Mustahaknya Berat Badan Sebagai Petunjuk Kesihatan Bayi Mama Papa Jangan Pandang Remeh


Berat badan bayi bukan untuk melihat sama ada bayi kurus atau gemuk, ia merujuk ia adalah penanda aras perkembangan dan tumbesaran bayi. Tumbesaran bayi mesti mengikut aliran carta kesihatan yang betul.
“Berapa berat baby ni?” Itulah antara soalan ‘wajib’ yang sering ditanya setiap kali berbual tentang perihal bayi. Isu berat badan bayi juga ada kala menimbulkan kebimbangan pada ibu bapa apabila ia tidak selari dengan perkembangannya.

FAKTOR GENETIK, KESIHATAN & PEMAKANAN IBU TENTUKAN BERAT BADAN BAYI SEMASA LAHIR
Bayi dilahirkan dengan ukuran dan ciri yang berbeza. Berat badan bayi yang baru dilahirkan berbeza antara 2.5 hingga 4.5kg. Ukuran berat bayi boleh ditentukan berdasarkan faktor genetik, kesihatan ibu dan pemakanan ibu sepanjang kehamilan.
Selalunya berat bayi bergantung kepada berat lahir. Menjelang umur lima hingga  enam bulan, kebanyakan bayi akan mencapai berat badan dua kali ganda daripada berat badan ketika dilahirkan.
Makanan amat penting untuk pertumbuhan bayi. Bagi enam bulan pertama bayi amat bergantung kepada susu ibu. Ketika ini berat bayi akan meningkat. Namun bagi bayi yang mempunyai masalah kesihatan seperti masalah penghadaman, cirit birit berterusan, muntah akan menjejaskan perkembangan bayi. Bayi perlu mendapatkan pemeriksaan lanjut daripada doktor.

IBU BESAR BERMAKNA BAYI JUGA BESAR?
Ibu yang mempunyai saiz badan yang besar maka bayinya juga besar atau ibu mempunyai saiz badan kecil? Fakta ini tidak benar! Namun, jika berlaku, ia mungkin disebabkan oleh faktor genetik, bayi yang dilahirkan adalah sihat.
Ada juga yang disebabkan oleh masalah kesihatan seperti rahim, uri, pemakanan dan penyakit yang dihidapi oleh ibu semasa hamil. Misalnya kencing manis tidak terkawal semasa hamil akan mengakibatkan bayi dilahirkan bersaiz besar.
BERAT BADAN BAYI DIREKODKAN LEPAS LAHIR
Selepas dilahirkan, bayi akan ditimbang dan berat badannya akan direkodkan dan perkembangannya dicatitkan setiap bulan walaupun ketika anda masih berpantang. Malah ia diteruskan semasa anda mendapatkan suntikan imunisasi anak di klinik.
Maklumat tumbesaran bayi akan dicatatkan dalam rekod kesihatan bermula setelah bayi dilahirkan.
NAIK BERAT TERLALU TINGGI PERLU DIRUJUK KEPADA DOKTOR
Jika bayi anda dilahirkan bersaiz besar, ia tidak perlu dirisaukan asalkan beratnya dalam lingkungan kesihatan. Jika berlaku peningkatan yang tinggi sehingga keluar daripada had paras yang sepatutnya, doktor atau jururawat akan bertanya mengenai jumlah penyusuan bayi, berapa kali bayi kencing dan berapa lama dia tidur.

LEPAS LAHIR 10 HARI, BERAT BAYI BOLEH TURUN HINGG 20% DARI BERAT BADAN ASAL
Apabila anda menyedari bahawa berat bayi menurun, jangan panik! Ia perkara biasa bagi bayi selepas dilahirkan. Biasanya selepas 10 hingga 14 hari, berat bayi akan menurun antara 10% hingga 20% daripada berat badan asal. Dapatkan pemantauan kesihatan bayi untuk mengesan sebarang ciri abnormal jika berat badannya semakin menurun!
BERAT BADAN KURANG, IBU MESTI PASTIKAN PEMBERIAN HINDMILK MENCUKUPI & PELEKAPAN BETUL
Sebelum lahir, bayi mendapat bekalan nutrien melalui plasenta secara tetap, tetapi selepas dilahirkan bayi mendapat sumber makanan melalui penyusuan susu ibunya. Selepas dua minggu berat bayi akan mula bertambah disebabkan oleh penyusuan susu ibu.
Tetapi jika berat bayi masih berkurangan iaitu tidak mengikut carta kesihatan yang betul, ia mungkin disebabkan kesihatan bayi dan tidak mendapat susu ibu yang cukup. Oleh itu, ibu perlu mendapatkan maklumat mengenai penyusuan susu ibu yang betul seperti pelekapan dan tempoh penyusuan sehingga bayi kenyang (pemberian susu foremilk dan hindmilk kepada bayi).

BAYI KURANG BERAT BADAN
Ia tidak menjadi masalah asalkan berat bayi masih lingkungan carta kesihatan. Tetapi jika berat bayi telah turun ke paras yang rendah pihak doktor akan membuat pemeriksaan lanjut.
Bayi pramatang selalunya dilahirkan kurang berat badan dan tidak boleh dibandingkan dengan bayi yang dilahirkan cukup bulan. Bayi pra matang mempunyai carta perkembangan khas sendiri. Selalunya bayi pramatang  mempunyai jadual penyusuan untuk menaikkan berat badannya. Ini kerana bayi pra matang ini kerap tidur dan tidak akan bangun untuk menyusu. Oleh itu, bayi pra matang diberi susu khas untuk meningkatkan berat badannya. berbanding permintaan penyusuan bayiz
Kembar selalunya dilahirkan dengan berat badan yang berbeza. Jadi setiap mereka mempunyai carta dan perkembangan masing-masing.
 
PANTAU PERKEMBANGAN BERAT BADAN BAYI
Biasanya, perkembangan bayi akan dicatat dalam carta kesihatan pertumbuhan bayi. Carta ini dijadikan rujukan dan panduan untuk mengetahui sama ada bayi mengalami pertumbuhan yang normal atau tidak.
Pastikan anda melakukan pemeriksaan rutin perkembangan kesihatan bayi untuk mengetahui perubahan-perubahan yang terjadi setiap bulan.
Carta ini akan dapat membantu jika timbul sebarang masalah kesihatan kepada anak anda. Melalui carta kesihatan bayi akan menunjukkan berat badan idea pada setiap bulan dan pertumbuhan tinggi dan ukuran lilitan kepalannya.
Menurut carta pertumbuhan kesihatan, berat badan bayi yang sihat akan menunjukkan peningkatan pada setiap pertambahan usianya.
The post Mustahaknya Berat Badan Sebagai Petunjuk Kesihatan Bayi. Mama Papa Jangan Pandang Remeh! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/mustahaknya-berat-badan-sebagai-petunjuk-kesihatan-bayi-mama-papa-jangan-pandang-remeh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gambar Glamer Anok Mat Dan Lening Hensem Ikut Papa Comel Ikut Mama

Gambar Glamer Anok Mat Dan Lening Hensem Ikut Papa Comel Ikut Mama

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 530 hits
819 SHARES BARU saja diwujudkan petang semalam akaun Instagram anak kepada Muhammad Kareef Daniel Abdullah 29 atau lebih dikenali sebagai Mat Dan sudah diikuti 11 000 pengikut Akaun IG milik Muhammad Zayne Daniel James Tyler yang genap lap
Bayi Menyusu Sedikit Seolah Tak Berselera Masa Selesema Demam Mama Kena Cuba Teknik Ini

Bayi Menyusu Sedikit Seolah Tak Berselera Masa Selesema Demam Mama Kena Cuba Teknik Ini

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 343 hits
Menyusu sedikit kemudian mula menolak payudara ibu Begitulah selalunya reaksi bayi bila mengalami demam selesema dan batuk Tidak mahu menyusu lama dan ada kalanya menolak terus Keadaan ini boleh menyebabkab kerisauan ibu ibu kerana bimbang ...
Cara Cuci Buah Avocado Tentukan Khasiatnya Pada Bayi Jangan Salah Cuci Ibu

Cara Cuci Buah Avocado Tentukan Khasiatnya Pada Bayi Jangan Salah Cuci Ibu

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 499 hits
Buah avocado atau alpukat adalah buah yang popular diberikan pada bayi kerana ia ada lemak baik dan nutrien serba lengkap Ia juga merupakan makanan hebat untuk diberikan pada bayi yang baru mula makan makanan pejal Akan tetapi ramai ibu bap...
Latih Anak Bebas Diaper Bukan Anak Je Kena Bersedia Mama Papa Pun Sama Ada Trik Paling Mudah

Latih Anak Bebas Diaper Bukan Anak Je Kena Bersedia Mama Papa Pun Sama Ada Trik Paling Mudah

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 403 hits
Bila anak sudah masuk usia dua tahun satu hal yang menjadi masalah adalah untuk melatih anak bebas diaper Sebenarnya ia bukanlah satu tugas mudah Mama papa kena sabar sepanjang minggu untuk melatih anak Tapi bukan soal sabar je mama papa ju...
Jangan Pandang Mudah Pesanan Rafizi

Jangan Pandang Mudah Pesanan Rafizi

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 279 hits
Walaupun terdengar ada yang kurang senang dengan warkah bertajuk Pesanan Kepada PH yang ditulis oleh Rafizi Ramli termasuk mengaitkan dengan kekalahannya kepada Azmin Ali bagi merebut jawatan Timbalan Presiden PKR baru baru ini semua pihak ...
Mama Papa Tak Perlu Risau Pertama Kali Hantar Anak Ke Sekolah Cikgu Ni Berikan Pesanan Jamin Anak Selamat

Mama Papa Tak Perlu Risau Pertama Kali Hantar Anak Ke Sekolah Cikgu Ni Berikan Pesanan Jamin Anak Selamat

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 503 hits
Mama papa pastinya makin berdebar menunggu hari untuk menghantar anak ke pra sekolah atau tadika Bimbang anak ditinggalkan bersama rakan rakan yang tak dikenali menangis nak buang air dan sebagainya Semua ini makin membuatkan mama tak tidur...
Tip Mudah Ajar Anak Kemas Semula Mainan Mama Jangan Strees Tapi Make It Fun

Tip Mudah Ajar Anak Kemas Semula Mainan Mama Jangan Strees Tapi Make It Fun

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 772 hits
Otak boleh jadi jem seketika bila tengok anak sepahkan mainan tahap terlampau Ibu rasa nak pitam melihatnya Mana taknya ambil masa yang agak lama juga untuk dikemaskan kepada rupa asal Tapi apa nak buatkan kemas sajalah perlahan lahan Seben...
Saban Hari Minum Halia Dan Kesannya Kepada Kesihatan Tubuh Badan 8994

Saban Hari Minum Halia Dan Kesannya Kepada Kesihatan Tubuh Badan 8994

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 270 hits
This is What Happens to Your Body if You Eat Ginger Every Daypixabay comGinger is one of those seasonings that adds something special to anything it s in Whether ginger is the dominant flavor like in gingerbread or whether it serves as that...
Beberapa Minggu Lahir Bayi Kerap Menangis Jangan Fikir Tak Cukup Susu Faktor Ini Pun Kena Tahu

Beberapa Minggu Lahir Bayi Kerap Menangis Jangan Fikir Tak Cukup Susu Faktor Ini Pun Kena Tahu

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 436 hits
Kerap kali ibu bertanya bayinya kerap menangis terutama dalam tempoh satu hingga dua minggu selepas kelahiran Ramai pula yang beranggapan si ibu tidak cukup susu ataupun susu ibu menyebabkan anak kembung ataupun macam macam alahan dan masal...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000