran dan kebimbangan pelabur bahawa Bank Pusat Eropah akan melangkah ke arah yang sama menjadikan faktor kenaikan harg...
Jadual Bayaran Elaun Mara 2022 Kadar Kenaikan Baharu

Jadual Bayaran Elaun Mara 2022 Kadar Kenaikan Baharu

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 346 hits
KERAJAAN LULUS KENAIKAN KADAR ELAUN SARA HIDUP PELAJAR TAJAAN MARA MULAI BULAN INI Rintihan pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat bakal berakhir apabila kerajaan meluluskan kenaikan kadar elaun sara hidup mereka mulai bulan ini Berita gembira...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City