Didik Anak Guna Kaedah Shichida Methods



Repost : 19 May 2020

Beberapa minggu lepas boss aku ada cakap kat aku yg dia antaq anak die 2 thn pergi Sichida kelas… yakni kelas yg di uruskan oleh jepun melatih anak-anak befikir menggunakan otak sebelah kanan. Otak sebelah kanan ni lebih efektif sebenarmya dari otak sebelah kiri tetapi kena practise sikitlah penggunaannya. 

Kelas ni mahal, kalau kelas tadika juanna yg aku nak masukkan tahun depan tu cost nye lebih tinggi dari cost kite satu semester kat ITM, tapi boss aku ni atas kesedaran bahawa ramai sgt cine yang pergi kelas tu utk ajar anak2 depa dan melayu cuma setengah kerat aje…dia pun bersetuju ngan niat ikhlasnye untuk ajar aku dan staff melayu yg lain.


Aku pun nak korang practisekan bende ni kat anak korang, sebab baru seminggu aku buat kat anak aku…dah nampak keberkesanannya.

1. Sewaktu anak nak tidur atau tidur-tidur ayam, cakap kat die sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, tak sakit , dia budak pandai dsb. Sbb during tidur-tidur ayam ni otak kanan sedang bekerja, otak kiri dah tidur dah, tapi kena buat seikhlas hati…kalau tengah marah ..tak jadi. 

kalau anak korang tu dah tidur , ramas-ramas jari atau tangan dia, macam picitlah supaya dia kembali berada dalam tidur2 ayam punya situation. Aku buat kat anak aku sebab die bangun pagi lambat pas tu siap melalak-lalak lagi, aku cakap hari-hari kat dia, dia budak baik, dia suka pergi sekolah, dia budak sihat, dia nak bangun awal….sekarang 6.30 dah bukak mata termasuk sabtu n ahad.

2. Start guna cards untuk ajar anak. Aku ajar ABC-Z guna card seminggu je, sekarang dah kenal semua huruf dah siap boleh eja perkataan pendek-pendek. . buat card banyak-banyak dan tunjuk kat dia orang cepat-cepat. . macam..a..b. .c...d..e, insya Allah cepat die dapat sebab bila kita tunjuk kad laju-laju atau cepat-cepat otak kanan die bekerja keras untuk tangkap apa benda yang kite tunjuk tu…kita boleh buat card 1,2,3, gambar-gambar…potonglah gambar kat mana-mana dsb.

3. Gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan, so ajar anak korang main tanah liat, main water colour, melukis, gunting kertas, origami dsb. memang le kite yang kene mengemas tapi takpe……… satu lagi cuba korang lukis gambar, contohnye rama2, tapi sebelah sahaja dan suruh die orang sambung lukis ikut apa yg korang lukis tu kat sebelah lagi…ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan….Korang tau kenapa cine, ngan jepun pandai-pandai ….sebab depa makan guna chopstik…chopstik tu mengaktifkan kerja tangan and as well gerakkan otak kanan.

4. Jgn marah-marah atau tengking anak……..sebab depa boleh simpan semuanya dalam otak kiri…….kalau termarah depa, pi balik kat cara no 1 tadi, and mintak maaf kat die…..

5. Satu lagi develop they all punya imagination by start bercerita kat die orang dan suruh depa sambung cerite tu, walaupun cerita tu memang lah merapu takpa………kita pun bukan tak biasa merapu…….

6. Main teka-teki ngan they all, taruk satu barang dalam kotak tissue and suruh depa teka apa benda tu. First few times boleh bagi option macam….bagi tau colour, bunyi, lama-lama depa boleh develop six sence by concentrating depa boleh teka apa benda dlm kotak tissue tu……..ni semua utk aktifkan otak sebelah kanan. Tapi ingat…..semua game yg hangpa nak buat ngan dia tu cuma boleh buat setengah jam sehari..tak payah lama-lama.

Sebelum buat exercise ni, kena tarik nafas dalam-dalam and relaks…tak boleh buat time tengah nak masak ka, basuh kain ka tengok tv ka, tak jadi….Buat kena ikhlas , and merendah diri sikitlah bila dah terror ini semua satu cara yng Tuhan lagi Maha Mengetahui kalau Dia izin anak kite nak pandai Alhamdulillah tapi kita kena berusaha, dan bersyukur kalau dah berhasil sebab bila2 Dia boleh tarik balik..betui dak……Aku pun tengah try lagi ni…


Lagi satu untuk berkongsi sesama pembaca….

Kaunselor UTM, Dr, Syed Mohd. Shafek pun ada cakap benda yang sama dan dia ada ckp ttg perkataan jangan kat anak-anak. kalau kita banyak sangat guna perkataan jangan kat anak-anak …..itu lah yang anak akan buat…..so lepas nie kena ganti perkataan jangan tu kepada perkataan lain plak…contohnya….Tolong senyap Abang,berbanding Jangan bising bang..

Dlm Islam sendiripun menggalakkan kita ibubapa bercakap2/berdoa dgn anak2 ketika mrk dlm proses nak tidur sbb pada ketika itulah di antara waktu2 doa dimakbulkan.

From:
Wan Ahmad Wazir Afandy Mohd Sani
Sent: Friday, September 04, 2009 2:39 PM
Subject: FW: [mysabul2u] Shichida Methods

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2009/09/shichida-methods.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lewatkan Anak Sarapan Dari Biasa Alif Satar Didik Anak Berpuasa Guna Cara Tersendiri

Lewatkan Anak Sarapan Dari Biasa Alif Satar Didik Anak Berpuasa Guna Cara Tersendiri

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 310 hits
Hari ini sudah masuk hari ke 26 umat Islam di Malaysia berpuasa Bagi ibu bapa yang mempunyai anak anak kecil ada antaranya dari awal lagi sudah mengajar anak anak untuk belajar berpuasa Seperti juga penyanyi dan pelakon Alif Satar yang mend...
Tak Boleh Guna Duit Anak Sewenang Wenangnya Mufti Jelaskan Hukum Guna Duit Anak

Tak Boleh Guna Duit Anak Sewenang Wenangnya Mufti Jelaskan Hukum Guna Duit Anak

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 507 hits
Apakah hukum ibu bapa yang menggunakan duit simpanan anak anak tetapi menggantikan semula duit tersebut Boleh S S Dato Mufti terangkan sedikit mengenai perkara ini Terima kasih JAWAPAN Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kep...
Tips Didik Anak Untuk Ibu Bapa Yang Sibuk

Tips Didik Anak Untuk Ibu Bapa Yang Sibuk

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 340 hits
Penting untuk kita ketahui tips penting bagaimana nak didik anak kita kearah kebaikkan dalam keadaan kita sentiasa sibuk kerana tuntutan kerja seharian Oleh itu amat penting untuk lakukan sesuatu untuk anak anda kita walaupun kita sibuk bek...
Jangan Guna Sudu Untuk Bagi Ubat Pada Anak Sukatan Sudu Tak Tepat Tak Sedar Beri Bahaya

Jangan Guna Sudu Untuk Bagi Ubat Pada Anak Sukatan Sudu Tak Tepat Tak Sedar Beri Bahaya

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 336 hits
Menurut kajian terkini penggunaan sudu yang tidak tepat saiz untuk mengukur ubat cecair akan menyebabkan kesukaran menentukan dos Ini kerana amaun ubat cecair yang dituang ke dalam sudu akan bergantung kepada saiz sudu tersebut lalu mengaki...
Tanpa Sedar Kita Guna Alat Mengendong Bayi Cara Salah Membahayakan Anak Semak Sebelum Guna

Tanpa Sedar Kita Guna Alat Mengendong Bayi Cara Salah Membahayakan Anak Semak Sebelum Guna

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 398 hits
Jika anda ingin menyiapkan kerja rumah tetapi dalam masa yang sama perlu menjaga bayi maka penggunaan alat mengendong bayi adalah pilihan yang baik Namun adakah alat mengendong bayi seperti anduh bayi atau baby carrier selamat untuk bayi an...
Kalau Anak Lambat Bercakap Guna Tip Yang Ibu Ini Kongsi Dari Pakar Kena Buat Secara Konsisten

Kalau Anak Lambat Bercakap Guna Tip Yang Ibu Ini Kongsi Dari Pakar Kena Buat Secara Konsisten

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 296 hits
Jika anak lambat bercakap memang buat ibu bapa risau cuma tak tahu nak buat apa Ada juga hanya membiarkan ia berlaku tanpa sebarang tindakan disebabkan ada yang kata tunggulah sehingga enam tahun anak boleh lah bercakap nanti dan ada juga k...
Tips Cuci Contengan Anak Guna 3 Bahan Mudah Ini Dinding Terus Berkilat

Tips Cuci Contengan Anak Guna 3 Bahan Mudah Ini Dinding Terus Berkilat

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 298 hits
Raya dah dekat macam mana persiapan anda Menjelang hari raya tak sah kalau tak buat persiapan membersih dan menghias rumah Kekemasan dan kecantikan rumah seakan sudah menjadi rukun kelengkapan menyambut perayaan Tapi bagi anda yang mempunya...
Bahaya Kalau Tak Jaga Mata Anak Yang Asyik Tengok Gajet Guna Formula 20 20 20 Ini

Bahaya Kalau Tak Jaga Mata Anak Yang Asyik Tengok Gajet Guna Formula 20 20 20 Ini

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 422 hits
American Association of Pediatric menyarankan agar kanak kanak berumur 2 tahun ke bawah tidak sama sekali dibenarkan untuk menggunakan gajet Bagi kanak kanak berumur 2 ke 5 tahun masa yang dibenarkan adalah kurang dari dua jam sehari Baca I...
Didik Politik Dalam Ramadhan Menurut Anak Presiden Pas

Didik Politik Dalam Ramadhan Menurut Anak Presiden Pas

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 352 hits
Tarbiyah siyasiyah dalam bulan RamadanBULAN yang dinantikan oleh seluruh umat Islam kembali tiba Penghulu segala bulan dan sebaik baik bulan di sisi Allah S W T yang dikurniakan ke atas umat manusia di muka bumi ini Tetamu yang dinanti nant...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na