Eur Usd Dolar Memusnahkan Kegembiraan Euro



Data inflasi AS terkini mengejutkan pelabur dan menjatuhkan pasangan EUR/USD daripada trajektori menaiknya.
Pasangan mata wang utama mula mendapat momentum sejak pertengahan minggu lalu, apabila pemain mula melihat dengan optimis terhadap prospek inflasi di Amerika Syarikat, percaya bahawa penurunannya akan menyumbang kepada melemahkan kedudukan Rizab Persekutuan.
Berbekalkan idea ini, pedagang memotong kedudukan jual pada euro dan menjual dolar.
Dalam Beige Book terbaharunya, bank pusat AS mencatatkan tanda-tanda meluas aktiviti ekonomi yang semakin lemah dan beberapa tahap kesederhanaan dalam pertumbuhan harga di bahagian tertentu negara.
Lebih mendedahkan ialah bukti permintaan yang semakin lemah dalam laporan bank serantau Fed.
Ini hanya mengukuhkan pelabur dalam memikirkan tentang kemuncak inflasi yang lalu dan jangkaan pembalikan Fed.
Peserta pasaran percaya bahawa usaha bank pusat mula membuahkan hasil selepas keputusan tinjauan pengguna bagi Ogos, yang dijalankan oleh Federal Reserve Bank of New York, yang diterbitkan pada hari Isnin, menunjukkan penurunan dalam jangkaan inflasi.
Oleh demikian, jangkaan pengguna AS untuk inflasi selama satu tahun jatuh kepada 5.7% pada bulan Ogos daripada 6.2% pada bulan Julai. Diandaikan bahawa dalam tiga tahun inflasi akan menjadi 2.8%, dan dalam lima tahun ia akan mencapai 2%.
Perlu diingatkan bahawa ulasan jangkaan inflasi hanyalah pendapat, dan pengguna boleh menjadi salah.
Namun begitu, terdapat harapan bahawa Fed akan kurang agresif dalam keputusan monetari seterusnya dan akan memilih antara menaikkan kadar sebanyak 50 dan 75 mata asas.
Pada masa yang sama, Pengerusi Fed Jerome Powell dan rakan-rakannya berkata pada minggu lepas bahawa mereka akan menaikkan kadar setinggi yang perlu dan akan mengekalkannya pada tahap ini untuk beberapa waktu untuk mengurangkan inflasi ke tahap sasaran sebanyak 2%.
Khususnya, Naib Pengerusi Fed Lael Brainard berkata bahawa pengajaran daripada wabak inflasi masa lalu adalah jelas: jangan menangguhkan kenaikan kadar terlalu awal.
Presiden Federal Reserve Bank of Boston, Susan Collins pula berkata bahawa bank pusat AS masih belum melihat penurunan ketara dalam harga, dan inilah yang harus diperjuangkan.
Sementara itu, ketua Federal Reserve Bank of Cleveland, Loretta Mester, menyatakan bahawa dia bimbang bahawa inflasi yang lebih tinggi mungkin telah bermula, kerana kesan penuh daripada perkara seperti kenaikan harga perkhidmatan dan sewa sedang dirasai.
"Saya tidak pasti bahawa inflasi masih belum mencapai kemuncaknya," katanya.

Walau bagaimanapun, pelabur nampaknya tidak mendengar pegawai Fed.
Tetapi mereka menyukai retorik hawkish Bank Pusat Eropah, yang melakukan kenaikan kadar bersejarah minggu lalu sebanyak 75 mata asas, dan juga menandakan peningkatan selanjutnya dalam kos pinjaman.
Oleh demikian, wakil ECB Peter Kazimir berkata bahawa kenaikan kadar Julai dan September, serta yang akan menyusul dalam tempoh masa terdekat, adalah tindak balas daripada ECB.
"Keutamaan bank pusat adalah untuk secara aktif meneruskan normalisasi dasar monetari. Ketegaran diperlukan untuk kestabilan harga, untuk memulihkan keseimbangan dalam ekonomi," katanya.
Seorang lagi wakil ECB, Klaas Knot, berkata bahawa ECB menghantar isyarat kuat kepada pasaran dengan menaikkan kadar sebanyak 75 mata asas. Mengekang dinamik inflasi adalah satu-satunya kebimbangan ECB, tambahnya.
Seorang lagi pegawai ECB, Francois Villeroy de Galo, memberi jaminan bahawa kawalan bank pusat bebas sepenuhnya untuk langkah politik seterusnya.
"Kami memutuskan untuk mempercepatkan normalisasi dasar monetari kerana inflasi terlalu tinggi, terutamanya inflasi teras. Kehendak dan keupayaan kami untuk memenuhi mandat kami tidak boleh diragui," katanya.
Walaupun dolar cuba sia-sia untuk mencari kenaikan harga, euro menerima sokongan yang ketara disebabkan oleh peningkatan mendadak dalam kadar ECB dan komen hawkish yang disertakan oleh beberapa pegawai.
Minggu lepas, pasangan mata wang EUR/USD berjaya melantun lebih daripada 200 mata daripada paras terendah dua puluh tahun yang dicatatkan lebih awal di kawasan 0.9870. Ia menamatkan lima hari terakhir dalam kawasan 1.0080.
Pasangan mata wang utama cuba mengembangkan kejayaan pada awal minggu. Pada hari Isnin, ia menambah 0.4% kepada keuntungan sebelumnya dan mencapai paras tertinggi hampir satu bulan di zon 1.0198.
Pada hari Selasa, kenaikan harga pasangan mata wang EUR/USD bergerak untuk satu lagi serangan pada tahap 1.0200 dan berazam untuk mencapai sempadan baharu.
Walau bagaimanapun, semua pergerakan itu keliru dengan angka inflasi AS yang tinggi tanpa diduga, yang diterbitkan seminggu sebelum mesyuarat FOMC seterusnya.

Harga pengguna di Amerika Syarikat tidak termasuk kos makanan dan tenaga pada bulan Ogos meningkat sebanyak 6.3% tahun ke tahun dan 0.6% bulan ke bulan. Pakar menjangkakan peningkatan masing-masing sebanyak 6.1% dan 0.3%.
"Terdapat perasaan bahawa inflasi telah perlahan, tetapi data menunjukkan betapa berterusannya, dan ini memerlukan Fed untuk menaikkan kadar dengan lebih tegas. Bank pusat masih banyak yang perlu dilakukan, dan kini terdapat pemahaman bahawa kemuncaknya kadar akan lebih tinggi daripada 4%," kata pakar strategi di Principal Global Investors.
Data Ogos mengesahkan pendapat majoriti pegawai Fed bahawa tekanan inflasi kekal tinggi dan meluas dalam ekonomi, dan untuk harga pengguna kembali ke sasaran 2%, adalah perlu untuk terus menaikkan kadar pada kadar yang dipercepatkan.
"Pegawai Fed telah menjelaskan bahawa mereka tidak akan memperlahankan kadar kenaikan kadar sehingga mereka melihat bukti yang meyakinkan bahawa tekanan inflasi yang mendasari semakin berkurangan. Data terkini bermakna kebarangkalian kenaikan kadar 50 mata asas minggu depan telah hilang," Penganalisis Pantheon Macroeconomics berkata.
Pasaran wang kini mengambil kira sepenuhnya dalam sebut harga kenaikan Fed dalam kadar utama pada mesyuarat seterusnya sekurang-kurangnya 75 mata asas dan menganggarkan pada 25% kebarangkalian kenaikan kadar keseluruhan mata peratusan.
Prospek kenaikan kadar yang lebih agresif di AS mendorong dolar dan memberi tekanan pada pasangan EUR/USD.
Berikutan keputusan dagangan pada hari Selasa, euro jatuh dalam harga berbanding rakan sejawatannya di AS sebanyak 1.5% dan berakhir sekitar $0.9970, berundur secara mendadak daripada sesi tertinggi AS$1.0185.
"Bukti bahawa inflasi teras di Amerika telah mempercepatkan telah menggagalkan percubaan euro untuk mengukuh berbanding dolar. Potensi pertumbuhan mata wang tunggal kekal terhad, kerana Fed mengekalkan dasar yang ketat, dan ini tidak mungkin berubah, memandangkan inflasi dalam Amerika Syarikat melebihi ramalan pada bulan Ogos," kata penganalisis UniCredit.
Laporan inflasi Ogos di AS dengan mudah melebihi jangkaan, yang mengukuhkan hujah yang memihak kepada ramalan positif bagi dolar dalam masa terdekat, kata pakar ekonomi di Credit Suisse.
"Jika kita melihat dalam tempoh masa terdekat, imbangan risiko telah berubah daripada harapan tentang kemungkinan indeks harga pengguna yang lemah di AS kepada memikirkan sama ada Fed akan menaikkan kadar sebanyak 100 mata asas pada mesyuarat FOMC pada 20-21 September. Di bawah keadaan ini, laluan paling sedikit rintangan untuk dolar AS adalah untuk terus berkembang. Sekurang-kurangnya, sehingga kenaikan kadar Fed sebanyak 100 mata asas dimasukkan dalam sebut harga sekurang-kurangnya 50%. Kami tidak melihat sebab dalam jangka pendek mengubah ramalan kami untuk pasangan EUR/USD dan menjangkakan bahawa pasangan itu akan mencapai 0.9700 menjelang akhir suku ketiga," kata mereka.

Pakar strategi TD Securities percaya bahawa buat masa ini pasangan mata wang utama harus kekal di bawah pariti.
"Kami menjangkakan pariti akan memberikan sokongan, tetapi euro berada dalam kedudukan asas yang tidak memberangsangkan dengan imbangan pembayaran yang menjunam dan kitaran pertumbuhan global yang perlahan yang kami percaya bahawa jatuh di bawah pariti adalah cara ke hadapan (kami telah menggariskan AS$0.96 pada akhir tahun)," kata mereka.
Rabobank percaya bahawa dolar akan menikmati sokongan yang baik dalam tempoh beberapa bulan akan datang, kerana kedudukan hawkish Fed memastikan tarikan dolar AS sebagai tempat selamat.
"Memandangkan Fed masih mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan untuk menjinakkan tekanan harga dan memastikan penetapan jangkaan inflasi yang boleh dipercayai dalam jangka sederhana, ia boleh diandaikan bahawa FOMC masih belum bersedia untuk meninggalkan kedudukan hawkishnya. Memandangkan ini akan menjejaskan risiko aset, kami perhatikan kemungkinan kekuatan dolar akan berterusan pada awal tahun depan," kata penganalisis bank itu.
"Memandangkan juga bahawa zon euro sedang menghadapi musim sejuk yang sukar, termasuk kemungkinan catuan tenaga untuk sesetengah syarikat, kami melihat peluang untuk kejatuhan selanjutnya dalam kadar pertukaran pasangan mata wang EUR/USD di bawah pariti," tambah mereka.
Dolar AS sudah agak melonggarkan cengkamannya pada hari Rabu, yang mana mata wang tunggal itu tidak gagal memanfaatkannya.
Pasangan mata wang EUR/USD mengumpul kekuatannya pada permulaan sesi dagangan Eropah dan berjaya memenangi semula beberapa kerugiannya baru-baru ini.
Walau bagaimanapun, menyentuh paras tinggi tempatan di kawasan 1.0020, ia kembali ke kawasan di bawah pariti.
Pasangan EUR/USD kehilangan momentum menaik selepas Eurostat melaporkan bahawa pengeluaran perindustrian di zon euro menurun sebanyak 2.3% pada bulan Julai berbanding bulan sebelumnya, yang merupakan penurunan terbesar sejak April 2020. Pada masa yang sama, pakar menjangkakan penunjuk akan jatuh dengan hanya 1%.
Sementara itu, data statistik yang diterbitkan di seberang Atlantik membenarkan dolar mengekalkan kestabilan berhubung pesaingnya di Eropah.
Oleh demikian, pada bulan Ogos, indeks harga pengeluar asas di Amerika Syarikat menurun dari segi tahunan kepada 7.3% daripada 7.7% pada bulan Julai. Pada asas bulanan, penunjuk berkembang sebanyak 0.4% selepas meningkat sebanyak 0.3% pada bulan sebelumnya.
Di sebalik kelembapan dalam kadar pertumbuhan tahunan, kenaikan indeks asas PPI dari segi bulanan memberikan sedikit alasan untuk menjangkakan kedudukan Fed yang lemah.
Harga pengeluar adalah penunjuk utama berbanding dengan inflasi pengguna, dan ia membayangkan pengembangan selanjutnya dalam lingkaran inflasi, yang menetapkan Fed untuk melawan inflasi yang lebih lama.
Penarikan semula pasangan mata wang EUR/USD dari kawasan 1.0180-1.0200 menunjukkan bahawa pemulihan baru-baru ini telah meletihkan dirinya sendiri. Kedudukan jual seterusnya di bawah 0.9955-0.9950 akan mengesahkan mood negatif dan membuka jalan kepada kerugian tambahan. Dalam kes ini, pasangan mata wang itu boleh mempercepatkan penurunannya kepada 0.9900, dan kemudian jatuh kembali ke paras terendah 20 tahun yang dicapai awal bulan ini berhampiran 0.9870.
Sebaliknya, rintangan pada 1.0080 kini nampaknya mengehadkan pertumbuhan. Seterusnya ialah tahap pusingan 1.0100 dan purata pergerakan (MA) 50 hari pada 1.0125. Penembusan yang konsisten pada tanda sebelumnya boleh mencetuskan tekanan pendek, membenarkan kenaikan harga untuk kembali untuk menakluki tanda 1.0200. Jika momentum ini berkembang, maka halangan penting seterusnya akan timbul di kawasan 1.0265-1.0270 dalam perjalanan ke tahap 1.0300.
The material has been provided by InstaForex Company - www.instaforex.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jomforex2u.blogspot.com/2022/09/eurusd-dolar-memusnahkan-kegembiraan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eur Usd Dolar Masih Kukuh Dan Berterusan Dan Euro Bergerak Secara Melulu Dan Menyebabkan Penembusan Harga

Eur Usd Dolar Masih Kukuh Dan Berterusan Dan Euro Bergerak Secara Melulu Dan Menyebabkan Penembusan Harga

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 122 hits
Berikutan keputusan lima hari lepas dolar AS mengukuh lebih daripada 0 7 menandakan peningkatan untuk minggu ketiga berturut turut Sentimen pasaran yang berhati hati membantu dolar mengatasi pesaing utamanya Pasaran saham AS mengakhiri daga...
Eur Usd Walaupun Kenaikan Kadar Curam Ecb Mengancam Untuk Menjadi Beban Yang Tidak Tertanggung Untuk Euro Dolar Mungkin

Eur Usd Walaupun Kenaikan Kadar Curam Ecb Mengancam Untuk Menjadi Beban Yang Tidak Tertanggung Untuk Euro Dolar Mungkin

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 110 hits
Pasangan mata wang utama terus didagangkan secara tidak menentu antara tahap terendah 20 tahun yang dicapai pada 6 September berhampiran 0 9870 dan tahap tertinggi hampir satu bulan yang dicatatkan seminggu lalu berhampiran 1 0200 Bank pusa...
Eur Usd Dolar Mempunyai Lebih Banyak Peluang Untuk Melepasi Dari Euro

Eur Usd Dolar Mempunyai Lebih Banyak Peluang Untuk Melepasi Dari Euro

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 152 hits
Rizab Persekutuan bersedia untuk mengumumkan keputusannya mengenai dasar monetari Berdasarkan kejatuhan pada Selasa dalam aset berisiko diterajui oleh saham AS dan euro pasaran tidak menjangkakan sebarang perkara yang baik daripada mesyuara...
Eur Usd Perlanggaran Gas Membatalkan Usaha Ecb Dan Menjadikan Peluang Kejayaan Euro Menyedihkan

Eur Usd Perlanggaran Gas Membatalkan Usaha Ecb Dan Menjadikan Peluang Kejayaan Euro Menyedihkan

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 108 hits
Dolar AS naik hampir 13 berat pada tahun 2022 Buat pertama kali dalam 20 tahun dolar AS mengatasi pariti dengan euro Kebanyakan ekonomi dunia mengalami masalah dolar yang mahal terutamanya pengimport tenaga Hakikatnya ialah harga kebanyakan...
Eur Usd Krisis Tenaga Tidak Akan Membenarkan Euro Melupakan Kelemahan

Eur Usd Krisis Tenaga Tidak Akan Membenarkan Euro Melupakan Kelemahan

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 78 hits
Euro memulakan minggu baru dengan ceria tetapi adakah mata wang itu dapat meneruskan dinamik positif atau sekurang kurangnya kekal pada trajektori yang ditetapkan di atas pariti Terdapat kemungkinan sementara anda boleh mengharapkan pemulih...
Eur Usd Dolar Melakukan Anjakan Tetapi Memberi Amaran Kepada Pelabur Jangan Berlawan Dengan Fed Dan Jangan Tergesa Gesa

Eur Usd Dolar Melakukan Anjakan Tetapi Memberi Amaran Kepada Pelabur Jangan Berlawan Dengan Fed Dan Jangan Tergesa Gesa

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 105 hits
Berikutan keputusan lima hari lepas pasangan mata wang utama meningkat sebanyak 0 7 setelah berjaya melengkapkan yang pertama daripada empat minggu terakhir dalam kegelapan Bank Pusat Eropah masih ketinggalan di belakang kebanyakan rakan se...
5 September 2022 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Eur Usd Dan Rancangan Dagangan

5 September 2022 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Eur Usd Dan Rancangan Dagangan

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 140 hits
Pasangan mata wang EUR USD telah terperangkap di antara 1 0350 dan 1 0750 yang sepadan dengan tahap PENAWARAN sedia ada yang terdekat sehingga penembusan penurunan harga di bawah 1 0350 telah dicapai baru baru ini Dalam jangka pertengahan p...
Eur Usd Jatuh Seperti Yang Dijangkakan 0 98 Sebagai Sasaran Utama Sebelum Fomc

Eur Usd Jatuh Seperti Yang Dijangkakan 0 98 Sebagai Sasaran Utama Sebelum Fomc

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 118 hits
Pasangan mata wang EUR USD melanjutkan jualannya seperti yang dijangkakan apabila Indeks Dolar mencapai paras tertinggi baharu Pasangan itu didagangkan pada 0 9873 pada masa penulisan ini jauh di bawah paras tertinggi semalam pada 1 0050 Pa...
Analisis Teknikal Pasangan Eur Usd Untuk 5 September 2022

Analisis Teknikal Pasangan Eur Usd Untuk 5 September 2022

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 139 hits
Garis merah saluran menurunGaris biru perbezaan RSI kenaikkan hargaPasangan mata wang EUR USD didagangkan sekali lagi di bawah pariti Aliran jangka sederhana kekal menurun kerana harga masih berada di dalam saluran cerun menurun jangka sede...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order