Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya


Benarkah daun kelor boleh membantu pesakit yang mempunyai masalah diebetes seperti yang di “klaim” oleh penjual produk kesihatan di luar sana?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi berkenaan dengan khasiat daun kelor kepada kesihatan yang perlu anda tahu.
Baca juga:
Khasiat Daun Kucai Khasiat Daun Semambu Khasiat Daun Pisang Apa itu daun kelor? Daun kelor, moringa atau pokok drumstick, ke semuanya merujuk kepada tumbuhan herba yang sama.
Sesetengah masyarakat di pelbagai benua negara jua mengenalinya dengan panggilan “pokok ajaib” kerana mempunyai manfaat yang sangat banyak kepada manusia.
Pokok kelor boleh ditemukan di merata tempat seperi di Asia, Afrika dan bahkan Amerika Selatan.
Setiap bahagian pokok ini bermula dari daun, buah, bunga, akar, malah sekam dan minyaknya mempunyai khasiat perubatan. Bagaimanapun, daunnya amat berguna dan sesuai untuk dimakan.
Para saintis merekodkan terdapat 13 spesis pokok kelor di seluruh dunia dengan pelbagai jenis vitamin, mineral serta antioksidan yang sihat.
Kandungan fakta nutrisi Setiap 100 gram daun kelor mengandungi kandungan nutrisi seperti berikut:
Air: 78.7 g Tenaga: 64 kcal Protein: 9.4 g Jumlah lipid (lemak): 1.4 g Karbohidrat: 8.28 g Serat: 2 g Kalsium: 185 mg Zat besi: 4 mg Magnesium: 42 mg Fosforus: 112 mg Kalium: 337 mg Natrium: 9 mg Zink: 0.6 mg Kuprum: 0.105 mg Mangan: 1.06 mg Selenium: 0.9 µg Vitamin C: 51.7 mg Vitamin B-6: 1.2 mg Folat: 40 µg Niasin: 2.22 mg Riboflavin: 0.66 mg Tiamin: 0.257 mg Vitamin A: 378 µg Khasiat daun kelor Antara khasianya dalam kesihatan adalah seperti berikut:
1. Merawat asma
Daun moringa membantu untuk mengurus serta mencegah gangguan pernafasan seperti asma dan penyempitan bronkial.
Oleh kerana sifat anti-radangnya, ia juga membantu mencegah keradangan di saluran pernafasan.
Kajian terdahulu telah mencadangkan bahawa penggunaan daun moringa boleh membantu meningkatkan kapasiti dan fungsi paru-paru. 
2. Meningkatkan sistem imun badan
Kandungan vitamin C dalam daun kelor membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh, sehingga tubuh lebih tahan terhadap pelbagai jenis penyakit dan jangkitan.
3. Menjaga kesihatan mata
Daun kelor mengandungi antioksidan penting, antaranya beta-karotena untuk mengekalkan dan menggalakkan kesihatan mata yang baik.
Bukan itu sahaja, ia juga dapat mencegah degenerasi makula awal bersama-sama dengan masalah mata yang lain.
4. Menurunkan paras gula dalam darah
Beberapa kajian menunjukkan bahawa daun kelor dapat membantu menurunkan paras gula dalam darah terutamanya kepada pesakit diabetes.
5. Menjaga kesihatan jantung
Kandungan antioksidan dalam daun moringa membantu menjaga kesihatan jantung dengan melawan radikal bebas dan mengurangi risiko penyakit jantung.
6. Mengurangi peradangan
Daun kelor memiliki sifat anti-inflamasi yang dapat membantu mengurangi peradangan dalam tubuh, sehingga bermanfaat untuk mengurangi risiko penyakit kronik yang berkaitan dengan peradangan.
7. Menjaga kesihatan kulit
Kandungan vitamin E dalam daun kelor membantu menjaga kesihatan kulit dengan melawan radikal bebas dan mengurangi kerosakan kulit akibat sinaran cahaya matahari.
8. Mencegah anemia
Kandungan zat besi dalam daun kelor membantu mencegah anemia dengan meningkatkan pembuatan sel darah merah dalam tubuh.
9. Mengurangai gejala menopause
Beberapa penelitian menunjukkan bahawa makan daun kelor dapat membantu mengurangi gejala menopause seperti hot flashes dan gangguan tidur.
10. Menjaga kesihatan otak
Kandungan antioksidan dalam daun kelor dapat membantu melindungi otak dari kerosakan akibat radikal bebas, sehingga membantu menjaga kognisi dan mengurangi risiko penyakit neurodegeneratif.
11. Menjaga kesihatan tulang
Kandungan kalsium dan fosfor dalam daun kelor baik untuk kesihatan tulang, membantu mencegah osteoporosis dan menjaga kepadatan tulang.
12. Menjaga saluran pencernaan
Serat dalam daun moringa baik untuk kesihatan saluran pencernaan dengan melancarkan pencernaan dan mencegah sembelit.
13. Mengurangkan risiko kanser
Beberapa penelitian menunjukkan bahawa daun moringa memiliki sifat anti-kanser dengan mengelakkan pertumbuhan sel-sel kanser dalam tubuh.
14. Meningkatkan pengeluaran susu ibu
Beberapa penelitian menunjukkan bahawa daun moringa dapat membantu meningkatkan pengeluaran susu ibu selepas melahirkan anak.
15. Mengurangkan gejala arthritis
Kandungan anti-inflamasi dalam daun moringa dapat membantu mengurangi peradangan dan gejala arthritis.
*Meskipun daun moringa memiliki banyak manfaat, anda disarankan untuk berkonsultasi dengan profesional kesihatan sebelum mengambilnya dalam diet pemakanan. Terutama jika anda memiliki keadaan kesihatan tertentu atau sedang mengambik ubat-ubatan tertentu.
Cara penggunaan daun kelor Terdapat beberapa cara untuk anda gunakan daun ini, sama ada dijadikan jus, serbuk teh, di ambil air rebusannya, atau juga dimasak.
Berikut kami kongsikan cara paling mudah untuk mendapatkan air rebusan kelor dan membuat kelor tumis.
1. Air rebusan kelor
Bahan-bahannya:
Daun kelor secukupnya 1 liter air Cara menyediakan:
Petik daun kelor yang segar dan muda. Kemudian rendam dan cuci sehingga bersih. Jemur daun tersebut sehingga kering. Didihkan 1 liter air dalam periuk. Masukkan dua senduk daun kelor kering ke dalam periuk. Rebuskannya selama lebih kurang 5 minit. Anda boleh tapiskan air rebusan tadi ke dalam gelas dan di minum. 2. Kelor tumis
Bahan-bahannya:
1 ikat daun kelor 2 batang cili padi 2 ulas bawang putih 1 sudu makan sos tiram Gula dan garam secukupnya Cara menyediakan:
Tumiskan cili padi dan bawang putih dengan sedikit minyak sehingga garing. Kemudian, masukkan daun kelor yang sudah dihiris-hiris. Tambahkan sos tiram, garam dan gula secukupnya lalu gaul sehingga rata. Kesimpulannya, menambah daun moringa ke dalam diet boleh memberi manfaat besar kepada kesihatan serta mencegah pelbagai jenis penyakit.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan khasiat daun kelor dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Health Benefits of Drumstick Leaves. Care Hospitals Why is Moringa Good For You? Medical News Today Khasiat Moringa Kepada Kesihatan Menurut Kajian Saintis. Terapi Kebun

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/daun-kelor/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=daun-kelor

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hijau Daun Sholawat Rindu Manusia Idolaku Chord

Hijau Daun Sholawat Rindu Manusia Idolaku Chord

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 120 hits
G C G D G C G Am G C G Am D G maula ya sholli wasallim D Em daa iman abada C G ala habibi khoiril kholqi G D kullihimi G maula ya sholli wasallim daa D Em iman abada C G ala habibi khoiril kholqi G D kullihimi G C G Am G C G Am D G wahai ka...
Tanam Keratan Pokok Kelor Moringa

Tanam Keratan Pokok Kelor Moringa

papar berkaitan - pada 13/4/2024 - jumlah : 122 hits
Antara super food yang terkenal keseluruh dunia adalah pokok kelor moringa dengan pelbagai nama lain mengikut geografi yang berbeza Penanamannya juga biasanya mudah sahaja iaitu dengan menanam keratan batangnya dalam jarak yang sesuai mengi...
Air Kelapa Banyak Khasiatnya Untuk Kesihatan Beri Anak Minum Paling Kurang Sekali Dalam Seminggu

Air Kelapa Banyak Khasiatnya Untuk Kesihatan Beri Anak Minum Paling Kurang Sekali Dalam Seminggu

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 78 hits
atau nama saintifiknya Cocos nucifera banyak khasiatnya untuk kesihatan Ibu bapa boleh mula ajar anak anak minum air kelapa sekurang kurangnya seminggu sekali Terbukti air kelapa bukan sekadar minuman penghilang dahaga Air Kelapa Banyak Kha...
Daun Pisang Bukan Hanya Alas Makanan Ini 7 Khasiat Sebenarnya

Daun Pisang Bukan Hanya Alas Makanan Ini 7 Khasiat Sebenarnya

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 115 hits
Ramai orang ingat daun pisang hanya digunakan sebagai pembungkus atau alas makanan seperti nasi lemak atau kuih muih tradisional lainnya Namun fakta kajian menunjukkan daun ini mengandungi banyak sumber nutrisi dan khasiat untuk meningkatka...
Daun Semambu Mampu Merawat 40 Penyakit Ini Faktanya

Daun Semambu Mampu Merawat 40 Penyakit Ini Faktanya

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 93 hits
Menurut fakta yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia dianggarkan kira kira 80 penduduk di negara membangun bergantung kepada ubat ubatan tradisional termasuklah dari spesis tumbuhan dan produk dari tumbuhan itu sendiri seperti d...
8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 122 hits
Daun pudina adalah antara herba yang cukup popular Ia bukan sahaja sering dijadikan penyeri masakan malah ia juga sesuai untuk diletakkan di dalam minuman bagi menambahkan kesegaran Daun ini juga telah digunakan secara tradisi untuk meningk...
Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 116 hits
Mempunyai bau yang agak kuat seakan daun bawang daun kucai sesuai sebagai penyeri bagi pelbagai hidangan seperti cucur telur dadar kuey teow goreng dan macam macam lagi Sesetengah orang juga wajib letak daun kucai ketika menghidangkan juada...
Nenek Pengumpul Daun Kering Rupanya Hartawan

Nenek Pengumpul Daun Kering Rupanya Hartawan

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 50 hits
KOSMOSeorang warga emas yang disangka pengumpul daun mengejutkan ramai netizen rupanya hartawan yang memiliki sebuah rumah mewah bagaikan istana TIKTOK misterkonde3JAKARTA Seorang warga emas yang disangka pengumpul daun kering rupanya harta...
5 Resep Rebusan Daun Untuk Turunkan Kolesterol Jahat Solusi Usai Kalap Saat Lebaran

5 Resep Rebusan Daun Untuk Turunkan Kolesterol Jahat Solusi Usai Kalap Saat Lebaran

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 13 hits
Rebusan daun meskipun terlihat sederhana telah terbukti efektif dalam menurunkan kadar kolesterol Mari simak penjelasannya lebih dalam
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars