Pertama Kali Nak Derma Darah Haaaaa Elok Sangat Baca Ni


Haaa...kalau korang nak jadi hero , jom kita menderma darah. Tak perlu susah-susah nak berlawan dengan gengster,  menderma darah lagi dapat menyelamatkan lebih banyak nyawa yang memerlukan. Kalau korang tak pernah menderma darah, jangan risau , banyak tips-tips yang dikongsikan di internet sebagai persediaan awal. Tak perlu takut, tak perlu risau. 
Cuma ingat, niat kita nak menderma darah tu sebagai satu perjuangan untuk menyelamatkan nyawa. Haaa...bukan peperangan je tau di anggap satu perjuangan, tapi menjadi sebagai penderma darah ni pun dah di anggap HERO di mata masyarakat. Siapa lagi kalau bukan kita yang dapat bantu sesama kita. Besar nilai setitik darah bagi mereka yang sangat-sangat memerlukan di waktu yang  kritikal. Oh yaa, admin dah derma sebanyak 3 kali. 
Jom ! Kita ikuti perkongsian tips yang sangat bagus ni.
-Admin-

First time menderma darah memang macam-macam persoalan yang akan timbul dalam fikiran. Apatah lagi berhadapan dengan jarum yang tidak kurang besar saiznya. Jika anda seorang yang sangat sensitive (phobia) dengan injection, lupakan saja niat untuk menderma darah kerana jarum yang digunakan memanglah teramat besar saiznya. Tapi bagi saya, semua itu adalah perkara biasa, mungkin disebabkan terlalu excited menderma darah buat kali pertamanya.  
Sebelum saya bergelar Penderma Darah, saya pernah juga melihat beberapa rakan saya yang menyertai program menderma darah yang diadakan setiap 6 bulan dikolej. Sudah berkali-kali juga mereka mengajak saya untuk menyertai program itu, tapi memikirkan berat badan saya yang tidak pernah pun mencecah 45kg ke atas dan juga tekanan darah yang sentiasa rendah, saya rasa kelayakan saya untuk menderma darah memang tidak masuk punya…n_n.
Saya jealousjuga tengok kawan-kawan saya ni derma darah. Saya berusahalah juga menaikkan berat badan saya, tapi still below 45kg. Untuk seketika, saya lupakan saja hasrat saya untuk menderma darah, sebab memang tidak layak pun.
Setelah sekian lama melupakan hasrat untuk menderma darah, keinginan itu muncul kembali selepas berjumpa dengan rakan-rakan yang memang penderma darah tegar. Pengaruh rakan itu memang kuat. Believe or not, it’s happen to me. Sehari sebelum menderma darah, saya berehat secukup-cukupnya dengan harapan keesokan harinya apa yang diimpikan akan termakbul. 

Satu jam sebelum menduduki ujian kelulusan untuk menderma darah, saya struggleuntuk makan sepuas-puasnya dengan harapan berat badan saya mencecah 45kg, dan juga melakukan sedikit senaman agar tekanan darah saya meningkat ke tahap yang dikehendaki.  Haha...Syukur, semuanya available dan saya sign borang persetujuan untuk menderma darah. U_U *_*.
Excited…excited ,memang excited masuk bilik tabung darah. Staff yang bertugas menyuruh saya berehat sebelum pendermaan darah dilakukan. Pastikan rehat yang cukup, takut nanti pengsan pula time derma darah ni. 10 minit berehat, procedure pun dimulakan. First, ubat pelali/ tahan sakit/ Local Anesthesia disuntik dibawah lapisan kulit / subcutaneous untuk memastikan jarum yang akan dimasukkan kemudian kedalam saluran darah tidak akan terasa sakit sebab jarum yang biasa digunakan tu memang besar punya lah. Suntik LA ni yang terasa sakit sedikit, lepas tu dah tak rasa lagi even jarum yang besar dimasukkan. 
Semuanya berlaku dengan pantas, hanya mengambil masa 15minit untuk proses pendermaan darah. Disitu disediakan juga makanan dan minuman untuk disantap selepas pendermaan darah. Sebaik-baiknya, berehat selama 30minit selepas pendermaan darah untuk memastikan sistem peredaran darah dalam badan stabil untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku. 
Satu unit darah yang anda dermakan dapat menyelamatkan nyawa:
1.    Mangsa Demam Denggi2.    Mangsa kemalangan yang banyak kehilangan darah3.    Ibu-ibu yang mengalami tumpahan darah selepas         bersalin4.    Bayi yang memerlukan pertukaran darah5.    Pesakit Talasemia6.    Pesakit Anemia7.    Mangsa kebakaran8.    Pesakit leukemia9.    Pesakit Haemifilia
Kriteria/Kelayakan untuk menjadi penderma darah
Anda layak untuk menderma darah sekiranya:1.    Mempunyai berat badan yang melebihi 45 kilogram2.   Tekanan darah yang normal 100/90-120/90.3.   Berumur antara 18 tahun hingga 60 tahun (Sekiranya  anda berumur 17 tahun, anda perlu dapat kebenaran bertulis daripada ibubapa/penjaga)4.  Tidur yang melebihi 5 jam pada malam sebelum hari pendermaan5.  Tahap hemoglobin (kandungan protin dan zat besi) sekurang-kurangnya 12.5g%6.  Tidak mengambil sebarang ubat antibiotik kecuali  diberi kebenaran oleh pegawai perubatan.7.  Tidak mengambil minuman beralkohol 24 jam sebelum menderma darah8.  Tidak mengidap penyakit Tekanan Darah Tinggi, Diabetis dan Sakit Jantung9. Tidak mengidap Penyakit Talasemia, Haemofilia, Hepatitis B atau C, Penyakit Kelamin, AIDS dan sebagainya.

Anda DILARANG! menderma darah sekiranya anda tergolong dalam orang yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti seperti berikut:1. Hubungan seks dengan bertukar-tukar pasangan atau menjalankan aktiviti seks rambang2. Melanggani pekerja seks/pelacur3. Hubungan sejenis (Homoseks)4. Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (Biseksual)5. Menyalahguna dadah secara suntikan
Kesan sampingan menderma darah
1. Pening-pening untuk seketika.2. Letih dan muka yang pucat. (mungkin akan berlanjutan selama 2-3hari)3. Mengantuk.4. Selera makan yang meningkat.5. Berat badan meningkat. 
Penjagaan diri selepas menderma darah
1. Mendapatkan rehat yang secukupnya.2. Elakkan memandu.3. Elakkan bersenam atau melakukan kerja-kerja berat dalam masa 24jam selepas     menderma darah.4. Makan makanan yang berkhasiat dan kaya dengan protein untuk memulihkan tenaga     dan juga menggalakkan penghasilan darah yang baru.5. Elakkan makan makanan yang pedas dan asam dalam masa 24jam selepas menderma     darah.6. Elakkan minum minuman beralcohol dalam masa 1 minggu selepas pendermaan darah.7. Elakkan minum minuman berkarbonat dan berkafein seperti coca cola, pepsi, nescafe dll.
Notis!Elakan mengambil makanan atau minuman yang tidak sesuai dengan citarasa anda kerana hal ini akan mengakibatkan anda berasa loya, pening dan pitam.
~> Setiap orang mungkin akan mengalami kesan yang berbeza. 

Kredit : elsiemeijie 

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2017/06/pertama-kali-nak-derma-darah-haaaaaelok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Kali Pertama Saya Ke Sini Setelah Lama Menanti Aprena Manrose Syukur Dapat Jejak Tanah Suci

Ini Kali Pertama Saya Ke Sini Setelah Lama Menanti Aprena Manrose Syukur Dapat Jejak Tanah Suci

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 318 hits
Pelakon Aprena Manrose menyatakan rasa syukur diberi peluang untuk menjejakkan kakinya ke Tanah Suci buat pertama kali Menerusi hantaran terbaharu di akaun Instagramnya Aprena memaklumkan dia bersama suami sudah pun berada di Madinah selama...
Pengalaman Kali Pertama Temuduga Spa Interview F41 Kerajaan Sektor Awam

Pengalaman Kali Pertama Temuduga Spa Interview F41 Kerajaan Sektor Awam

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 391 hits
Assalamualaikum Hi korang Tiba tiba terpanggil untuk update belog and rasa macam ter eksaited nak kongsi dekat korang pengalaman Lyssa temuduga SPA haritu hahaha Alhamdulillah rezeki Lyssa tahun ni Lyssa dipanggil untuk menghadiri satu sesi...
Dagangan Malaysia Lepasi Rm2 Trilion Buat Pertama Kali

Dagangan Malaysia Lepasi Rm2 Trilion Buat Pertama Kali

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 187 hits
AGENDA DAILY Dalam tempoh itu eksport meningkat 25 7 peratus kepada RM1 11 trilion import naik 23 3 peratus kepada RM894 42 bilion dan lebihan dagangan bertambah 36 2 peratus kepada RM221 53 bilion Jumlah perdagangan Malaysia melepasi aras ...
Hiburan Air Mata Turun Tak Berhenti Bila Mula Tawaf Sufian Suhaimi Kongsi Pengalaman Kali Pertama Mengerjakan Umrah

Hiburan Air Mata Turun Tak Berhenti Bila Mula Tawaf Sufian Suhaimi Kongsi Pengalaman Kali Pertama Mengerjakan Umrah

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 266 hits
Penyanyi mengakui dirinya tidak dapat menahan sebak saat mengerjakan umrah buat pertama kali pada awal Disember lalu 1 bulan laluSufian Suhaimi Tidak Mahu Berlengah Kahwin Bila Jumpa JodohAdvertisementMenurut Sufian perkara utama yang ingin...
Setahun Selepas Kontroversi Buli Aoa Kemas Kini Instagram Rasmi Buat Pertama Kali

Setahun Selepas Kontroversi Buli Aoa Kemas Kini Instagram Rasmi Buat Pertama Kali

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 152 hits
Umum mengetahui bahawa kumpulan AOA terpalit dengan kontroversi buli pada tahun lalu selepas pendedahan bekas ahlinya iaitu Kwon Mi na ARTIKEL BERKAITAN Walaubagaimanapun kesemua ahli lain dilihat sudah kembali meneruskan aktiviti seni mere...
Lirik Pertama Kali Shaa

Lirik Pertama Kali Shaa

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 234 hits
pertama kalikukenalkan dirimubetapa indahnya bila kau senyumpertama kalikurapatkan denganmubaru kutahu kau amat bermakna padakuaku tahukau sudah berpunyatapi ku sanggup menunggu selamanyahingga kini aku menantimengapa sikit pun engkautidak ...
Suaranya Pertama Kali Berlakon Apa Kata Penonton Lihat Lakonan Jisoo Bp Dalam Snowdrop

Suaranya Pertama Kali Berlakon Apa Kata Penonton Lihat Lakonan Jisoo Bp Dalam Snowdrop

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 362 hits
Terbukti merupakan idola yang hebat dalam dunia K Pop sudah pastinya ahli BLACKPINK mahu mencuba cabaran baru dalam karier mereka Buat Jisoo nampaknya dia memilih untuk memberikan fokus dalam dunia lakonan Selepas membuat kemunculan sebagai...
Elok Sangat Tarik Tauliah Orang Pas

Elok Sangat Tarik Tauliah Orang Pas

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 241 hits
Ahmad Sayuti Bashiron Hari pertama JAIS tarik balik Tauliah mengajar di masjid surau Selangor apabila beberapa penceramah terkenal dikaitkan politik atau diterima banyak aduan mereka jadikan medan kuliah masjid surau sebagai medan kempen po...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Wordpress Website Speed Build The Masters Golf Tournament

Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan