Denda Rm10 000 Rakyat Nak Bayar Macam Mana Mp Tak Apa Laa




Aktivis pengguna dan ahli ekonomi berkata, tindakan Putrajaya mengenakan hukuman denda sehingga RM10,000 kepada individu atas kesalahan berkaitan perintah kawalan pergerakan (PKP) adalah regresif dan menghukum

Mereka turut mendakwa, ia hanya akan mendorong berlaku lebih banyak rasuah kerana pesalah mungkin akan berusaha mencari ‘jalan keluar’ dengan cara itu.
Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam Jacob George berkata, ia adalah langkah yang mundur bagi negara kerana idea mendenda adalah untuk mendidik masyarakat, dan tidak boleh bersifat menghukum atau berniat jahat.
“Kami menyaksikan dua set undang-undang, di mana menteri dan ahli politik terlepas daripada hukuman. Mereka yang akan didenda hanyalah orang yang tiada kuasa politik.
“Orang seperti Ahmad, Ah Seng dan Arumugam yang berdepan masalah serius ekonomi akan didenda,” katanya, sambil menambah mereka yang tidak dapat membayar denda berkemungkinan akan dipenjara.
George berkata, denda dan saman perlu dikenakan untuk mencegah orang ramai daripada melakukan kesalahan tetapi ia tidak boleh bersifat ditindas atau menindas.
“Kita bukannya dalam situasi hidup dan mati untuk menerapkan undang-undang yang begitu menindas. Mengapa kita melakukan ini? Bagaimana ia boleh dibenarkan? ” soal beliau.
Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 yang baharu, diterbitkan di laman web Warta Persekutuan, membenarkan seseorang didenda sehingga RM10,000 kerana melanggar peraturan PKP.
Peraturan itu, yang berkuat kuasa pada 11 Mac, juga menyatakan syarikat yang melanggar peraturan PKP akan dikenakan denda hingga RM50,000.
Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) Marimuthu Nadason berkata, ini bukan masa yang tepat untuk menaikkan denda kerana ramai orang hilang pekerjaan dan dipotong gaji.
Katanya, tahap pematuhan prosedur operasi standard (SOP) semasa juga tinggi.
“Kerajaan hari ini perlu menunjukkan rasa sayang dan mendidik rakyat. Adakah mereka cuba membuat orang ramai muflis?” soalnya.
Ketua Eksekutif Pusat Penyelidikan Pasaran Carmelo Ferlito berkata, apabila denda dinaikkan secara tidak seimbang, ia akan menjadi masalah kepada golongan berpendapatan rendah.
“Ia sepertinya denda regresif, yang menghukum orang miskin,” katanya kepada FMT.
Katanya, ia juga mendorong kepada perlakuan memberi dan menerima rasuah kerana mereka akan cuba mengelakkan diri daripada didenda.
“Setiap kali anda menaikkan denda ini, orang akan bertindak sama seperti cukai – apabila cukai tinggi, mereka akan berusaha untuk mengelakkannya. Ini mendorong tingkah laku yang buruk. ”
“SOP perlu lebih diperjelaskan. Masih wujud kekeliruan sehingga sukar untuk rakyat mengikuti sebarang perubahan terbaharu dalam peraturan.”
Beliau menggesa Putrajaya untuk memperbaiki cara berkomunikasi dengan orang ramai supaya mereka lebih peka dengan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan

Sumber: FMT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/denda-rm10000-rakyat-nak-bayar-macam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Denda Langgar Sop Rakyat Kena Rm10 000 Menteri Jangan Dilepaskan

Denda Langgar Sop Rakyat Kena Rm10 000 Menteri Jangan Dilepaskan

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 332 hits
Kerajaan Perikatan Nasional diingatkan agar menghentikan penguatkuasaan Prosedur Operasi Standard Covid 19 yang berbeza beza antara menteri dan rakyat jelata sebelum menaikkan denda RM10 000 kepada pihak yang melanggar SOP Ketua Angkatan Mu...
Kompaun Rm10 000 Bukan Nak Aniaya Rakyat Tetapi Untuk Menjaga Rakyat Ismail Sabri

Kompaun Rm10 000 Bukan Nak Aniaya Rakyat Tetapi Untuk Menjaga Rakyat Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 272 hits
Kompaun RM10 000 bukan nak aniaya rakyat tetapi untuk menjaga rakyat Ismail SabriKerajaan memberi jaminan kompaun maksimum RM10 000 bagi mereka yang melanggar peraturan Perintah kawalan pergerakan akan digunakan mengikut budi bicara dan tid...
Denda Ingkar Sop Rm10 000 Yang Kena Rakyat Marhaen

Denda Ingkar Sop Rm10 000 Yang Kena Rakyat Marhaen

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 224 hits
Kerajaan Perikatan Nasional diminta mengkaji semula keputusan menaikkan denda melanggar Prosedur Operasi Standard Covid 19 daripada RM1 000 sebelumnya kepada RM10 000 Menurut Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim biasanya denda lebih m...
Walaupun Parti Perdana Menteri Markah Rendah Dan Gagal Dalam Temuduga Macam Mana Nak Lantik Tok Uban

Walaupun Parti Perdana Menteri Markah Rendah Dan Gagal Dalam Temuduga Macam Mana Nak Lantik Tok Uban

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 236 hits
Veteran Umno Shahrir Ab Samad membidas Ketua Pemuda Bersatu Johor Muhammad Shamsuddin Paijan yang tidak berpuas hati berkenaan pelantikan ketua kampung yang dikatakan banyak dipilih dalam kalangan orang Umno sahaja Shahrir memberikan bayang...
Pesalah Pkp Kini Berdepan Denda Rm10 000

Pesalah Pkp Kini Berdepan Denda Rm10 000

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 235 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Individu yang melanggar peraturan ditetapkan perintah kawalan pergerakan kini boleh didenda sehingga RM10 000 Ini berdasarkan Ordinan Darurat 2021 yang baharu diterbitkan di laman web Warta Persekutuan hari ini Or...
Macam Mana Nak Jadi Blogger Sepenuh Masa

Macam Mana Nak Jadi Blogger Sepenuh Masa

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 258 hits
AssalamualaikumBismillahHai semua hari ini aku nak kongsi sedikit berkenaan kerjaya sebagai blogger sepenuh masa ini Ada beberapa pembaca yang bertanya apakah persediaan aku sebelum aku decide mahu jadi blogger sepenuh masa Jadi aku cerita ...
Hina Mahkamah Mkini Dotcom Bayar Denda Rm500 000

Hina Mahkamah Mkini Dotcom Bayar Denda Rm500 000

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 275 hits
Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu Premesh Chandran menjelaskan denda itu hari ini PUTRAJAYA Mkini Dotcom Sdn Bhd yang mengendalikan portal berita Malaysiakini membayar denda RM500 000 yang diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan selepas men...
Langgar Sop Denda Rm10 000

Langgar Sop Denda Rm10 000

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 362 hits
DENDA PENCEGAHAN YANG TERBAIK BAGISEMUA RAKYAT KECUALI ORANG YANG BERUANG
Kerajaan Beri Jaminan Kompaun Rm10 000 Ikut Budi Bicara Bukan Untuk Aniaya Rakyat

Kerajaan Beri Jaminan Kompaun Rm10 000 Ikut Budi Bicara Bukan Untuk Aniaya Rakyat

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 227 hits
PUTRAJAYA Kerajaan memberi jaminan kompaun maksimum RM10 000 bagi mereka yang melanggar peraturan Perintah kawalan pergerakan akan digunakan mengikut budi bicara dan tidak akan menganiaya rakyat Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ...
Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Brand Names Case Studies

Aktiviti Kunjungan Gerakan Daerah Barat Daya Pulau Pinang Ke Ppim Ppim 20 09 2024

Ubisoft Di Ambang Kejatuhan Pelabur Mahu Ambil Alih Dan Pecat Ceo

Terlalu Padu Eagles Menyerang Balik


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Nikmat Tanam Pokok Mulberry

Cirit Birit Dan Muntah

Terengganu Peniaga Didakwa Hina Islam Di Facebook Dipanggil Polis

Pm Umum Bantuan Banjir Rm10 Juta Buat Kedah

Kelantan Isytihar Gisbh Sesat Jika Ciri Ciri Sama Dengan Al Arqam

Bring Motion Of Confidence To Dewan Rakyat Next Month Pm To Opposition