Dr Mahathir Perlu Rombak Kabinet




Analisis
TIDAK lagi `bagi muka’ pada sebilangan menteri yang kerjanya dibuat sambil lewa, tidak agresif dan kompetitif.
Yakni, tidak pernah mahu berubah pun biarpun `dibasuh’ berulang kali oleh orang-orang kanan Perdana Menteri.
Praktis di perenggan satu tadi itu dipercayai akan dikuatkuasakan Tun Dr. Mahathir Mohamad selaku Pengerusi Pakatan Harapan (PH) selepas dua kerusi Parlimen kerajaan dirampas pembangkang dalam tempoh cuma setahun enam bulan sejak mengambil alih kerajaan 9 Mei tahun lepas.
Sudah dua kali imej PH atau lebih tepat lagi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dicalarkan Barisan Nasional (BN). Bukan saja hilang kerusi-kerusi Parlimen yang strategik, lebih dahsyat lagi dimalukan dengan majoriti besar diraih pembangkang di Tanjung Piai. Demikian hal sama di Semenyih.
Dan rakyat sudah tidak mahu ingat lagi dah berapa kali Dr. Mahathir menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap prestasi anggota Kabinetnya. Kadar penilaian beliau sekadar lima markah dari 10.
Selepas PH kalah di Tanjung Piai, dengan cakap-cakap jentera penerangan kerajaan pun tidak buat kerjanya, maka ura-ura rombakan Kabinet berlaku atau sama ada direalisasikan dalam waktu terdekat, muncul lagi.
Kalau tidak ada rombakan, kisah lama pasti menyusul seperti biasa. Cara ini mengakibatkan kerajaan PH tak berubah.
Bahkan, Dr. Mahathir akan terus dicela. Bagaimanapun, rombakan Kabinet bukanlah bererti dilema dihadapi Perdana Menteri terus selesai.
Di sisi beliau, tanggungjawab berat menanti. Sekitar 50% janji-janji manifesto PH tempoh hari mesti dibuktikan yang PH boleh buat.
Keluhan anak-anak muda terhadap `janji tidak perlu bayar lagi’ pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), turun harga minyak, pemansuhan tol serta kos hidup melambung tinggi, ini semua berkisar isu-isu ekonomi perut. Maka mesti diperjuangkan.
Kegagalan Perdana Menteri terdahulu, Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan-rakannya tak perlu dihebohkan lagi. Biar mahkamah selesaikan melalui keluhuran undang-undang (rule of law).
Nah! Kalau tak sanggup buat ini semua, bersiap sedialah nanti PH akan diketepikan rakyat dalam PRU-15.
Dewasa ini pula, Datuk Seri Anwar Ibrahim kelihatannya agak sukar menaiki tangga PM ke-8. Adakah dek kerana `Tun M nak selamatkan diri dan partinya lebih dahulu?
Dengan kekalahan teruk Bersatu sendiri kira-kira 15,000 undi di Tanjung Piai, Dr. Mahathir pastinya lebih maklum yang beberapa pendirian lamanya mesti diubah.
Dan Anwar kelihatannya agak sukar mendapatkan bilangan kerusi majoriti Parlimen lantaran timbalannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sudah berubah kasih.
Di sebalik itu Ahli Parlimen Sembrong, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pula muncul. Malah dikatakan sedang bermati-matian pula hendak bergabung tenaga dengan Azmin.
Kata mereka yang `jelek’ dengan kelibat bermusim ahli parlimen ini, “Adakah Hisham harap sebagai juara pseudo baharu, moga-moga kes helikopternya dilupai”. Wallahualam.
Suara Merdeka




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/20/dr-mahathir-perlu-rombak-kabinet/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rombak Kabinet Cepat M Kewaangan Tak Perlu Kekal

Rombak Kabinet Cepat M Kewaangan Tak Perlu Kekal

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 227 hits
Rombak Kabinet PAS sokong PMKL PAS menyokong pertimbangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk merombak Kabinet secepat mungkin Ahli Parlimen Kubang Kerian Dato Tuan Ibrahim Tuan Man berkata menteri yang sepatutnya dirombak ialah M...
Rombak Segera Kabinet Untuk Selamatkan Ekonomi Negara

Rombak Segera Kabinet Untuk Selamatkan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 308 hits
Mazli NoorKUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad digesa mengambil tindakan tegas dan segera bagi meleraikan ketidaktentuan yang melanda pasaran Malaysia sekarang Tegas Timbalan Pengerusi 2 Lajnah Ekonomi Hartanah dan Pembangun...
Dr M Sedia Rombak Kabinet Selepas Kekalahan Di Tg Piai

Dr M Sedia Rombak Kabinet Selepas Kekalahan Di Tg Piai

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 260 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau sedia mempertimbangkan rombakan kabinet diadakan susulan kekalahan Pakatan Harapan pada pilihan raya kecil Tanjung Piai Sabtu lau Bercakap kepada wartawan selepas mempengerusikan mesyuarat ...
Kabinet Mungkin Dirombak Tun Mahathir

Kabinet Mungkin Dirombak Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 317 hits
Ekoran dari kekalahan besar Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai Sabtu lalu Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad menimbang agar rombakan kabinet dibuat Beliau menegaskan akan mendengar pandangan dari Majlis Presiden Ph berka...
Segera Rombak Kabinet Kata Penganalisis Politik

Segera Rombak Kabinet Kata Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 502 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad perlu segera melakukan rombakan Kabinet bagi mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan Pakatan Harapan Penganalisis politik dari Kolej Undang undang Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Univer...
Saya Diktator Baik Dalam Kabinet Tiada Siapa Pun Berani Lawan Saya Dr Mahathir Suara Tv

Saya Diktator Baik Dalam Kabinet Tiada Siapa Pun Berani Lawan Saya Dr Mahathir Suara Tv

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 290 hits
Dalam Kabinet walaupun saya sentiasa bersedia nak tumbuk sesiapa yang nak lawan dengan saya tapi tak ada siapa berani kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri berkata walaupun terdapat pertengkaran di luar Kabinet tetapi akhirnya semua ...
Wajar Rombak Kabinet Mb Kelantan

Wajar Rombak Kabinet Mb Kelantan

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 244 hits
Muhamaad Razis Ismail PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad wajar membuat rombakan Kabinet berikutan kekalahan besar pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai baru baru ini Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata kekalahan pa...
Dr Mahathir Mohamad Sedia Pertimbangkan Rombakan Kabinet

Dr Mahathir Mohamad Sedia Pertimbangkan Rombakan Kabinet

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 432 hits
Rombakan Kabinet bukan la hari ni bukan esok Saya sebagai PM bertanggungjawab rombak kabinet dan saya dengar pandangan pandangan mereka Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau sedia mempertimbangkan rombakan kabinet diadakan susu...
Tun M Perlu Berani Rombak Kabinet Kata Rais

Tun M Perlu Berani Rombak Kabinet Kata Rais

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 256 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad perlu berani membuat rombakan Kabinet sekiranya mahu mendapatkan semula sokongan rakyat selepas Pakatan Harapan tewas pada Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai Ketua Badan Pimpinan Parti Pribumi Bersatu Ma...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik