Tutup Perniagaan Mara Untuk Jual Aset




oleh Ab Jalil Backer
Cadangan Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA) Hasnita Hashim, untuk menutup kegiatan perniagaan dan pelaburan MARA adalah satu pengkhianatan kepada agenda pemerkasaan masyarakat Melayu dan Bumiputera.
Menurut FMT, Hasnita dikatakan menulis surat kepada Perdana Menteri bahawa MARA tidak sepatutnya melabur dalam perniagaan dan kerajaan tidak pernah memperuntukkan dana untuk berbuat demikian kepadanya.
Saya tertanya-tanya sama ada tujuan sebenar cadangan penutupan ini adalah untuk membolehkan MARA menjual aset-aset perniagaan dan hartanahnya kepada pihak lain seperti mana yang dilakukan oleh Khazanah Nasional.
Realitinya tidak ada sebab untuk MARA menjual kepentingan-kepentingan perniagaannya dan hanya menumpukan kepada pendidikan dan latihan keusahawanan semata-mata.
Salah satu tujuan pembabitan MARA dalam perniagaan ialah bagi menjana pendapatan tambahan selain sumbangan Kerajaan Persekutuan.
Pendapatan dari cabang perniagaan ini membolehkan MARA berterusan membuat pelbagai program meningkatkan kedudukan sosial dan ekonomi masyarakat Bumiputera.
Selain itu, pembabitan MARA dalam perniagaan turut membantu memperkasakan ekonomi bumiputera secara langsung dan tidak langsung.
Secara langsung MARA dengan kemampuan kewangan dan kepakaran mampu menaikkan ekuiti bumiputera dalam Bursa Malaysia dan mengimbangi kepentingan bumiputera dalam industri sederhana dan besar.
Secara tidak langsung pula, pembabitan MARA dalam perniagaan utama membolehkan usahawan bumiputera memasuki industri-industri utama ini dengan cara menjadi vendor kepada syarikat-syarikat utama MARA.
Pada suatu ketika dahulu MARA juga melabur dalam syarikat-syarikat bumiputera bagi membantu perkembangan perniagaan usahawan bumiputera.
Apabila syarikat-syarikat MARA dijual, ia tidak lagi akan mengambil kira kepentingan usahawan bumiputera lain dalam perkongsian kek ekonomi. Peluang usahawan bumiputera kecil untuk berkembang dengan lebih pantas juga akan terbantut.
Apabila cabang pelaburan MARA ditutup maka ia akan menipiskan peluang usahawan bumiputera untuk membesarkan perniagaan mereka dan bersaing dengan syarikat besar lain.
Inilah terjadi apabila rakyat memilih parti yang tidak lagi melihat kepentingan bumiputera sebagai sebahagian agenda kemakmuran negara.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/01/10/tutup-perniagaan-mara-untuk-jual-aset/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mara Penting Untuk Pendidikan Dan Juga Perniagaan Bumiputra

Mara Penting Untuk Pendidikan Dan Juga Perniagaan Bumiputra

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 308 hits
Keputusan MARA untuk memberikan fokus kepada bidang pendidikan adalah keputusan yang baik tetapi ia BUKAN sesuatu yang baru Pengupayaan orang Melayu bumiputra adalah sebaiknya menggunakan instrumen pendidikan Dan ini lah yang telah di laksa...
Mara Rancang Tinggalkan Perniagaan Tumpu Pendidikan Dan Latihan

Mara Rancang Tinggalkan Perniagaan Tumpu Pendidikan Dan Latihan

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 311 hits
Pengerusi Majlis Amanah Rakyat membayangkan agensi Bumiputera itu akan menutup kegiatan kegiataan dagangannya disebalik bantahan beberapa pihak terhadap rancangan menutup syarikat korporatnya Mara Corporation Sdn Bhd Dalam surat kepada Perd...
5645 Saya Gembira Jual Buku Di Jalanan Puteri Balqis Metrotv Harian Metro 10 01 2020

5645 Saya Gembira Jual Buku Di Jalanan Puteri Balqis Metrotv Harian Metro 10 01 2020

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 643 hits
PERNAH berada di puncak kegemilangan pelakon cilik Puteri Balqis Azizi 13 yang menderita sakit sejak dua tahun lalu kini memilih menulis puisi dan menjualnya di jalanan bagi menampung kehidupannya seharian Pemenang Pelakon Wanita Terbaik pa...
Pasaraya Jual Barang Luar Biasa

Pasaraya Jual Barang Luar Biasa

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 222 hits
Salah satu pasar raya ternama di dunia adalah Wal Mart Wal Mart Stores adalah peruncit terbesar di dunia Syarikat yang pusatnya berada di Arkansas Amerika Syarikat ini ditubuhkan oleh Sam Walton pada tahun 1962 Wal Mart mempunyai lebih dari...
Anak Kecil Jual Tisu Di Jalanan Cikgu Ini Pergi Sndiri Ke Rumah Untuk Siasat Akhirnya Trbongkar Smua Cerita

Anak Kecil Jual Tisu Di Jalanan Cikgu Ini Pergi Sndiri Ke Rumah Untuk Siasat Akhirnya Trbongkar Smua Cerita

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 322 hits
Hampir setiap hari anak kecil ini pulang dan menangis lalu terpacul dari mulutnya adik rindu ayah Ayah dan ibunya bercrai dan ayahnya kini di Pahang dan dikatakan sedang s4kit Demikian perkongsian oleh cikgu Mohd Fadli Salleh di Facebook be...
Putrajaya Tak Babitkan Khazanah Kwsp Dalam Proses Jual Plus

Putrajaya Tak Babitkan Khazanah Kwsp Dalam Proses Jual Plus

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 340 hits
Khazanah menerusi anak syarikatnya UEM Group Bhd memiliki 51 kepentingan dalam PLUS manakala baki 49 dimiliki KWSP KUALA LUMPUR Khazanah Nasional Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja pemilik PLUS Malaysia Bhd berkata mereka tidak dilibatk...
Peniaga Pulau Pinang Jual Ketum Celup Tepung Seriously

Peniaga Pulau Pinang Jual Ketum Celup Tepung Seriously

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 330 hits
Korang nak tahu sebenarnya dekat dalam Malaysia ni ada peniaga menjual ketum celup tepung sebagai snek Pergh lain macam weh Kalau korang tengok gambar dekat bawah ni dah macam rempeyek daun bayam gais Walau bagaimanapun Agensi Anti Dadah Ke...
Gerindra Sebut Ott Komisioner Kpu Indikasikan Ada Praktik Jual Beli Suara

Gerindra Sebut Ott Komisioner Kpu Indikasikan Ada Praktik Jual Beli Suara

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 173 hits
Dia menyebut salah satu bukti adanya jual beli suara yakni biaya besar yang mesti digelontorkan partai partai politik calon anggota legislatif maupun calon kepala daerah untuk membayar saksi
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu