Diri Jiwa Saya Adalah Perempuan Saya Bertuah Dapat Buat Umrah Muhammad Sajjad



Viral di media sosial baru-baru ini mengenai usahawan kosmetik, Muhammad Sajjad, pergi menunaikan umrah bersama dengan ibu bapa dan dua orang anak angkatnya. 
Berdasarkan gambar di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Muhammad Sajjad dilihat memakai jubah lelaki. Namun apabila sampai di Mekah, dia memakai telekung. 

Perkara ini menimbulkan banyak reaksi netizen yang menganggap tindakannya itu seperti mempersendakan agama sedangkan umum tahu dan pernah dilaporkan media bahawa Muhammad Sajjad adalah lelaki, bukannya wanita. 
Pihak yang menguruskan umrah Muhammad Sajjad, Albayt Travel (M) Sdn Bhd bertindak melaporkan perkara itu kepada pijak Konsulat Malaysia di Jeddah untuk tindakan selanjutnya, setelah mendapat nasihat dari Mutawwif yang bertugas di Makkah. 
Di Instagramnya, Muhammad Sajjad meluahkan rasa kesyukurannya" 
Syukur Alhamdulillah. Dengan berkat keizinan rombongan kami sekeluarga ke tanah suci Makkah dan Madinah. Selesai sudah umrah kami sekeluarga di Kota Mecca. 
Saya sungguh terharu dan terasa diri ini kecil sangat-sangat apabila saya menjejak kaki ke sini kerana bertapa indahnya Islam. 
Saya melihat kebesaran Allah S.W.T kerana tidak pernah membezakan umatnya dari segi darjah, umur, wajah, jantina, kedudukan, warna kulit atau perbezaan mazhab. Ternyata bila kita di sini, kita semuanya sama, menyembah Tuhan yang satu iaitu Allah. 
Walaupun saya di Malaysia selalu dikutuk, dihina, dicaci malah pelbagai tohmahan diberikan kepada saya, saya hanya berdiam diri. Saya musafirkan diri saya, mungkin apa yang berlaku pada diri saya, saya anggap sudah tertulis menjadi insan bernama Nursajat. 
Bila saya sampai di sini, saya berniat dalam hati, nak berbicara dengan Tuhan saya. Bicara soal kejadian saya kenapa saya dilahirkan begini, kenapa saya yang Allah pilih jadi macam ni, kenapa saya yang banyak diberikan ujian, kenapa saya selalu dikatakan dilaknat dan syurga itu bukan milik saya? 
Kalau begini kejadian saya di muka bumi ini, kenapa Allah jadikan saya? Kenapa tidak pada orang lain? Tiada siapa yang hendak dilahirkan serba kekurangan. 
Bila saya menjejak kaki di Mecca, hati saya menjadi sayu, pandangan saya nampak luas dan dada saya rasa macam tenang dan lapang sangat. Saya pejam mata, saya melihat mak saya di sebelah, saya patut bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang walaupun saya macam ni. 
Saya tahu diri saya dan jiwa saya adalah perempuan. Saya bertuah kerana bukan semua orang terpanggil untuk mengerjakan umrah. Berlinang air mata saya bahawa saya patut syukur dan saya dah dapat jawapan sebaik-baik mungkin di sini. 
Sehina mana pun kita, sejahat mana pun kita, bukan kita sebagai manusia boleh menghukum sesama manusia. Hanya Allah sahaja tahu di mana kita berada nanti ketika kita meninggal dunia. 

Terima kasih mak dan ayah kerana melahirkan Sajat. Buat anak-anak Syaza dan Syahmi, Ummi sayang anak-anak ini sampai ke syurga. Semoga kami sekeluarga mendapat umrah makbur di sisi Allah. 
Bagaimanapun, ruangan komen ditutup, dipercayai bagi mengelakkan netizen membawang di situ. Namun, netizen mula membawang di media sosial sejak semalam. 
Sumber: Instagram Muhammad Sajjad

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2020/02/diri-jiwa-saya-adalah-perempuan-saya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umrah Muhammad Sajjad Sah Jika Cukup Syarat Tetapi Dia Tidak Hidup Secara Fitrah Maka Allah Takkan Reda

Umrah Muhammad Sajjad Sah Jika Cukup Syarat Tetapi Dia Tidak Hidup Secara Fitrah Maka Allah Takkan Reda

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 2236 hits
Mufti Kelantan Datuk Mohamad Syukri Mohamad berkata ibadat Muhammad Sajjad Kamaruzzaman di tanah suci sah sekiranya umrah yang dilakukannya itu mencukupi syarat Isu dia berpakaian wanita itu adalah kesalahan lain Jika melihat dari segi ibad...
Mufti Wp Ulas Isu Sajat Pergi Umrah Muhammad Sajjad 2020

Mufti Wp Ulas Isu Sajat Pergi Umrah Muhammad Sajjad 2020

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 750 hits
Mufti WP ulas isu Sajat pergi umrah Muhammad Sajjad 2020 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Niat di hati taknak ulas tentang isu hangat viral pada awal Februari 2020 kelmarin berkaitan saudara Sajat yang dengan beraninya menjejakka...
Isu Muhammad Sajjad Kamaruzzaman Pakai Telekung Di Makkah Adalah Remeh Dr Maza

Isu Muhammad Sajjad Kamaruzzaman Pakai Telekung Di Makkah Adalah Remeh Dr Maza

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 990 hits
The ReporterIsu Muhammad Sajjad memakai telekung di Tanah Suci menimbulkan pelbagai reaksi netizen yang rata ratanya meluahkan rasa tidak puas hati dengan tindakan usahawan kosmetik itu Tetapi bagi Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abi...
Mujahid Minta Skkm Sekat Muhammad Sajjad Dari Media Sosial Serta Merta

Mujahid Minta Skkm Sekat Muhammad Sajjad Dari Media Sosial Serta Merta

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 566 hits
The ReporterMenteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa meminta SKMM menyekat usahawan Muhammad Sajjad Kamaruzzaman yang menimbulkan kontroversi memakai telekung di Makkah dikenakan sekatan serta merta dari memuat na...
Mufti Wp Buat Semakan Dengan Jpn Muhammad Sajjad Wajib Secara Syarak Beribadah Berpakaian Seperti Lelaki

Mufti Wp Buat Semakan Dengan Jpn Muhammad Sajjad Wajib Secara Syarak Beribadah Berpakaian Seperti Lelaki

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 1439 hits
Mufti WP buat semakan dengan JPN Muhammad Sajjad wajib secara syarak beribadah berpakaian seperti lelaki Mufti Wilayah Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri menegaskan Sajat perlu menunaikan ibadah umrah berdasarkan jantina asalnya iaitu ...
Hiburan Sajat Pakai Baju Lelaki Sebelum Tunai Umrah Tukar Pakaian Perempuan Ketika Di Tanah Suci

Hiburan Sajat Pakai Baju Lelaki Sebelum Tunai Umrah Tukar Pakaian Perempuan Ketika Di Tanah Suci

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 1038 hits
Kecoh diperkatakan mengenai usahawan kosmetik Nursajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman yang telah pergi mengerjakan ibadah umrah bersama keluarga dan rakan rakan Rata rata netizen mempersoalkan penampilan Sajat semasa menu...
Wajib Berihram Haram Berpakaian Wanita Pu Rahmat Ulas Isu Umrah Sajjad

Wajib Berihram Haram Berpakaian Wanita Pu Rahmat Ulas Isu Umrah Sajjad

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 975 hits
Perihal ushawan kosmetik Sajjad mengerjakan ibadah Umrah dengan berpenampilan seperti wanita masih lagi hangat diperkatakan Terbaru menerusi Facebook Pencetus Ummah Rahmat Ikhsan telah berkongsi pendapat mengenai isu usahawan kosmetik terse...
Dia Seorang Lelaki Secara Biologinya Mujahid Kesal Dengan Tindakan Muhammad Sajjad Cemarkan Imej Islam

Dia Seorang Lelaki Secara Biologinya Mujahid Kesal Dengan Tindakan Muhammad Sajjad Cemarkan Imej Islam

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 445 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof meluahkan rasa kesalnya terhadap Muhammad Sajjad dan rakan rakannya yang bertelekung serta menjalani ibadah umrah seperti wanita sekali gus telah mencemarkan imej Islam dan hubu...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun