Doa Ketika Memulakan Pekerjaan Atau Perniagaan Habis Kerja




Sebelum memulakan kerja, tugas, berniaga, keluar rumah, buat sesuatu atau pun selepas solat, kita digalakkan membaca doa supaya kehidupan kita lebih baik dan diberkati selain memohon kepada Allah agar rezeki yang kita terima itu adalah daripada sumber yang halal. Bacalah doa ketika memulakan kerja sama ada di awal pagi atau sebaliknya.

"Ya Allah, sesungguhnya engkaulah Maha Pengampun lagi Maha Mulia yang menyintai orang yang memohon kemaafan, Ampunilah aku Ya Allah."

"Aku memohon Keampunan kepada Allah yang Maha Agung, yang tiada Tuhan kecuali Dia yang Maha hidup dan Maha mendiri sendiri, Aku Bertaubat kepada-Nya."

"Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunilah dosa-dosa kami, dan berikan Rahmat kepada kami."

"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan rezekiMu yang Halal (hingga aku terhindar) dari yang Haram. Kayakanlah aku dengan anugerahMu (hingga aku tidak meminta) kepada selainMu."

Amin ya rabbal alamin.

Doa Ketika Memulakan Kerja & Perniagaan


Doa Ketika Mula Kerja


Maksud Dalam Rumi:

"Ya Allah, aku memohon kepada Mu kebaikan pekerjaan ini dan segala kebaikan yang ada di dalamnya dan aku berlindung pada Mu daripada keburukan pekerjaan ini dan segala keburukan yang ada di dalamnya. Sesungguhnya di atas segala sesuatu itu Engkaulah Yang Maha Berkuasa menentukannya. Aaminn."

Doa Ketika Habis Kerja


Maksud Dalam Rumi:

"Ya Allah, aku serahkan pada Mu pekerjaanku dan jiwa ragaku, dan aku bertawakal kepada Engkau Ya Allah. Amin."

Baca : Kelebihan Ayat Seribu Dinar

Amalan dan Tips Murah Rezeki

Perniagaan semakin laris? Kerja dinaikkan pangkat dan gaji bertambah? Apa, doa, amalan, tips dan caranya untuk dapatkan semua tu? Sebenarnya semua ni atas kebijaksanaan kita sendiri selain meminta dan berdoa kepada Allah SWT, tapi antara tips terbaik seperti yang dikongsikan di laman Facebook adalah seperti berikut.

1. Murahkan Senyuman

Ketika berniaga, bertugas atau berkerja wajib untuk anda murahkan senyuman. Rasulullah SAW  sendiri ketika berniaga amat pemurah dalam memberi senyuman kepada pelanggan dan bakal pelanggan.

Senyuman akan mengundangkan senyuman yang lain. Senyuman akan melembutkan hati rakan sekerja, prospek dan pelanggan untuk membina kemesraan. Jangan lupa, kalau mereka tidak membeli sekali pun, senyuman anda itu satu sedekah!

2. Bantu Rakan, Prospek dan Pelanggan

Apabila kita banyak membantu, nanti orang pula akan membantu kita. Setiap perniagaan adalah penyelesaian kepada sesuatu masalah. Apa sahaja penyelesaian, ia merupakan satu bantuan.

Fikirkan bagaimana perniagaan anda dapat membantu orang ramai. Sama ada sebelum mereka menjadi pelanggan anda atau selepas menjadi pelanggan anda. Lebih banyak perniagaan dapat membantu, maka lebih murah rezeki akan datang kepada perniagaan.

3. Kemas & Bersihkan Tempat Kerja & Berniaga

Sekiranya berkerja atau mempunyai kedai, pastikan pejabat atau kedai dalam keadaan kemas dan bersih sentiasa. Sekiranya menjalankan perniagaan Internet, sama juga. Pastikan meja tempat anda bekerja adalah sentiasa bersih dan kemas.

Keadaan tempat kerja yang kemas akan memudahkan perniagaan untuk menjadi lebih teratur. Kebersihan sekeliling akan memurahkan rezeki. Jangan lupa, kebersihan diri sendiri sebagai pemilik perniagaan juga perlu diutamakan.

4. Amalkan Doa Murah Rezeki Sebelum Kerja atau Berniaga

"Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada Engkau kebaikan hari ini, kemenangan-Nya, pertolongan-Nya, cahaya-Nya, keberkatan-Nya dan petunjuk-Nya. Dan aku memohon perlindungan kepada Engkau dari kejahatan sesuatu yang ada di dalamnya dan kejahatan sesuatu sesudahnya."

Baca : Adab dan Etika Berdoa Dalam Islam

Antara Doa Murah Rezeki Terbaik


Mencari rezeki yang halal, mengharap berkat dan redha Allah. Berbekalkan kudrat tulang empat kerat, bermandi peluh jerih demi memberi nafkah kepada keluarga, anak, isteri atau diri sendiri dan memastikan kelancaran hidup di dunia yang sementara ini.

"Hamba berserah diri kepada Mu ya Allah. Semoga Allah mempermurahkan rezeki hamba-hambaNya yang telah berusaha. Amin. Mudah-mudahan Allah memberkati sepanjang kehidupan kita di dunia dan akhirat."

Semoga perkongsian doa-doa ketika memulakan pekerjaan dan perniagaan serta doa dan tips murah rezeki ini akan dimanfaatkan. Jadikanlah semua doa mula kerja dan akhir kerja ini sebagai amalan harian agar kita terus dipermudahkan rezeki yang melimpah ruah selain setiap pekerjaan dan perniagaan kita mendapat keberkatan daripada Allah SWT. - ilmualam.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ilmualam.com/2020/01/doa-ketika-memulakan-pekerjaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam

6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 2576 hits
6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam Setiap manusia pasti pernah merasakan rindu Perasaan ini muncul tatkala kita berada di posisi yang jauh dari orang tersayang Entah itu istri suami orang tua saudara teman atau kekasih hati Sedangkan ...
Ini Perkara Yang Wajib Buat Jika Terlupa Baca Doa Qunut Ketika Solat Subuh

Ini Perkara Yang Wajib Buat Jika Terlupa Baca Doa Qunut Ketika Solat Subuh

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 637 hits
Ini Perkara Yang Wajib Buat Jika Terlupa Baca Doa Qunut ketika Solat Subuh Apakah hukum jika imam tertinggal doa qunut Subuh dan tidak melakukan sujud sahwi atau sengaja meninggalkannya adakah wajib kita sujud sahwi selepas imam memberi sal...
Anggota Dewas Tvri Mau Ada Liga Inggris Atau Enggak Anggaran Tetap Cepat Habis

Anggota Dewas Tvri Mau Ada Liga Inggris Atau Enggak Anggaran Tetap Cepat Habis

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 260 hits
Menurutnya keberanian Helmy Yahya membuat harga siaran Liga Inggris dapat turun dan bisa tayang di TVRI
11 Kelebihan Mempunyai Kertas Kerja Rancangan Perniagaan

11 Kelebihan Mempunyai Kertas Kerja Rancangan Perniagaan

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 414 hits
Bersaing dengan usahawan lain sedia ada memang agak rumit Namun dengan usaha berterusan dan kemudahan yang disediakan oleh istitusi kewangan serta Kerajaan untuk membantu usahawan di negara ini sedikit sebanyak menambah keyakinan bakal peni...
Mara Penting Untuk Pendidikan Dan Juga Perniagaan Bumiputra

Mara Penting Untuk Pendidikan Dan Juga Perniagaan Bumiputra

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 303 hits
Keputusan MARA untuk memberikan fokus kepada bidang pendidikan adalah keputusan yang baik tetapi ia BUKAN sesuatu yang baru Pengupayaan orang Melayu bumiputra adalah sebaiknya menggunakan instrumen pendidikan Dan ini lah yang telah di laksa...
Pinjaman Tekun Untuk Memulakan Perniagaan

Pinjaman Tekun Untuk Memulakan Perniagaan

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 433 hits
Nak memulakan tahun 2020 dengan memulakan perniagaan Nak berniaga tapi modal tak cukup Macam mana nak buat ni Kekurangan atau ketiadaan modal permulaan adalah merupakan masalah atau penghalang utama dalam
Resepi Laksa Ekspress Modal Yang Murah Sesuai Untuk Memulakan Perniagaan Kecil

Resepi Laksa Ekspress Modal Yang Murah Sesuai Untuk Memulakan Perniagaan Kecil

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 753 hits
RESEPI LAKSA EXPRESSKhas buat korang kalau tetamu datang mengejut ini lah yg korang hidang kat tetamu Untuk 3 atau 4 orang makan ye Resepi yang dikongsi ini menggunakan bahan yang murah sesuai bagi yang ingin menjalankan perniagaan kecil ke...
Tutup Perniagaan Mara Untuk Jual Aset

Tutup Perniagaan Mara Untuk Jual Aset

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 351 hits
oleh Ab Jalil Backer Cadangan Pengerusi Majlis Amanah Rakyat Hasnita Hashim untuk menutup kegiatan perniagaan dan pelaburan MARA adalah satu pengkhianatan kepada agenda pemerkasaan masyarakat Melayu dan Bumiputera Menurut FMT Hasnita dikata...
Lg Menyasarkan Perniagaan Mudah Alih Menjana Keuntungan Menjelang 2021

Lg Menyasarkan Perniagaan Mudah Alih Menjana Keuntungan Menjelang 2021

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 320 hits
LG merupakan salah satu pengeluar telefon pintar dari Korea Selatan yang terkemuka Mereka mempunyai sejumlah penawaran peranti menarik tetapi pemasaran dan angka jualan peranti agak berkurangan beberapa tahun kebelakangan ini Perkara ini se...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord