Dimaki Kena Rompak Kadang Kadang Untuk Kejar Komisen Kami Tidak Makan Tapi Kami Redah Jugak



“Bukan setakat dimaki sahaja bang, saya pernah juga dirompak oleh sekumpulan lelaki ketika saya dalam perjalanan menghantar bungkusan kepada pelanggan.”
Begitulah luahan seorang penghantar barang dari syarikat J&T yang hanya mahu dikenali sebagai Nafiz, 24, ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.
Bercerita lanjut, Nafiz berkata, orang ramai terutamanya pe­langgan hanya nampak kelemahan penghantar-penghantar barangan sahaja selama ini, namun hakikatnya ramai yang tidak tahu apa yang telah dilalui oleh mereka semua.

“Kalau dimaki, saya rasa hampir sebulan tu memang akan ada sekali, pelanggan hanya mahu barang mereka cepat sampai. Kami sedaya upaya akan memberikan perkhidmatan terbaik sebab inilah punca rezeki dan periuk nasi kami.
“Masalah jika berlakunya kelewatan kadang-kadang alamat yang diberikan tidak lengkap. Ada juga kalau kami hubungi pe­langgan mereka tidak menjawab dan tidak menghubungi kami balik, sehabis mungkin kami cuba untuk cepatkan penghantaran, apa yang kami dapat adalah makian,” jelasnya.
Tambahnya, jarang jumpa pe­langgan yang menghargai pekerjaan mereka kerana berpendapat pekerjaan sebagai penghantar barangan adalah pekerjaan low class tidak seper­ti bekerja di pe­jabat dalam bilik berhawa dingin.
“Bukan tiada yang hargai, tapi jarang. Lepas ambil barang yang kami hantar kadang-kadang tu ucapan terima kasih pun tidak apatah lagi senyuman.
“Saya pernah dirompak oleh sekumpulan lelaki di satu kawasan perumahan setinggan, masa itu saya tengah cari sebuah rumah. Saya ditahan dan salah seorang daripada mereka acukan pisau kepada saya.
“Mereka ambil wang tunai yang ada dan dalam wang tunai itu ada wang yang dibayar oleh pelanggan untuk caj penghantaran, terpaksa saya gantikan semula wang tersebut kepada syarikat,” jelasnya yang pernah mengalami tiga kali kemalangan ketika menghantar barangan.

Sementara itu, bagi penghantar makanan dari syarikat Food Panda, Mohd. Rostam Tajuddin, 35, pula berkata, apa yang orang ramai lihat dalam gambar ­mahupun video yang tular ­berkenaan kesusahan mereka ketika menghantar pesanan jelasnya, itulah yang mereka hadapi saban hari.
“Kadang-kadang untuk ­kejar komisen, kami tidak makan. Maklum sajalah gaji kami bukan besar mana. Jika ada mahu guna perbelanjaan lebih, kami ‘pulun’ banyak pesanan.
“Dalam hujan lebat, panas terik semua kami redah demi memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan. Mungkin ada segelintir daripada kami yang kerja main-main. Tapi kebanyakan daripada kami memang mahukan wang ­untuk menyara keluarga,” jelas­nya yang kehilangan pekerjaan ­sebagai warga media setelah syarikatnya sebelum ini gulung tikar.
Sumber :Kosmo

The post ‘Dimaki, Kena Rompak..Kadang-Kadang Untuk Kejar Komisen, Kami Tidak Makan Tapi Kami Redah Jugak appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/04/dimaki-kena-rompak-kadang-kadang-untuk-kejar-komisen-kami-tidak-makan-tapi-kami-redah-jugak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Miris Ratusan Juta Rakyat Indonesia Makan Tiap Hari Pakai Tahu Tempe Tapi Kedelainya Impor

Miris Ratusan Juta Rakyat Indonesia Makan Tiap Hari Pakai Tahu Tempe Tapi Kedelainya Impor

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 246 hits
Gambar Presiden Jokowi memborong tempe di pasar tradisional di Bogor 30 Oktober 2018 Indonesia adalah negara dengan konsumsi kedelai terbesar Setiap harinya diperkirakan ratusan juta penduduk Indonesia makan dengan lauk tahu tempe tak pedul...
Menteri Air Suam Minta Muhyiddin Kekal Di Pagoh Tapi Umno Taknak

Menteri Air Suam Minta Muhyiddin Kekal Di Pagoh Tapi Umno Taknak

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 416 hits
January 3 2021 Umno Johor sudah memaklumkan kepada pucuk pimpinan parti itu tentang kesedian mereka untuk memberi laluan kepada Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mempertahankan kerusi Pagoh pada Pilihan Raya Umum Ke 15 nanti Perkara itu dim...
Hiburan Macam Tak Suka Anak Tapi Sibuk Beranak Mawar Rashid Sedih Dituduh Malas Jaga Zuriat Sendiri

Hiburan Macam Tak Suka Anak Tapi Sibuk Beranak Mawar Rashid Sedih Dituduh Malas Jaga Zuriat Sendiri

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 471 hits
Pelakon Mawar Rashid yang bertindak menghantar anak sulungnya Raden Muhammad Rafael yang masih belum mencecah usia dua tahun ke prasekolah telah mengundang kecaman daripada warga maya Sumber Instagram Mawar Rashid Mawar dilihat telah berkon...
Suami Isteri Dedah Pengalaman Burvk Menginap Di Hotel Acah Mewah Tagline Luxury Tapi Air Kolam Pun Berminyak

Suami Isteri Dedah Pengalaman Burvk Menginap Di Hotel Acah Mewah Tagline Luxury Tapi Air Kolam Pun Berminyak

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 379 hits
loading Bagi korang yang sedang merancang untuk pergi bercuti bersama keluarga seeloknya periksa dahulu maklum balas hotel atau tempat percutian tersebut agar tidak menyesal di kemudian hari
Anak Umur 2 Tahun Tak Pandai Nak Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Tegurlah Dengan Baik

Anak Umur 2 Tahun Tak Pandai Nak Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Tegurlah Dengan Baik

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 317 hits
Di usia anak dua tahun anak kecil kita sudah menampakkan cara untuk bergaul dan berkawan dengan rakan sebaya Pun begitu ada waktunya anak kecil kita masih tidak pandai cara berkawan Bermain sambil tolak menolak itu biasa tetapi jangan dibia...
Gigi Anak Rongak Hitam Jangan Biarkan Walaupun Gigi Susu Tapi Bukan Perkara Biasa Bantu Anak

Gigi Anak Rongak Hitam Jangan Biarkan Walaupun Gigi Susu Tapi Bukan Perkara Biasa Bantu Anak

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 408 hits
Belum pun sampai usia enam tahun gigi anak sudah rongak dan menjadi kehitaman Jangan biarkan sahaja kerana menjaga gigi perlu menjadi kewajipan pada mak ayah Persoalannya kenapa masalah gigi kehitaman dan rongak ini berlaku pada anak kita G...
5 Perkara Mudah Tapi Komitmen Tinggi Untuk Azam Tahun Baru

5 Perkara Mudah Tapi Komitmen Tinggi Untuk Azam Tahun Baru

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 397 hits
5 PERKARA MUDAH TAPI PERLUKAN KOMITMEN UNTUK AZAM TAHUN BARUSelamat Tahun Baru 2021 Semua Tahun 2021 ini walaupun tidak terasa disebabkan oleh Pandemik Global Corona Virus Disease 2019 semua jadi terbatas dari segi sambutan mahupun perasaan...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11