Daya Tahan Tubuh Bayi Masih Lemah Elak 6 Punca Boleh Buat Si Kecil Anda Jatuh Sakit


Daya tahan tubuh bayi masih lemah dan memerlukan penjagaan rapi untuk mengelakkan terkena jangkitan dan jatuh sakit.
Sebagai ibu bapa, setelah menatang mereka bak minyak yang penuh, apabila anak tiba-tiba jatuh sakit adalah mimpi ngeri buat mama papa.  Tambahan pula, adalah berbahaya untuk bayi yang baru lahir untuk jatuh sakit kerana impaknya boleh mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan dan komplikasi yang kuat.
Bayi baru sahaja menghabiskan 9 bulan di dalam rahim yang merupakan tempat yang.  Sistem imun mereka baru dan tubuh si kecil baru sahaja memulakan perjalanannya dalam belajar bagaimana melindungi diri dari jangkitan kuman Mereka perlukan masa untuk membina antibodi sendiri dan membiasakan diri.
BAYI KECIL SANGAT MUDAH TERKENA JANGKITAN Masalahnya adalah sangat mudah untuk bayi yang baru lahir menjadi sakit, jadi kita mesti lebih rajin dalam cara kita melindungi mereka. Mama papa perlu tahu dan hindari 6 cara bayi baru lahir boleh jatuh sakit.
#1 Suhu sekeliling
Bayi mudah terkesan dengan suhu sekeliling yang mungkin terlalu sejuk dan panas. Sentiasa memeriksa suhu sekeliling sekiranya terlalu sejuk atau panas. Elakkan pakaian yang tebal untuk bayi atau bedung semasa suhu sekeliling tinggi. Ketika suasana sekeliling sejuk pula, pakaikan bayi dengan baju berlengan panjang, seluar panjang dan stoking. Selimuti jika perlu.
#2 Sentuhan dengan orang yang berpenyakit
Mereka mungkin orang yang berpenyakit dan boleh menyebabkan jangkitan pelbagai virus dan bakteria. Beritahu mereka sekiranya sakit untuk tidak melawat bayi. Sediakan topeng muka dan cecair sanitizer kepada pelawat. Seboleh-bolehnya bertegaslah dengan pelawat atau orang asing yang ditemui agar tidak mencium bayi anda.
#3 Tempat awam
Tempat awam seperti pusat membeli belah atau pasar raya di mana udara berkuap boleh menyebabkan kemungkinan bayi mendapat jangkitan penyakit. Jadi seboleh-bolehnya mama papa jangan bawa mereka ke tempat-tempat ini bagi mengurangkan risiko terjadinya jangkitan.
#4 Tahap kebersihan
Tahap kebersihan persekitaran memainkan peranan penting. Pastikan sekeliling anda bersih. Tiada etika apabila batuk dan bersin juga meningkatkan risiko bayi mudah jatuh sakit. Oleh itu, anda dan ahli keluarga juga penjaga bayi perlu mempraktikkan untuk menutup mulut dan hidung semasa bersin dan batuk. Cuci tangan setiap kali menyentuh sesuatu yang kotor seperti setelah menukar lampin bayi, selepas keluar dari tandas dan batuk/ bersin.
Bayi juga boleh dijangkiti kuman sekiranya anda tidak mengamalkan langkah membasuh tangan dengan betul dan memegang bayi dengan tangan yang kotor. Perlu diketahui yang kekotoran yang nampak secara fizikal tidak dapat dihilangkan dengan hand sanitizer sahaja, mesti basuh dengan air dan sabun!
#5 Tidak memvaksinkan bayi
Tindakan mengabaikan vaksin bayi boleh mendedahkan pelbagai penyakit berbahaya seperti difteria dan penyakit tangan, kaki dan mulut (HMFD). Walau pun divaksin, bayi anda masih boleh dijangkiti sekiranya tiada imuniti yang kuat.
Menyedari kemungkinan jangkitan yang mudah terjadi kepada bayi, mama papa perlu sentiasa bersedia dengan ilmu pengetahuan dan skil pengurusan anak sakit. Selain itu, ambil polisi insurans untuk bayi bagi mempersiapkan diri anda dan bayi untuk menghadapi kemungkinan jatuh sakit.
Prudential menyediakan pelbagai polisi yang mesra bayi dan mesra bajet seperti PRUmy child plus. Lebih awal diambil, lebih baik, sebagai satu persediaan wajib menempuh dunia keibubapaan yang mencabar.
LINDUNGI ANDA DAN BAYI ANDA DENGAN PRUMY CHILD PLUS (PMC+)?
#1. PERLINDUNGAN AWAL SEJAK DALAM KANDUNGAN
Ia memberikan perlindungan kepada si kecil seawal usia 14 minggu dalam kandungan.
#2. PERLINDUNGAN KEPADA BAYI JAUNDIS
Terdapat juga perlindungan pranatal dan bayi baru lahir yang tentu memberikan faedah semasa bayi terkena jaundis (neonatal jaundice) dan masalah kongenital sehingga si kecil 5 tahun. Bagi bayi yang didiagnosis dengan jaundis yang memerlukan rawatan fototerapi, bayaran penuh RM500 hingga RM1000 akan diberikan (bergantung jenis-jenis pelan perlindungan yang diambil).
#3. SATU-SATUNYA INSURANS UNTUK BAYI IVF
Ini adalah satu-satunya polisi insurans yang  memberikan perlindungan kepada kandungan hasil daripada in-vitro fertilization (IVF)! Precious baby mestilah mendapat keistimewaan ini.
#4. PROSES MUDAH UNTUK POLISI SETERUSNYA-EASE
Selain itu, Prudential memberikan laluan khas untuk ibu bapa yang sudah membeli polisi perlindungan PRUmy Child Plus kepada anak mereka. Easy and simple enrolment (EASE) memudahkan anda mendapatkan polisi untuk anak seterusnya tanpa perlu melalui proses pengunderaitan penuh.
RUPANYA ADA BANYAK LAGI TAWARAN MENARIK DARI PMC+!
Prudential kini mengadakan promosi 2019 sehingga 31 Mac 2019. Dengan setiap pembelian PMC+ dengan Essential Child Plus, Mama Papa boleh mendapatkan perlindungan tambahan PERCUMA sebanyak 50% atas perlindungan penyakit kritikal selama 3 tahun. Ini adalah promosi yang tidak boleh dilepaskan dan amat berbaloi!

Untuk maklumat lanjut, mama papa boleh dapatkan di sini https://bit.ly/2HH8qLN
The post Daya Tahan Tubuh Bayi Masih Lemah, Elak 6 Punca Boleh Buat Si Kecil Anda Jatuh Sakit appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/daya-tahan-tubuh-bayi-masih-lemah-elak-6-punca-boleh-buat-si-kecil-anda-jatuh-sakit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Meneran Lebih Awal Semasa Proses Kelahiran Boleh Menyebabkan Rahim Jatuh Kenali 10 Lagi Punca

Meneran Lebih Awal Semasa Proses Kelahiran Boleh Menyebabkan Rahim Jatuh Kenali 10 Lagi Punca

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 435 hits
Wanita khususnya yang sudah melalui proses kelahiran mempunyai risiko untuk mengalami rahim jatuh Lebih berbahaya jika ia berlaku tanpa disedari dan seterusnya menggugat kesihatan rahim Dr Siti Aishah Daud Pakar Perbidanan Sakit Puan Subang...
6 Langkah Penjagaan Bayi Baru Lahir Mama Papa Mesti Biasakan Baru Boleh Elak Pelbagai Masalah

6 Langkah Penjagaan Bayi Baru Lahir Mama Papa Mesti Biasakan Baru Boleh Elak Pelbagai Masalah

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 481 hits
6 langkah penjagaan bayi baru lahir mesti dibiasakan baru boleh elak pelbagai masalah Anda juga boleh tersenyum melalui minggu minggu pertama bergelar mama dan papa da menikmati indah bersama si kecil Langkah penjagaan in wajib diketahui Ca...
Struktur Ligamen Lembut Boleh Jadi Punca Bukan Epidural Doktor Jelaskan Sakit Belakang Di Kalangan Ibu

Struktur Ligamen Lembut Boleh Jadi Punca Bukan Epidural Doktor Jelaskan Sakit Belakang Di Kalangan Ibu

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 375 hits
Masalah sakit belakang terutama pada bahagian yang mendapat suntikan epidural sering menyebabkan ramai tertanya tanya apakah penyebab sebenar di kalangan ibu ibu Ini penjelasan doktor mengenainya Menurut Dr Aminudin Mohamed Pakar dari Jabat...
Video Bayi Dilambung Begpackers Tular Bayi Boleh Cedera Otak Pendarahan Akibat Shaken Baby Syndrome

Video Bayi Dilambung Begpackers Tular Bayi Boleh Cedera Otak Pendarahan Akibat Shaken Baby Syndrome

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 303 hits
Tindakan melambung bayi boleh meningkatkan risiko terjadinya kecederaan akibat Shaken Baby Syndrome Ibu bapa dan penjaga sepatutnya peka tentang hal ini Video seorang bayi yang dilambung dan dihayun secara berbahaya oleh seorang begpacker d...
Doktor Jelaskan Bersalin Normal Selepas Caeser Berkali Kali Berisiko Tinggi Rahim Boleh Pecah Bayi Boleh Meninggal

Doktor Jelaskan Bersalin Normal Selepas Caeser Berkali Kali Berisiko Tinggi Rahim Boleh Pecah Bayi Boleh Meninggal

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 502 hits
Doktor terangkan ibu yang ingin bersalin secara normal selepas caeser boleh tapi perlu tahu risikonya Rahim pecah terpaksa dibuang sangat tinggi Doktor ini jelaskan secara lanjut Menurut Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita Kehamilan ada kes ...
Tips Ketahui Bagaimana Elak Sakit Jantung

Tips Ketahui Bagaimana Elak Sakit Jantung

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 268 hits
Jantung adalah satu organ penting yang mula berfungsi sejak janin sehinggalah sesaorang itu meninggal dunia Ia mengepam darah untuk membekalkan oksigen dan nutrien keseluruh badan melalui sistem peredaran darah Jantung yang sihat mampu meng...
Kalau Nak Anak Bijak Elak Pakaikan Sarung Tangan Lama Bayi Mula Teroka Tangannya Bermula Usia Sebulan

Kalau Nak Anak Bijak Elak Pakaikan Sarung Tangan Lama Bayi Mula Teroka Tangannya Bermula Usia Sebulan

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 514 hits
Bayi berusia sebulan ke atas mula tertarik dengan tangannya sendiri Bermain dengan tangannya sendiri adalah stimulasi yang baik Justeru pemakaian sarung tangan terlalu lama perlu dielakkan Semasa lahir bayi lazimnya menggenggam Apabila beru...
Penyakit Hirschsprung Menyebabkan Bayi Tak Boleh Buang Air Besar Ini Kaedah Rawatanya

Penyakit Hirschsprung Menyebabkan Bayi Tak Boleh Buang Air Besar Ini Kaedah Rawatanya

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 290 hits
Penyakit Hirschsprung adalah keadaan yang jarang berlaku yang menyebabkan najis menjadi terperangkap dalam perut dan sukar membuang air besar Ia kebiasaannya berlaku kepada bayi dan kanak kanak Biasanya proses pembuangan air besar sepanjang...
Rawatan Bekam Pada Bayi Baru Lahir Boleh Atau Tidak Ini Yang Ibubapa Mesti Tahu Tolong Jangan Abaikan

Rawatan Bekam Pada Bayi Baru Lahir Boleh Atau Tidak Ini Yang Ibubapa Mesti Tahu Tolong Jangan Abaikan

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 640 hits
Menurut pegawai perubatan Sarjana Dr Afiq Izzudin A Rahim yang merupakan salah seorang daripada kumpulan pakar kesihatan MedTweetMy jelas mengatakan bekam adalah tidak selamat dan tidak boleh dilakukan ke atas kanak kanak berumur 10 tahun k...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Internet Malaysia Masih Terkesan Dengan Kerosakan Kabel Dasar Laut Di Laut Merah

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat