Ecrl Kekalkan Jajaran Yang Dirunding Semula Jangan Membazir



Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang dicadangkan oleh menteri kerajaan ‘tebuk atap’ Perikatan Nasional untuk kembali ke laluan asal dikhuatiri akan membazirkan puluhan bilion ringgit wang rakyat selepas berjaya dijimatkan oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini.
Bagi Ahli Parlimen Ledang, Syed Ibrahim Syed Noh, ‘Jajaran BN’ tersebut akan menghakis penjimatan kos sebanyak RM 21.5 bilion yang berjaya diperolehi dalam rundingan semula bersama pihak kontraktor dan kerajaan China sebelum ini.
“Meskipun ada yang berkata pengurangan kos kerana perubahan spesifikasi dan pemendekan landasan, namun pada asasnya jumlah penjimatan sebanyak RM21.5 bilion boleh dimanfaatkan untuk projek infrastruktur pengangkutan lain atau dalam sektor ekonomi terjejas teruk akibat wabak Covid-19.
“Justeru, soal utama ialah isu penambahan kos yang sangat tinggi sekiranya Jajaran BN dilaksanakan,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut penganalisis CGS-CIMB, penjajaran semula Seksyen C daripada skop semasa Putrajaya-Pelabuhan Klang kepada skop asal Gombak-Pelabuhan Klang akan meningkatkan kos sebanyak sekurang-kurangnya RM5 bilion daripada kos penuh ECRL semasa RM44 bilion.
Malah menurut mereka lagi, jika diukur nilai potensi tambahan kerja berdasarkan julat RM5 bilion, RM8 bilion dan RM20 bilion, maka kos penuh semasa ECRL sebanyak RM44 bilion boleh membengkak sebanyak 11.4% kepada RM49 biion (minimum), 18.2% kepada RM52 bilion atau sehingga 46% kepada RM64 bilion.
Soal kedua pula, kata Syed Ibrahim, adalah kelemahan projek asal yang melibatkan kurang 40% penyertaan kontraktor tempatan.
“Dengan Jajaran BN yang melibatkan pembinaan terowong merentasi Banjaran Titiwangsa, dikhuatiri manfaat besar diperolehi oleh kontraktor turnkey China Communications Construction Co Ltd (CCCC) yang melaksanakan sebahagian besar kerja-kerja pembinaan terowong projek mega itu.
“Sedangkan penglibatan kontraktor tempatan berjaya ditambah ketika rundingan semula dilakukan,” katanya yang juga Pengerusi KEADILAN Negeri Johor.
Manakala soal ketiga, menurut Syed Ibrahim, merupakan faktor kemusnahan alam sekitar yang teruk. Katanya, jika Jajaran BN dikembalikan maka Klang Gate Quartz Ridge yang telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai khazanah alam semula jadi dunia akan musnah.
“Saya percaya, kerajaan PH di bawah Menteri Pengangkutan Anthony Loke telah mengambil kira pelbagai faktor dalam merunding semula jajaran projek ECRL dan oleh itu ia tidak wajar diubah. InsyaAllah saya akan bawa isu ini ke sidang parlimen yang akan datang.
“Projek berskala besar seperti ECRL ini seharusnya dilaksanakan dengan menilai segenap faktor dan menjadikan pembangunan negara dan rakyat sebagai kiblat utama, tanpa mengenepikan faktor alam sekitar,” katanya.
Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong berkata Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail memohon untuk mengembalikan jajaran asal melibatkan Bentong dan Gombak dalam projek ECRL tersebut.
Sewaktu pentadbiran PH, stesen Bentong dan Gombak digugurkan kerana melibatkan kos melampau dalam pembinaan terowong sepanjang 17.8km melalui Ridge Quartz Klang Gates, khazanah alam semulajadi rabung kuarza tulen terpanjang di dunia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28646

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
K Jaan Pn Pertimbang Kembalikan Jajaran Asal Laluan Ecrl Laporan

K Jaan Pn Pertimbang Kembalikan Jajaran Asal Laluan Ecrl Laporan

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 663 hits
Di bawah BN jajaran ECRL akan melalui Kelantan Terengganu dan Pahang sebelum menuju ke Selangor melalui Gombak dan ke Serendah serta Pelabuhan Klang Walau bagaimanapun jajaran semula yang dicadangkan pentadbiran PH tidak lagi akan melalui B...
Ecrl Apa Perlu Ikut Jajaran Bn Tingkatkan Kos Pembinaan

Ecrl Apa Perlu Ikut Jajaran Bn Tingkatkan Kos Pembinaan

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 225 hits
ECRL Apa perlu ikut jajaran BN tingkatkan kos pembinaan Oleh July 09 2020Cadangan kerajaan tebuk atap Perikatan Nasional untuk mengkaji semula jajaran Projek Laluan Rel Pantai Timur ditentang oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ...
Wee Mb Pahang Cadang Tukar Jajaran Ecrl Balik Ke Asal

Wee Mb Pahang Cadang Tukar Jajaran Ecrl Balik Ke Asal

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 517 hits
MALAYSIAKINIMenteri Pengangkutan Wee Ka Siong hari ini berkata cadangan untuk mengembalikan projek Laluan Rel Pantai Timur balik ke jajaran asal datang dari Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail Kami mengadakan pertemuan bulan lalu yang...
Wee Ka Siong Bidas Anthony Loke Berkenaan Jajaran Ecrl

Wee Ka Siong Bidas Anthony Loke Berkenaan Jajaran Ecrl

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 347 hits
Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong menjawab kenyataan pendahulunya Anthony Loke bahawa cadangan mengembalikan semula jajaran asal Projek Laluan Rel Pantai Timur oleh kerajaan Perikatan Nasional bertujuan Negeri Sembilan Saya menghormati pend...
Jangan Terdesak Bergantung Pada Dahan Rapuh Yang Menekan Kita Anwar Ibrahim

Jangan Terdesak Bergantung Pada Dahan Rapuh Yang Menekan Kita Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 301 hits
Kita harus kembali kepada landasan perjuangan demikian menurut Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada siaran langsung di Facebook Pakatan Harapan malam ini Beliau berkata demikian sebagai gesaan kepada rakan rakan di dalam Pakatan Harap...
Menkes Jangan Sampai Laboratorium Menjadi Episentrum Baru

Menkes Jangan Sampai Laboratorium Menjadi Episentrum Baru

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 224 hits
Dalam kesempatan itu Menkes Terawan Agus Putranto mengatakan pengembangan teknologi dari hasil riset dan inovasi akademisi sangat bagus dan dibutuhkan
Kalau Anak Buat Perangai Tak Nak Dengar Cakap Jangan Salahkan Dia Ini Peluang Untuk Kita Baiki Diri

Kalau Anak Buat Perangai Tak Nak Dengar Cakap Jangan Salahkan Dia Ini Peluang Untuk Kita Baiki Diri

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 343 hits
Jika anda mendapat anak yang susah mendengar cakap jangan terus menyangka memang nasib anda dapat anak yang begitu Itu maksudnya menyalahkan nasib atau menyalahkan Tuhan Kedegilan anak ada satu peluang untuk anda belajar bagaimana untuk mem...
Jangan Tak Claim

Jangan Tak Claim

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 317 hits
pru14 lalukalah ja BN ramai adun aptiba tiba jadi jaguhlompat jauh lompat tinggilompat kijanglompat katak toing toingbaguslah juga kira bn dah bersih segala kotoranmacam PKR respek la sebab berani buang virus dalam parti yang atas ngam chin...
Pakat Gembleng Air Kelantan Jangan Pas Umno Berkelahi Tengah Jalan Sudah

Pakat Gembleng Air Kelantan Jangan Pas Umno Berkelahi Tengah Jalan Sudah

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 400 hits
Berkurun lama kelantan menghadapi masalah air dan isu air juga kerap kali dijadikan modal politik namun penyelesaian tetap gagal Sehinggalah MP kelantan sendiri dilantik menjadi menteri selepas kejatuhan kerajaan PH disebabkan Kepala PH sen...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort

Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas