Doa Akhir Ramadan Amalan Sunat 10 Malam Terakhir


Doa akhir Ramadan merupakan doa yang boleh dibaca oleh umat Islam pada 10 malam terakhir bulan Ramadan. Doa ini dibaca bagi memohon agar kita dapat bertemu semula dengan bulan mulia ini pada tahun akan datang.
Pada penghujung bulan Ramadan ini juga kita digalakkan untuk memperbanyakkan amalan-amalan sunat bagi merebut keberkatan bulan mulia ini. Untuk mengetahui lebih lagi, pastikan anda membaca artikel ini sehingga ke penghujung.
Doa Akhir Ramadan Seperti yang dinyatakan di bahagian awal tadi, doa akhir ramadan merupakaan satu doa yang boleh dibaca oleh semua umat Islam bagi memohon agar umur kita dipanjangkan untuk bertemu bulan mulia ini sekali lagi pada tahun hadapan.
Dan melalui doa ini juga kita memohon agar jika tidak dapat dipertemukan dengan bulan Ramadan pada tahun hadapan, kita berharap agar puasa dan amalan yang kita lakukan pada Ramadan tahun ini diterima oleh Allah S.W.T:
Malam Lailatul Qadar Untuk pengetahuan anda, penghujung Ramadan merupakan hari-hari paling penting dalam bulan mulia ini. Hal ini demikian kerana, terdapatnya 1 malam dalam 10 hari terakhir tersebut yang sangat-sangat mulia.
Malam tersebut dikenali sebagai malam Lailatul Qadar. Malam ini merupakan  satu malam yang menyimpan keutamaan yang melimpah, bahkan dipercayai lebih mulia dibanding 1000 bulan.
Oleh itu, tidak hairanlah mengapa pada 10 malam terakhir Ramadan ini, umat Islam sangat digalakkan melakukan amalan sunat bagi mencari keberkatan malam Lailatul Qadar.
Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia – JAKIM Amalan 10 Malam Terakhir Ramadan Berikut kami senaraikan antara amalan-amalan sunat yang anda boleh perbanyakkan pada 10 hari terakhir Ramadan ini. Diharapkan amalan-amalan ini dapat membantu meningkatkan kedudukan kita di sisi Allah S.W.T.
1. MEMBACA AL-QURAN
Al-Quran merupakan mukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W yang menjadi petunjuk dan panduan buat semua umat Islam. Dengan membaca Al-Quran pada bulan Ramadan ini ganjaran pahala yang diperoleh akan berlipat ganda daripada bulan-bulan biasa.
2. BANYAKKAN BERZIKIR, BERISTHIGFAR DAN BERDOA
Selain membaca Al-Quran, amalan sunat yang mudah untuk dilakukan oleh umat Islam pada bulan Ramadan ini adalah dengan memperbanyakkan zikir, istighfar dan doa terutama pada 10 malam terakhir.
Berzikir dan beristighfar mampu mendekatkan kita dengan Allah S.W.T dan dalam masa yang sama ia sedikit sebanyak membantu dalam menghapuskan dosa-dosa lepas kita. Ia juga membantu dalam meningkatkan kedudukan kita di sisi Allah dan menambah pahala kita.
Malam lailatul qadar merupakan satu malam mustajab doa. Pada malam ini, anda digalakkan untuk memohon segala yang anda inginkan di dunia dan juga di akhirat. Dengan izin Allah doa anda akan dimakbulkan.
Berikut merupakan antara doa mudah yang boleh anda amalkan sepanjang 10 hari terakhir Ramadan ini:
3. BER’IKTIKAF DI MASJID
Secara ringkasnya, iktikaf ini merujuk kepada perbuatan bertafakur didalam masjid bagi mencari keredaan Allah S.W.T. Iktikaf yang disyariatkan ada dua bentuk, namun, iktikaf di 10 malam terakhir Ramadan ini merupakan iktikaf sunat muakkad.
Iktikaf di bulan Ramadan ini merupakan satu perkara sunat yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W sendiri dan baginda juga amat menggalakkan isteri, keluarga dan para sahabat baginda melakukan perkara yang sama.
Oleh itu, sebagai umat baginda, kita juga sangat digalakkan untuk melakukan perkara yang sama.
4. SOLAT SUNAT & QIAMULLAIL
Qiamullail merujuk kepada perbuatan ‘bangun malam’ di mana umat islam yang melakukan amalan ini akan bangun pada waktu malam iaitu kira-kira pada pukul 3:00 pagi dengan tujuan untuk beribadat kepada Allah S.W.T sehingga tibanya waktu subuh.
Pada bulan Ramadan, qiamullail ini dilakukan dengan melaksanakan amalan-amalan sunat seperti solat sunat (solat taubat, solat tahajud, solat hajat, dll), membaca Al-Quran, dan berzikir.
Bagi anda yang ingin melakukan qiamullail pada bulan Ramadan ini, anda boleh lihat panduan qiamullail yang disediakan di bawah:
Panduan_Qiamullail_JAKIMDownload 5. BANYAKKAN BERSEDEKAH
Bersedakah merupakan satu amalan mulia, dan pada bulan puasa ini ganjaran pahala yang bakal kita peroleh apabila melakukan amalan ini akan dilipat gandakan oleh Allah S.W.T. Oleh itu, perbanyakkanlah sedekah kita pada bulan mulia ini.
Firman Allah SWT:
إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ
Maksud: “Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan balasannya (dengan berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia.” 
Surah al-Hadid: 18 Baca juga: Makmum Masbuk: Pengertian & Tindakan Yang Perlu Diambil


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-akhir-ramadan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-akhir-ramadan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 141 hits
MISI MEMBURU LAILATUL QADAR DALAM 10 MALAM AKHIR RAMADAN 2024 Diam tak diam terasa macam baru saja kita menyambut bulan Ramadan Tetapi rupa rupanyanya kurang dari 2 minggu saja lagi bulan yang mulia ini akan meninggalkan kita Insya allah ki...
Datang Haid Di 10 Malam Terakhir Ramadan Ustaz Kongsi Amalan Lain Kejar Pahala

Datang Haid Di 10 Malam Terakhir Ramadan Ustaz Kongsi Amalan Lain Kejar Pahala

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 75 hits
Dalam kesungguhan melakukan ibadat untuk mengejar apahal berganda ketika 10 malam terakhir Ramadan ralat sungguh rasa hati bila tiba tiba datang haid Risau sebab tak boleh nak buat solat sunat dan membaca Al Quran sedangkan jika dibuat besa...
Panduan Amalan Qiamullail Malam Dan 10 Hari Terakhir Ramadan

Panduan Amalan Qiamullail Malam Dan 10 Hari Terakhir Ramadan

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 84 hits
Bulan Ramadan adalah merupakan bulan yang penuh rahmah Amalan qiamullail malam mula menjadi kebiasaan dan saranan kerana Allah menjanjikan pahala yang berlipat ganda bagi mereka yang mengerjakan amalan Lebih lebih lagi apabila memasuki 10 m...
Saya Tak Reda Dunia Akhirat Tunai Umrah Tanpa Izin Suami Doa Isteri Tak Selamat 10 Malam Terakhir Ramadan

Saya Tak Reda Dunia Akhirat Tunai Umrah Tanpa Izin Suami Doa Isteri Tak Selamat 10 Malam Terakhir Ramadan

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 78 hits
Baru baru ini di laman X akaun Malaysia Most Viral berkongsikan kisah seorang lelaki yang kesal terhadap tindakan isterinya Isteri tak minta izin Melalui mesej yang dikongsikan si suami meluahkan rasa tidak puas hati terhadap isterinya yang...
Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 177 hits
Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan Alhamdulillah ramadhan sudah menginjak ke minggu ke 3 yang mana kita kena meggandakan amalan kita femi meraih redhaNya Jangan lupa untuk amalkan doa di bawah agar amalan kita diterima ...
Doa Qunut Witir Pada 15 Akhir Ramadan Hukum Panduan

Doa Qunut Witir Pada 15 Akhir Ramadan Hukum Panduan

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 150 hits
Alhamdulillah malam ini kita akan masuk 16 Ramadan bagi yang solat berjemaah di masjid atau surau mulai malam ini kita akan mula membaca doa qunut dalam solat sunat witir Kenapa bila masuk hari ke 16 Ramadan kita perlu baca qunut dalam sola...
9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 132 hits
Bila masuknya bulan mulia Ramadan Lailatul Qadar adalah malam yang ditunggu tunggu Apakah kelebihan malam lailatur qadar ini sehingga ramai mencarinya Para ulama berpendapat sebaik baik amalan soleh adalah pada malam lailatul Qadar yang man...
Foto Memburu Lailatul Qadar Di Malam 10 Hari Terakhir Ramadan

Foto Memburu Lailatul Qadar Di Malam 10 Hari Terakhir Ramadan

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 69 hits
Umat muslim mulai melakukan itikaf di masjid masjid selama sepuluh hari terakhir pada bulan suci Ramadan
Amalkan Doa Ini Pada 10 Malam Terakhir Ramadhan

Amalkan Doa Ini Pada 10 Malam Terakhir Ramadhan

papar berkaitan - pada 30/3/2024 - jumlah : 120 hits
Amalkan Doa Ini Pada 10 Malam Terakhir Ramadhan Doalah banyak banyak di dalam bulan ramadhan Mintalah Allah ampunkan segala dosa dosa kita Kerana antara doa yang tiada hijab adalah doa dari orang yang sedang berpuasa Kita pun tak tahu dosa ...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

The Indian Dilemma In Kkb

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus