Dua Kali Tumbang Di Kedah Layakkah Mukhriz Cabar Presiden Ppbm Untuk Jadi Pm



17 Mei 2020, ADUN Jeneri (PAS), Muhamad Sanusi Md. Nor, mengangkat sumpah di hadapan DYMM Sultan Kedah, Sultan Salehuddin Ibni Al Marhum Sultan Badlishah di Istana Anak Bukit, Alor Setar, Kedah.

Dengan sempurnanya majlis tersebut, maka secara rasminya untuk kali kedua Mukhriz disingkirkan dari jawatan sebagai Menteri Besar Kedah kerana kehilangan sokongan majoriti dari ADUN negeri Kedah.

Kali pertama Mukhriz disingkirkan dari jawatan Menteri Besar Kedah adalah pada tahun 2016 ketika era pemerintahan Barisan Nasional di peringkat pusat dan negeri.

Mukhriz mendakwa kali pertama beliau disingkirkan adalah kerana kritikan pedas beliau terhadap DS Najib yang menjadi Perdana Menteri ketika itu.

Kali ini pula, Mukhriz mendakwa beliau disingkirkan kerana mencabar Muhyiddin dalam jawatan Presiden PPBM dan juga kerana beliau menyokong usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri yang akan dibawa oleh bapa beliau, Dr. Mahathir di Dewan Rakyat nanti.


Ironinya, penyebab beliau disingkirkan dari kerusi Menteri Besar pada kali ini setelah dua ADUN PKR, Dr Robert Ling Kui Ee (Sidam) dan Azman Nasrudin (Lunas), keluar parti dan mengisytiharkan sokongan kepada PN pada 12 Mei lalu (BACA DI SINI).

Langkah itu disusuli dengan empat ADUN PPBM yang hilang kepercayaan terhadap kepimpinan beliau menerajui Kerajaan Negeri Kedah.

Apa pun alasan yang diberikan oleh Mukhriz sebagai penyebab tersingkirnya beliau dari kerusi Menteri Besar Kedah, jelas membuktikan keupayaan dan kredibiliti beliau sebagai seorang pemimpin diragui.



Sangat jelas peningkatan karier politik Mukhriz sebenarnya didukung dan dibayangi oleh pengaruh bapa beliau, Dr. Mahathir (BACA DI SINI).

Sekiranya Mukhriz gagal mendapatkan kepercayaan dan sokongan dari sekurang-kurangnya 19 ADUN peringkat negeri yang akan mengekalkan beliau sebagai Menteri Besar, apakah nanti bila sekiranya beliau dilantik menjadi Perdana Menteri, beliau mampu mengekalkan sokongan sekurang-kurangnya 112 Ahli Dewan Rakyat?

Malaysia memerlukan sebuah kerajaan yang kukuh dengan keadaan politik yang stabil setelah ekonomi negara dan keyakinan pelabur luar terjejas teruk akibat dari pemerintahan Kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan.
Memburukkan keadaan setelah Kerajaan Pakatan Harapan tumbang, negara dilanda pula wabak pandemik Covid-19.
Negara sudah tidak mampu menghadapi krisis politik seperti yang berlaku ketika di penghujung riwayat Kerajaan Pakatan Harapan.
Parti mana pun yang akan membentuk kerajaan, sama ada Muafakat Nasional atau Kerajaan Perikatan Nasional dapat dikekalkan selepas undi tidak percaya yang dijangka akan diadakan pada bulan Jun ketika Parlimen bersidang nanti, perlu membentuk sebuah kerajaan yang kukuh supaya usaha menjana dan membangunkan ekonomi negara dapat dilakukan dengan segera supaya negara tidak terjebak dalam krisis ekonomi yang lebih teruk.
Ahli Dewan Rakyat mesti membuat pilihan yang bijak ketika undi tidak percaya dilakukan dan sekiranya parlimen dibubarkan, rakyat perlu bijak dalam memberikan mandat kepada parti politik yang akan membentuk kerajaan baharu.
Yang pastinya, jangan dibiarkan Pakatan Harapan yang ditunjangi oleh DAP memerintah Malaysia buat kali kedua.
Pengalaman selama 22 bulan di bawah pemerintahan Pakatan Harapan sewajarnya membuatkan rakyat serik untuk memilih mereka semula.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://theunspinners.blogspot.com/2020/05/dua-kali-tumbang-di-kedah-layakkah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentasan 682 Panas Mukhriz Mahathir Dedah Punca Ph Tumbang Di Kedah

Rentasan 682 Panas Mukhriz Mahathir Dedah Punca Ph Tumbang Di Kedah

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 293 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 682 1 UNTUK APA MOU PERIKATAN NASIONAL TANPA IKATAN UNDANG UNDANG 2 HARGA BARANGAN BASAH NAIK MENJELANG PERAYAAN BUKAN FENOMENA BAHARU 3 APA CERITA DI SEBALIK TABIR PENGERUSI BURSA MALAYSIA 4 MENTERI BESAR SELANGOR ME...
Kedah Kerajaan Mukhriz Tumbang

Kedah Kerajaan Mukhriz Tumbang

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 413 hits
SUNGAI PETANI Umpama retak menanti belah Kerajaan Pakatan Harapan Kedah sudah sampai ke garisan penamat apabila dua adun PKR Azman Nasaruddin dan Dr Robert Ling Kui Ei secara rasminya mengishtihar keluar parti dan menyokong sepenuhnya kepim...
Dua Adun Pkr Umum Keluar Parti Kerajaan Kedah Tumbang

Dua Adun Pkr Umum Keluar Parti Kerajaan Kedah Tumbang

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 326 hits
Dua Ahli Dewan Undangan Negeri Kedah dari PKR hari ini mengisytiharkan keluar parti untuk menjadi ADUN Bebas dan menyatakan sokongan kepada Perikatan Nasional Mereka adalah ADUN Lunas Azman Nasrudin dan ADUN Sidam Dr Robert Ling Kui Ee Susu...
Tun M Jatuh Di Pusat Mukhriz Tumbang Di Kedah Tiba Masanya Tun M Sokong Anwar

Tun M Jatuh Di Pusat Mukhriz Tumbang Di Kedah Tiba Masanya Tun M Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 275 hits
Kejatuhan kerajaan PH di Pusat angkara pembelotan dan khianat dari kalangan pimpinan Bersatu dan Keadilan memberi satu pengajaran besar terhadap PH terutamanya kepada Tun M sendiri selaku PM ketika itu Kesannya maka berlaku pula pengkhianat...
Kedah Tumbang Kali Ni Hang Mungkin Berjaya Tapi Bukan Untuk Pilihanraya Akan Datang

Kedah Tumbang Kali Ni Hang Mungkin Berjaya Tapi Bukan Untuk Pilihanraya Akan Datang

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 247 hits
Siapa suruh dia cabar Azmin kata seorang ahli parlimen yang merupakan penyokong Azmin kepada Malaysia Dateline Kedah jatuh Siapa suruh cabar Azmin kata MP penyokong AzminKerajaan Kedah dikatakan bakal jatuh ekoran tindak balas Menteri Kanan...
Mukhriz Letak Jawatan Mb Kedah Kali Kedua

Mukhriz Letak Jawatan Mb Kedah Kali Kedua

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 445 hits
Mukhriz Mahathir hari ini mengumumkan peletakan jawatannya sebagai menteri besar berkuat kuasa serta merta selepas tidak lagi memiliki sokongan majoriti dalam Dewan Undangan Negeri Kedah Timbalan Presiden Bersatu itu berkata beliau sudah me...
Sekali Kena Cukuplah Ini Dua Kali Saya Pun Kesian Juga Kata Sanusi Kepada Mukhriz

Sekali Kena Cukuplah Ini Dua Kali Saya Pun Kesian Juga Kata Sanusi Kepada Mukhriz

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 333 hits
Pengarah Pilihan Raya PAS Muhamad Sanusi Md Nor menyuarakan simpatinya terhadap Mukhriz Mahathir kerana dua kali berdepan kehilangan majoriti sokongan Adun sepanjang menjadi menteri besar Kedah Sanusi yang dikatakan antara calon menteri bes...
Mukhriz S Rule In Kedah To End Today

Mukhriz S Rule In Kedah To End Today

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 287 hits
Mukhriz Mahathir s fall from power in Kedah is imminent KUALA LUMPUR The fall of Mukhriz Mahathir in Kedah is imminent with at least two Pakatan Harapan assemblymen set to announce that they no longer support the menteri besar Two PKR assem...
Kedah Jatuh Siapa Suruh Cabar Azmin Kata Mp Penyokong Azmin

Kedah Jatuh Siapa Suruh Cabar Azmin Kata Mp Penyokong Azmin

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 308 hits
MALAYSIA DATELINE Kerajaan Kedah dikatakan bakal jatuh ekoran tindak balas Menteri Kanan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali selepas Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir mengumumkan tidak akan mematuhi keputusan kerajaan Pusat mengenai ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran