Gagal Siasatan Isu Lcs Kejatuhan Ringgit Pm Ismail Sabri Tidak Tegas Lembab Abdullah Sani







Imej hebat Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang cuba dibina oleh unit propagandanya selepas membebaskan institusi kehakiman dalam menghantar bekas PM Najib Razak ke penjara kini mulai 'koyak'.

Bertentangan dengan kehebatannya, bagi Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid, Ismail bukanlah seorang yang berwibawa menerajui negara apabila gagal mengarahkan siasatan ke atas watak kontroversi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Latiff Ahmad yang telah menerima banyak laporan polis berhubung skandal pembinaan kapal tempur pesisir (LCS).

Beliau juga, kata Abdullah, dipertikaikan kerana tunduk kepada Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan yang enggan melaksanakan pindaan Akta Kerja 2022 sebagaimana dijadualkan pada 1 September lalu.

"Sikap PM yang lembab dan tidak tegas ini telah menyebabkan skandal rasuah terkait menteri kabinet beliau tidak dapat ditangani segera.

"Ismail Sabri gagal arahkan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang didakwa terlibat dalam skandal LCS berdasarkan laporan audit forensik untuk bercuti daripada tugas sementara siasatan dijalankan, atau pun isytiharkan harta secara terbuka. Ramai menuding jari PM memilih jalan selamat kerana takut kehilangan sokongan daripada parti Bersatu.

"Kelemahan pentadbiran Ismail juga dilihat dengan tindak tanduk Menteri Sumber Manusia yang tidak kompeten, merugikan rakyat dan seolah-olah membelakangkan PM. Contohnya dalam isu penguatkuasaan Akta Kerja 1955 (pindaan 2022) yang sepatutnya dilaksanakan pada 1 September lalu tetapi kemudiannya dianjakkan ke 1 Januari 2023," katanya Abdullah dalam satu kenyataan.

Beliau yang juga Pengerusi Biro Pekerja KEADILAN kecewa dengan sikap lembik PM Ismail dalam isu kebajikan pekerja kerana pindaan Akta Kerja berkenaan telah menerima perkenan daripada Yang Dipertuan Agong pada 26 April dan diwartakan sejak 10 Mei lalu.

Beliau bertanya mengapa PM Ismail boleh membenarkan penangguhan penguatkuasaan untuk memastikan pekerja mendapat hak lebih baik tatkala rakyat Malaysia terpaksa berdepan dengan situasi yang cukup sukar sekarang.

Dalam bidang ekonomi pula kata Abdullah, Ismail menunjukkan prestasi mengecewakan apabila nilai ringgit jatuh merudum kepada RM4.50 berbanding satu dollar Amerika Syarikat minggu ini.

"Terbaru dilaporkan portal antarabangsa, Bloomberg berkata "Ringgit Drops to Lowest Level Since Asian Financial Crisis". Ini bukanlah suatu perkara yang boleh dipandang enteng apabila ringgit berada pada paras paling lemah sejak Januari 1998.

"Tentunya dengan kejatuhan ini menambah parah kenaikan harga barang dan menyukarkan negara yang amat bergantung kepada barangan import, khususnya makanan yang mencecah lebih 60 peratus. Hal ini bakal mengakibatkan rakyat berdepan satu lagi pusingan kenaikan harga barang," katanya lagi.

Tegas Abdullah, seorang PM yang hebat harus menunjukkan kewibawaannya dalam memulih atau meningkatkan ekonomi negara.

Jelas beliau, Ismail mungkin dikira baik dalam membebaskan institusi kehakiman tetapi ada calon lain di pihak Pakatan Harapan yang mampu berbuat lebih baik daripada beliau dalam segala segi dan lebih layak dianggat sebagai Perdana Menteri.


 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/gagal-siasatan-isu-lcs-kejatuhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nilai Ringgit Jatuh Inflasi Melambung Ismail Sabri Pm Gagal

Nilai Ringgit Jatuh Inflasi Melambung Ismail Sabri Pm Gagal

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 175 hits
Kejatuhan nilai watawang ringgit RM4 50 berbanding satu Dolar Amerika sejak minggu ini menimbulkan keraguan mengenai keupayaan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam menangani ekonomi Malaysia Menurut Ahli Jawatank...
Take Action On Ismail Sabri Lokman Urges Umno

Take Action On Ismail Sabri Lokman Urges Umno

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 139 hits
Former Umno supreme council member Lokman Noor Adam has urged his party to take disciplinary action against the prime minister and party vice president Ismail Sabri Yaakob Speaking to reporters outside the Kuala Lumpur court complex today h...
Mampukah Ismail Sabri Ulangi Kecemerlangan Bn Pada Pru 1978

Mampukah Ismail Sabri Ulangi Kecemerlangan Bn Pada Pru 1978

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 177 hits
BUKAN sahaja kesulitan besar dihadapi Datuk Hussein Onn pada 1970 an kerana mengetepikan beberapa tokoh veteran UMNO dengan memasukkan tenaga muda seperti Datuk Musa Hitam dan Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad dalam pentadbirannya kes Datuk Ha...
Ekonomi Negara Paling Parah Rm Jatuh Inflasi Naik Ph Dakwa Ini Kegagalan Ismail Sabri Sebagai Pm

Ekonomi Negara Paling Parah Rm Jatuh Inflasi Naik Ph Dakwa Ini Kegagalan Ismail Sabri Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 119 hits
Kejatuhan nilai Ringgit sehingga RM4 50 kepada satu Dolar Amerika adalah kegagalan ekonomi yang paling parah buat negara dalam tempoh 20 tahun kebelakangan ini Ia ditambah dengan peningkatan kadar inflasi 4 4 peratus menjadikan yang terburu...
Tubuh Jawatan Kuasa Siasatan Selesai Isu Daging Import Halal Utusan Malaysia 25 08 2022

Tubuh Jawatan Kuasa Siasatan Selesai Isu Daging Import Halal Utusan Malaysia 25 08 2022

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 201 hits
PETALING JAYA Gabungan pertubuhan bukan kerajaan Islam mendesak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia menubuhkan satu jawatan kuasa siasatan dalam menangani isu daging import halal Desakan dibuat enam NGO iaitu Persatuan Pengguna Islam Malaysia P...
Skandal Lcs Siasatan Selesai Peguam Negara Tunggu Apa Lagi

Skandal Lcs Siasatan Selesai Peguam Negara Tunggu Apa Lagi

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 164 hits
Skandal LCS Siasatan selesai Peguam Negara tunggu apa lagi Posted By on August 30 2022Skandal pembinaan kapal tempur pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia tidak sewajarnya dibiarkan berpanjangan tanpa ada pihak yang didakwa di mahkamah Menur...
Azam Baki Gagal Bertindak Skandal Lcs Eloklah Berundur Segera Dari Sprm

Azam Baki Gagal Bertindak Skandal Lcs Eloklah Berundur Segera Dari Sprm

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 116 hits
MOHD ALI HASHIMKalau tidak dapat jelaskan mengapa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak ambil tindakan terhadap sesiapa pun dalam isu skandal Kapal Tempur Pesisir lebih baik Ketua Pesuruhjayanya Tan Sri Azam Baki berundur dan melepas...
In National Day Address Pm Ismail Sabri Says Malaysia Must Guard Against Modern Colonialism

In National Day Address Pm Ismail Sabri Says Malaysia Must Guard Against Modern Colonialism

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 332 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said colonialism no longer took the same form it did during the colonial era and was now more insidious due to the creeping globalisation that has left many countries reeling from its effects Ma...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan