Duit Raya Anak Hilang Tanpa Kesan Ini Cara Terbaik Ibu Ayah Kena Buat


Raya dah habis tapi duit raya anak-anak dah simpan ke belum? Ingat ya, sementara anak-anak masih kecil ibu bapa dianggap pemegang amanah duit anak. Tidak kira jumlahnya banyak atau sedikit, penting untuk buat simpanan. Bagaimanapun ada sesetengah ibu bapa lebih selesa menyimpan duit raya anak-anak di rumah sahaja kerana kekangan waktu untuk pergi menyimpan di tempat yang lebih selamat.
Sebenarnya cara simpanan begini tidak begitu disarankan kerana dalam sesetengah situasi, mungkin duit raya ini akan dibelanjakan. Simpanan di rumah juga tidak selamat kerana kita mungkin tersalah letak dan duit ini tidak dapat ‘dikesan’. Dalam zaman moden, sesetengah orang lebih selesa untuk memberi duit raya melalui online. Cara ini lebih mudah untuk ibu bapa membuat pengesanan dan bonusnya, ia boleh terus dipindahkan ke tempat yang lebih selamat!

Galakkan Anak Untuk Sama-Sama Menyimpan!
Sekiranya mendapat galakan dari ibu bapa, sudah tentu anak-anak boleh dididik untuk menyimpan duit sendiri. Melalui perkongsian untuk segmen Borak Pa&Ma, Pn Kay Bee Rahim yang merupakan seorang Perunding Kewangan Bertauliah ada menjelaskan tentang kaedah yang boleh digunakan untuk melatih anak suka menyimpan duit mereka:

Dari perkongsian ini, kita boleh juga gunakan untuk simpanan duit raya. Apabila menerima duit raya dari ahli keluarga atau rakan-rakan, kita boleh mewujudkan tabung khas untuk anak-anak. Masukkan semua duit raya anak-anak ke dalam tabung dan kira jumlahnya. Kemudian, bolehlah disimpan atau dilaburkan di tempat yang lebih ‘selamat’.
Sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab untuk menguruskan kewangan anak-anak, kita harus pastikan kaedahnya betul. Jadi tidak akan ada sebarang masalah dalam mengendalikan duit anak secara berkesan. Paling bagus bila kita boleh simpan semua duit anak tetapi ajarkan juga kepada mereka apa itu simpanan wang dan apa kepentingannya.
Apabila dididik dari awal tentang kebaikan menyimpan duit, anak-anak pasti akan teruja dan suka untuk menyimpan. Jika anak mahu menguruskan duit mereka sendiri, ketika inilah ibu bapa perlu bijak memainkan peranan. Wujudkan situasi win-win. Macam mana tu?

Sebagai contoh, ibu bapa boleh berkongsi perancangan kewangan yang telah dibuat. Ceritakan kepada mereka kegunaan duit yang disimpan adalah untuk kebaikan mereka pada masa akan datang. Tip terbaik untuk buat anak lebih seronok untuk menyimpan duitnya adalah dengan berkongsi jumlah duit raya yang ada dalam simpanannya. Berikan mereka kata-kata semangat untuk terus menyimpan, pasti mereka teruja!
Satu lagi contoh lain apabila anak meminta untuk membelanjakan duit rayanya. Tak salah pun kerana itu duit mereka. Jadi janganlah dihalang tetapi ibu bapa boleh buat ‘perjanjian’ dengan anak. Duit raya yang ada boleh dibelanjakan tetapi perlu juga disimpan. Jadi, guna formula 30 peratus untuk belanja dan 70 peratus lagi untuk disimpan.
Jangan paksa tapi ceritakan kepada anak mengapa kita perlu membuat simpanan. Dengan penjelasan yang betul, anak-anak akan jadi lebih mudah faham dan tidak kisah duit raya mereka disimpan. Jangan pula terlalu ikutkan kemahuan anak sehingga semua duit rayanya habis dibelanjakan.
Tempat Terbaik Untuk Buat Simpanan, Ibu Bapa Kena Tahu!
Salah satu perkara yang difikirkan ketika mahu buat simpanan, di mana yang paling sesuai? Ibu bapa akan membuat survey dan memilih cara simpanan terbaik dan paling mudah. Tak perlu fikir lagi, pelaburan yang dibuat di ASNB sememangnya menjadi pilihan!
Tahukah anda, ASNB sedang menjalankan kempen Labur Raya 2021 ASNB yang telah bermula sejak 15 Mei sehingga 31 Julai 2021 ini? Yang menariknya kempen ini kerana dengan membuat simpanan duit raya, anda dapat lagi duit raya!

ASNB telah mengambil inisiatif untuk memberikan duit raya kepada 3000 orang kanak-kanak yang membuat simpanan. Apabila membuat simpanan dan pelaburan di ASNB, anda berpeluang untuk memenangi sehingga RM200,000 untuk dikongsikan bersama. Anda boleh memilih sama ada untuk menyimpan di akaun ASB, ASB 2 atau ASB 3 Didik.
Dalam keadaan sekarang, agak sukar untuk kita membuat simpanan melalui kaunter atau ejen-ejen ASNB. Gunakan saluran digital seperti portal myASNB dan aplikasi, perbankan internet atau mesin ATM Maybank untuk memasukkan duit ke akaun anak anda.
Supaya lebih konsisten menyimpan, anda boleh membuat potongan Auto Labur dengan pendaftaran serendah RM30 sahaja untuk akaun anak-anak. Jika belum mendaftar Auto Labur, anda berpeluang untuk mendapat rebat sebanyak RM10 sekiranya menjadi salah seorang daripada 2500 pendaftar pertama Auto Labur Akaun Bijak.
Macam Mana Nak Daftar Auto Labur?
Jangan susah hati, prosesnya mudah dan tidak mengambil masa yang lama.
1. Log masuk myASNB.
2. Pilih Akaun Bijak.
3. Tetapkan jumlah dan tarikh potongan bulanan.
4. Pendaftaran anda telah berjaya!

Nak tahu lebih lanjut tentang KEMPEN LABUR RAYA 2021 ASNB? Klik sahaja di SINI
The post Duit Raya Anak ‘Hilang Tanpa Kesan’? Ini Cara Terbaik Ibu Ayah Kena Buat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/duit-raya-anak-hilang-tanpa-kesan-ini-cara-terbaik-ibu-ayah-kena-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 298 hits
Soalan biasa yang ditanyakan oleh ibu bapa di antara membaca bercakap dan menulis mana satu nak dimulakan dulu Ini kerana ibu bapa risau anak anak akan ketinggalan dengan rakan rakan seusianya Bagi ibu bapa yang nak tahu lebih jelas Terapis...
Cara Pindah Duit Anak Dan Sendiri Ke Tabung Haji Secara Online

Cara Pindah Duit Anak Dan Sendiri Ke Tabung Haji Secara Online

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 698 hits
Sebelum ini saya pindah duit raya anak anak ke Tabung Haji melalui Akaun lain seperti CIMB dan Maybank tapi masa nak cuba Raya 2021 tahun ini tak dapat search Lembaga Tabung Haji di bahagian Paybills CIMB Baru teringat ada THijARI yang jara...
Anak Tkw Hilang Kontak Dengan Ibu Selama 17 Tahun Pak Jokowi Saya Mohon Bantuannya

Anak Tkw Hilang Kontak Dengan Ibu Selama 17 Tahun Pak Jokowi Saya Mohon Bantuannya

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 166 hits
Selama ini Sinta hanya mengenal sang ibu dari foto yang masih tersimpan di rumah Bahkan hingga beranjak dewasa dia tidak pernah mendengar suara ibunya Karena kontak terakhir dengan Ani saat usia Sinta baru satu tahun lebih
Ayah Hilang Kerja Sambut Hari Jadi Dengan 2 Biji Pisang Sebiji Limau Anak Seronok Sangat

Ayah Hilang Kerja Sambut Hari Jadi Dengan 2 Biji Pisang Sebiji Limau Anak Seronok Sangat

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 378 hits
Dalam keadaan pandemik Covid 19 yang melanda seluruh dunia dan tak tahu bila pengakhirannya ada yang masih lagi bernasib baik dapat bekerja dan menyara keluarga Tapi sebaliknya bagi yang terjejas pendapatan mereka sekarang hanya hidup ala k...
Anak Tak Dengar Kata Melawan Sebabnya Ibu Ayah Suka Ugut Tapi Tak Buat

Anak Tak Dengar Kata Melawan Sebabnya Ibu Ayah Suka Ugut Tapi Tak Buat

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 205 hits
Pergi mandi sekarang nanti mak buang semua mainan Ni antara silap paling besar ibu bapa di Malaysia ni Aku ada seorang kenalan ni anaknya sangat dengar kata tak melawan cakap Sejuk saja hati tengok Aku pelik nak kata kawan aku ni garang tak...
Musim Pandemik Kuatkan Sistem Imuniti Anak Ini Cara Terbaik

Musim Pandemik Kuatkan Sistem Imuniti Anak Ini Cara Terbaik

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 267 hits
Dalam musim pandemik seperti sekarang sangat penting untuk ibu ayah mengambil berat tentang sistem imuniti anak anak Biarpun sekarang mereka masih belum dibenarkan ke sekolah dan menjalani PdPR di rumah namun jangan ambil ringan soal kesiha...
Ada Aturannya Begini Cara Bijak Memberi Reward Ke Anak Agar Nggak Kebablasan

Ada Aturannya Begini Cara Bijak Memberi Reward Ke Anak Agar Nggak Kebablasan

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 225 hits
Berlaku untuk orang tua milenial juga di mana nggak semua hal itu tentang reward tapi juga punishment
Salute Cara Pak Azad Tegur Anak Buat Salah Soalan Terakhir Tu Tak Sangka Dia Nak Tanya

Salute Cara Pak Azad Tegur Anak Buat Salah Soalan Terakhir Tu Tak Sangka Dia Nak Tanya

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 248 hits
Sudah menjadi tanggung jawab ibu ayah untuk mendidik anak anak agar mereka membesar menjadi individu yang terbaik Lumrah anak yang sedang membesar pasti ada masanya akan bergaduh antara adik beradik Namun bagaimana cara terbaik untuk kita m...
Kemaskini Mysejahtera Cara Update Status Kesihatan Ibu Mengandung Menyusu Bayi

Kemaskini Mysejahtera Cara Update Status Kesihatan Ibu Mengandung Menyusu Bayi

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 548 hits
KEMASKINI MySEJAHTERA CARA UPDATE STATUS KESIHATAN IBU MENGANDUNG MENYUSU BAYI Untuk makluman setiap rakyat Malaysia anda wajib membuat kemaskini status kesihatan di Bagaimanakah cara kemaskini MySejahtera BAGAIMANA JIKA GAGAL MEMBUAT KEMAS...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan