Eur Usd Perlanggaran Gas Membatalkan Usaha Ecb Dan Menjadikan Peluang Kejayaan Euro Menyedihkan



Dolar AS naik hampir 13% berat pada tahun 2022. Buat pertama kali dalam 20 tahun, dolar AS mengatasi pariti dengan euro.
Kebanyakan ekonomi dunia mengalami masalah dolar yang mahal, terutamanya pengimport tenaga.
Hakikatnya ialah harga kebanyakan komoditi didenominasikan dalam mata wang AS.
Iaitu, apabila kita mendengar bahawa gas di EU telah meningkat dalam harga dengan beberapa jumlah, perlu diingat bahawa bersama-sama dengan ini, euro telah menyusut nilai berbanding dolar.
Harga gas di zon euro meningkat lebih daripada 250% pada 2022, dan mata wang tunggal itu jatuh harga berbanding dolar AS sebanyak kira-kira 13%.
Bergantung pada kemerdekaan tenaga yang hampir lengkap Amerika Syarikat dan ekonomi negara yang agak kukuh, dolar AS kekal dalam permintaan.
Menurut data daripada Suruhanjaya Dagangan Hadapan Komoditi A.S. (CFTC), yang diterbitkan pada hari Jumaat, jumlah kedudukan beli bersih dalam dolar ialah $14.21 bilion untuk minggu berakhir 30 Ogos, berbanding $13.79 bilion pada minggu sebelumnya.
Sementara itu, kemerosotan imbangan perdagangan rantau Eropah disebabkan oleh sekatan ke atas bekalan gas Rusia dan kenaikan harga untuk "bahan api biru" menjejaskan aliran kewangan yang menyokong euro.
"Kelemahan euro dikaitkan dengan kemerosotan akaun luar zon euro. Ini menunjukkan bahawa terdapat prasyarat untuk susut nilai selanjutnya bagi mata wang tunggal itu," kata pakar strategi HSBC.
Kejutan tenaga mengaburkan prospek ekonomi zon euro, manakala data CFTC terkini menunjukkan bahawa spekulator telah meningkatkan kadar menurun mereka pada mata wang tunggal.
Niaga hadapan gas asas di barat laut Eropah masih 10 kali lebih tinggi daripada paras biasa sebelum permulaan operasi khas Rusia di Ukraine dan terus berdagang pada tahap krisis untuk industri Eropah.
Beberapa industri intensif tenaga di zon euro, seperti pengeluaran baja dan aluminium, telah mengurangkan pengeluaran. Industri lain yang sudah menghadapi kekurangan cip dan cabaran logistik juga menghadapi kos bahan api yang melambung tinggi.
Brussels menegaskan bahawa Rusia telah menukar bekalan tenaga kepada senjata sebagai tindakan balas terhadap sekatan Barat yang dikenakan terhadap Moscow berhubung operasi khasnya di Ukraine.
Kremlin menyalahkan sekatan yang sama kerana mencetuskan masalah dengan bekalan gas, yang disebabkan oleh kerosakan saluran paip Nord Stream-1.
Sehingga baru-baru ini, yang terakhir adalah laluan transit utama untuk gas Rusia, yang memenuhi kira-kira 40% daripada keperluan EU setiap tahun. Bagaimanapun, sebelum penutupan minggu lepas, saluran paip itu telah beroperasi pada kapasiti 20% sahaja.

Bekalan gas melalui Nord Stream-1 sepatutnya disambung semula pada hari Sabtu, 3 September, tetapi Rusia membatalkan tarikh akhir ini, memetik kebocoran minyak dalam turbin, dan tidak menamakan tarikh tertentu untuk menyambung semula bekalan.
Walaupun pemerhati di negara berbeza mengakui kemungkinan perkembangan sedemikian, reaksi pasaran terhadap berita ini ternyata agak emosional.
Harga gas di Eropah melonjak hampir 35% pada hari Isnin, menghampiri $2,900 setiap 1,000 meter padu.
Euro jatuh kepada $0.9876, paras terendah sejak 2002, sebelum pulih kepada $0.9940, tetapi ditutup dalam wilayah negatif, jatuh 0.2% pada akhir sesi semalam.
"Keadaan di zon euro sedang berubah. Beberapa bulan lalu, mereka berkata seperti ini: "tidak akan ada kemelesetan." Baru-baru ini, cerita bertukar kepada: "akan berlaku kemelesetan, tetapi tidak mendalam." Hujung minggu ini kami melihat anjakan terbaru: "kami sedang menuju ke arah kemelesetan yang mendalam," kata penganalisis dari Institut Kewangan Antarabangsa.
Beberapa sokongan untuk euro disediakan oleh fakta bahawa negara-negara EU mengisi kemudahan penyimpanan gas bawah tanah mereka lebih awal daripada jadual dengan purata 80%.
Di samping itu, sejak beberapa negara Eropah yang lalu telah mengumumkan rancangan untuk mengatasi krisis kos sara hidup dan kenaikan mendadak harga tenaga.
Oleh itu, pihak berkuasa Jerman, bertindak balas terhadap situasi itu, memutuskan untuk memperuntukkan kira-kira €65 bilion untuk menyokong pengguna dan perniagaan.
Kerajaan Jerman telah membelanjakan €300 bilion untuk membantu ekonomi negara sejak dua tahun lalu akibat wabak koronavirus.
Satu lagi pakej langkah sokongan yang diterima pakai sebagai tindak balas kepada pecutan inflasi selepas tercetusnya permusuhan di Ukraine pada Februari mencapai €95 bilion euro.
"Pakej bantuan ketiga tidak mungkin mengubah fakta bahawa Jerman berkemungkinan akan mengalami kemelesetan pada musim luruh. Sekurang-kurangnya pakej bantuan seterusnya tidak dapat mengubah fakta bahawa Jerman, pengimport bersih sumber tenaga, telah menjadi lebih miskin. Syarikat terpaksa mengurangkan penggunaan tenaga, yang telah menjadi mahal, dan juga mengurangkan pengeluaran mereka selaras dengan ini," kata pakar strategi Commerzbank.

Menurut Klaus Mueller, ketua Agensi Rangkaian Persekutuan Jerman, walaupun dengan 95% simpanan gas asli terisi, bahan api biru negara itu akan bertahan paling lama beberapa bulan, jika bekalan dari Rusia tidak diteruskan.
Adakah Jerman dapat menampung kekurangan gas asli, penganalisis di Commerzbank tertanya-tanya.
"Di bawah senario terbaik (kekurangan gas 80 terawatt jam) dan musim sejuk yang sederhana, bekalan boleh didapati secara praktikal melalui pemuliharaan dan pengeluaran rizab, walaupun tanpa menyambung semula bekalan Rusia. Kekurangan gas selama 245 jam terawatt memerlukan penjimatan sebanyak 195 terawatt-jam dalam tempoh 12 bulan akan datang. Walaupun harga yang sangat tinggi mewujudkan insentif yang ketara untuk menjimatkan, ini nampaknya tidak boleh dicapai. Dalam kes ini, pengenalan norma mungkin tidak dapat dielakkan. Juga dalam kes ini, kemelesetan yang telah kita lakukan jangkakan akan menjadi lebih serius," kata mereka.
"Walaupun zon euro telah mencapai kemajuan yang ketara dalam mengumpul rizab gas untuk musim sejuk yang akan datang, ini telah berlaku disebabkan oleh kelemahan ketara dalam permintaan yang disebabkan oleh pengurangan pengeluaran, dan tidak sepenuhnya menghapuskan risiko kegagalan yang lebih serius pada musim sejuk," Penganalisis Goldman Sachs berkata.
Menurut ramalan bank itu, euro akan jatuh kepada $0.97 dan kekal pada paras ini untuk enam bulan akan datang, kerana penurunan dalam permintaan yang disebabkan oleh krisis gas akan membawa kepada penurunan yang lebih mendalam dan lebih lama.
"Bekalan gas telah merosot lebih daripada jangkaan, dan kami sudah melihat bukti penurunan dalam permintaan yang menjejaskan aktiviti perniagaan," kata penganalisis Goldman Sachs.
"Sekarang kami menjangkakan euro akan jatuh walaupun di bawah pariti (kepada $0.97) dan kekal pada tahap ini untuk enam bulan akan datang," tambah mereka.
Pengurangan dalam aktiviti dalam sektor perkhidmatan zon euro pada bulan Ogos, bersama-sama dengan data yang lemah mengenai aktiviti dalam sektor perindustrian dan mencatatkan inflasi sebanyak 9.1%, meningkatkan dengan ketara kemungkinan kemelesetan ekonomi yang berpanjangan di rantau ini.
Ahli ekonomi ING menjangkakan bahawa pasangan mata wang utama akan kekal di bawah tekanan, dan percaya bahawa mata wang tunggal mungkin jatuh ke zon sokongan $0.9600-0.9650.
"Krisis tenaga akan mengekalkan EUR/USD dalam kawalan buat masa ini. Sokongan pada 0.9900 nampaknya agak rapuh dan ditembusi sebentar semalam. Kita boleh menganggap tanda 0.9850 atau 0.9800 sebagai tahap penting seterusnya, walaupun kemerosotan gambaran makroekonomi di Eropah bermakna kejatuhan selanjutnya ke kawasan sokongan 0.9600-0.9650 tidak boleh diketepikan," kata mereka.
Pada hari Selasa, euro cuba melanjutkan lantunan semula pada hari sebelumnya dan juga mencapai paras tertinggi tempatan sekitar $0.9985.
Beberapa kelegaan untuk mata wang tunggal itu dibawa oleh berita bahawa harga gas di Eropah bergerak ke penurunan selepas kenaikan mendadak sehari sebelumnya.
Di samping itu, akhbar Financial Times melaporkan bahawa Suruhanjaya Eropah telah membangunkan beberapa pilihan untuk mengehadkan harga gas Rusia, yang mana ia menjangkakan untuk mengatasi krisis tenaga.

Ketua-ketua kementerian tenaga negara anggota EU akan bertemu pada 9 September untuk membincangkan langkah-langkah segera di seluruh blok sebagai tindak balas kepada kenaikan mendadak harga gas dan elektrik, yang melanda industri Eropah dan meningkatkan bil isi rumah selepas Rusia menyekat bekalan gas kepada blok itu.
"Kerajaan sedang berusaha untuk menetapkan siling harga, langkah sokongan pengguna dan benar-benar cuba mengawal krisis tenaga, yang sepatutnya membantu pasangan EUR/USD membentuk bahagian bawah," kata pakar strategi Lombard Odier.
Pasangan mata wang utama dengan cepat kehilangan momentum kenaikan harga selepas ia meningkat kepada pariti.
Menjelang pembukaan dagangan di New York, ia menjunam lebih daripada 100 mata dan mengemas kini paras terendah dua puluh tahun di kawasan 0.9870, sebelum kembali ke zon tepat di atas 0.9900.
Suasana positif awal digantikan dengan kebimbangan bahawa pengenalan siling harga gas boleh membawa kepada peningkatan ketegangan geopolitik yang lebih besar.
Kemungkinan tindak balas Moscow terhadap sekatan sedemikian mungkin adalah pemberhentian sepenuhnya bekalan gas ke negara-negara yang akan mematuhi siling sedemikian.
Hakikat bahawa pada bulan Julai pesanan pengeluaran di Jerman jatuh sebanyak 1.1% bulan ke bulan dan sebanyak 13.6% tahun ke tahun, yang jauh lebih buruk daripada jangkaan dan mengesahkan kegagalan ekonomi blok mata wang, tidak menambah keyakinan daripada euro.
Sementara itu, Institut Pengurusan Bekalan melaporkan bahawa indeks aktiviti perniagaannya dalam sektor bukan perkilangan AS meningkat kepada 56.9 mata bulan lepas daripada 56.7 mata pada Julai, yang merupakan kenaikan bulanan kedua berturut-turut selepas penurunan tiga bulan.
Kenaikan dalam perkhidmatan berikutan kaji selidik pembuatan ISM minggu lepas, yang menunjukkan bahawa aktiviti pembuatan di Amerika berkembang dengan stabil pada bulan Ogos berbanding dengan ekonomi utama yang lain.
Diandaikan bahawa data statistik yang boleh dipercayai akan memberi lebih banyak kelonggaran kepada pihak berkuasa monetari AS untuk mengawal inflasi, yang berada pada paras tertinggi 40 tahun.
Pasaran hadapan menganggarkan peluang 75% bahawa Fed akan menaikkan kadar sebanyak 75 mata asas pada mesyuarat dasar September. Jangkaan sedemikian menyokong mata wang AS.
Sementara itu, euro masih didagangkan di bawah pariti dengan dolar, walaupun terdapat peluang yang semakin meningkat bahawa Bank Pusat Eropah akan menaikkan kadar sebanyak 75 mata asas pada mesyuarat akan datang.

Sebut harga pasaran wang mencerminkan kebarangkalian 80% kenaikan kadar ECB sebanyak 75 mata asas minggu ini, tetapi penganalisis percaya bahawa ini tidak akan banyak membantu mata wang tunggal.
Kenaikan kadar yang besar nampaknya telah banyak diambil kira dalam kadar pertukaran euro, dan persoalan sejauh mana ECB boleh pergi dalam dasar pengetatannya boleh dipertikaikan jika krisis tenaga menjejaskan pertumbuhan ekonomi rantau ini secara serius.
"Malah peningkatan ketara dalam kadar ECB tidak akan menjimatkan euro. Terdapat kemelesetan di hadapan, dan masalah geopolitik tidak terkawal," kata penganalisis Barings.
ECB berkemungkinan akan menaikkan kadar faedah sebanyak 75 mata asas, tetapi bagi peniaga, akhirnya, apa yang berlaku dalam pasaran gas Eropah adalah lebih penting, Societe Generale percaya.
"Keadaan semasa memang menunjukkan kenaikan kadar ECB yang lebih kukuh setakat ini. Bagaimanapun, dalam jangka sederhana, terdapat risiko bahawa bank pusat akan segera mempersoalkan langkah pengetatannya sebaik sahaja masalah ekonomi semakin meruncing," kata penganalisis Commerzbank.
"ECB perlu mewajarkan harapan yang diletakkan pada minggu ini supaya pasangan mata wang EUR/USD terus kekal menghampiri pariti. Sebagai tambahan kepada skala kenaikan kadar faedah, ia mungkin penting sama ada bank pusat akan memberi isyarat bahawa ia akan mematuhi kadar kenaikan kadar yang agresif walaupun mengambil kira risiko ekonomi semasa. Bagi sebarang turun naik, pasaran berkemungkinan cepat menghukum bank pusat dengan melemahkan euro," tambah mereka.
Ketidakupayaan untuk menunjukkan arah aliran menaik yang yakin menyebabkan pasangan mata wang EUR/USD terdedah kepada pengunduran selanjutnya dalam tempoh terdekat.
Penembusan di bawah 0.9870 akan membawa markah 0.9830 dan 0.9790 ke dalam permainan.
Sebaliknya, rintangan terdekat adalah pada 0.9950, diikuti oleh 1.0000 dan 1.0050.
The material has been provided by InstaForex Company - www.instaforex.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jomforex2u.blogspot.com/2022/09/eurusd-perlanggaran-gas-membatalkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eur Usd Dolar Masih Kukuh Dan Berterusan Dan Euro Bergerak Secara Melulu Dan Menyebabkan Penembusan Harga

Eur Usd Dolar Masih Kukuh Dan Berterusan Dan Euro Bergerak Secara Melulu Dan Menyebabkan Penembusan Harga

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 126 hits
Berikutan keputusan lima hari lepas dolar AS mengukuh lebih daripada 0 7 menandakan peningkatan untuk minggu ketiga berturut turut Sentimen pasaran yang berhati hati membantu dolar mengatasi pesaing utamanya Pasaran saham AS mengakhiri daga...
Eur Usd Krisis Tenaga Tidak Akan Membenarkan Euro Melupakan Kelemahan

Eur Usd Krisis Tenaga Tidak Akan Membenarkan Euro Melupakan Kelemahan

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 79 hits
Euro memulakan minggu baru dengan ceria tetapi adakah mata wang itu dapat meneruskan dinamik positif atau sekurang kurangnya kekal pada trajektori yang ditetapkan di atas pariti Terdapat kemungkinan sementara anda boleh mengharapkan pemulih...
Eur Usd Kawasan Pertemuan Ditembusi 0 9899 Dilihat Sebagai Halangan Seterusnya

Eur Usd Kawasan Pertemuan Ditembusi 0 9899 Dilihat Sebagai Halangan Seterusnya

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 120 hits
Pasangan mata wang EUR USD menurun apabila Indeks Dolar menamatkan anjakan dan kini ia telah meningkat Kecenderungan harga kekal menurun selepas gagal mengaktifkan lantunan yang lebih besar jadi pasangan mata wang itu dijangka menghampiri d...
5 September 2022 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Eur Usd Dan Rancangan Dagangan

5 September 2022 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Eur Usd Dan Rancangan Dagangan

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 140 hits
Pasangan mata wang EUR USD telah terperangkap di antara 1 0350 dan 1 0750 yang sepadan dengan tahap PENAWARAN sedia ada yang terdekat sehingga penembusan penurunan harga di bawah 1 0350 telah dicapai baru baru ini Dalam jangka pertengahan p...
Eur Usd Dolar Melakukan Anjakan Tetapi Memberi Amaran Kepada Pelabur Jangan Berlawan Dengan Fed Dan Jangan Tergesa Gesa

Eur Usd Dolar Melakukan Anjakan Tetapi Memberi Amaran Kepada Pelabur Jangan Berlawan Dengan Fed Dan Jangan Tergesa Gesa

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 106 hits
Berikutan keputusan lima hari lepas pasangan mata wang utama meningkat sebanyak 0 7 setelah berjaya melengkapkan yang pertama daripada empat minggu terakhir dalam kegelapan Bank Pusat Eropah masih ketinggalan di belakang kebanyakan rakan se...
Analisis Teknikal Pasangan Eur Usd Untuk 5 September 2022

Analisis Teknikal Pasangan Eur Usd Untuk 5 September 2022

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 140 hits
Garis merah saluran menurunGaris biru perbezaan RSI kenaikkan hargaPasangan mata wang EUR USD didagangkan sekali lagi di bawah pariti Aliran jangka sederhana kekal menurun kerana harga masih berada di dalam saluran cerun menurun jangka sede...
Rakyat Harus Beri Peluang Kepada Anwar

Rakyat Harus Beri Peluang Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 112 hits
UFO TERHEMPASRakyat Malaysia perlu tahu punca sebenarnya kejatuhan kerajaan 22 bulan PAKATAN HARAPAN sebelum membuat keputusan yg akan menyebabkan kerugian kerosakkan penyesalan selepas PRU 15 akan memberi impak yg besar pd negara generasi ...
Hilang Peluang Untuk Jadi Calon Bertanding Pru 15 Antara Punca Umno Tolak Bersatu

Hilang Peluang Untuk Jadi Calon Bertanding Pru 15 Antara Punca Umno Tolak Bersatu

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 121 hits
PETALING JAYA Seorang pemimpin kanan PAS berpandangan keengganan sesetengah pemimpin UMNO untuk menerima BERSATU dalam kerjasama politik kerana dipengaruhi sifat peribadi yang mahukan kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya kelak Datuk S...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol