Elok Sangat Tarik Tauliah Orang Pas



Ahmad Sayuti Bashiron
Hari pertama JAIS tarik balik Tauliah mengajar di masjid surau Selangor apabila beberapa penceramah terkenal dikaitkan politik atau diterima banyak aduan mereka jadikan medan kuliah masjid surau sebagai medan kempen politik kepartian yg begitu ketara dan melampau.
Umum rakyat / jamaah yg meng’imarahkan masjid surau menyambut gembira keputusan JAIS ini, walaupun ada pro & con nya.
At least beberapa asatizah party yg langsung tak serik apabila kerap ditegur untuk tak ceramah politik di mimbar kuliah masjid surau, telah diberikan pelbagai amaran dan engkar, dengan penarikan ini mereka tidak lagi salahgunakan platfom yg mulia itu.
JAIS penah nyatakan sebelum itu, sekurangnya 7 masjid di Selangor yg seolah dikawal ketat oleh penganut hardcore politik yg engkar arahan untuk tidak benarkan “berpolitik kepartian” dalam setiap aktiviti dan kuliah. Bagi sesetengah mereka, jawatan dalam AJK masjid surau dijadikan lesen berbuat apa sahaja aktiviti party. Bebas dan mereka berkuasa apa sahaja. Kehendak penduduk tak dikesahkan demi kepuasan party semata.
Termasuklah contoh yg dianggap keras itu adalah masjid di tempat saya sendiri. Tak terkejut saya jika inilah mentaliti yg mereka anuti, yg ramai mereka adalah hardcore Pas jadikan group kariah / masjid sebagai medan politik saban waktu.
Inilah isu utama penganut Pas.
Mereka gagal bezakan antara politik Islam vs “politik kepartian”yg dijadikan perjuangan hidup mereka 24 jam. Seolah segalanya bagi mereka wajib dipolitikkan secara party yg mereka anuti. Termasuk dalam whatsapp group penduduk dan masjid suaru, yg tak sah jika tak cakap isu politik kepartian.
Politik merujuk sistem siyasah Islam yg amat mulia, yg bercakap tentang pengurusan manusia dan kepimpinannya. Manakala “politik kepartian” merujuk pada kempen hizbiyyah atau kepuakan demi mencari pengaruh party dan mengumpul pengikut masuk party lebai itu, makan dijadikan mimbar dan kuliah di masjid surau itu sebagai platfrom nya.
Inilah kecelaruan aqidah perjuangan pimpinan dan puak party lebai ini. Semuanya dipolitikkan secara party demi kepuasan perjuangan dangkal mereka.
Sebab itulah ramai pemegang tauliah yg dijemput, mereka jugalah adalah AJK atau pemimpin utama party-party itu yg langsung tak bezakan kuliah maghrib vs ceramah politik. Mentaliti sesetengah mereka, “kalau tak sebut Pas” atau (dahulu) “kalau tak maki umno” di kuliah masjid surau, seolah tak sah dan tak puas kuliah yg dismpaikan.
Fenomena ghurur dan ghulluw inilah berkekalan dan memecahkan masyarakat di Selangor dengan dahsyat sekali.
Seolahnya beberapa masjid surau mahu dijadikan Markaz Rusila yg cuba disuburkan budaya fitnah dan perpecahan dalam masyarakat.
https://www.facebook.com/ahmadsayutibashiron/posts/10159469158264876
Saya yakin arahan Sultan melalui JAIS ini sepatutnya memberikan pengajaran pada ramai, walau saya juga faham ia punyai mudharat tersendiri. Sebab ramai juga ahli politik yg amat ikhlas dan jujur yg jadikan mimbar kuliah masjid surau sebagai medan dakwah dan tsaqafah yg mendidik rakyat, pun turut terkesan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33778

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
No Surprise If Pas Deserts Bersatu Says Puad

No Surprise If Pas Deserts Bersatu Says Puad

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 207 hits
Umno Supreme Council member Puad Zarkashi says PAS views the unification of the ummah as a political gimmick PETALING JAYA No one should be surprised if PAS deserts Bersatu one day as it did Umno in Muafakat Nasional says Umno Supreme Counc...
Agenda Zahid Kata Pn Zalim Supaya Bersatu Pas Tarik Sokongan Kepada Ismail Sabri

Agenda Zahid Kata Pn Zalim Supaya Bersatu Pas Tarik Sokongan Kepada Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 171 hits
Presiden UMNO yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk Ahmad Zahid Hamidi dikatakan tidak berani menarik sokongan kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagaimana dilakukannya terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Ogos lalu Tuduhan Ahmad Zahid...
Wajah Dia Sangat Sempurna Foto Karina Aespa Di New York Tarik Perhatian Netizen

Wajah Dia Sangat Sempurna Foto Karina Aespa Di New York Tarik Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 197 hits
Visual menakjubkan Karina aespa sekali lagi tarik perhatian netizen Pada tahun lalu aespa telah pergi ke New York City untuk menyertai 2021 Macy s Thanksgiving Day Parade Selepas itu setiap ahli dilihat menikmati jadual peribadi mereka di s...
Mais Tarik Balik Tauliah Mengajar Agama Untuk Aktivis Politik

Mais Tarik Balik Tauliah Mengajar Agama Untuk Aktivis Politik

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 150 hits
December 28 2021 Mulai 1 Jan ini semua tauliah mengajar yang sebelum ini diberikan aktivis politik di Selangor terbatal dan akan ditarik balik kata Majlis Agama Islam Selangor Serentak dengan itu juga kata Mais tauliah untuk mengajar agama ...
Awat Hang Kalut Sangat Ada Masaalah Dalam Pas Kah Kaki Bodek Betoi

Awat Hang Kalut Sangat Ada Masaalah Dalam Pas Kah Kaki Bodek Betoi

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 115 hits
Cantas saya tak apa tetapi jangan langgar presiden kata ulama PasOleh MALAYSIA DATELINE January 3 2022AJK Dewan Ulamak Pas Mokhtar Senik memberikan amaran beliau tidak pernah risau mana mana pihak mahu mencantas beliau tetapi jangan sesekal...
Pemfitnah Tabung Haji Elok Ditarik Tauliah

Pemfitnah Tabung Haji Elok Ditarik Tauliah

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 123 hits
AHMAD SAYUTI BASIRONAQIDAH rakyat Selangor lebih sejahtera jikalau manusia pembohong dan penjaja fitnah tidak dibenarkan terus lakukan kerja zalim dan jahat mereka terutama dalam masjid surau Sebab manusia jenis penfitnah akan menyesatkan u...
Pertama Kali Nak Derma Darah Haaaaa Elok Sangat Baca Ni

Pertama Kali Nak Derma Darah Haaaaa Elok Sangat Baca Ni

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 236 hits
Haaa kalau korang nak jadi hero jom kita menderma darah Tak perlu susah susah nak berlawan dengan gengster menderma darah lagi dapat menyelamatkan lebih banyak nyawa yang memerlukan Kalau korang tak pernah menderma darah jangan risau banyak...
Pemuda Pas Harap Pertemuan Kukuhkan Penyatuan

Pemuda Pas Harap Pertemuan Kukuhkan Penyatuan

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 128 hits
Pemuda Pas Harap Pertemuan Kukuhkan Penyatuan KOTA BHARU Pemuda Pas Kelantan berharap hubungan parti itu dengan UMNO Kelantan dalam Muafakat Nasional diperkukuhkan selari dengan hasrat penyokong akar umbi kedua dua parti Ketuanya Mohd Kamal...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara