Etika Melancong Perkara Yang Boleh Dan Tidak Boleh Semasa Di Jepun


Budaya yang sopan dan menghormati Jepun dikagumi oleh pelancong di seluruh dunia. Mana-mana pengembara akan memberitahu anda bahawa negara ini penuh dengan kebudayaan dan etika daripada menyapa seseorang hingga makan di sebuah restoran.
 

Walaupun terdapat banyak etika Jepun yang boleh anda temui dan baca, ia boleh membutkan anda berasa hebat pada masa ke semasa.
 
Sekiranya anda melawat Jepun dalam masa terdekat, berikut adalah beberapa tip etika penting yang sesuai untuk pelancong pertama kali.
 
Bersapa dengan mengangguk kecil atau tunduk Pelancong boleh merasai bertukar-tukar gerak isyarat semasa di Jepun. Ia menandakan penghargaan atau penghormatan terhadap kehadiran masing-masing. Tahap tunduk berbeza mengikut tahap senioriti seseorang itu.

 
Penduduk tempatan di Jepun secara amnya menerima jika pelancong tidak mengetahui peraturan tunduk ini. Oleh itu, memberikan anggukan kecil atau tunduk balas sudah cukup.
 
JANGAN Lambat!
Ini adalah fakta yang diketahui bahawa orang Jepun menghargai ketepatan waktu dalam apa jua yang mereka lakukan, dari pengangkutan awam yang tepat pada masanya hingga jam buka restoran. Sekiranya anda bercadang untuk berjumpa dengan kawan atau mempunyai tempahan di sebuah restoran di Jepun, datang pada tepat waktunya atau lebih awal.
 
Mengamalkan seni menggunakan ‘chopstick’ (penyepit makanan) Kebanyakan restoran di Jepun menawarkan penyepit sebagai alat makan, dan penting untuk menjamu dengan hormat. Apabila anda berkongsi hidangan bersama dengan seseorang, angkat makanan menggunakan sumpit anda dan letakkan di atas pinggan anda sebelum memakannya. Ia juga penting untuk tidak melekatkan penyepit anda ke atas mangkuk padi kerana ia menandakan berkabung untuk orang mati. Sebaik sahaja anda selesai makan, letakkan kedua-dua penyepit pada pemegangnya.
 

Sekiranya anda tidak yakin dengan kemahiran chopstick anda, jangan malu dan anda boleh meminta garpu dan sudu daripada kakitangan.
 
Selesaikan makanan anda! Ini adalah peraturan di kebanyakan negara, etika makan ini amat ditekankan diJepun. Melihat makanan yang tidak habis dikira tidak menghormati tukang masak yang menyediakan makanan untuk anda. Jadi anda perlu membuat pesanan dengan sewajarnya, pesanan secara sederhana.
 

Jika anda mempunyai keperluan diet yang perlu diikuti, beritahu mereka dan kebanyakan restoran akan menggantikan makanan dengan sesuatu yang lain.
 
JANGAN sendawa atau mengunyah dengan kuat Sendawa atau mengunyah makanan anda dengan kuat adalah sesuatu yang tidak patut and abuat semasa makan di restoran Jepun. Semua pertubuhan makanan di sini mengamalkan etika hormat apabila mereka menikmati makanan mereka di khalayak umum.
 

Di beberapa restoran tempatan, perbualan yang kuat boleh menjadi suasana yang mengganggu untuk pelanggan tempatan yang makan di sana juga. Oleh itu, sebaiknya anda berhati-hati semasa makan di restoran.
 
Tiada tip! Budaya tip tidak dipraktikkan di Jepun. Oleh itu, anda tidak perlu merasa perlu berbuat demikian, terutamanya apabila anda dari negara yang mengamalkan tip.

 
Malah, penduduk tempatan akan menghargai ‘terima kasih’. Berlatih mengatakan ‘ gochisosama deshita ‘, yang bermaksud ‘Terima kasih atas makanan!’.
 
Sentiasa buka kasut anda
Sama seperti kebanyakan negara Asia, membuka kasut anda sebelum memasuki rumah seseorang diamalkan di Jepun. Sekiranya anda melawat rakan anda, tinggalkan kasut di luar rumah dan pakai selipar rumah yang sering diletakkan di ambang pintu.
 
JANGAN membawa payung basah anda
Etika Jepun ini akan berguna apabila anda melawat Jepun semasa musim hujan. Ia biasanya lebih baik untuk meninggalkan payung basah atau jaket hujan di luar untuk mengelakkannya daripada menitik di lantai.
 
Sentiasa hormat
Kuil di Jepun adalah tempat ibadat suci. Oleh itu, para pelawat digalakkan untuk bersikap hormat terhadap para penyembah setempat di sekeliling mereka.
 
JANGAN ambil gambar di dalam kuil
Sekeliling kuil dibenarkan untuk anda menangkap gambar tetapi bukan didalamnya. Sesetengah kuil ada meletakkan tanda yang melarang fotografi didalam kuil. Ada kemungkinan anda boleh mengganggu penyembah yang berdoa di dalam kuil.
 
Bungkus hadiah cenderamata anda
Jepun juga diiktiraf untuk kemahiran membungkus hadiah mereka yang cemerlang, ia menunjukkan kebanyakan kotak dibakut dengan cantik dan berbentuk origami. Apabila anda membeli hadiah untuk seseorang, minta ianya dibungkus dengan kemas. Sebagai alternatif, anda juga boleh meletakkannya dalam beg hadiah yang cantik juga.
 
Menolak pemberian hadiah dengan nombor yang malang Apa-apa hadiah yang melibatkan nombor 4 dan 9 dianggap tidak bernasib baik oleh orang Jepun, yang termasuk set hadiah dan cenderahati. Berhati-hati apabila anda bertukar hadiah dengan tempatan. Selain itu, memberikan jam, sikat, gunting, atau pisau kepada seseorang sangat tidak digalakkan.

Mempelajari etika Jepun yang penting sebelum perjalanan pertama anda ke Jepun dapat menyelamatkan anda. Apabila anda pergi ke restoran ramen di Tokyo atau mengunjungi kuil purba di Kyoto, jangan lupa simpan tip etika ini dalam fikiran anda.
 
Sumber: Have Halal Will Travel
The post Etika Melancong : Perkara yang Boleh dan Tidak Boleh Semasa Di Jepun appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/etika-melancong-perkara-yang-boleh-dan-tidak-boleh-semasa-di-jepun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa

Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 1547 hits
Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa Assalamualaikum dan salam sejahtera Memandangkan tak ada idea nak kongsi apa dengan korang jadi hari ini Sha cuma nak kongsi pasal dunia kerja Sha Sempena bulan pua...
Apa Yang Anda Perlu Tahu Jika Anda Puasa Melancong Semasa Ramadan

Apa Yang Anda Perlu Tahu Jika Anda Puasa Melancong Semasa Ramadan

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 338 hits
Melancong telah menjadi sebahagian besar dalam gaya hidup kita jadi ia tidak dapat dielakkan bagi sesetengah daripada kita telah merancang percutian yang mungkin bertindih dengan bulan Ramadan Berikut adalah tip tip yang perlu dipertimbangk...
Kebas Kaki Tangan Boleh Di Atasi Dengan Omega3

Kebas Kaki Tangan Boleh Di Atasi Dengan Omega3

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 728 hits
ASID LEMAK OMEGA 3 UNTUK ATASI KAKI TANGAN KEBAS Penyelidikan di Queen Mary University of London menunjukkan bahawa asid lemak Omega 3 yang terdapat dalam minyak ikan mempunyai potensi untuk melindungi saraf dari kecederaan dan membantu mer...
Informasi Kami Boleh Bom Semua Bandar Israel Dalam Beberapa Jam Amaran S Usaha Jihad Islam

Informasi Kami Boleh Bom Semua Bandar Israel Dalam Beberapa Jam Amaran S Usaha Jihad Islam

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 358 hits
Umat Islam Palestin mendirikan solat Tarawih di Masjid Al Aqsa di Tebing Barat semalam SEMENANJUNG GAZA 3 Ramadan 1440H Rabu Jihad Islam memberi amaran kumpulan itu boleh mengebom semua bandar Israel dalam masa beberapa jam sahaja jika reji...
Sahur Dalam 5 Minit Boleh Saja Dengan 5 Sajian Ringkas Ini

Sahur Dalam 5 Minit Boleh Saja Dengan 5 Sajian Ringkas Ini

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 435 hits
Kredit nogarlicnoonions com Sahur dalam lima minit Anda boleh lakukankah Rakyat Malaysia yang beragama Islam kini sedang menjalani ibadah puasa dan dalam beberapa hari ini semua masih lagi bersemangat untuk bangun bersahur dan menyediakan h...
Apa Amalan Ringkas Usahawan Boleh Lakukan Untuk Kaut Pahala Ramadhan Berganda

Apa Amalan Ringkas Usahawan Boleh Lakukan Untuk Kaut Pahala Ramadhan Berganda

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 320 hits
1 Perbanyakkan Sedekah Memang umum mengetahui sedekah adalah amalan ibadah yang sangat dianjurkan oleh agama kita Islam Allah SWT berfirman yang bermaksud Bandingan orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebij...
Kawalan Gesture Android Q Kini Diwajibkan Pengeluar Tidak Boleh Hadir Dengan Kawalan Tersendiri

Kawalan Gesture Android Q Kini Diwajibkan Pengeluar Tidak Boleh Hadir Dengan Kawalan Tersendiri

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 296 hits
Android Q Beta 3 telah diumumkan beberapa hari lepas sempena acara Google I O 2019 Ciri dan fungsi fungsi unik pada Android Q kini ditambah baik dan nampka lebih jelas apa yang Google ingin fokus Paling menarik adalah kawalan gesture Androi...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Lipat Baju Bersama Sofea

Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat