Elak Makan Jika Hati Berlemak 5 Makanan Ini Fatty Liver



Assalamualaikum….
Bila dah ada penyakit hati, dah tak sihat, maka makanan perlu dikawal. Apa nak elak makan jika hati berlemak? Dari makanan kita boleh dapat nutrisi. Dari makanan juga kita boleh dapat penyakit. Betulkan walau ramai cuba menafikan bahawa apa yang kita makan itulah yang kita dapat sekarang.
Jadi, hari ni saya nak kongsikan 5 makanan yang perlu dielakkan oleh penghidap fatty liver dan sebaiknya dikurangkan pengambilan bagi kita semua dalam pemakanan seharian walaupun belum didiagnos mengalami penyakit hati berlemak. Jika terdapat simptom simptom awal, anda juga dinasihati terus mengawal ketat pemakanan harian. Mencegah kan lebih baik dari mengubati.

 
5 Jenis Maknanan Yang Perlu Elak Makan Jika Hati Berlemak 1. Makanan yang mengandungi lemak tepu Butter, keju, produk tenusu, makan frozen mengandungi lemak tepu yang tinggi. Makanan yang mengandungi lemak tepu yang tinggi menyebabkan bebanan untuk hati dan menyebabkan lebih banyak lemak terkumpul pada hati.
Sebaiknya kawal lemak dengan mengira kandungan lemak yang diambil setiap hari melalui makanan. Bukan untuk berhenti mengambil lemak, tetapi ambil dalam kuantiti yang minima sahaja. Lebihkan pengambilan asid lemak Omega 3 untuk menurunkan paras lemak dihati.
2. Minuman Beralkohol dan berkarbonat Selain itu, penghidap hati berlemak dinasihatkan agar elak minum alkolol dan air soda. Alkohol menyebabkan keradangan dihati dan tisu berparut. Jumlah pengambilan alkohol yang kerap dan sederhana sudah cukup untuk merosakkan sel sel hati anda.
3. Makanan tinggi index glesimik Makanan yang tinggi index glesimk (70 keatas) menyebabkan paras gula dalam darah meningkat secara mendadak. keadaan ini tidak bagus untuk mereka yang menghidapi masalah hati berlemak.
Sebaliknya makanan yang rendah index glesimik (55 kebawah) adalah sangat digalakkan bagi mereka yang menghidap fatty liver kerana makanan rendah glesimik mampu mengurangkan paras gula dalam darah sekaligus merawat penyakit ini.
4. Makanan tinggi protien Bagi penghidap hati berlemak atau fatty liver disarankan untuk tidak mengambil makan jenis berdaging dan yang tinggi protien bagi mengelakkan beban pada hati. Apabila hati tidak berfungsi dengan sempurna kehadiran protien akan menyebabkan pembentukan ammonia didalam badan.
Ammonia adalah sejenis toksik dan boleh menyebabkan bebanan terhadap buah pinggang. Antara makanna yang tinggi protien ialah daging merah, ayam, produk tenusu, kekacang dan bijirin.
5. Makanan dalam tin Selain itu, makanan yang perlu elak makan jika hati berlemak ialah makanan di dalam tin yang biasa kita dapati dipasaraya. Makanan didalam tin adalah tinggi bahan kimia dan pengawet. ia juga mengandungi logam berat yang boleh merosak dan membebankan fungsi hati.
Itulah 5 makanan yang perlu elak makan jika hati berlemak atau disahkan menghidap fatty liver. makanan makanan ini boleh memburukkan lagi situasi anda. Anda disarankan untuk mengambil makanan yang membantu proses pemulihan hati anda. Saya akan kongsikan di artikel akan datang 7 makanan yang membantu pemulihan hati berlemak.
Jadi, amalkan pemakanan dan amalan hidup sihat bagi mengelakkan terjadinya penyakit hati berlemak yang lebih kronik. Jika mendapat simptom yang lebih kronik, segeralah ke hospital mendapatkan rawatan. Pencegahan dan rawatan awal mampu menyembuhkan masalah ini.
Ingin mendapatkan suplemen yang semulajadi, berkesan dan selamat sebagaimana suami saya tangani masalah fatty liver dan kolesterol tinggi beliau? Boleh hubungi saya di 019-2423139 (Azmiah) untuk cadangan supplemen yang terbaik untuk anda.
 
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sweetmommystory.com/2018/10/28/elak-makan-jika-hati-berlemak-5-makanan-ini-fatty-liver/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyakit Hati Berlemak Atau Fatty Liver Apa Maksudnya

Penyakit Hati Berlemak Atau Fatty Liver Apa Maksudnya

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 447 hits
Asslamualaikum semua Hari ini saya nak menulis tentang salah satu masalah kesihatan yang sering dialami oleh rakyat Malaysia iaitu Penyakit Hati Berlemak Tak perlu tengok orang lain suami saya sendiri pernah mengalami masalah hati berlemak ...
3 Makanan Baik Untuk Hati Berlemak Bagi Mengurangkan Gejala

3 Makanan Baik Untuk Hati Berlemak Bagi Mengurangkan Gejala

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 684 hits
Assalamualaikum semua Hari ini syaa ingin kongsikan 3 jenis makanan baik untuk hati yang perlu diamalkan oleh setiap dari kita terutamanya mereka yang telah disahkan mempunyai masalah hati berlemak Makanan yang baik boleh merendahkan tahap ...
Makan Muntah Bau Makanan Tak Boleh Jika Alahan Terlalu Teruk Amalkan Tip Ini

Makan Muntah Bau Makanan Tak Boleh Jika Alahan Terlalu Teruk Amalkan Tip Ini

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 403 hits
Biasanya trimester pertama kehamilan bagi sesetengah ibu memang mencabar Ada yang langsung tak boleh makan atau minum bau makanan tak boleh buat kerja berat dan macam macam lagi Alahan ini jika tak diatasi boleh menyebabkan ibu hamil tak be...
Cara Rawat Hati Bengkak Atau Hati Berlemak Dengan Selamat Dan Semulajadi

Cara Rawat Hati Bengkak Atau Hati Berlemak Dengan Selamat Dan Semulajadi

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 1015 hits
Assalamualaikum kawan kawan hari ni saya nak terangkan bagaimana suplemen menjadi salah satu cara rawat hati bengkak atau hati berlemak Semestinya suplemen yang akan saya terangkan ini adalah suplemen yang diiktiraf oleh Kementerian kesihat...
Menteri Elak Makan Ayam Kalau Harga Naik Jom

Menteri Elak Makan Ayam Kalau Harga Naik Jom

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 228 hits
Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaaan Datuk Hasan Malek mengajak orang ramai menukar selera daripada memakan ayam kepada menu lain seperti ikan dan daging sebagai usaha mengekang kenaikan harga ternakan itu Beliau berk...
Hari Hari Nak Makan Jajan Tak Bagi Mengamuk Tip Ini Mama Boleh Cuba Agar Anak Suka Makanan Sihat

Hari Hari Nak Makan Jajan Tak Bagi Mengamuk Tip Ini Mama Boleh Cuba Agar Anak Suka Makanan Sihat

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 593 hits
Anak kecil dan jajan atau snek kurang berkhasiat seolah olah tidak dapat dipisahkan Ibu mana yang tidak bimbang jika si manja gemar makan snek yang belum tentu kandungan nutrisinya Tambahan pula ada fakta yang menyatakan kanak kanak di Mala...
Dia Makan Mi Dari Bekas Makanan Orang

Dia Makan Mi Dari Bekas Makanan Orang

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 611 hits
Dia makan mi dari bekas makanan orang Sesetengah orang lebih gemar menjauhkan diri dari gelandangan atau orang yang kelihatan kurang waras lebih teruk lagi ada yang berprasangka bukan bukan meskipun golongan ini bukanlah seperti yang disang...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats