Ekzema Ibu Ayah Mesti Tahu Kaedah Rawatan Barulah Ekzema Terkawal


Untuk merawat anak yang mengalami ekzema, ibu bapa mesti tahu kaedah rawatan yang sesuai, barulah ekzema terkawal.  Ia bagi mengelakkan ekzema daripada merebak ke bahagian anggota badan yang lain.
Ekzema adalah salah satu ruam kulit kronik yang kelihatan kemerahan atau kering yang akan menjadi gatal. Malah ia akan menyebabkan anak anda berasa tidak selesa dan mungkin akan meragam!
Rawat Ekzema, Ibu Ayah Mesti Tahu Kaedah Rawatan Terdapat banyak jenis ruam kulit yang gatal. Salah satu ruam kulit yang gatal yang biasa adalah ekzema atopik (atopic aczema). Kanak-kanak yang berumur kurang lima tahun yang biasanya menghidap ekzema dan kebanyakannya yang berumur antara 2 sehingga 6 bulan. Namun sebanyak 60 sehingga 70 peratus antara mereka akan hilang ekzema apabila meningkat dewasa.
Ekzema mungkin disebabkan oleh reaksi keterlaluan sistem pertahanan badan. Bagaimanapun, tiada sesiapa pun mengetahui kenapa sesetengah orang menghidapinya. Kanak-kanak yang mempunyai sejarah keluarga yang menghidapi ekzema, asma atau masalah alergi hidung contohnya bersin, hidung berair apabila terkena habuk adalah antara mereka yang berisiko untuk mendapat ekzema.
Anak-anak kecil yang menghadapi salah ekzema akan mengalami ruam merah yang wujud (eczema flare) dan hilang kerap-kali pada kulit, biasanya pada bahagian sama. Apabila ruam merah ini hilang, kulit akan menjadi kering, sensitive dan kasar.

Baca artikel lain: Ekzema Kronik, 6 Bulan & Steroid, Izin Allah Sembuh! Bapa Kongsi Rawatan Anaknya
Barulah Ekzema Terkawal Antara faktor-faktor yang diketahui yang boleh menyebabkan ekzema berulang adalah berpeluh dan kepanasan, tekanan emosi dan alergi terhadap makanan tertentu sebagai susu lembu, telur atau pewarna makanan, boleh menyebabkan eczema flare berlaku. Jangkitan kuman bakteria terutamanya, Staphylococcus aureus, senang menyerang kepada kulit yang sudah pecah dan merah.
Ekzema boleh mengganggu kehidupan pesakitnya. Untuk mengatasinya ada yang mencuba semua jenis pembersih dan pelembap kulit, sesetengah cuba menyejukkan atau menghalang anak daripada bermain agar tidak berpeluh.
Namun jangan bimbang ekzema bukan penyakit berjangkit dan tidak merebak daripada satu orang kepada orang lain. Ia akhirnya akan sembuh atau gejala-gejalanya menjadi kurang serius apabila umur anak semakin meningkat.
Rawatan
Untuk menjaga anak ekzema anda perlu menjadi seorang yang cerewet. Soal makanan, pakaian dan penjagaan diri semuanya kena diteliti. Jangan main hentam sahaja. Jika tak jaga, memang keadan kulit anak akan menjadi merah, kering, gatal dan merekah.  Ada 4 rawatan yang biasa gunapakai untuk masalah ekzema. Namun, pastikan mendapat nasihat pegawai perubatan atau doktor di klinik berhampiran dengan anda.
Kredit foto: Pexels 1. Untuk kulit merah
Apabila kulit mempunyai tanda kemerahan atau berair (eczema flare) gunakan krim mengandungi steroid akan membantu mengawal inflamasi, kemerahan dan kegatalan. Namun penggunaannya mestilah atas nasihat doktor untuk mengelak kesan sampingan seperti penipisan kulit, jika cara penggunaan tidak sesuai.
Tempoh masa menggunakan krim akan dihadkan dan bahagian mana boleh sapukan ubat akan dijelaskan. Ada juga ibu bapa menggunakan rangkaian penjagaan diri yang menggunakan produk berunsurkan organik termasuk krim, losyen,mandian dan syampu.
2.Untuk kulit kering
Emollients adalah pelembap kuat yang akan membantu mengawal kulit menjadi terlalu kering dan pecah. Kanak-kanak direndam dalam air biasa (bukan panas)yang mengandungi pembersih selama 10 minit dan badan dikeringkan dengan kain bersih. Selepas itu, pelembap diurutkan keseluruhan badan. Proses ini mengambil masa selama 20 minit dan dilakukan sekurang-kurangnya satu kali sehari.
3.Antibiotik
Jangkitan dengan kuman bakteria kerap berlaku, dan krim yang mengandungi antibiotik atau dengan kombinasi steroid akan membantu mengawal jangkitan daripada berlaku secara berulang.
4.Antihistamin
Ubat ini digunakan untuk membantu anak-anak kecil tidur. Ini kerana ekzema boleh menyebabkan mereka tidak selesa kerana rasa kegatalan yang dialaminya.
Kredit foto: Pexels Perkara yang boleh dilakukan untuk mengelak ekzema:
a.Pakai pakaian daripada jenis kapas atau lembut.
b.Gunakan sabun lembut atau pembersih, bukan sabun untuk mandi.
c.Selepas mandi, keringkan badan dengan menepuk kulit perlahan dan jangan menggosok.
d.Mengelakkan daripadamenggaru, kerana senang untuk kuman jangkitkan kulit. Kuku dipotongkan pendek dan untuk bayi gunakan sarung tangan.
e.Jangan dedahkan anak kecil kepada cahaya matahari.
f.Jangan gunakan sabun wangi, atau bubble baths.
g.Sering membersihkan cadar dan pakaian anak kecil.
Info:
Tiada penyebab utama berlakunya ekzema tetapi selalunya ia melibatkan sejarah dalam ahli keluarga yang mempunyai ekzema, asma dan alergi. Jika anda mempunyai sejarah ini, risiko anak anda sebanyak 25 peratus dan jika anda dan pasangan anda mempunyai sejarah yang sama, anak anda berisiko 55 sehingga 65 peratus.
Kredit foto (top image): Pexels
Baca lagi: Ekzema Masalah Kulit Anak Berpunca Daripada Anak Stress? Ini Pencerahan Pakar!
 
 

 
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)
 
The post Ekzema, Ibu Ayah Mesti Tahu Kaedah Rawatan, Barulah Ekzema Terkawal appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ekzema-ibu-ayah-mesti-tahu-kaedah-rawatan-barulah-ekzema-terkawal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan Ini Info Penting Mesti Ambil Tahu

Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan Ini Info Penting Mesti Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 78 hits
Bagi yang pertama kali hendak buat ibu perlu tahu beberapa info penting sebelum berjumpa doktor Perkara utama yang perlu dilakukan terlebih dahulu ialah mengambil terlebih dahulu di rumah Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan p...
Ubat Sakit Lutut Dan Kaedah Rawatan Dari Rumah

Ubat Sakit Lutut Dan Kaedah Rawatan Dari Rumah

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 343 hits
Adakah anda sedang mengalami masalah sakit lutut Meskipun ia sinonim dengan warga emas namun ia juga boleh berlaku kepada golongan yang lebih muda disebabkan oleh faktor tertentu Adakah ubat sakit lutut boleh didapati di pasaran dan mampuka...
Ayah Saya Pernah Bercerita

Ayah Saya Pernah Bercerita

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 55 hits
Londo ZawawiSemasa dia bujang dan baru memulakan hidup di kolumpo Dia duduk kawasan flet sama dgn Jaafar Onn Jaafar Onn dikenali sebagai seorang yg sangat baik dan selalu menjemput rakan rakan flet bila ada makanan lebih sebab memang dia su...
Anak Perempuan Nak Jaga Memang Payah Tapi Kalau Mak Ayah Sabar Ganjaran Syurga Menanti

Anak Perempuan Nak Jaga Memang Payah Tapi Kalau Mak Ayah Sabar Ganjaran Syurga Menanti

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 101 hits
Menjaga memang payah Banyak cabaran yang perlu dilalui Sebenarnya banyak ganjaran pahala yang mak ayah akan dapat bila menyantuni Anak Perempuan Nak Jaga Memang Payah Anak lelaki dan perempuan kedua duanya pun ada cabaran berbeza Yang penti...
Saat Sang Anak Dan Ayah Menjadi Kuasa Hukum Di Sengketa Pilpres 2024

Saat Sang Anak Dan Ayah Menjadi Kuasa Hukum Di Sengketa Pilpres 2024

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 47 hits
Otto menjadi kuasa hukum Jessica Wongso yang merupakan terpidana atas perkara tersebut
Kencing Kotor Bayi Juga Berisiko Mak Ayah Sila Peka Bila Anak Tak Selera Makan Minum Susu

Kencing Kotor Bayi Juga Berisiko Mak Ayah Sila Peka Bila Anak Tak Selera Makan Minum Susu

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 92 hits
Seperti orang dewasa juga berisiko mengalami penyakit Ibu dan ayah perlu lebih peka dengan sebarang perubahan pada anak seperti tiada selera makan dan kurang minum susu Antara perkara yang perlu diperhatikan ialah seperti bau yang busuk ter...
Anak Menangis Biarkan Saja Sampai Reda Betul Ke Cara Macam Ni Mak Ayah Jangan Tersalah

Anak Menangis Biarkan Saja Sampai Reda Betul Ke Cara Macam Ni Mak Ayah Jangan Tersalah

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 92 hits
Bila anak menangis ada kata kata sumbang supaya membiarkan sahaja anak sehingga anak reda dengan sendirinya Betul ke cara macam ini Hakikatnya menangis adalah tanda dan cara bayi dan anak berkomunikasi dengan ibunya Disebabkan hal itulah bi...
Duduk Celah2 Barang Niaga Ayah Video Abang Dodoikan Adik Sentuh Hati Ramai

Duduk Celah2 Barang Niaga Ayah Video Abang Dodoikan Adik Sentuh Hati Ramai

papar berkaitan - pada 31/3/2024 - jumlah : 120 hits
Perkongsian video abang dodoikan adik di celah celah barang perniagaan bapanya telah menyentuh hati pengguna media sosial apabila dikongsi di platform TikTok seminggu lalu Adik langsung tak nangis Menerusi hantaran yang dibuat oleh pengguna...
Pilih Kasih Mak Ayah Selalu Puji Anak Kesayangan Dalam Diam Ada Anak Lain Yang Memendam Perasaan

Pilih Kasih Mak Ayah Selalu Puji Anak Kesayangan Dalam Diam Ada Anak Lain Yang Memendam Perasaan

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 108 hits
Mak ayah yang mempunyai sikap pilih kasih selalu memuji anak yang menjadi kesayangan tanpa sedar ada anak lain yang memendam perasaan tidak puas hati Sebagai ibu bapa memang kita tak dapat lari daripada melakukan kesilapan dalam mendidik an...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally