Macam Mana Nak Jadi Blogger Sepenuh Masa


AssalamualaikumBismillah
Hai semua, hari ini aku nak kongsi sedikit berkenaan kerjaya sebagai blogger sepenuh masa ini. Ada beberapa pembaca yang bertanya apakah persediaan aku sebelum aku decide mahu jadi blogger sepenuh masa. 
Jadi aku cerita sedikitlah ya. Mungkin ada yang merancang mahu jadi blogger sepenuh masa tapi tak tahu mahu mula dari mana. 

1. PERANCANGANSebelum korang decide untuk menjadi blogger sepenuh masa pertama sekali yang paling penting adalah apakah perancangan korang berkenaan blog?
Dan paling penting sekali macam mana mahu jana pendapatan dari blog? Sebab apabila korang dah tetapkan untuk menjadi blogger sepenuh masa, ini bermaksud blog korang bukan lagi menulis yang sekadar untuk suka-suka tetapi haruslah mempunyai hasil (income) dari blog. 
Ada banyak cara untuk jana pendapatan melalui blog antaranya ialah ghostwriter, affiliate, google adsense, penulisan artikel review dan lain-lain. Contohnya macam aku sendiri, sebelum decide mahu jadi fulltime blogger aku memang plan mahu jana pendapatan melalui Google Adsense. 
Aku memang dah lama lulus Google Adsense sebelum jadi blogger sepenuh masa, boleh baca artikel di bawah. Cuma masa tu memang tak fokus lagi berkenaan earning. Kalau ada, syukur. Kalau tak pun biar ja macam tu. 
Permohonan Google Adsense Telah Diluluskan Buat Pertama Kali (2017)Surat Verifikasi Alamat Google Adsense Dah Sampai (2018)
Aku memulakan kerjaya sebagai blogger sepenuh masa pada bulan September 2019. Dan masa ini income Google Adsense aku sekitar 60USD. Setiap bulan aku dapat 10USD sahaja sebelum aku jadi fulltime blogger. 

Alhamdulillah, selepas aku memilih kerjaya sebagai blogger sepenuh masa dan fokus naikkan trafik blog. Income blog aku meningkat mendadak 40USD sebulan dan aku berjaya cashout Google Adsense pertama kali pada Bulan Oktober 2019. 
Bayangkan aku ambil masa 2 tahun untuk dapat 100USD pertama. Dan 9 bulan untuk dapat income setiap bulan melalui adsense. 

2. PERSEDIAANAku sedia maklum memilih untuk menjadi blogger sepenuh masa perlu banyak berkorban masa. Persediaan aku pada ketika ini memang ZERO. Duit pun tiada. Yang aku ada hanya pengalaman berblog yang sedikit sahaja. 
Mujurlah aku tinggal dengan parents. Jadi makan minum semuanya ditanggung. Tiada bayar apa-apa pun dari segi sewa dan sebagainya. Malah nak bayar bil internet pun guna duit parents guys huhu~ Kalau aku stay sendiri mungkin aku berfikir berkali-ali juga nak memilih kerjaya ini. 
Jadi apa yang aku nak sampaikan kat korang, sebelum memilih untuk jadi blogger sepenuh masa apakah korang seorang : Penganggur / tidak bekerjaSuri rumahStudent / Part-time bekerjaBekerja kerajaan / swastaBerniaga / kerja sendiri
Sekiranya korang tidak bekerja mungkin senanglah nak mula. Tetapi kalau korang dah ada kerjaya adakah berbaloi korang berhenti kerja untuk memilih kerjaya sebagai blogger

Selain itu, MACAM MANA DENGAN MASA KORANG?
Adakah korang masih bujangan? atau dah berkahwin? Ada tanggungan tak? Ada anak tak? Semuanya perlu diambil kira guys! Sebab untuk dapatkan income berblog ini KENA BANYAK KORBAN MASA. 

3. MELABUR UNTUK ILMU BLOGGINGPerkara pertama yang aku fikirkan selepas menjadi blogger sepenuh masa ialah MELABUR UNTUK ILMU sebanyak yang mungkin. Tiada yang percuma di dunia ini. Nak belajar sesuatu pun KENA BANYAK KORBAN DUIT & MASA. 
Walaupun ada banyak tips boleh didapati di google tetapi masih tidak cukup tanpa GROUP SUPPORT yang kukuh. Apabila ada group support ini kita dapat belajar banyak benda daripada rakan-rakan blogger yang lain. Boleh bertukar pandangan dan ilmu. 
Sejujurnya susah nak belajar sendiri. Aku belajar design blog saja pun ambil masa 2 tahun. Aku cadangkan korang join BITE MEDIA CONSULTANT untuk tambah ilmu berkenaan blog. InsyaAllah guys, tidak rugi pun join. 

Korang juga boleh beli Ebook Cara Bina Blog Untuk Hasil RM2,000 Sebulan Siti Awadah (pengasas Bite Media Conusltant) 


4. MATLAMAT BERBLOG & MINATNak jadi blogger ini kena pastikan yang korang ada minat menulis. Tidaklah kerja sebagai apapun kalau takda minat benda yang kita buat pun jadi tak seronok. Apatah lagi yang berani ambil risiko untuk bekerja sendiri ini. Rutin Harian Sebagai Blogger Sepenuh Masa [Blog Cara Sii Nurul]Aku Tak Jumpa Kerjaya Yang Mampu Memberi Kepuasan Selain Berblog
Sebenarnya ada ramai juga blogger yang menulis bukan kerana minat. Tetapi mereka mempunyai matlamat yang jelas menulis blog kerana apa. Blogging without passion is for people passionate about making money. If you are passionate about blogging then you will surely earn. 
5. FUTURE PLANNINGDah dapat income yang stabil kena buat future planning tau. Korang kena banyak backup plan dan jangan fokus satu sumber income sahaja. Selain bergantung kepada Google Adsense, dalam masa yang sama aku juga menyediakan servis :Penulisan artikel reviewPenulisan artikel untuk blogBlog KonsultanDesign Blog Dan kadang-kala aku buat kerja luar dari bidang blogger itu sendiri. Bukan itu sahaja aku juga ada buat blog yang kedua iaitu Blog Inspirasi Kami yang terdiri daripada beberapa orang penulis. Alhamdulillah, blog kedua aku pun dah lulus adsense juga


Baca sini : Tercapaikah Azam Blog Tahun 2020?

Hasil berblog melalui penulisan artikel review dan blog, design dan blog konsultan pada tahun lalu dan tahun ini. 


Hasil berblog daripada penulisan artikel blog & review, design blog dan beberapa job dari Bite Media Consultant

Hasil berblog untuk BLOG INSPIRASI KAMI

Bukan itu sahaja, hasil berblog ini jugalah aku mula menjalankan perniagaan kecil-kecilan seperti menjual minyak wangi, baju budak dan dewasa secara offline. Bukan mudah sebenarnya, tetapi Alhamdulillah semuanya dengan izin-Nya aku masih bertahan sehingga sekarang. 
Apa yang aku nak sampaikan kat korang ialah kerjaya blogger sepenuh masa ini bukan mudah. Semua benda kena buat sendiri. Kalau tak pandai urus masa dengan baik mungkin korang akan jadi tekanan. Ibarat kita berbisnes juga sebenarnya, kalau rajin adalah hasilnya. Kalau malas mungkin hasil pun takda

Selain itu, NIAT itu yang paling penting. Kita berblog kerana apa? Jadikan penulisan kita sesuatu yang bermanfaat buat pembaca. InsyaAllah, kita mudahkan urusan orang lain Allah akan limpahkan rezeki dari yang kita tak sangka-sangka. 
Masih berminat nak jadi blogger sepenuh masa? Nak servis blog konsultan? Boleh email kat [email protected]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2021/03/macam-mana-nak-jadi-blogger-sepenuh-masa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masa Mana Dap Dan Anwar Teringin Nak Bersama Pas Baru 18 Ketul Dah Perasan Pada Hal Hapa Pun Tak Buat

Masa Mana Dap Dan Anwar Teringin Nak Bersama Pas Baru 18 Ketul Dah Perasan Pada Hal Hapa Pun Tak Buat

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 234 hits
PAS boleh terima parti lain asalkan tanpa Anwar Ibrahim dan DAPFebruary 25 2021 Pas boleh menerima parti lain termasuk yang bukan berasaskan Melayu dengan syarat tanpa penjajaran politik dengan DAP dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibr...
Denda Rm10 000 Rakyat Nak Bayar Macam Mana Mp Tak Apa Laa

Denda Rm10 000 Rakyat Nak Bayar Macam Mana Mp Tak Apa Laa

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 222 hits
Aktivis pengguna dan ahli ekonomi berkata tindakan Putrajaya mengenakan hukuman denda sehingga RM10 000 kepada individu atas kesalahan berkaitan perintah kawalan pergerakan adalah regresif dan menghukum Mereka turut mendakwa ia hanya akan m...
Bibir Hitam Sebab Merokok Macam Mana Nak Hilangkan

Bibir Hitam Sebab Merokok Macam Mana Nak Hilangkan

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 185 hits
Muka lawa dah tapi bibir hitam gelap mesti kuat merokok baru ingat nak berkenalan tak apalah cari orang lainlah Jangan terkejut jika terdengar ada orang yang mengata sedemikian rupa hanya kerana gara gara bibir wanita tersebut hitam dek dis...
Walaupun Parti Perdana Menteri Markah Rendah Dan Gagal Dalam Temuduga Macam Mana Nak Lantik Tok Uban

Walaupun Parti Perdana Menteri Markah Rendah Dan Gagal Dalam Temuduga Macam Mana Nak Lantik Tok Uban

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 211 hits
Veteran Umno Shahrir Ab Samad membidas Ketua Pemuda Bersatu Johor Muhammad Shamsuddin Paijan yang tidak berpuas hati berkenaan pelantikan ketua kampung yang dikatakan banyak dipilih dalam kalangan orang Umno sahaja Shahrir memberikan bayang...
Kurang Lulusan Universiti Dapat Kerja Tetap Sepenuh Masa Pada 2020

Kurang Lulusan Universiti Dapat Kerja Tetap Sepenuh Masa Pada 2020

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 178 hits
SINGAPURA Kadar lulusan universiti yang mendapat pekerjaan sepenuh masa secara tetap enam bulan selepas peperiksaan akhir mereka merosot sekitar 10 peratus pada 2020 di tengah tengah pandemik COVID 19 Tinjauan Bersama Pekerjaan Siswazah Uni...
Macam Ni Nak Minta Hantaran Rm20k Seram Owner Kesal Penyewa Cantik Tapi Bilik Penuh Dengan Sampah

Macam Ni Nak Minta Hantaran Rm20k Seram Owner Kesal Penyewa Cantik Tapi Bilik Penuh Dengan Sampah

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 258 hits
Macam ni nak minta hantaran RM20K Seram Owner kesal penyewa cantik tapi bilik penuh dengan sampahViral di media sosial video keadaan sebuah bilik sewa yang dipenuhi dengan sampah sarap longgokan pakaian bagai mengundang pelbagai reaksi neti...
Nak Bagi Kurang Rasa Sakit Masa Bersalin Kena Pandai Curi Nafas Ikut Teknik Ini

Nak Bagi Kurang Rasa Sakit Masa Bersalin Kena Pandai Curi Nafas Ikut Teknik Ini

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 259 hits
Proses kelahiran bayi atau bersalin tentu sahaja indah namun dalam masa yang sama menakutkan bagi sesetengah wanita terutamanya buat kali pertama Pelbagai perkara mungkin akan difikirkan si ibu hamil termasuklah kesakitan yang boleh berlaku...
Masa Nak Panggil Punyalah Mengampu Nabila Huda Kesal Sikap Produksi Culas Bayaran Kerja

Masa Nak Panggil Punyalah Mengampu Nabila Huda Kesal Sikap Produksi Culas Bayaran Kerja

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 140 hits
Pelakon popular menerusi sebuah hantaran di Instagramnya telah meluahkan perasaan kesal dengan sikap sesetengah produksi yang culas untuk membayar setelah selesai tugas penggambaran View this post on Instagram A post sha
Anak Meraung Nak Gelang Emas Masa Mengandung Ibu Ngidam Emas Mahal Mainan Ko Dik

Anak Meraung Nak Gelang Emas Masa Mengandung Ibu Ngidam Emas Mahal Mainan Ko Dik

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 418 hits
Emas dan perempuan memang tidak dapat dipisahkan Bagaimanapun selalunya yang suka kumpul barangan kemas ini adalah para ibu tetapi sebaliknya pula yang terjadi apabila seorang kanak kanak terlihat meraung seperti baru lepas kena cubit walha...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers