Doktor Terpaksa Masukkan Kepala Bayi Semula Dalam Perut Masa Operate Dugaan 7 Tahun Menanti Zuriat


Pasangan mana yang tidak bahagia bila mengetahui mereka bakal mempunyai cahaya mata lagi-lagi bagi yang sudah lama menanti. Perasaan bercampur-baur, debaran, kegembiraan untuk menyambut si kecil dalam hidup mereka buat kali yang pertama.
Namun pelbagai komplikasi yang Puan Hidayati Talib saat ingin melahirkan zuriat pertamanya setelah hampir 7 tahun menanti. Kuatyan seorang insan bernama “ibu” menghadapi kesakitan yang luar biasa saat ingin melahirkan demi bayi yang dikandung.

20/9/2018 Detik Bahagia
Tujuh tahun menanti zuriat terlalu lama untuk kami suami isteri. Saya mula check UPT, sebab last period 8/8/18. Sebelum tu kami suami isteri, on treatment clomid kali ke 4.
Sebenarnya kami start treatment sejak tahun 2013 lagi. Bila kami lakukan ujian kesuburan suami isteri ternyata suami saya tiada masalah. Saya seorang PCOser. Usaha yang saya lakukan untuk mendapatkan zuriat selain bersenam, kami amalkan pemakanan yang sihat, makan kurma Ajwa dan minum susu. Suami saya seorang yang berbadan besar dan pernah menyertai Jom Kurus Malaysia.
Suami antara top 40 Malaysia pada tahun 2018. Dia Berjaya turunkan berat badan sebanyak 16.4kg. Kami juga ada berjumpa dengan doctor O&G untuk mengikuti rawatan.
Hidap GDM Semasa Hamil
Sepanjang tempoh kehamilan, saya mgalami GDM. Tapi saya hanya mengamalkan diet control. Makan dan minum terpaksa saya control demi baby kami. Syukur saya tiada alahan sepanjang kehamilan dan perkembangan baby pun normal mengikut weeks.

Cord Baby Terbelit Dileher
Pada 30 April, Doktor melakukan scan dan mendapati cord baby terbelit 2 kali dileher tapi tak ketat. Perasaan saya bercampur baur masa tu. Gembira nak lahirkan anak tapi dalam masa yang sama risau akan keadaan bayi dalam kandungan ini. Doktor bagitahu mungkin masih ada masa lagi untuk buka belitan di leher bayi.
Pada 11 May, saya datang untuk scan baby dan doctor menyatakan benda yang sama. Cord baby masih berbelit di leher. (Sebenarnya saya buat rawatan Infertility dekat hospital swasta tapi saya bersalin di hospital kerajaan kerana saya salah seorang kakitangan kerajaan). Doktor yang melakukan scan bagitahu cuma dapat ikut plan seperti yang dicadangkan oleh hospital kerajaan.
Pada 16 May, saya di warded disebabkan terpaksa induce dan semasa tu kandungan saya 40weeks. Tapi tak jadi induce sebab pukul 2 pagi ada show(bleeding) masa tu belum ada bukaan. Bila periksa balik pada pukul 7 pagi, bukaan sudah 3cm, pada pukul 11 bukaan 8cm. Kontraksi masa tu lebih kurang 2in1, dalam 30 saat. Sakit yang berterusan.
Masa 8cm doctor suruh meneran, tapi tiba-tiba baby mengalami fetal bradycardia. Doktor proceed untuk emergency Ceasar untuk selamatkan baby.
Tak dapat dibayangkan perasaan masa tu, saya sudah berkahwin masuk 7 tahun dan ini adalah anak kami yang pertama yang dinanti-nantikan. Dalam hati Allah sahaja yang tahu!
Terpaksa Sign Surat Kebenaran Sendiri
Saat-saat nak melahirkan anak, suami saya serba salah nak pergi solat jumaat atau tak sebab masa tu masuk solat jumaat sebenarnya. Last-last husband pergi solat Zohor dekat hospital. Masa emergency operate suami tak ada, alamatnya saya pesakit, saya sendiri yang sign kebenaran untuk operation. Tangan khayal dengan ubat terpaksa gagahkan diri untuk jawab pertanyaan masa tu.
Masa Operation Doktor Terpaksa Masukkan Kepala Baby Balik
Dari pukul 2 pagi tak tidur, doctor beri suntikan pethidine untuk tahan sakit dan ditambah dengan ethonox. Memang khayal! Masa operation doctor terpaksa masukkan kepala baby balik sebab facing baby masa tu front presentation. Satu tangan doctor seluk, hanya Allah yang tahu sakitnya waktu itu. Dari belakang doctor bagi Spinal untuk bius, memang khayal. Saya hanya mampu berdoa dan tawakal pada Allah.

Hilang Semua Kesakitan
Bila dengar tangisan baby, syukur yang amat sangat pada Allah. Hilang semua kesakitan! Baby lelaki yang diberi nama Mohamad Eijaz Bin Mohamad Iwaz seberat 3.13kg selamat dilahirkan di Hospital Bintulu, Sarawak pada 17hb May 2019 masa 1250hrs.
Alhamdulillah baby sihat, cuma sehari admit untuk Neonatal jaundice, sebab saya darah jenis O dan high risk.

Jangan Putus Asa, Teruskan Berusaha
Untuk pasangan lain yang belum dikurniakan cahaya mata, jangan pernah berputus asa dalam memohon pertolongan daroi Allah. Usaha, doa dan tawakal. Kalau Nampak pasangan lain dikurniakan zuriat, niat dalam hati mudah-mudahan suatu hari nanti ada rezeki untuk diri kita dan pasangan. Sentiasa bersangka baik dengan perancangan Allah.
Sumber: Hidayati Talib 
 
The post “Doktor Terpaksa Masukkan Kepala Bayi Semula Dalam Perut Masa Operate” Dugaan 7 Tahun Menanti Zuriat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/doktor-terpaksa-masukkan-kepala-bayi-semula-dalam-perut-masa-operate-dugaan-7-tahun-menanti-zuriat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kali Ni Tak Dapat Normal Sebab Masa Doktor Belah Perut Sarima Dah Terbelit Tali Pusat

Kali Ni Tak Dapat Normal Sebab Masa Doktor Belah Perut Sarima Dah Terbelit Tali Pusat

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 458 hits
Pelakon dan isteri aktor Shaheizy Sam Syatilla Melvin berkongsi pengalaman melahirkan anak keduanya Sarima pada 17 April lalu Syatilla atau lebih mesra dipnaggil Tilla menyatakan sebenarnya untuk kelahiran kedua ini dia memang hasrat untuk ...
Menteri Janji Bersihkan Ruang Udara India Dalam Masa 3 Tahun

Menteri Janji Bersihkan Ruang Udara India Dalam Masa 3 Tahun

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 204 hits
Menteri janji bersihkan ruang udara India dalam masa 3 tahun Dikemas kini 3 minit yang lalu Diterbitkan pada 10 May 2019 9 00
Ibu Hamil Hilang Rupanya Dijerut Sampai Mati Perut Ditoreh Untuk Keluarkan Bayi

Ibu Hamil Hilang Rupanya Dijerut Sampai Mati Perut Ditoreh Untuk Keluarkan Bayi

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 454 hits
The ReporterSeorang remaja perempuan hamil berusia 19 tahun telah diumpan ke sebuah rumah di Southwest Side sebelum dibunuh dan bayi dalam kandungannya dikeluarkan secara paksaan dari rahimnya Pihak polis mengesahkan mayat yang ditemui dala...
Remaja Hamil 9 Bulan Ditemui Mati Dibunuh Bayi Dalam Perut Diculik

Remaja Hamil 9 Bulan Ditemui Mati Dibunuh Bayi Dalam Perut Diculik

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 565 hits
Seorang remaja perempuan hamil 9 bulan yang hilang ditemui mati ditemui di belakang sebuah rumah di bandar Southwest Side Chicago Apa yang mengejutkan anak di dalam kandungannya turut hilang dipercayai diculik Mayat Marlen Ochoa Lopez 19 ta...
Isteri Ditampar Kepala Dihentak Perut Ditumbuk Kerana Halang Suami Dera 2 Anaknya

Isteri Ditampar Kepala Dihentak Perut Ditumbuk Kerana Halang Suami Dera 2 Anaknya

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 240 hits
Polis menahan seorang penganggur kerana disyaki mendera dua anaknya masing masing berumur lima dan 13 tahun di rumahnya di Taman Sri Emas di sini malam Khamis Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar Asisten Komisioner Razali Ibrahim berkata suspek...
Bekas Polis Rayu Kdn Siasat Semula Tuduhan Merompak 20 Tahun Lalu

Bekas Polis Rayu Kdn Siasat Semula Tuduhan Merompak 20 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 527 hits
Md Ali Amir Batcha dituduh melakukan 34 rompakan sekitar Johor mengambil hasil rompakan merancang melakukan samun di bank dan melakukan kesalahan rasuah pada 1997 PUTRAJAYA Seorang bekas anggota polis menuntut Putrajaya pimpinan Pakatan Har...
Sakit Perut Teramat Sangat Tekanan Darah Tiba Tiba Rendah Rupanya Uri Koyak Ibu Terpaksa Emergency Ceasar

Sakit Perut Teramat Sangat Tekanan Darah Tiba Tiba Rendah Rupanya Uri Koyak Ibu Terpaksa Emergency Ceasar

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 562 hits
Sakit perut yang teramat sangat tidak boleh dipandang ringan oleh ibu hamil Perkongsian ini diharapkan boleh dijadikan panduan betapa pentingnya tindakan segera sekiranya terjadinya sesuatu di luar kebiasaan semasa hamil berkongsi mengenai ...
Lutut Ibu Diangkat Ke Kepala 4 Tangan Nurse Tolak Baby Cemasnya Lahirkan Bayi 3 8kg Tanpa Jahitan

Lutut Ibu Diangkat Ke Kepala 4 Tangan Nurse Tolak Baby Cemasnya Lahirkan Bayi 3 8kg Tanpa Jahitan

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 634 hits
Detik bersalin setiap ibu berbeza Bahkan bagi seorang ibu setiap anak ada kisah kelahiran yang tersendiri Bersalin secara normal bagi ibu yang mempunyai ketinggian kurang daripada 148sm bayi mungkin berisiko tersangkut bahu Namun bagi ibu y...
Anak 1 5 Tahun Muntahkan Semula Ubat Jangan Marah Lagi Anak Fobia Dan Buat Perangai

Anak 1 5 Tahun Muntahkan Semula Ubat Jangan Marah Lagi Anak Fobia Dan Buat Perangai

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 757 hits
Anak Susah Makan Ubat Sebab Mak Ayah Marah Ketika Anak Muntahkan Semula Apabila anak tak sihat perkara pertama ibu bapa fikir adalah nak bagi ubat pada anak Ibaratnya boleh bising satu rumah nak habiskannya Kadang tu macam macam cara buat n...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord