Di Mana Kedudukan Tukaran Ringgit Dan Usd


 








NIK HASYUDEEN


Di mana kedudukan tukaran Ringgit dan USD?

Bagi orang-orang yang berumur 23 tahun ke bawah, mereka dilahirkan selepas Krisis Kewangan Asian 1997-1998. Mereka tidak mengalami zaman yang mana pasaran saham jatuh merudum, nak dapat pinjaman bank susah, banyak bangunan dilelong dan sebagainya.

Di dalam suasana ekonomi sedemikian, kadar tukaran Ringgit kepada Dollar Amerika (USD) naik dari lebih kurang 2.5 kepada 4.4. Ada pelbagai khabar angin bahawa kadar ini akan mencecah 5. Maka kerajaan di masa itu telah mengikat (peg) kadar tukaran kepada 3.80. Ini berjalan sehinggalah tahun 2015.

Minggu ini kadar tukaran Ringgit USD telah mencecah tahap psaikologi 4.5. Kedudukannya hampir sama dengan era krisis seperti yang dinyatakan di atas. Tidakkah ini memerlukan tindakan yang serius bagi menstabilkan nilai Ringgit?

Bagi saya, tindakan BNM menaikkan OPR kepada 2.25 adalah amat munasabah dan lembut. Kita kena ingat OPR sebelum bermulanya Pandemik Covid-19 ialah 2.75. Kadar tukaran Ringgit USD di ketika itu ialah dalam 4.20.

Dasar monetori yang diuruskan oleh bank-bank pusat seperti BNM adalah bagi menjamin kestabilan harga. Apabila ekonomi dibuka selepas Pandemik Covid-19, kegiatan ekonomi menjadi rancak dan permintaan meningkat. Di dalam masa yang sama, bekalan masih belum pulih ke tahap sebelum pendamik kerana pelbagai kekangan. Di Malaysia, di antara sebab utama ialah bekalan buruh yang terhad sehinggakan industri seperti kelap sawit pun rugi dengan besar kerana buah yang ranum di atas pokok tidak dapat dituai kerana pekerja asing tidak boleh masuk.

Satu lagi masalah selepas pembukaan ekonomi ialah kerencatan rantaian bekalan. Kapal di laut tak cukup. Kapalterbang belum terbang semua dan sebagainya. Syarikat pengangkutan amat berhati-hati untuk menormalisasi perniagaan mereka kerara takut penutupan ekonomi berlaku kembali. Jadi, kos pengangkutan naik. Bila harga minyak dan gas pun naik disebabkan permintaan yang mendadak, lagilah mahal kos pengangkutan.

OPR yang rendah menyebabkan kos pinjaman/pembiayaan rendah. Ini menjadikan pengguna tidak begitu memikirkan kos ini apabila membuat pinjaman/pembiayaan dan berbelanja. Ini menyumbang kepada peningkatan permintaan.

Apabila permintaan tinggi dan bekalan terhad, harga barangan secara semula jadinya akan naik. Di negara-negara lain, kenaikan harga ditanggung sebahagian besarnya oleh rakyat. Hanya apabila ianya melampau barulah kerajaan campur tangan. Di negara ini lain pula kaedahnya. Semua kena ditanggung oleh kerajaan. Walaupun kerajaan mendapat pendapatan tambahan disebabkan kenaikan harga minyak, ianya tidak sama dengan pertambahan kenaikan perbelanjaan disebabkan subsidi. Jadi kena pinjam dan ini akan dibayar di masa hadapan oleh anak cucu kita. Ibubapa dan tok nenek mereka sebenarnya mengambil apa yang sepatutnya dirasai oleh generasi yang akan datang.

Kenaikan OPR perlu dilihat di dalam beberapa aspek:

1. Kadar OPR masih rendah jika dibandingkan dengan kadar sebelum pendemik

2. Kadar tukaran Ringgit USD berada di tahap yang lebih kurang dengan tahap semasa krisis kewangan di akhir tahun 90an

3. Bank Pusat Amerika dengan tegas menyatakan mereka mahu menurunkan inflasi dari lebihkurang 8% sekarang kepada 2% tak kira apa nak jadi. Caranya ialah dengan menaikkan lagi kadar faedah di sana.

4. Apabila kadar faedah di Amerika naik, kadar tukaran Ringgit USD akan lebih tertekan kerana aliran dana akan lebih deras mencari USD. Ingat, kadar tukaran Ringgit USD sekarang agat tidak mententeramkan.

5. Oleh kerana kita menggunakan USD di dalam kebanyakan impot, kita akan mengimpot lebih banyak inflasi jika kadar tukaran Ringgit menurun lagi. Naik lagi harga barang.

Oleh itu kenaikan kadar pinjaman domestik akan mengurangkan perbezaan kadar faedah (interest rate differential) yang boleh menstabilkan kadar tukaran asing. Di dalam masa yang sama ianya juga akan menstabilkan permintaan yang disasarkan untuk mengurangkan kadar inflasi.

Sebagai rakyat, kita kena cuba ambil tahu perkara-perkara asas di dalam pentadbiran dan pengurusan negara seperti polisi monetori ini. Jadi, barulah permintaan dan juga desakan kita menjadi lebih munasabah. Jika polisi populis dibuat hanya supaya kita mengundi dengan bahagia, apa yang nak kita terangkan kepada cucu cicit kita berkenaan warisan hutang yang mereka kena pikul sebab kita nak bahagia setiap masa?

Anda semua bebas untuk bersetuju atau tidak bersetuju dengan pandangan saya. Saya suka melihat sesuatu dari gambaran yang lebih besar dan tidak meletakkan kepentingan semasa lebih besar dari apa yang saya kita kepentingan yang lebih besar dan munasabah. Jika tok nenek kita bersusah payah untuk menyenangkan kita, di mana semangat itu di dalam kontek cucu cicit kita pula?

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/di-mana-kedudukan-tukaran-ringgit-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Mana Tak Bimbang Ringgit Jatuh

Rakyat Mana Tak Bimbang Ringgit Jatuh

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 123 hits
Rakyat mana tak bimbang ringgit jatuh Posted By on September 15 2022Kenyataan Menteri Kewangan Senator Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz bahawa rakyat tidak perlu bimbang prestasi buruk matawang ringgit berbanding matawang utama lain dan beliau...
Rompak Lebih Setengah Juta Ringgit Duit Bapa Saudara Lepas Agih Wang Rakan Siap Guna Sebagai Hantaran Kahwin

Rompak Lebih Setengah Juta Ringgit Duit Bapa Saudara Lepas Agih Wang Rakan Siap Guna Sebagai Hantaran Kahwin

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 142 hits
Seorang remaja lelaki berusia 19 tahun dilaporkan telah memecah masuk sebuah banglo di Petaling Jaya baru baru ini dan membawa lari duit simpanan bapa saudara berjumlah RM630 000 Remaja berkenaan bersama empat rakannya yang melakukan jenaya...
Ratusan Ribuan Ringgit Terpaksa Dikeluarkan Kerana Kebodohan Beberapa Orang

Ratusan Ribuan Ringgit Terpaksa Dikeluarkan Kerana Kebodohan Beberapa Orang

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 127 hits
Penahanan bekas anggota tentera selama 311 hari adalah salahNor Fazlina Abdul Rahimnfazlina nstp com myMOHAMAD Maliki ketika hadir di Mahkamah Tinggi Kota Bharu FOTO Nik Abdullah Nik Omar Kota Bharu Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutusk...
Ringgit Merudum Tapi Tiada Maklumat Dari Menteri Anwar

Ringgit Merudum Tapi Tiada Maklumat Dari Menteri Anwar

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 166 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyerang Tengku Zafrul Abdul Aziz dengan menyifatkannya sebagai menteri kewangan yang tidak bertanggungjawab Anwar yang juga bekas menteri kewangan itu mengkritik Zafrul kerana kekurangan jawapannya yang boleh di...
Belanja Jutaan Ringgit Kim Jongkook Bayar Yuran Pengajian Abang Selama 10 Tahun Beli Rumah Buat Ibu Bapa

Belanja Jutaan Ringgit Kim Jongkook Bayar Yuran Pengajian Abang Selama 10 Tahun Beli Rumah Buat Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 136 hits
Bukan sekadar untuk diri sendiri Kim Jong kook sentiasa meletakkan keluarga dahulu sebelum orang lain ARTIKEL BERKAITAN Terbaru lelaki itu didedahkan sebagai antara selebriti yang menyumbang banyak buat keluarganya sejak memulakan kerjaya s...
Gagal Siasatan Isu Lcs Kejatuhan Ringgit Pm Ismail Sabri Tidak Tegas Lembab Abdullah Sani

Gagal Siasatan Isu Lcs Kejatuhan Ringgit Pm Ismail Sabri Tidak Tegas Lembab Abdullah Sani

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 120 hits
Imej hebat Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang cuba dibina oleh unit propagandanya selepas membebaskan institusi kehakiman dalam menghantar bekas PM Najib Razak ke penjara kini mulai koyak Bertentangan dengan kehebatannya ba...
Nilai Ringgit Jatuh Inflasi Melambung Ismail Sabri Pm Gagal

Nilai Ringgit Jatuh Inflasi Melambung Ismail Sabri Pm Gagal

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 175 hits
Kejatuhan nilai watawang ringgit RM4 50 berbanding satu Dolar Amerika sejak minggu ini menimbulkan keraguan mengenai keupayaan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam menangani ekonomi Malaysia Menurut Ahli Jawatank...
Jangan Cantas Pucuk Tapi Mulakan Dari Akar Ringgit Merudum Harga Barang Dibimbangi Makin Naik

Jangan Cantas Pucuk Tapi Mulakan Dari Akar Ringgit Merudum Harga Barang Dibimbangi Makin Naik

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 180 hits
Kerajaan dinasihatkan supaya mengekang kenaikan harga barangan ekoran nilai ringgit yang dilaporkan merudum pada kadar terendah Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berpendapat situasi ringgit yang lemah mempengaruhi harga barang memandangkan...
Ekonomi Asia Tidak Merudum Ringgit Kita Merudum Menteri Kewangan Senyap Anwar

Ekonomi Asia Tidak Merudum Ringgit Kita Merudum Menteri Kewangan Senyap Anwar

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 150 hits
Krisis kewangan Asia dua dekad lalu yang menyaksikan matawang ringgit jatuh merudum RM4 50 berbanding AS 1 disebabkan serangan spekulator matawang yang juga menyerang matawang di beberpaa negara Asia lain untuk ikut runtuh sama Ironinya pad...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang

Sultan Mizan Suggests Implementation Of Vertical Farming In Terengganu