Doktor Pesan Jangan Ikut Petua Mengarut Untuk Redakan Jaundis Bayi Fahami Dulu Punca Cara Kuning Disingkirkan


Apa yang diutarakan oleh doktor ini memberikan panduan kepada ibu bapa baru tentang punca terjadinya jaundis dan cara kuning dapat disingkirkan oleh badan.
Lebih menakutkan, ia boleh menyebabkan kerosakan kekal pada otak sekiranya tidak dikawal dan diturunkan parasnya dengan cara yang salah.
Menurut Dr Khairi Malik, jaundis ialah masalah yang selalu terjadi kepada bayi baru lahir. Namun apa yang terjadi dalam masyarakat ialah terlalu percaya kepada petua-petua karut seperti memberikan bayi minum air herba dan menjemur bayi di bawah cahaya matahari.
Cara penyampaian yang santai dan penggunaan bahasa yang mudah membuatkan ia senang difahami. Ia juga merupakan reaksi beliau kepada perkongsian netizen tentang petua mennyembuhkan jaundis yang melibatkan pelbagai sayur dan buah. Berikut ialah perkongsian beliau;
Hari tu saya dah cakap pasal kuning ni, ada lagi yang share benda mengarut camni. Perut baby yang baru lahir masih suci murni tak boleh hadam air rebusan buah/daun/akar kayu nanti usus dia rosak. Jemur anak bawah matahari nanti demam la baby sebab panas. Makin kering dia. Meh lah saya terangkan lagi skali.
Please jangan la bagi tips mengarut dengan melibatkan nyawa bayi. Tahu  tak kuning tu bahaya? Tau tak bahayanya kuning. Ok biar saya cuba terangkan dalam bahasa mudah. Bahasa bukan medical.
APAKAH DIA KUNING (JAUNDIS) PADA BAYI? Dalam badan kita ada darah merah. Darah merah boleh hidup 120 hari. Ada beberapa faktor yang menyumbang boleh buat darah merah mati awal. Antara faktor yang menyebabkan sel darah marah mati awal ialah;
Jangkitan kuman Pendarahan Masalah hati G6PD Darah ibu kumpulan O positif tapi darah bayi group lain. Darah merah ini fungsinya ialah membawa oksigen. Oksigen diperlukan oleh badan. Darah merah yang mati tidak boleh berfungsi untuk mengangkut oksigen.
Maka bila ada faktor yang  dinyatakan diatas, darah merah akan mati dan akan hancur pastu jadi warna kuning. (Ni bahasa mudah la, kalau saya tulis metabolism red blood cell bimbang anda tak faham). Darah merah yang mati tadi akan diganti dengan yang darah merah yang baru (tetap dihasilkan oleh bayi).
Darah yang kuning ini tidak berfungsi. Maka ia akan jadi bahan toksik dalam badan. Darah yang dah mati ini sepatutnya dibuang melalui air kencing atau pun najis. Sebab tu kalau masuk wad anak kena kuning, doktor tanya baby kencing kerap tak? Air kencing warna pekat tak? Najis warna kelabu tak? Ada la alasan dia.

BERIKAN BAYI SUSU IBU IALAH TIP TURUN PARAS KUNING, BUKAN JEMUR PANAS Dr Khairi juga berkongsi tip untuk menurunkan paras kuning pada bayi. Antara yang disarankan ialah memberikan bayi susu ibu/
Cara dia bagi baby minum susu ibu/breastfeeding banyak-banyak. Secara simple, bila baby minum banyak, air kencing pun banyak. Bila baby menyusu banyak, berak pun banyak. So nanti kuning baby yang toksik tu akan keluar sekali ikut air kencing dan najis bila baby berak.
Sekiranya bayi tidak cukup menyusu, air kencing dan berak pun tak banyak. Jadi, kuning yang toksik itu tak dapat nak keluar.
Bila dah lama sangat terkumpul, darah kuning yang terperangkap tu akan pergi ke kulit dan organ bayi yang lain seperti buah pinggang, hati, dan paling risau sekali pergi otak. Bila dia pergi kulit, tu yang nampak baby warna kuning tu.

Sekiranya toksik kat otak tu yang orang paling risau sebab boleh kena sawan dan boleh jadi cacat otak selama-lamanya. Ya dalam kes ni, this can be prevented.
Kesimpulannya, ibu-ibu perlu memberikan bayi susu ibu sebanyak yang boleh supaya air kencing and najis banyak. So kuning yang toksik tu boleh keluar sekali sama-sama. Bukannya bagi daun herba/ jemur baby tengah panas.
Selain Itu ultraviolet ray atau lampu biru yang selalu dipasang di hospital tu sangat membantu untuk menurunkan paras kuning pada bayi.
JANGAN PERCAYA UBAT & MANDIKAN ANAK DENGAN DAUN TERTENTU  So pleaselah jangan lah percaya dengan ubat-ubat macam ni. Tak payah la mandikan bayi daun itu daun ini. Ibu hanya perlu beri je susu ibu banyak-banyak sampai kuning bayi turun.
“Tapi….susu badan ibu x banyak, x cukup. Dia xnak keluar.”.
Untuk teknik penyusuan berkesan boleh la tanya jururawat masyarakat yang telah dilatih untuk bagi talk pasal ni.

JANGAN RIMAS BILA NURSE DATANG NAK TENGOK BABY Jadi ibu-ibu jangan marah kalau nurse asyik datang rumah tengok bayi. Nurse tu nak tengok kau menyusu macam mana, anda bagi susu sekerap mana.
Nurse hanya ingin tahu paras kuning bayi kerana paras kuning yang tinggi boleh menyebabkan kecacatan otak bayi selama-lamanya.
Sumber: Khairi Malik
The post Doktor Pesan Jangan Ikut Petua Mengarut Untuk Redakan Jaundis Bayi. Fahami Dulu Punca & Cara Kuning Disingkirkan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/doktor-pesan-jangan-ikut-petua-mengarut-untuk-redakan-jaundis-anak-kena-faham-dulu-punca-cara-kuning-disingkirkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Pesan Periksa Dulu Bawah Lidah Bayi Selepas Lahir Tongue Tie Boleh Ganggu Penyusuan Pertuturan

Doktor Pesan Periksa Dulu Bawah Lidah Bayi Selepas Lahir Tongue Tie Boleh Ganggu Penyusuan Pertuturan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 714 hits
Ada sebabnya doktor berpesan untuk periksa bawah lidah bayi selepas dilahirkan Ia adalah untuk memastikan bayi tidak mengalami tongue tie Ramai menyangka bayi tidak mahu menyusu atau susu tiada tapi tanpa sedar tongue tie adalah puncanya Dr...
Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 590 hits
Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping...
Baca Dulu Cara Menggendong Bayi Sesuai Umurnya

Baca Dulu Cara Menggendong Bayi Sesuai Umurnya

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 422 hits
Senyumperawat com Cara menggendong bayi sesuai umurnya harus diperhatikan dengan baik Hal ini terkait dengan bagaimana kekuatan tulang dan otot si kecil Makanya teknik dalam menggendong tidak boleh asal asalan Walau sebenarnya otot dan tula...
Cara Cuci Buah Avocado Tentukan Khasiatnya Pada Bayi Jangan Salah Cuci Ibu

Cara Cuci Buah Avocado Tentukan Khasiatnya Pada Bayi Jangan Salah Cuci Ibu

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 499 hits
Buah avocado atau alpukat adalah buah yang popular diberikan pada bayi kerana ia ada lemak baik dan nutrien serba lengkap Ia juga merupakan makanan hebat untuk diberikan pada bayi yang baru mula makan makanan pejal Akan tetapi ramai ibu bap...
Mustahaknya Berat Badan Sebagai Petunjuk Kesihatan Bayi Mama Papa Jangan Pandang Remeh

Mustahaknya Berat Badan Sebagai Petunjuk Kesihatan Bayi Mama Papa Jangan Pandang Remeh

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 400 hits
Berat badan bayi bukan untuk melihat sama ada bayi kurus atau gemuk ia merujuk ia adalah penanda aras perkembangan dan tumbesaran bayi Tumbesaran bayi mesti mengikut aliran carta kesihatan yang betul Berapa berat baby ni Itulah antara soala...
5 Emosi Isteri Bersalin Yang Suami Kena Tahu Jangan Tengok Saja Tapi Fahami Bantulah

5 Emosi Isteri Bersalin Yang Suami Kena Tahu Jangan Tengok Saja Tapi Fahami Bantulah

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 420 hits
Emosi isteri selepas bersalin memang berubah selepas melahirkan Justeru sokongan sifat memahami dan bantuan daripada suami amat diperlukan isteri menempuhi fasa baru ini Selepas menempuhi proses kelahiran berjam jam lamanya melalui kesakita...
Jangan Biar Bayi Berbaring Je Tummy Time Boleh Kuatkan Otot Merangsang Bayi Umur Sehari Dah Boleh Mula

Jangan Biar Bayi Berbaring Je Tummy Time Boleh Kuatkan Otot Merangsang Bayi Umur Sehari Dah Boleh Mula

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 434 hits
Tummy time atau meniarap banyak manfaatnya kepada bayi Ransangan mudah ini tidak perlukan alatan pun Mama papa boleh mulakan dari umur bayi seawal sehari Meniarap bukan sahaja salah satu perkembangan fizikal bayi Ia juga adalah satu bentuk ...
Beberapa Minggu Lahir Bayi Kerap Menangis Jangan Fikir Tak Cukup Susu Faktor Ini Pun Kena Tahu

Beberapa Minggu Lahir Bayi Kerap Menangis Jangan Fikir Tak Cukup Susu Faktor Ini Pun Kena Tahu

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 436 hits
Kerap kali ibu bertanya bayinya kerap menangis terutama dalam tempoh satu hingga dua minggu selepas kelahiran Ramai pula yang beranggapan si ibu tidak cukup susu ataupun susu ibu menyebabkan anak kembung ataupun macam macam alahan dan masal...
Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak Ketegasan Mak Ayahlah Terbaik Untuk Masa Depan Anak

Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak Ketegasan Mak Ayahlah Terbaik Untuk Masa Depan Anak

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 371 hits
Anak anak ini bukan tahu apa yang mereka nak itu elok atau tak Apa yang penting mereka tunjuk dapat Anak tak kan fikir harganya kesan pada kesihatan dan sebagainya Sebagai ibu bapa kita kena main peranan ini Jangan terlalu ikut sangat apa a...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte