Ertinya Jika Kepimpinan Umno Berubah Yang Bertukar Hanya Penyandang Jawatan Tpm Dan Bukan Pm




 Tanpa mengesahkan sama ada dirinya atau Hishammuddin Hussein yang benar-benar akan bertanding jawatan Presiden UMNO, bekas Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin tampil memberi komitmen sokongannya yang berterusan kepada Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri yang memimpin kerajaan perpaduan.
Katanya, jika beliau atau sekutunya menang sebagai Presiden UMNO nanti, mereka akan tetap memberi sokongan kepada Anwar.
Khairy atau KJ berkata, beliau tidak menyokong “kaedah pintu belakang” untuk perubahan dalam pentadbiran kerajaan, sambil menambah, dirinya bahkan mahu kerajaan Anwar terus kekal dan stabil.
“Terdapat kebimbangan sekiranya berlaku perubahan dalam kepimpinan UMNO, ia akan membawa ketidakstabilan politik yang akan membawa kepada kejatuhan kerajaan, satu lagi Langkah Sheraton, dan satu lagi kerajaan akan masuk dan seorang Perdana Menteri baru mengangkat sumpah.
“Loke, saya ingin menyatakan ini dengan jelas di hadapan semua orang di sini: jika saya atau sekutu saya memenangi jawatan Presiden UMNO, memenangi kepimpinan parti saya, kami akan memberikan sokongan kami kepada kerajaan perpaduan, kepada Anwar Ibrahim dan kepada anda,” katanya ketika berucap pada forum anjuran Institut ISEAS-Yusof Ishak Singapura yang turut dihadiri Menteri Pengangkutan merangkap Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke.
Beliau seterusnya menjelaskan, pemilihan UMNO akan datang ini adalah sangat penting dalam konteks untuk membawa pembaharuan kepada parti.
“Ia akan menentukan sama ada UMNO akan kekal relevan atau “bersemadi”, tambahnya lagi.
Malah, dalam konteks berkaitan, KJ turut menawarkan perjanjian jangka panjang antara PH dengan BN bagi menjamin kestabilan yang berkekalan selepas beliau atau sekutunya memenangi pemilihan UMNO nanti.
Tegas beliau, perjanjian persefahaman yang ditandatangani antara kedua-dua pihak dalam kerajaan perpaduan sebelum ini yang turut melibatkan GPS, GRS dan Warisan adalah perjanjian jangka pendek yang lebih memfokus kepada pembaharuan.
“Sekiranya kita mahu membawa haluan dan visi yang lebih ‘sentris’ di negara ini di mana anda (Loke) dan saya boleh bekerjasama, marilah kita membentuk semula struktur sedia ada.
“Dan marilah kita membawa visi itu untuk menentang mono-etnik blok pembangkang (Perikatan Nasional) dan membentangkannya kepada rakyat Malaysia,” tegas KJ lagi.
Jadi, mahu dibimbangi apa lagi sekiranya berlaku perubahan dalam kepimpinan UMNO?
Dengan jaminan tersebut, hakikatnya tiada apa lagi yang ditakuti dari segi kesan pemilihan UMNO nanti kepada kedudukan Anwar dan kestabilan kerajaan perpaduan yang penubuhannya adalah atas titah Yang Dipertuan Agong.
Pemilihan UMNO tidak lebih hanya merupakan suatu proses parti itu yang dibenarkan oleh perlembagaan untuk menentukan nasib masa depannya sendiri.
Bagi ahli UMNO yang prihatin, dengan kemerosotan prestasi kemenangan cuma 26 kerusi Parlimen pada PRU15 lalu berbanding 54 kerusi pada PRU14 dan 88 kerusi pada PRU12, keperluan “berubah jika tak mahu terus rebah” adalah prinsip yang tidak dapat dielakkan lagi.
Takut-takut kalau tidak ada perubahan, kerusi UMNO hanya tinggal 16 atau mungkin 6 saja lagi selepas PRU16 nanti.
Namun, dengan jaminan KJ itu, siapa pun yang memimpin UMNO selepas pemilihan nanti, sokongan kepada kerajaan perpaduan dan Anwar selaku Perdana Menteri tetap tetap berkekalan.
Ertinya, selain kerajaan perpaduan ini akan terus kekal, kedudukan Anwar juga sama sekali tidak terjejas.
Yang barangkali perlu berubah selepas berubahnya kepimpinan UMNO hanyalah dari segi pengisian baru bagi jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Oleh kerjasama yang terikat untuk membentuk kerajaan adalah antara PH dan BN, maka Presiden UMNO dan Pengerusi BN yang baru sudah semestinya perlu dilantik memegang jawatan nombor dua dalam kerajaan bagi menggantikan penyandang yang lama.
Kesimpulannya, berubahnya kepimpinan UMNO hanya menyebabkan bertukar penyandang jawatan Timbalan Perdana Menteri saja, manakala Anwar sebagai Perdana Menteri bersama kerajaan perpaduan yang dipimpinnya sekarang akan terus kekal menerajui negara ini.
Dengan itu, kenapa tidak kita sama-sama meraikan demokrasi pertandingan dalam UMNO dengan hati dan kepala yang dingin? – ShahbudinHusin 11/01/2023.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/01/ertinya-jika-kepimpinan-umno-berubah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ready To Fight Hanya Khayalan 2 Jawatan Tertinggi Umno Tidak Dipertandingkan

Ready To Fight Hanya Khayalan 2 Jawatan Tertinggi Umno Tidak Dipertandingkan

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 112 hits
Usul tambahan dua jawatan tertinggi UMNO tidak dipertandingkan yang dicadangkan pada Perhimpunan Agung UMNO 2022 semalam didakwa tidak sempurna dan tidak boleh diteruskan hari ini Perwakilan UMNO Johor yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian...
Jangan Pertanding Semua Jawatan Kalau Tak Pilih Top 2 Kata Perwakilan Umno

Jangan Pertanding Semua Jawatan Kalau Tak Pilih Top 2 Kata Perwakilan Umno

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 136 hits
freemalaysiatoday com January 14 2023 1 30 PMPerwakilan Umno Johor Pandak Ahmad berkata jika dua jawatan tertinggi tidak dipertandingkan perkara sama harus berlaku di peringkat bahagian dan cawangan KUALA LUMPUR Perwakilan Johor tidak berse...
Mudarat Besar Menanti Umno Jika Sekat Pertandingan Dua Jawatan Utama

Mudarat Besar Menanti Umno Jika Sekat Pertandingan Dua Jawatan Utama

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 146 hits
bharian com myOleh Januari 4 2023 9 45pmFoto fail NSTPKUALA LUMPUR UMNO berisiko berdepan mudarat lebih besar jika menyekat demokrasi dalam parti itu dengan menghalang dua jawatan tertinggi parti daripada dipertandingkan dalam pemilihan aka...
Hentikan Kegilaan Ini Kj Gesa Jawatan Tertinggi Umno Dipertanding

Hentikan Kegilaan Ini Kj Gesa Jawatan Tertinggi Umno Dipertanding

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 131 hits
freemalaysiatoday com January 12 2023 10 40 AMKhairy Jamaluddin membidas sekumpulan pemimpin Umno bahagian yang menggesa jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan pada pemilihan parti PETALING JAYA Bekas Ketua Pemuda Umno...
Pemilihan Umno Termasuk Jawatan Presiden Dan Timbalan Presiden Keputusannya

Pemilihan Umno Termasuk Jawatan Presiden Dan Timbalan Presiden Keputusannya

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 158 hits
Perhimpunan Agong UMNO 2022 sangat meriah tetapi ada beberapa perkara kontroversi yang telah menjadi perbualan rakyat Kita dapat agak ada sesetengah pihak seperti mahu memperkecil kecilkan ketokohan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Pre...
Umno Lulus Usul Jawatan Top 2 Tak Dipertanding

Umno Lulus Usul Jawatan Top 2 Tak Dipertanding

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 132 hits
Anne Muhammad dan Nora MahparKUALA LUMPUR Perhimpunan Agung Umno meluluskan usul dua jawatan tertinggi parti tidak dipertandingkan menerusi pungutan suara dilakukan sebentar tadi Ini bermakna jawatan Ahmad Zahid Hamidi selaku presiden dan t...
140 Ketua Bahagian Umno Sokong Jawatan Presiden Timbalan Tidak Dipertandingkan

140 Ketua Bahagian Umno Sokong Jawatan Presiden Timbalan Tidak Dipertandingkan

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 78 hits
SERAMAI 140 Ketua Bahagian Umno seluruh negara semalam menyatakan solidariti agar jawatan presiden yang kini disandang Ahmad Zahid Hamidi tidak dipertandingkan pada pemilihan Perhimpunan Agung Umno yang dijangka Mei nanti Mewakili kumpulan ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Building Information Modeling And Digital Tools In Architecture

1 Kebaikan Kakak Ipar

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Kpm Guru Perlu Runding Umum Tarikh Spm Kata Ahli Akademik

Expect More Royal Reprimands After Agong Sultan Ibrahim S Maiden Visit To Singapore Parliament