Dua Bayi Derita Masalah Jantung Perlu Bantuan


Nailah dipangku ibunya Siti Fatima ketika berkunjung ke pejabat One Hope Charity and Welfere. Gambar kanan: Muhammad Hamzah




BUKIT MERTAJAM: Dua bayi berusia 24 hari dan setahun tiga bulan yang menghidap masalah jantung memerlukan sumbangan orang ramai bagi menampung kos pembedahan kerana keadaan mereka semakin lemah dan perlu dibedah segera.

 
Menurut pasangan Mohamad Norhisyam Alias dan isterinya Siti Afirah Al-Abidah Saliman, anak sulung mereka, Muhammad Hamzah yang lahir pada 13 Oktober lalu menghadapi masalah kesihatan selepas doktor mengesahkan kandungan oksigen dalam darahnya berada pada tahap rendah.

 
"Muhammad Hamzah masih berada di hospital dan bergantung dengan alat bantuan pernafasan. Pemeriksaan lanjut telah dijalankan dan mendapati saluran darah jantungnya tumbuh ganjil dengan arah songsang. Kami memerlukan sekurang-kurangnya RM80,000 untuk kos pembedahan," katanya ketika ditemui Sinar Harian baru-baru ini.

 

Mohamad Norhisyam berkata, doktor pakar memaklumkan, Muhammad Hamzah perlu dibedah dalam tempoh dua minggu bagaimanapun terdapat masalah pembiayaan kos pembedahan memandangkan dia hanya bekerja sebagai pegawai pengurusan di sebuah kilang dengan pendapatan RM1,600 sebulan manakala Siti Afirah Al-Abidah pula seorang guru tahfiz dengan gaji RM1,050 sebulan.

 
Buntu dengan masalah kewangan yang dihadapi pasangan masing-masing berusia 27 tahun itu mendapatkan bantuan daripada badan amal One Hope Charity and Welfare bagi mengumpul dana untuk bayi berkenaan.

 



Nasib sama menimpa pasangan Abdul Rahman Zakaria, 39, dan isterinya Siti Fatima, 36 apabila anak bongsu mereka Nailah Farafishah disahkan menghidap jantung berlubang (ASD/CSD).

 
Akibat penyakit itu, injap jantung bayi berkenaan bocor pada bulan Ogos tahun lalu namun hospital memutuskan dia hanya sesuai untuk menjalani pembedahan setelah mencapai berat badan 4 kilogram (kg).

 
"Pada Februari lalu berat badan Nailah sudah 4 kilogram, tetapi penggunaan ubat yang merawat jantungnya menimbulkan kesan buruk kepada buah pinggangnya.

 
"Disebabkan itu pembedahan mesti segera dijalankan dan kini Nailah masih berada di Hospital Seberang Jaya untuk mendapatkan rawatan," ujarnya.

 
Abdul Rahman yang berkhidmat di Klinik Kesihatan runsing dengan nasib anaknya tambahan pula dia kini bertugas di Penjara Jawi untuk pemeriksaan koronavirus (Covid-19).

 
Menurutnya, setakat ini sebanyak RM70,000-00 dana telah berjaya dikutip hasil sumbangan daripada kawan-kawan namun masih kekurangan RM10,000.

 
Dalam pada itu, Pengerusi One Hope Charity and Welfere, Chua Sui Hui berkata, bagi membantu kedua-dua bayi berkenaan pihaknya melancarkan tabung khas bagi mengumpul dana untuk mereka.

 
Orang ramai boleh menyalurkan sumbangan melalui akaun One Hope Charity & Welfare Berhad di akaun Public Bank Berhad 3193433435.

 
--sinarharian



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/11/dua-bayi-derita-masalah-jantung-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bawa Bayi Dua Bulan Lepas Gian

Ibu Bawa Bayi Dua Bulan Lepas Gian

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 247 hits
Ibu muda bersama bayi lelakinya yang ditahan oleh AADK dalam serbuan di sebuah rumah kosong petang semalam BUKIT MERTAJAM Seorang wanita tergamak membawa bayi kecilnya berusia dua bulan ke sebuah rumah kosong di sebuah flat di sini semata m...
Belanjawan 2021 Bantuan One Off Tak Bantu Selesai Masalah Rakyat

Belanjawan 2021 Bantuan One Off Tak Bantu Selesai Masalah Rakyat

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 260 hits
BANGI 21 Rabiulawal 1442H Sabtu Walaupun Belanjawan 2021 berfokus kepada rakyat namun terdapat beberapa kelompongan yang perlu dipertimbang semula oleh kerajaan sebelum ia diluluskan Ini kerana pendekatan kerajaan melalui belanjawan tahun h...
Pelanggan Miliki Dua Pilihan Bagi Bantuan Pembayaran Bersasar

Pelanggan Miliki Dua Pilihan Bagi Bantuan Pembayaran Bersasar

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 253 hits
KUALA LUMPUR 7 NOV Para peminjam daripada kategori B40 yang merupakan penerima Bantuan Sara Hidup dan bakal penerima Bantuan Prihatin Rakyat serta perusahaan mikro mempunyai dua pilihan berkaitan bantuan pembayaran bersasar Menurut Persatua...
Semua Kuku Kaki Tangan Gugur Adik Faris Derita Kulit Rapuh Perlukan Bantuan Beli Kelengkapan Cuci Luka Susu Khas

Semua Kuku Kaki Tangan Gugur Adik Faris Derita Kulit Rapuh Perlukan Bantuan Beli Kelengkapan Cuci Luka Susu Khas

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 330 hits
Tidak seperti kanak kanak lain dia tidak boleh terdedah kepada cuaca panas tidak boleh menggaru dan tidak boleh tergeser dengan apa jua barangan termasuk pakaian dan mainan jika tidak kulitnya akan terluka melepuh dan tertanggal Itu penderi...
Bayi Berhenti Menangis Bila Di Dukung Bukan Sebab Mengada Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Degupan Jantung

Bayi Berhenti Menangis Bila Di Dukung Bukan Sebab Mengada Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Degupan Jantung

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 424 hits
Jika si comel anda sedang asyik menangis dan tiada tanda yang menunjukkannya akan berhenti cuba dukung mereka dan lihat apa akan berlaku Pasti sahaja bayi akan berhenti menangis serta merta Bukan Ikuti artikel ini untuk mengetahui punca bay...
Jenis Makanan Sihat Untuk Jantung

Jenis Makanan Sihat Untuk Jantung

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 402 hits
Tahukah anda selepas serangan jantung yang pertama jika tidak dibendung dan dicegah anda akan mudah dapat yang kedua terutama jika tidak jaga pemakanan Ada pelbagai jenis makanan untuk sakit jantung Pilihan pemakanan sihat amat penting buat...
Ye Ke Pengidap Hipotiroid Pun Boleh Dapat Jantung Laju

Ye Ke Pengidap Hipotiroid Pun Boleh Dapat Jantung Laju

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 264 hits
YE KE PENGIDAP HIPOTIROID BOLEH DAPAT MASALAH JANTUNG LAJU Jawapannya ya Boleh Memang ada pengidap hipotiroid yang dapat masalah jantung laju Namun ia bukanlah disebabkan oleh masalah hipotiroid itu sendiri Untuk pengetahuan korang heart pa...
Kaki Tangan Bibir Kebiruan Hafidz Perlukan Rm90 000 Untuk Pembedahan Jantung

Kaki Tangan Bibir Kebiruan Hafidz Perlukan Rm90 000 Untuk Pembedahan Jantung

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 240 hits
Ada yang sudi bantu adik Hafidz Mana tahu sumbangan anda itu mampu memberi peluang lebih baik padanya untuk terus membesar seperti kanak kanak seusia pada masa depan Perjalanan adik Hafidz yang disahkan mengalami masalah jantung ini bermula...
Dulu Meniarap Lambat Sekarang Aktif Dia Boleh Gugur Jantung Mommy Tasha Manshahar Gembira Perkembangan Muammar

Dulu Meniarap Lambat Sekarang Aktif Dia Boleh Gugur Jantung Mommy Tasha Manshahar Gembira Perkembangan Muammar

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 296 hits
Melihat setiap perkembangan sukses anak pastinya terasa cukup bahagia Gembira rasanya bila anak mula merangkak berjalan dan kini sudah mula pandai menyusun butir butir perkataan untuk bercakap Pun begitu jika anak terlambat dari anak orang ...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Overcoming Funding Challenges

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur