Kabinet Mungkin Dirombak Tun Mahathir


Ekoran dari kekalahan besar Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai Sabtu lalu, Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad menimbang agar rombakan kabinet dibuat.
Beliau menegaskan akan mendengar pandangan dari Majlis Presiden Ph berkaitan dengan desakan berkenaan.
“Kita alami kekalahan yang besar, mungkin parti kita ni baru (jadi) kena susun parti kita cukup lengkap. Kita juga dapati ada isu-isu berkenaan ekonomi tak dapat memberi bantuan seperti kerajaan yang sebelum ini dan ada macam-macam lagi, tapi akhirnya kita berpendapat kita mengadakan rombakan Kabinet.
“Saya sebagai Perdana Menteri bertanggungjawab berkenaan rombakan Kabinet dan saya dengar pandangan mereka dan akan beri keterangan desakan supaya kita rombak Kabinet,” tambah beliau lagi.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu (Bersatu) di sini hari ini.
Mengulas lebih lanjut kenyataan beliau berkata, rombakan berkenaan bagaimanapun akan mengambil masa kerana memerlukan penelitian yang sempurna sebelum mengubah kedudukan menteri-menteri sedia ada.
“(Rombakan) bukanlah hari ini atau esok tetapi setelah kita mengkaji dan meneliti pencapaian dan kebolehan menteri-menteri barulah kita akan bincang kemungkinan untuk kita rombak Kabinet.
“Saya perlu beri pertimbangan kepada parti komponen. Saya tidak boleh begitu mudah mengambil, menukar atau menggugurkan mana-mana pihak,” katanya.
Tambah beliau lagi rombakan Kabinet juga disifatkan bukan jaminan untuk menyelesaikan masalah, justeru ia perlu dibuat dengan berhati-hati.
“Rombakan bukan dengannya sendirinya menjadi satu tindakan yang boleh memulihkan kedudukan kerajaan.
“Sebab itu perlu berhati-hati. Kita nak tahu prestasi menteri-menteri yang ada sekarang sama ada mereka perlu digugurkan atau tidak, atau perlu digilap dan sebagainya. Sebelum kita pilih orang lain untuk ganti, perlu betul-betul tahu apa kemampuan dia,” katanya.
Pada masa sama juga Dr Mahathir turut berkata, banyak kerja perlu dilakukan sebelum rombakan itu berlaku terutamanya persediaan dalam menjadi tuan rumah bagi Sidang Kemuncak Pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) tahun hadapan.
Beliau bagaimanapun tidak menolak kemungkinan rombakan boleh dibuat sebelum APEC 2020 namun bukan perubahan besar.
“Saya berpendapat bahawa banyak lagi kerja yang perlu dibuat tentang perkara yang lebih besar di mana kita akan jadi tuan rumah APEC dan ini kita tidak boleh perkecilkan kerana ini adalah satu mesyuarat antarabangsa yang terpenting sebab itu kita akan buat persediaan secukup mungkin ini halangan kepada dalam kerajaan.
“Ia (rombakan) akan dibuat sebelum (APEC 2020) tapi saya tidak mahu berlaku perubahan yang sangat besar yang boleh mengganggu persediaan sidang kemuncak tersebut,”katanya.
Sumber : Sinar Harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/21/kabinet-mungkin-dirombak-tun-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Dr Mahathir Belum Putus Sama Ada Anwar Sertai Kabinet

Tun Dr Mahathir Belum Putus Sama Ada Anwar Sertai Kabinet

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 349 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau belum memutuskan sama ada akan memasukkan Presiden PKR Anwar Ibrahim ke dalam Kabinet jika rombakan Kabinet benar benar berlaku Saya belum putuskan lagi Semuanya boleh dilakukan k...
Siapa Berbohong Azmin Atau Tun Mahathir

Siapa Berbohong Azmin Atau Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 308 hits
SEBAGAIMANA pengakuan Azmin Ali kepadanya Tun Mahathir Mohamad menjelaskan pertemuan 17 Ahli Parlmen BN dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi baru baru ini adalah kerana mereka itu mengadu tentang UMNO yang sudah hilang arah dan ingin menyertai ...
Pas Kata Sokong Saya Umno Berkata Mereka Juga Sokong Saya Terima Kasih Tun Mahathir Sedia Berdepan Undi Tidak Percaya

Pas Kata Sokong Saya Umno Berkata Mereka Juga Sokong Saya Terima Kasih Tun Mahathir Sedia Berdepan Undi Tidak Percaya

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 436 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata beliau sedia berdepan dengan usul undi tidak percaya kerana percaya beliau mempunyai sokongan kuat Beliau berkata sepanjang pengetahuannya beliau pada masa ini menerima sokongan terma...
Redzuan Pemusnah Harapan Tun Mahathir

Redzuan Pemusnah Harapan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 370 hits
WAJAH PEMUSNAH masadepan Pakatan Harapan dan Tun Dr Mahathir Mohamad Nama jurutera tetapi tak guna akal Sementara itu kita cadangkan Redzuan Yusof bawa kereta terbang ini ke tengah tengah sawah di ALOR GAJAH untuk beliau pandu di sana Mungk...
Lidah Cabang Tun Mahathir

Lidah Cabang Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 410 hits
oleh Ab Jalil Backer Tun Mahathir ini rekodnya cakap pada khalayak lain dia akan buat lain Jadi bila dia kata Ahli Parlimen UMNO yang jumpa Azmin Ali sebab hilang kepercayaan kepada parti maknanya sebaliknya Demikian juga kalau dia kata aka...
Tun M Mungkin Bubar Parlimen Halang Anwar Jadi Pm

Tun M Mungkin Bubar Parlimen Halang Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 339 hits
Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar BANGI 23 Rabiulawal 1441H Rabu Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam yakin Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan membubarkan Parlimen atau memenjarakan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim b...
Tun M Perlu Berani Rombak Kabinet Kata Rais

Tun M Perlu Berani Rombak Kabinet Kata Rais

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 256 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad perlu berani membuat rombakan Kabinet sekiranya mahu mendapatkan semula sokongan rakyat selepas Pakatan Harapan tewas pada Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai Ketua Badan Pimpinan Parti Pribumi Bersatu Ma...
Saya Diktator Baik Dalam Kabinet Tiada Siapa Pun Berani Lawan Saya Dr Mahathir Suara Tv

Saya Diktator Baik Dalam Kabinet Tiada Siapa Pun Berani Lawan Saya Dr Mahathir Suara Tv

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 289 hits
Dalam Kabinet walaupun saya sentiasa bersedia nak tumbuk sesiapa yang nak lawan dengan saya tapi tak ada siapa berani kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri berkata walaupun terdapat pertengkaran di luar Kabinet tetapi akhirnya semua ...
Tiada Siapa Berani Lawan Saya Dalam Kabinet Tun M

Tiada Siapa Berani Lawan Saya Dalam Kabinet Tun M

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 271 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad diiringi Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan barisan Jemaah Menteri bercakap pada sidang media selepas Mesyuarat Jawatankuasa Nasional Janji Kerajaan di Bangunan Perdana P...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord